• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vacheron Constantin-tråden

mmx

Cartier
Den finns och frodas, här kan du läsa lite mer info om du är sugen.
http://www.thehourlounge.com/en/vac...ussions/vacheron-constantin-222-review-554141

Den finns i Umeå för kläm och känn om du har vägarna förbi:)
Hahaha, jo, vet ju att den finns på riktigt. Bara inte i varje gathörn.
Trevlig artikel (jag snabbspolar de urmakartekniska detaljerna). Men fattar inte; skulle det bara finnas 720 st totalt? Kan det stämma? Fattar inte produktionssiffrorna...
Hur är det att ha den då? Haft den länge? Kör du den i ur & skur, eller mer när du ska vara lite finare? Går den ok etc?
 

Guinness

Cartier
Som jag uppfattat det är det 720 ex som gäller, vet dock inte om det inkluderar de mindre varianterna eller inte.

Har haft klockan i två år men använde den inte först tre månaderna eftersom den inte var servad och sedan var den på service i 18 månader så har endast haft den tillgänglig i tre månader. Dock sitter den bra och fungerar väldigt bra, nästan lite för bra skick på den så jag har den mest på kontoret och inte på alltför många kvällsaktiviteter.
 

mmx

Cartier
Ok, extremt ovanlig alltså, trodde faktiskt inte det var SÅ få ex. Supercoolt, verkligen. Jobbigt med 18 månaders servicetripp, var det till Vacheron Constantin själva då?
 

Whedda

Rolex
Är benägen att hålla med om den lägre igenkänningsgraden, liksom konstaterandet om andrahandsvärdet. Vad gäller Patek och fler tilltalande modeller; dels är detta givetvis fullständigt subjektivt, och dels tillverkar PP mer än dubbelt så många klockor som VC årligen. Således är modellutbudet större (förutsätter jag utan närmare utredning) och därmed finns ju följaktligen större möjligheter att finna modeller man anser mer tilltalande. Gällande att de skulle vara dyra i nypris; dyra i relation till vad? Exempelvis Overseas togs ju fram som en direkt konkurrent till bl.a. PP Nautilus, och jämför man nypriserna dem emellan ligger VC oerhört bra till, liksom när vi talar om kronografversionerna av samma modell (nu lär förvisso de under 2016 troligen lanserade nya versionerna av OS och OS chrono (och troligen Dual time) ta ett rejält skutt upp i pris, särskilt om regelrätta inhouseverk kommer att nyttjas). Kvalitets- och finishmässigt ligger man inte i lä mot vare sig PP eller AP, varför priserna på VC i detta avseende också i min mening inte är mer orimliga än PP:s eller AP:s priser.
Sammanfattningsvis skulle jag tro att just igenkänningsgraden och andrahandsvärdet är de största bovarna i dramat, kombinerat med väldigt höga servicekostnader (åtminstone 15k för OS chrono).

Det är nog inte antalet modeller som påverkar Pateks högre produktion. Tror snarare de producerar fler av sina basmodeller för jag vet att exempelvis Grande Complications består av en hel modeller men försvinnande liten upplaga.

Angående estetiken är det såklart subjektivt som du säger men jämförelsen i mitt fall var mellan direkt konkurrerande modeller. Där anser jag (högst personligen) att Nautilus (och Royal Oak) är klart vassare än Overseasmodellerna och det gäller egentligen de manuella kronograferna, kalenderklockorna också. Jag är troligtvis präglad av att jag föredrar en något mindre klocka än vad VC i regel producerar. Den jag äger är dock ett undantag från detta och bärs på mina handleder bättre än något ur Calatrava-serien.

Med dyra menar jag först och främst i förhållande till samma klocka på begagnatmarknaden. Tror inte det finns någon tillverkare som håller sitt värde bättre än Patek medan VC ofta tappar 30-50% på något år.
 
  • Like
Reactions: par

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Tre bilder på min Traditionnelle...
image.jpg


image.jpg


image.jpg
Det var bland det bättre jag sett på länge. Oerhört vacker!
 

Whedda

Rolex
Ser man till vad man får för pengarna om man jämför listpris så ligger ju VC riktgt bra i pris. Man får ju ingen PP med chrono för 230k. Tycker även att detaljnivån är trevligare på en VC OS än en Nautilus.

Och 15k för service är ju så klart saftigt. Men skulle vara intressant att veta vad PP och AP tar för att serva deras kronografverk. Så mycket lägre känns inte troligt. Någon som vet?

Har extremt svårt att tro att PP tar under 15k för service av Chronos. Det kan i nuläget inte göras av någon svensk AD så det blir en tripp till Geneve isåfall. Har hört att Årskalender (Complications) ligger runt 15k i service och Kronografer är ofta en ganska dyrservad historia i allmänhet.
 

Whedda

Rolex
Är benägen att hålla med om den lägre igenkänningsgraden, liksom konstaterandet om andrahandsvärdet. Vad gäller Patek och fler tilltalande modeller; dels är detta givetvis fullständigt subjektivt, och dels tillverkar PP mer än dubbelt så många klockor som VC årligen. Således är modellutbudet större (förutsätter jag utan närmare utredning) och därmed finns ju följaktligen större möjligheter att finna modeller man anser mer tilltalande. Gällande att de skulle vara dyra i nypris; dyra i relation till vad? Exempelvis Overseas togs ju fram som en direkt konkurrent till bl.a. PP Nautilus, och jämför man nypriserna dem emellan ligger VC oerhört bra till, liksom när vi talar om kronografversionerna av samma modell (nu lär förvisso de under 2016 troligen lanserade nya versionerna av OS och OS chrono (och troligen Dual time) ta ett rejält skutt upp i pris, särskilt om regelrätta inhouseverk kommer att nyttjas). Kvalitets- och finishmässigt ligger man inte i lä mot vare sig PP eller AP, varför priserna på VC i detta avseende också i min mening inte är mer orimliga än PP:s eller AP:s priser.
Sammanfattningsvis skulle jag tro att just igenkänningsgraden och andrahandsvärdet är de största bovarna i dramat, kombinerat med väldigt höga servicekostnader (åtminstone 15k för OS chrono).

