• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sammeh

Cartier
Hur håller era Black Bays tiden?
Min tappade någon sekund per dag tidigare och låg runt 20 sekunder minus efter någon vecka.
Efter ytterligare någon vecka låg den nästan exakt på på sekunden och nu ligger den 30 sekunder före.

Vad är det som påverkar detta?
Att den ligger 30 sekunder före tiden efter runt en månad ser jag som väldigt bra och inga problem men det som är märkligt är att den första tappar och sedan tar igen.
Är det något ni också upplevt med BB ETA verk?
Min snabbar sig ca 2 sek per dag och har gjort det konstant sedan augusti. Det är väl många saker som påverkar men hur den förvaras när den inte är på armen spelar helt klart roll :)
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Ja, exempelvis har jag märkt sedan tidigare att hur klockan ligger dvs. vilken position den har påverkar gångavvikelsen. Det är väl därför etas standard, eleborated och top urverk är justerade i olika antal positioner?
Jag har läst det någonstans också att om man exempelvis har kronan uppåt då går den långsammare eller snabbare, men jag kommer inte ihåg vilket?
 

Breitling1

Cartier
IMG_20170105_114441.jpg
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Ja, exempelvis har jag märkt sedan tidigare att hur klockan ligger dvs. vilken position den har påverkar gångavvikelsen. Det är väl därför etas standard, eleborated och top urverk är justerade i olika antal positioner?

Intressant! Makes sense iomed att det är en motor. Är det bättre för klockan att vila i en winder eller gör det bara att den backar mindre?
 
Hej! Jag är på jakt efter en Tudor Prince Oysterdate. Kikar titt som tätt här på forumet men jag undrar om ni har några tips på andra ställen jag bör hålla utkik på? Jag vill ha en i bra skick och med originallänk. Är beredd att lägga en slant på rätt objekt. Underbar tråd för övrigt :) Tack på förhand!
 

klak

Omega
Söker lite erfarenheter gällande storlek från er som har en Pelagos och gärna er som även haft en BB. Jag tycker mer och mer om Pelagosen men är lite osäker på storleken.

Jag har tidigare haft en BB som jag sålde då jag inte kom överens med storleken. Nu vet jag att Pelagosen är större men jag är inte säker på att jag skulle använda de olika klockorna på samma sätt och därför kan Pelagosen få vara lite större. Det som störde mig med BBn var att långsidan från armen (sidan utan kronan) upplevdes som en stor polerad vägg, luggarna som var helt raka skapade också ett större intryck tror jag men framförallt att länken var lite väl tilltagen och klumpig. Upplever ni samma sak med Pelagosen? Jag kunde till och från uppleva BBn som lite tung, kommer man runt det med titanet i Pelagosen?

Vore kul om det skulle gå att bära Pelagosen men är som sagt lite rädd för storleken. Till vardags trivs jag med klockor i 39-40mm spannet, har 18 cm +- 0,5cm handled. Låter det helt otroligt att det skulle gå bättre med Pelagosen än vad det gick med BBn för mig?
 

CLT

Rolex
Söker lite erfarenheter gällande storlek från er som har en Pelagos och gärna er som även haft en BB. Jag tycker mer och mer om Pelagosen men är lite osäker på storleken.

Jag har tidigare haft en BB som jag sålde då jag inte kom överens med storleken. Nu vet jag att Pelagosen är större men jag är inte säker på att jag skulle använda de olika klockorna på samma sätt och därför kan Pelagosen få vara lite större. Det som störde mig med BBn var att långsidan från armen (sidan utan kronan) upplevdes som en stor polerad vägg, luggarna som var helt raka skapade också ett större intryck tror jag men framförallt att länken var lite väl tilltagen och klumpig. Upplever ni samma sak med Pelagosen? Jag kunde till och från uppleva BBn som lite tung, kommer man runt det med titanet i Pelagosen?

Vore kul om det skulle gå att bära Pelagosen men är som sagt lite rädd för storleken. Till vardags trivs jag med klockor i 39-40mm spannet, har 18 cm +- 0,5cm handled. Låter det helt otroligt att det skulle gå bättre med Pelagosen än vad det gick med BBn för mig?
Har testat BB många gånger och burit Pelagos typ dagligen i 1,5år. Tycker det är ganska stor skillnad. Pelagosen sitter bra mycket bättre då proportionerna blir bättre. Höjden kontra bredden.

Angående vikten så är Pelagos ganska tung i jämfört med andra titanklockor. Många som inte trott de är en klocka i titan när dem testat.

Satt iaf perfekt på mina 18cm handleder.
IMG_4515.JPG
 

Bilagor

  • IMG_3289.JPG
    IMG_3289.JPG
    104.6 KB · Visningar: 31

Zalath

Panerai
Har testat BB många gånger och burit Pelagos typ dagligen i 1,5år. Tycker det är ganska stor skillnad. Pelagosen sitter bra mycket bättre då proportionerna blir bättre. Höjden kontra bredden.

Angående vikten så är Pelagos ganska tung i jämfört med andra titanklockor. Många som inte trott de är en klocka i titan när dem testat.

Satt iaf perfekt på mina 18cm handleder.
IMG_4515.JPG
Hur lång är en sån där filur lugg till lugg?
 

klak

Omega
Har testat BB många gånger och burit Pelagos typ dagligen i 1,5år. Tycker det är ganska stor skillnad. Pelagosen sitter bra mycket bättre då proportionerna blir bättre. Höjden kontra bredden.

Angående vikten så är Pelagos ganska tung i jämfört med andra titanklockor. Många som inte trott de är en klocka i titan när dem testat.

Satt iaf perfekt på mina 18cm handleder.
IMG_4515.JPG

Det gör Pelagosen än mer intressant. Svårt det där med vad som bärs bekvämt, har inte fått kläm riktigt på hur proportionerna faktiskt påverkar. Får nog helt enkelt ta och klämma lite på Pelagosen. Hur upplever du höjden?
 

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Söker lite erfarenheter gällande storlek från er som har en Pelagos och gärna er som även haft en BB. Jag tycker mer och mer om Pelagosen men är lite osäker på storleken.

Jag har tidigare haft en BB som jag sålde då jag inte kom överens med storleken. Nu vet jag att Pelagosen är större men jag är inte säker på att jag skulle använda de olika klockorna på samma sätt och därför kan Pelagosen få vara lite större. Det som störde mig med BBn var att långsidan från armen (sidan utan kronan) upplevdes som en stor polerad vägg, luggarna som var helt raka skapade också ett större intryck tror jag men framförallt att länken var lite väl tilltagen och klumpig. Upplever ni samma sak med Pelagosen? Jag kunde till och från uppleva BBn som lite tung, kommer man runt det med titanet i Pelagosen?

Vore kul om det skulle gå att bära Pelagosen men är som sagt lite rädd för storleken. Till vardags trivs jag med klockor i 39-40mm spannet, har 18 cm +- 0,5cm handled. Låter det helt otroligt att det skulle gå bättre med Pelagosen än vad det gick med BBn för mig?
Har precis bytt från en BB till en Pelagos och jag är nöjd! Visst, det är en större klocka på alla mått, men tycker absolut inte den är för stor. Jag har runt 17,5cm handled också. Pröva!
 
Topp