Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Den officiella Vacheron Constantin-tråden

Diskussion i 'Diskussion' startad av Palenkovich, 7 december 2015.

1. Palenkovich
    Trådstartare

Palenkovich Friends of KS

Med tanke på det enorma utbud och den stora bredd av klockor vi har inom KS väggar, har vi följaktligen flertalet märkesspecifika trådar. Ett av de märken som ännu saknar en egen tråd är Vacheron Constantin. Denna äldsta av urtillverkare för en relativt anonym tillvaro på KS, dess del i "De Tre Stora" till trots.
    Jag själv är hals över huvud förälskad i mitt nytillskott i form av VC Overseas Chrono. VC har utöver sportserien Overseas ett fantastiskt utbud av klockor av högsta klass. Man har som bekant nyligen också tillverkat den mest komplicerade klockan någonsin, med inte mindre än 57 komplikationer (ref 57260).
    image.jpeg

Denna tråd är till för märkesspecifika frågor avseende VC. Här kan vi posta bilder på våra älsklingar, ställa frågor, dela med oss av det senaste VC-skvallret etc. Vi har som sagt mig veterligen få VC:s på forumet, men ni som har (@Lingonsoppa , @Whedda , @Guinness m.fl.), posta gärna bilder på era skönheter!
    Jag hoppas och tror att vi kommer att få in ytterligare VC:s på forumet då tillverkaren verkligen förtjänar det! Jag vet redan en garanterad på väg in till forumet om någon vecka eller två, en trolig och en tredje möjlig inom den närmsta tiden..

Jag inleder med några bilder:

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Il pianista, Dykarsjuk, Cliff och 57 andra gillar detta.
  2. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Denna tråd kommer jag följa, bra jobbat @Palenkovich !

3. Strindberg

Strindberg Biskop

Overseas är nog en av de vassaste klockorna som gjorts. Länken är vansinnigt fin (dock finns det tydligen folk som tycker den är skitful?!)...

Forsen gillar detta.
  4. MJ24

MJ24 Friends of KS

de är vacker!
    Fråga, har du fortfarande plasten kvar på spännet?

5. Palenkovich
    Trådstartare

Jupp, det tar mig alltid tre-fyra veckor innan jag plockar bort den sista plasten på nyköp, sitter även kvar på baksidan av boetten än så länge ;)
    Edit: sjukt löjligt, men har blivit en grej :)

MJ24 gillar detta.
  6. MJ24

MJ24 Friends of KS

Hur många plastbitar är det?

7. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Ta bort plasten nu pallson

8. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tänkte faktiskt på att man kanske skulle dra igång en VC tråd. Mycket bra gjort @Palenkovich .

9. Whedda

Whedda Präst

Tre bilder på min Traditionnelle...
    image.jpg

image.jpg

image.jpg

10. Sputniq

Sputniq Borgare

Från:
    Göteborg
    Whedda och dräpdrulle gillar detta.
  11. demondave

demondave Borgare

Från:
    Ack Värmeland du sköna
    Ge det några år, så ska jag joina tråden på riktigt!

Hoppas på bra liv i tråden under tiden, så jag har något att dregla över sålänge :D

12. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Whedda gillar detta.
  13. Tjänstemannen

Tjänstemannen Bonde

Whedda gillar detta.
  14. Zingo

Zingo Borgare

Från:
    Sthlm
    Gillar VC skarpt men har aldrig förstått varför de är så få som har de på KS? AP är "standardklock" men VC ovanlig. Är de sämre kvalitet? Design? Pris? Förvirrad! o_O

15. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Hot eller löfte?

J

16. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Det kommer kanske bli en liten hype snart om jag får tro något!
    Trevlig kommentar som alltid. Ge dig nu för fan.

17. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Nämen lilla apan, inte ska du bli upprörd över ett gammalt citat som delas med humor och värme?

J

18. stelah

stelah Biskop

Exakt nu växlade mitt fokus från Daytona till VC. Alltså blir väntan ännu längre. Allvarligt, i VC-montern under Nymans Watchout 2015 la jag mest tid. Jag fick deras produktbok som jag dreglat i några gånger. Grattis till en graal. Väldigt fin klocka.

