• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vacheron Constantin-tråden

fc2

Rolex
Hade för mig att kronografen är 42mm.

Jo, kronografen i inlägget ovan är en 49150, dvs den som fanns tom Basel 2016. Innan 49150, som är den absolut vanligaste varianten och den alla tänker på när de ränker VC OC, kom de ut med 49140. Samma urverk men annan boettform, lite andra tavlor och 40 mm. Enda nackdelen med 49140 kontra den modernare 49150 är att armbandet inte är lika snyggt, annars föredrag jag 49140 på alla punkter faktiskt. Att du sedan spar 50k+ på ett sådant köp gör inte heller saken sämre.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Kronografen har jag provat. Tyckte också att den var för stor!

IMG_20170504_202832.jpg


IMG_20170504_180329.jpg
Kronografen är 40 mm och jag känner inte att den är i minsta laget, tvärtom. Jag hade nog kunna se den i 38 mm också.
Kronografen är väl 42mm?
Men ja den ser stor ut på dig @Aarrgghh

Edit: missade svaren om 40 vs 42mm.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Ja jag tror dom två är 42mm. Och mina armar är tunna som glasnudlar.
42,5 enligt @Palenkovich . Dvs rätt stor skillnad ner till 37mm tex.

Haha ja det är mina med. Det mesta över 40mm sitter kasst tyvärr.
Nja, döm inte ut era chanser helt.. Nu har förvisso @Aarrgghh provat och tyckt det är för stort, men handledform gör mycket utöver bara omkretsen. Tex. @Apansson har taniga handleder likt era, men hans ganska platta handleder gjorde (i mitt tycke) att både hans tidigare VC OSC 49150 på 42.5 mm och Rolex Exp2 216570 på 42mm satt riktigt bra..
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Kronografen är 40 mm och jag känner inte att den är i minsta laget, tvärtom. Jag hade nog kunna se den i 38 mm också.
42,5 mm är den senaste Overseas kronografen och den innan är 42 (den han har provat och lagt upp bilder på) Tror för övrigt att en 37 sitter bra på honom, kronon såg väldigt stor ut på hans handled även i verkligheten och inte bra på bild.

Edit: missade att det fanns en sida till med inlägg så 40/42 mm kommentaren var kanske lite överflödig.
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Är 42 ett rimligt pris för denna tro ? Utan box och cert, men med äkthetsintyg Ca år 2000. Ingen historik på service, men tappar bara ca 2sek enl ägaren. En liten fläck på tavlan nära mitten kl 12.

unnamed2.jpg


unnamed.jpg
 
Senast ändrad:

fc2

Rolex
Mitt armband är klart tajtare än det där, det var min första spontana tanke. Jag hade nog inväntat en annan, lite mindre repig och med tajtare band. Många av dessa är i så bra skick så man behöver inte stressköpa en med fläckar, repor och läsa länkar.
 

watchxor

Omega
Är lite sugen på en Overseas och funderar på att införskaffa en Overseas Dual Time då jag inte alls gillar den nya designen. Velar lite mellan "deep stream" varianten med grå tavla och den mönstrade svarta tavlan. Nån som äger eller har ägt en och har lite åsikter?
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Är lite sugen på en Overseas och funderar på att införskaffa en Overseas Dual Time då jag inte alls gillar den nya designen. Velar lite mellan "deep stream" varianten med grå tavla och den mönstrade svarta tavlan. Nån som äger eller har ägt en och har lite åsikter?
@Cliff
Klämt på Cliffs, svinbra! Givetvis bör du ha med guilloché-tavla!
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Är lite sugen på en Overseas och funderar på att införskaffa en Overseas Dual Time då jag inte alls gillar den nya designen. Velar lite mellan "deep stream" varianten med grå tavla och den mönstrade svarta tavlan. Nån som äger eller har ägt en och har lite åsikter?

Har inte klämt på just dual time men skulle jag kunna välja mellan mönstrad eller "deep stream" så hade jag valt mönstrad alltid. Tror att den är roligare i längden.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Var köper man bäst en VC? Billiga i Ryssland över disk verkar det som. Men dit vågar man sig ju inte?;)

Varför inte? Har flera vänner som bott och arbetat i Ryssland och som vittnar om ett (i storstäderna) modernt land.

Skulle "min" klocka vara 10 lök billigare av en känd rysk handlare hade jag lätt tagit en weekend i Moskva för mellanskillnaden.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Varför inte? Har flera vänner som bott och arbetat i Ryssland och som vittnar om ett (i storstäderna) modernt land.

Skulle "min" klocka vara 10 lök billigare av en känd rysk handlare hade jag lätt tagit en weekend i Moskva för mellanskillnaden.
Grejen är ju att man verkar i tid och otid kunna hugga en overseas chrono för 90-100k där över disk. Ny. Och <90 i skick 1 alla c24 ifrån trusted seller.

Men du har nog fasen en poäng :)
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Grejen är ju att man verkar i tid och otid kunna hugga en overseas chrono för 90-100k där över disk. Ny. Och <90 i skick 1 alla c24 ifrån trusted seller.

Men du har nog fasen en poäng :)
Har också kollat på dom ryska priserna, har känt mig lite kluven av nån anledning. Väldigt frestande priser däreemot, inte aktuellt för mig än men i framtiden.
Är det gen 3 chrono du har kollat på?
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Har också kollat på dom ryska priserna, har känt mig lite kluven av nån anledning. Väldigt frestande priser däreemot, inte aktuellt för mig än men i framtiden.
Är det gen 3 chrono du har kollat på?
Jam Fr nog bli en weekend till Moskva till hösten :D

Den senaste jag tänker på i svart :)
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Låter ju nästan för bra ;)

Har börjat kolla flyg, får se om det blir av i september :)

Kolla upp affären bara på sedvanligt vis. Fördelen med Vacheron är ju att de dels är noga med AD:s (och du kan lätt med ett mail till Vacheron kolla om affären är en AD) och att deras urverk är nära på omöjliga att replikera. (Så risken för fejk måste ju vara låg tänker jag). Glöm inte att Ryssland har VISA krav (har jag för mig iaf).

Du måste skriva en recension sen!
 
Topp