• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ernesto

Patek
2-Faktor
För ett par veckor sedan var jag på Nymans i Stockholm för att klämma på JLC Reverso Classique. Det tog tid för säljaren att hitta Classique så jag tog mig en titt på andra klockor.

Tudor, så hette klockorna jag fastnade med blicken på. Jag hade sett någon Tudor på forumet men jag, som färsking, intresserade mig bara för Rolex. Jag har dragit ur visdomständer så det finns inte så mycket att göra förutom att spela FIFA samt läsa om klockor. Så jag bestämde mig för att läsa om Tudor.

Några modeller jag fastnade för:

Tudor Sub Snowflake
Tudor Mini-Sub
Tudor Black Bay
Tudor Pelagos

Har forumets medlemmar någon erfarenhet och annat smått och gått kring Tudor i allmänhet och modellerna i synnerhet?

Känns som att Tudor är klockorna "ingen" har medan "alla" har Rolex.

Hit me!
 

SSL

Audemars
Läste själv nu att samma gubbe grundade märkena, Tudor och Rolex. Först Rolex och sen Tudor som ett lite mer prisvänligt alternativ.

Men som du säger så är Rolex mega nr 1 här.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Läste själv nu att samma gubbe grundade märkena, Tudor och Rolex. Först Rolex och sen Tudor som ett lite mer prisvänligt alternativ.

Men som du säger så är Rolex mega nr 1 här.

Precis, den där Hans. Det är något med designen jag gillar. Kan dock inte sätta ord på det. De tilltalar mig. Tänk om en Tudor kan göra mig till en OWG?
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Mini suben är ju superliten! Finns modeller somär 39-40mm också.

Det där som inte går att sätta fingret på som du gillar kan ev. ha med rolex att göra;)

Jag gillar Tudor, särskilt black bay och snowflake-modellerna. Grymma!
 

Mr Chance

Kalmar
Varför välja?

3k1nskT.jpg
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag har lärt mig, den hårda vägen, att jag ofta har extremt svårt att upptäcka ironi i skrift, hela den här trådstarten kanske är ironisk?

Vill man lära sig mer om Tudor, och 'den där Hans' är det lämpligt att börja här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tudor_(watch)#Tudor

Det har skrivits mycket trevligt, och visats många fina exemplar av, om Tudor här på forumet. Ta din tid att botanisera runt. Som med alla märken och modeller tar det sin tid att hitta rätt och veta vad man själv verkligen gillar.

Enda konkreta tipset jag kan ge är att verkligen känna efter hur viktigt inhouse-verk och 'igenkänningsfaktor' på stan är för dig. Med en Tudor på armen blir du betydligt mer anonym än med en Rolle på armen. Det är oftast bara dom riktiga nerdarna som uppmärksammar att du bör en Tudor. Köp inte, t.ex. en Tudor Sub eller Big Block om du egentligen vill ha nåt annat [läs: en Rolex], då finns det en uppenbar risk att det blir en 'nästan klocka'.

Med det sagt så gillar jag både min egen, och andras, Tudors skarpt.

Kolla här t.ex.: https://klocksnack.se/threads/kaplansköp-äntligen-klart-tudor-7928.15367/ en av forumets vassaste.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Jag har lärt mig, den hårda vägen, att jag ofta har extremt svårt att upptäcka ironi i skrift, hela den här trådstarten kanske är ironisk?

Vill man lära sig mer om Tudor, och 'den där Hans' är det lämpligt att börja här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tudor_(watch)#Tudor

Det har skrivits mycket trevligt, och visats många fina exemplar av, om Tudor här på forumet. Ta din tid att botanisera runt. Som med alla märken och modeller tar det sin tid att hitta rätt och veta vad man själv verkligen gillar.

Enda konkreta tipset jag kan ge är att verkligen känna efter hur viktigt inhouse-verk och 'igenkänningsfaktor' på stan är för dig. Med en Tudor på armen blir du betydligt mer anonym än med en Rolle på armen. Det är oftast bara dom riktiga nerdarna som uppmärksammar att du bör en Tudor. Köp inte, t.ex. en Tudor Sub eller Big Block om du egentligen vill ha nåt annat [läs: en Rolex], då finns det en uppenbar risk att det blir en 'nästan klocka'.

Med det sagt så gillar jag både min egen, och andras, Tudors skarpt.

Kolla här t.ex.: https://klocksnack.se/threads/kaplansköp-äntligen-klart-tudor-7928.15367/ en av forumets vassaste.

Trådstarten är inte ironisk, du behöver inte oroa dig.

Tack för tips!
 

m_s

Patek
2-Faktor
Tudor - Love it, grym historia och kanontrevliga klockor! Som Hasse W sa på den gamla goda tiden - Som Rolex fast lite billigare! ;)

Äger både Black Bay (kommer ut på K&S snart) och en vintage Tudor Snowflake.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Trådstarten är inte ironisk, du behöver inte oroa dig.

Tack för tips!

Tudor Sub - i detta fall en 94010, dvs. no date. Grym vintage sleeper med massor av känsla för pengarna!

xwxp8AA.jpg


Har funderat mycket på om jag borde uppgradera till en 'riktig' Sub. Men just nu är jag trygg i att denna blir kvar. Ibland är det fantastiskt skönt med något som flyger lågt.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Tudor Sub. Grym vintage sleeper med massor av känsla för pengarna!

xwxp8AA.jpg


Har funderat mycket på om jag borde uppgradera till en 'riktig' Sub. Men just nu är jag trygg i att denna blir kvar. Ibland är det fantastiskt skönt med något som flyger lågt.

Den är snygg! Äsch, inte behöver du "uppgradera" dig. Finns mycket annat på marknaden! Behåll den där och köp något coolt när det är dags!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den är charmig, ja! Jag gillar att de kommer i olika storlekar.

Hur är det med vattentåligheten? Är det möjligt att bada med de eller bör jag undvika det? :)


Är den bara trycktestad och fräscha packningar är det inga problem att bada med den. Den är byggd för att badas med. :)
 

frere

Audemars
2-Faktor
Känns som att Tudor är klockorna "ingen" har medan "alla" har Rolex. !

Nja...skulle snarare säga att alla har en tudor. Fast i ganska snäva kretsar.:) Möter du någon med en fin tudorsub, eller för den delen en risig snowflake med bubblig tavla, kan du vara helt säker på att det är en klockbroder. Lite som sällskapets hemliga handslag...

Många testar nog åtmisntone tudor någonstans i en tänkt vintagekarriär. Jag skaffade en lätt härjad 7016 för att testa känslan i gammelrolex, istället för att öppna stora plånboken och leta 5513 direkt.

Av de nya gillar jag pelagos. Halvnya tudors från 90- och 00-tal känns däremot iskalla.

Edit: Bjussar på ett snabbt skott så att du slipper googla "7016". Oj, lunchdags redan tydligen!
20140110_120443_zps7a601e19.jpg
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Nja...skulle snarare säga att alla har en tudor. Fast i ganska snäva kretsar.:) Möter du någon med en fin tudorsub, eller för den delen en risig snowflake med bubblig tavla, kan du vara helt säker på att det är en klockbroder. Lite som sällskapets hemliga handslag...

Många testar nog åtmisntone tudor någonstans i en tänkt vintagekarriär. Jag skaffade en lätt härjad 7016 för att testa känslan i gammelrolex, istället för att öppna stora plånboken och leta 5513 direkt.

Av de nya gillar jag pelagos. Halvnya tudors från 90- och 00-tal känns däremot iskalla.

Edit: Bjussar på ett snabbt skott så att du slipper googla "7016". Oj, lunchdags redan tydligen!
20140110_120443_zps7a601e19.jpg

Haha, intressant! The Brotherhood of Tudor.

Smaklig måltid ;)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Hur är det med bubblan? Sett en del med och utan bubbla. Är det olika designer eller är den ena utav de fake?
 
Topp