Whedda och Palenkovich gillar detta.
  19. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Friends of KS

Palenkovich och Whedda gillar detta.
  20. Whedda

Whedda Präst

Tror det är ett par anledningar. Lägre igenkänning än AP (åtminstone Royal Oak) och sämre andrahandsvärde än PP. Sen är de fortfarande ganska dyra i nypris. Jag älskar just den här modellen men tycker Patek har fler tilltalande modeller och överlag bättre design. Kul med något från de olika tillverkarna.

Guillbert och Zingo gillar detta.
  21. Palenkovich
    Trådstartare

Är benägen att hålla med om den lägre igenkänningsgraden, liksom konstaterandet om andrahandsvärdet. Vad gäller Patek och fler tilltalande modeller; dels är detta givetvis fullständigt subjektivt, och dels tillverkar PP mer än dubbelt så många klockor som VC årligen. Således är modellutbudet större (förutsätter jag utan närmare utredning) och därmed finns ju följaktligen större möjligheter att finna modeller man anser mer tilltalande. Gällande att de skulle vara dyra i nypris; dyra i relation till vad? Exempelvis Overseas togs ju fram som en direkt konkurrent till bl.a. PP Nautilus, och jämför man nypriserna dem emellan ligger VC oerhört bra till, liksom när vi talar om kronografversionerna av samma modell (nu lär förvisso de under 2016 troligen lanserade nya versionerna av OS och OS chrono (och troligen Dual time) ta ett rejält skutt upp i pris, särskilt om regelrätta inhouseverk kommer att nyttjas). Kvalitets- och finishmässigt ligger man inte i lä mot vare sig PP eller AP, varför priserna på VC i detta avseende också i min mening inte är mer orimliga än PP:s eller AP:s priser.
    Sammanfattningsvis skulle jag tro att just igenkänningsgraden och andrahandsvärdet är de största bovarna i dramat, kombinerat med väldigt höga servicekostnader (åtminstone 15k för OS chrono).

Eurenius, cultshit, Tjänstemannen och 1 annan gillar detta.
  22. Richispice

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
  23. Guinness

Guinness Borgare

Från:
    Umeå
    Härligt med en VC tråd, bifogar en bild på min gamling. Hoppas på fler fina VCs på forumet.

IMG_4109.JPG

joey, Cliff, LongCon och 29 andra gillar detta.
  24. Tjänstemannen

Tjänstemannen Bonde

Många av de saker som tas upp är ju det som gör VC till ett sånt jäkla nice klockval tycker jag. Låg igenkänningsfaktor - klockrent, iaf för mig. Sämre andrahandsvärde är för mig egalt, om jag lyckats ro hem en traditionelle så kan jag inte se att jag skulle flippa den för nånting i hela världen (tror jag...) :)

Whedda gillar detta.
  25. mmx

mmx Stadsbo

Sjukt ball tillverkare. Overseas är hur feta som helst.
    @Guinness; är det den allsmäktiga 222:an? :woot:

26. Guinness

Guinness Borgare

Från:
    Umeå
    Haha stämmer, den sitter bra på handleden:)

Ska försöka ta lite bättre bilder framöver.

rillesnille och mmx gillar detta.
  27. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ser man till vad man får för pengarna om man jämför listpris så ligger ju VC riktgt bra i pris. Man får ju ingen PP med chrono för 230k. Tycker även att detaljnivån är trevligare på en VC OS än en Nautilus.

Och 15k för service är ju så klart saftigt. Men skulle vara intressant att veta vad PP och AP tar för att serva deras kronografverk. Så mycket lägre känns inte troligt. Någon som vet?

mmx gillar detta.
  28. Guinness

Guinness Borgare

Från:
    Umeå
    Nymans tar också 15 000 för AP RO kronografer och 15,8 för ROO kronografer dvs ca samma pris om man räknar in polering.
    Frågan är om VC servicen är med eller utan polering.

upload_2015-12-8_11-8-54.png

Chuck och cultshit gillar detta.
  29. mmx

mmx Stadsbo

Hahaha, helt galet. Den finns på riktigt alltså? :woot:
    Sjukt creddigt. Fenomenal klocka såvitt jag kan bedöma, har aldrig testat den.

30. Guinness

Guinness Borgare

Från:
    Umeå
    mmx gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield