• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gabriel90

Panerai
Black bay i 40mm och lite tunnare boett.
Fyfan, det hade varit underbart !

Nu känns de snäppet för bulkiga tyvärr.
Nitad länk på dem nya förstör hela klockan.
 

m_s

Patek
2-Faktor
Black bay i 40mm och lite tunnare boett.
Fyfan, det hade varit underbart !

Nu känns de snäppet för bulkiga tyvärr.
Nitad länk på dem nya förstör hela klockan.
Skulle säga precis tvärtom.

Har ägt cirkus 7 Black Bays genom åren och just nu en BB Black MK2 sen typ 3 månader. Måste säga att den uppdaterade länken är både skönare och snyggare än föregångaren.

Känns tunnare och ligger bättre runt handleden.
 

m_s

Patek
2-Faktor
Dubbelbild blir dubbelpost!

IMG_2443.JPG
 

Gabriel90

Panerai
Skulle säga precis tvärtom.

Har ägt cirkus 7 Black Bays genom åren och just nu en BB Black MK2 sen typ 3 månader. Måste säga att den uppdaterade länken är både skönare och snyggare än föregångaren.

Känns tunnare och ligger bättre runt handleden.
Det är iof en smaksak.
Haft ETA och Inhouse modellen av BB. på höjden är det inte sån enorm skillnad som vissa påstår.
Dock känns den lite för stor runt min handled, brukar köra mellan 36-40mm, så det är ju mest en vanesak, på nya modellen var det tyvärr nitad länk som jag inte klarade av.
 

Reko

Cartier
2-Faktor
Tycker att nya Black Bay Steel ser riktigt fin ut!

Jag undrar dock kring höjden på de nyare BB, är de tjockare än mk1 vairanten på 12.8mm?
Kan generellt tycka att tillverkarna skulle vara bättre på att presentera tjockleken på ett tydligt sätt i deras material.

Tack på förhand!
 

Rogers

Breitling
Tycker att nya Black Bay Steel ser riktigt fin ut!

Jag undrar dock kring höjden på de nyare BB, är de tjockare än mk1 vairanten på 12.8mm?
Kan generellt tycka att tillverkarna skulle vara bättre på att presentera tjockleken på ett tydligt sätt i deras material.

Tack på förhand!
Mäter jag med skjutmått på min steel så får jag det till 14,9mm
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Tycker att nya Black Bay Steel ser riktigt fin ut!

Jag undrar dock kring höjden på de nyare BB, är de tjockare än mk1 vairanten på 12.8mm?
Kan generellt tycka att tillverkarna skulle vara bättre på att presentera tjockleken på ett tydligt sätt i deras material.

Tack på förhand!

Den ska vara tjockare, ja. Tycker dock inte att det var något att tjafsa om. Säger jag efter att ha ägt ett par stycken MK1.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Ni som kan Tudor. Vad är er inställning till Pelagos jämfört med BB? Vilka för- och nackdelar bör beaktas om man är sugen på båda men plånboken med lite god vilja räcker till en?

Kan ju vara intressant ur ren nörderisynpunkt också :)
 

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Ni som kan Tudor. Vad är er inställning till Pelagos jämfört med BB? Vilka för- och nackdelar bör beaktas om man är sugen på båda men plånboken med lite god vilja räcker till en?

Kan ju vara intressant ur ren nörderisynpunkt också :)
Jag har ägt båda klockorna. Tycker att Pelagosen är betydligt vassare än BBn. Den är lite större, men bärs betydligt skönare. Lumen på Pelagosen är sjukt bra!
Sen är de ganska stor skillnad på utseendet, BBn ser ju mer klassisk ut än pelagosen, men det är ju en smaksak vad man gillar.

Hade jag köpt någon av dem igen, hade jag valt pelagosen.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Jag har ägt båda klockorna. Tycker att Pelagosen är betydligt vassare än BBn. Den är lite större, men bärs betydligt skönare. Lumen på Pelagosen är sjukt bra!
Sen är de ganska stor skillnad på utseendet, BBn ser ju mer klassisk ut än pelagosen, men det är ju en smaksak vad man gillar.

Hade jag köpt någon av dem igen, hade jag valt pelagosen.

Tack för bra vägledning! En fundering jag har men inte lagt någon tid på att lista ut är om inhouse-verket i Pelagosen är baserat på ett "standardverk" eller ett eget tudorverk.
 

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Tack för bra vägledning! En fundering jag har men inte lagt någon tid på att lista ut är om inhouse-verket i Pelagosen är baserat på ett "standardverk" eller ett eget tudorverk.
Jag tror att det är ett helt eget verk, men tar inte gift på det...
Har både haft gen1 och gen2 pelagosen och jag noterade iallafall inte någon märkbar skillnad i höjd, även fast gen2 skall vara någon högre på pappret.
 
  • Like
Reactions: NRE

m_s

Patek
2-Faktor
Är det verkligen så? Tudor 5612 och Rolex 3255 känns lite väl närbesläktade för att de inte skulle fått i alla fall lite hjälp från storebror.
Ja det är ju samma bolag/koncern så vem vet exakt, troligen enbart de själva. Men oavsett så är det ett egenutvecklat urverk.
 
Senast ändrad:

Chumba

Rolex
Jag har ingen direkt koll på Tudor så jag tänkte fråga experterna här, hittade inte jättemycket info på Google om denna modell.
Modellen är Tudor sport chronograph.
2880_001_front.jpg

Så min fråga är om det är någonting att byta till sig eller är det bara att gå vidare.:)
 

joF

Panerai
Jag har ingen direkt koll på Tudor så jag tänkte fråga experterna här, hittade inte jättemycket info på Google om denna modell.
Modellen är Tudor sport chronograph.
2880_001_front.jpg

Så min fråga är om det är någonting att byta till sig eller är det bara att gå vidare.:)
Inget fan. Ogillar den inte men finns mycket roligare Tudor-chronographer i mitt tycke :) 79280 exempelvis!
 
Topp