• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Shadyboy

Cartier
Försökte mig på att ta lite macro-foton på min Pelagos idag :)

IMG_6173.JPG
IMG_6175.JPG
IMG_6238.JPG
IMG_6240.JPG
IMG_6232.JPG
IMG_6222.JPG
Grymma bilder! Tack!
 

Magistern

Cartier
Tudor Pelagos, är det värt att lägga till ett par kakor och köpa in-house varianten? (Planerar att köpa beg)
Tycker personligen att första versionen är snyggare men har inte några problem med att den senare har fler rader text egentligen.

Vet inget om hur verket i generation 1 går men min inhouse har tappat en ynka sekund i veckan på fem veckor vilket måste vara grymt bra. Har inte känt mig stressad alls över mängden text. Tycker den ser mycket bra ut.
 

Karl-Alfred

Omega
2-Faktor
Vet inget om hur verket i generation 1 går men min inhouse har tappat en ynka sekund i veckan på fem veckor vilket måste vara grymt bra. Har inte känt mig stressad alls över mängden text. Tycker den ser mycket bra ut.
Tack för svar, det verkar suveränt! Hur tycker du att reptåligheten på klockan är jämfört med en stålklocka? Jag jobbar mycket med händerna och kommer åt klockorna jag bär ofta. Hur är den att bära med t.ex. en skjorta? Svår att få in under ärmen på skjortan?
 

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
Vad är omfånget av din handled? Min är väldigt tunn, 16,5~ cm, självutnämt mig till personen med minst handled på KS och min BB fungerade fint. Jag antar att du har testat att ta bort alla skruvade länkbitar förutom en på samma sida som clasp och sen kört på största microadjustment? Då ser det inte konstigt ut som det gör om man tar bort alla länkbitar och kör minsta.

Har liknande storlek som dig, runt 16-16,5- riktigt spea handleder alltså.
Nu har jag inte klockan eller länken framför mig, ska kolla hur den är kortad på Söndag när jag kommer hem. Men tror jag har kvar 2st skruvade, och på mitten justeringen pga att sista inte passar, då länken blir för tjock.
Får eventuellt återkomma till dig och be om tips när jag kollat upp det! :)
 

Magistern

Cartier
Tack för svar, det verkar suveränt! Hur tycker du att reptåligheten på klockan är jämfört med en stålklocka? Jag jobbar mycket med händerna och kommer åt klockorna jag bär ofta. Hur är den att bära med t.ex. en skjorta? Svår att få in under ärmen

Har fått en del mindre repor på spännet men annars inget. Känslan är att den repas lättare än mina stålklockor. Klockan är ju rätt hög och smyger inte in helt lätt på egen hand under manchetten på skjortan. Den får dock plats där utan att det känns obekvämt och jag trodde nog att den skulle vara klossigare än jag upplever den. Du får prova en!
 
Senast ändrad:

ilu05191

Omega
Hej Tudorexperter!
Jag var inne i butik och klämde på en Pelagos idag då jag är på jakt efter en någorlunda modern och tålig dykare som man kan ha vid mer oömma aktiviteter. Jag har haft behovet ett tag men alla försök slutar med att man sitter och tittar på (och beställer) något obskyrt vintageur från -66 istället. Nu är jag knappast Göran Kropp men jag utelek med barn och hund, strand, klippor och hav är inte alltid optimal miljö för gamla ur.
Jag kommer till frågan... ursäkt på förhand om detta avhandlats tidigare i tråden men den var ganska lång att leta i :)

Instinktivt känner man ju att klockan som passar här skulle vara en Rolex Submariner No-date och den skulle nog vara kanon om det inte var för några två saker. För det första så känns det som ett så sjukt tråkigt val, en Submariner måste vara den vanligaste klockan i min bekantskapskrets och även om en no-date är lite ovanligare så är det inte riktigt tillräckligt. För det andra så vill jag ha en klocka som går lite mer under radarn.

Därav titten på Pelagos, den ser riktigt cool ut på håll, gillar snowflake, och på bild och lumen är riktigt bra men när den satt på armen så störde jag mig på några saker: datumfönstret som jag tycker är överflödigt, att vridringen är lite grov i förhållande till storleken på tavlan och att allt är så matt på den. Nu snackar vi detaljer och på det stora ela gillar jag den.

Provade istället en Black Bay med blå vridring men jag har redan en Datejust II med blå urtavla så jag vill ha något svart. Svart Black Bay då? Kan inte riktigt komma överens med urtavlan, hade önskat mig en vit :)

Därför till frågan: Någon som sett en Black Bay Blue med svart bezel och krona eller en svart med urtavlan från den blå? Är det realistiskt att köpa till och byta eller skulle det bli orimligt kostsamt? Är det någon här som skulle vilja ha spegelbilden, dvs. en Blå med gilt-dial så man kan gå ihop och byta delar?

Redigerade snodda bilder
Målbilden:
FullSizeRender 1.jpg


Spegelbilden:
FullSizeRender 2.jpg
 

Rholm

Cartier
image.jpeg


Tjena ni som kan........har ni lust och ge mig lite input på denna...? Tycker att minutvisaren avviker lite kulört men ändå har timvisaren samma kulör i botten, tycker jag . Tacksam för lite svar....och övriga åsikter.

Mvh
 
Hej Tudorexperter!
Jag var inne i butik och klämde på en Pelagos idag då jag är på jakt efter en någorlunda modern och tålig dykare som man kan ha vid mer oömma aktiviteter. Jag har haft behovet ett tag men alla försök slutar med att man sitter och tittar på (och beställer) något obskyrt vintageur från -66 istället. Nu är jag knappast Göran Kropp men jag utelek med barn och hund, strand, klippor och hav är inte alltid optimal miljö för gamla ur.
Jag kommer till frågan... ursäkt på förhand om detta avhandlats tidigare i tråden men den var ganska lång att leta i :)

Instinktivt känner man ju att klockan som passar här skulle vara en Rolex Submariner No-date och den skulle nog vara kanon om det inte var för några två saker. För det första så känns det som ett så sjukt tråkigt val, en Submariner måste vara den vanligaste klockan i min bekantskapskrets och även om en no-date är lite ovanligare så är det inte riktigt tillräckligt. För det andra så vill jag ha en klocka som går lite mer under radarn.

Därav titten på Pelagos, den ser riktigt cool ut på håll, gillar snowflake, och på bild och lumen är riktigt bra men när den satt på armen så störde jag mig på några saker: datumfönstret som jag tycker är överflödigt, att vridringen är lite grov i förhållande till storleken på tavlan och att allt är så matt på den. Nu snackar vi detaljer och på det stora ela gillar jag den.

Provade istället en Black Bay med blå vridring men jag har redan en Datejust II med blå urtavla så jag vill ha något svart. Svart Black Bay då? Kan inte riktigt komma överens med urtavlan, hade önskat mig en vit :)

Därför till frågan: Någon som sett en Black Bay Blue med svart bezel och krona eller en svart med urtavlan från den blå? Är det realistiskt att köpa till och byta eller skulle det bli orimligt kostsamt? Är det någon här som skulle vilja ha spegelbilden, dvs. en Blå med gilt-dial så man kan gå ihop och byta delar?

Redigerade snodda bilder
Målbilden:
FullSizeRender 1.jpg


Spegelbilden:
FullSizeRender 2.jpg


Har inte exakt pris i huvudet men det kommer bli mycket billigare för dig att köpa en Black Bay Blue och ett svart bezel insert istället för att köpa två klockor. :) Kan absolut bli riktigt snyggt!
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Nu fick jag en idé :)
Någon som vet vad ett svart bezel ligger på till BBn. Går det att få dit själv eller man behöver lämna in den?
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Nu fick jag en idé :)
Någon som vet vad ett svart bezel ligger på till BBn. Går det att få dit själv eller man behöver lämna in den?
När jag ville ha blåa tavlan till en röd så fick jag som svar att man måste byta alla delar.
Insert 800kr
Tavla inkl. Visare 3600
Kronhals med färgen 550kr
Totalt 4950kr,
Det var 27 oktober 2015 så priserna kan ha gått upp
 

ilu05191

Omega
När jag ville ha blåa tavlan till en röd så fick jag som svar att man måste byta alla delar.
Insert 800kr
Tavla inkl. Visare 3600
Kronhals med färgen 550kr
Totalt 4950kr,
Det var 27 oktober 2015 så priserna kan ha gått upp

Hej!
Det lät ju inte farligt, för att skapa den jag vill ha så skulle det betyda att jag köper en blå BB och köper till insert och kronhals.
Ska kolla med bergströms!
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
När jag ville ha blåa tavlan till en röd så fick jag som svar att man måste byta alla delar.
Insert 800kr
Tavla inkl. Visare 3600
Kronhals med färgen 550kr
Totalt 4950kr,
Det var 27 oktober 2015 så priserna kan ha gått upp
500:- ville Bergströms Ur ha för ett blått insert i somras, inklusive frakt. Detta utan att ens veta om jag satt på en BB.
 

mglaum

Panerai
Jag vet inte om detta förtjänar en egen tråd egentligen men det kan vara relevant här. Pre-2000 Tudors värdeökning det senaste åren är helt galen för att inte tala om vintage; 75090, det vill säga midsize Sub som jag äger kostade dryga 12-18 tkr i hyfsat skick tidigare och nu läggs dem upp 75090 på C24 för 36 tkr, makalöst. Man vet ju inte om dem säljer och en del exempelar återfinns i en rimligare prisklass, 22-28 tkr. Men det är slående att även de moderna är på en rejäl resa uppåt. Är det nu man köper upp alla 75090, 75190, 79090 och 79190 Subbar och låser in dem till pensionen?
 
Topp