• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Niklas

Rolex
2-Faktor
Den här dök äntligen upp idag, tack Rob E :)
IMG_6637.JPG
 

Holken

Panerai
Någon som haft både Pelagos och Black Bay?
Vad finns det för fördelar och nackdelar på modellerna.
Framförallt svarta modellerna tänker jag på.
 
Får berätta mer än bara säga "Välkommen" :) @robinwatch
Hur känns kronan på "fel sida"? + alla andra detaljer!

Hehe, ja det var inte mycket till beskrivning kanske :) Så här kommer några spaningar:
  • Den gulaktiga lumen är mycket vitare än vad man får känslan av på bilder, både officiella och i forum där folk fotat. För egen del tycker jag bara att det är positivt - hellre ett stänk av gulnyans än en gulaktig färg. Men det är ju tycke och smak.
  • PELAGOS i rött på urtavlan är klockrent. Jag har haft en two-liner förut och gillade inte när dom gick över till fem rader, blev för plottrigt i mitt tycke. Men genom att lyfta ut översta raden i rött så kommer man undan med all text på ett sätt som känns nästan sjävklart.
  • Roulette-skivan är en snygg detalj. Nu fick jag ju klockan på ett jämt datum, alltså rött, så det blev mitt första intryck. Ger en intressant och bra touch och i någon mening bättre läsbarhet när man vänjer sig vid att rött allltid är jämt och vice versa.
  • Numreringen på baksidan är kul. Mitt ex har nr 679. Jag har läst spekulationer på olika forum om huruvida man går över till "four digit" med mindre typsnitt när man passerar 999 men ingen har bekräftat eller förnekat. Däremot såg jag att Tudors brand manager slagit fast att det inte kommer finnas två ex med samma nummer. Det var tydligen ett svar på en rak fråga via Instagram. Den som lever får se.
  • Och så det uppenbara: kronan på vänster sida. För egen del har jag haft en IWC Aquatimer 3290 till vardags, vilken har en "modul" som sticker ut på vänster sida. Därför är jag van vid den synen. Om man inte är det kanske saken blir knepigare. Lite svårare är att det känns stympat på höger sida istället. Tror å andra sidan att det är en vanesak även det. Jag gillar det och tycker att det gör klockan mycket mer intressant och med mer personlighet.
Jag kommer säkert med någon mer reflektion när jag haft den på några dagar!
 
Senast ändrad:

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Dragit ut en köpesannons men den avdelningen känns död så testar här också. Om någon är sugen på att sälja sin pelagos så kan jag vara intresserad, inte den blåa dock.
 

Cryssarn

Rolex
Vilka roliga försäljare av klockor det finns här i nashville. När jag först flyttade hit fick jag som tidigare sagt höra att om jag sparar så kanske jag en dag har råd med klockan han hade på sig. En sliten SMP 300 quartz. Detta som kommentar på min Black Bay. Nu ville jag trycktesta min Hydronaut. Fick höra att man inte ska förvänta sig så mycket av en 30 år gammal klocka. Så vitt jag vet så började dom att tillverka hydronaut 1999? Men där hade jag helt fel. Det var minsann under 80-talet. Självklart kan man inte ha koll på allt om allt, men att läxa upp kunder som vill ha ett trycktest när man inte vet vad man pratar om är lite komiskt :p får jaga vidare efter något annat ställe. Man blev lite bortskämd i Stockholm tror jag ;)
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Vilka roliga försäljare av klockor det finns här i nashville. När jag först flyttade hit fick jag som tidigare sagt höra att om jag sparar så kanske jag en dag har råd med klockan han hade på sig. En sliten SMP 300 quartz. Detta som kommentar på min Black Bay. Nu ville jag trycktesta min Hydronaut. Fick höra att man inte ska förvänta sig så mycket av en 30 år gammal klocka. Så vitt jag vet så började dom att tillverka hydronaut 1999? Men där hade jag helt fel. Det var minsann under 80-talet. Självklart kan man inte ha koll på allt om allt, men att läxa upp kunder som vill ha ett trycktest när man inte vet vad man pratar om är lite komiskt :p får jaga vidare efter något annat ställe. Man blev lite bortskämd i Stockholm tror jag ;)
Det låter som att du även kan kemtvätta & köpa cigaretter hos din urmakare.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Bara å behåll.
Med risk för att bli bannad och lynchad i brattetråden så är nog Pelagos en av de bättre klockorna jag köpte på mig förra året i ren "bära-faktor".
image.jpeg
Blir nog så. Tänkte på det mest prisvärda för <-- 25k var och kom rätt snabbt fram till att Pelagos är rätt överlägset i den prisklassen. :)
 
Topp