Sen tycker jag det säger något om orsaken när man producerar dubbelt så många klockor och ändå har väntelista på flera år gällande Nautilus, Aquanaut etc...Där är VC inte ens i närheten och det är relativt enkelt att få tag på en Overseas om man vill. AP har börjat få liknande efterfrågan på 15202 men de andra RO är det knappast svårt att få tag i.
 

CLT

Rolex
Sen tycker jag det säger något om orsaken när man producerar dubbelt så många klockor och ändå har väntelista på flera år gällande Nautilus, Aquanaut etc...Där är VC inte ens i närheten och det är relativt enkelt att få tag på en Overseas om man vill. AP har börjat få liknande efterfrågan på 15202 men de andra RO är det knappast svårt att få tag i.
Patek vill väl antagligen att det ska vara en väntelista på populära modeller. Det ger ju något extra.
 

Apansson

Torpare
Känns ju som att VC är lite mer av en smygare. Som @Whedda säger är sportklockorna något större, men jag tycker också de är ohyggligt mycket vackrare än PP's och AP's motsvarigheter. Älskar AP's komplicerade dressare, gillar inte Pateks så mycket där heller om vi inte pratar typ 2499 som...är patek 2499.
Finishen på en Overseas känns så mycket bättre och intressantare än en Nautilus eller RO, så där är valet enkelt. Allt handlar ju om tycke och smak, och patek har ju likt rolex lyckas bygga någon hype runt märket som gör att värdet bibehålls bättre, men Patek börjar fan kännas lite mellanmjölk, i alla fall de "rimligt" prisade modellerna. KS-skadad? Javisst. Nä, @Palenkovich VC chrono är bland det bästa jag klämt på irl när det kommer till moderna ur med spektakulär finish.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Det är bra att man får tycka olika :) I mina ögon sätter @leben's klocka alla andra på plats !
Hehe, ja den här tråden visar hur olika det tycks; rätt kul ändå att debattera de märken i princip alla av oss hade älskat att äga oavsett vilket av dem det var. :)
Sett till att VC:n ovan med bl.a. månfas väl listar 7-8 gånger mer, dvs. över miljonen ligger A&S månfasen bra till ;)
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Äger tyvärr ingen egen men ju fler bilder desto bättre tråd. Min favorit är den blå med gummilänken.
Tycker att det blir lite overkill med samma formspråk på både bezel och länk.

IMG_6794.JPG
Tycker också att versionen med den blå färgen är ruskigt fin; den enorma nackdelen för mig är dock att den saknar guilloche-mönstret. Det gör så förbaskat mycket på VC OS-serien. Hade den haft det mönstret och den färgen på tavlan.. Mums!
Edit: vad gäller om man ogillar samma formspråk på bezel och länk; bland annat därför man kan komplettera länken med gummi att variera med :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tycker också att versionen med den blå färgen är ruskigt fin; den enorma nackdelen för mig är dock att den saknar guilloche-mönstret. Det gör så förbaskat mycket på VC OS. Hade den haft det mönstret och den färgen på tavlan.. Mums!
Edit: vad gäller om man ogillar samma formspråk på bezel och länk; bland annat därför man kan komplettera länken med gummi att variera med :)

Det är inte alls så att jag ogillar...men det är inte optimalt. Och ju bättre klocka desto större utrymme att få vara petig :) Skulle jag vilja ha en med både länk och gummi? Ja, herregud...det är ju en riktig drömklocka.

Här kommer en guilloche-mönstrad. EDIT: Inte heller denna är tyvärr min.

IMG_5699.JPG
 
Senast ändrad:

CLT

Rolex
Det är inte alls så att jag ogillar...men det är inte optimalt. Och ju bättre klocka desto större utrymme att få vara petig :) Skulle jag vilja ha en med både länk och gummi? Ja, herregud...det är ju en riktig drömklocka.

Här kommer en guilloche-mönstrad.

IMG_5699.JPG
Bara att man köper till gummi och viklås.

Den där guldaren är sjuk!
 
Tänker på en grej angående VC overseas chrono. Riktar mig till folk som äger eller har ägt klockan. Bezeln har ju ett minst sagt karaktäristiskt utseende, med utsmyckningar som är "konkava" i brist på annat ord, ni fattar vad jag menar. Blir det inte jävligt smutsigt och dammigt vid dessa? Känns lite som att designen inbjuder till renlighetsprobkematik. :/ :)
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Tänker på en grej angående VC overseas chrono. Riktar mig till folk som äger eller har ägt klockan. Bezeln har ju ett minst sagt karaktäristiskt utseende, med utsmyckningar som är "konkava" i brist på annat ord, ni fattar vad jag menar. Blir det inte jävligt smutsigt och dammigt vid dessa? Känns lite som att designen inbjuder till renlighetsprobkematik. :/ :)
Har faktiskt tänkt tanken också. Min är så pass ny att jag inte riktigt hunnit uppleva det än, men typ bomullspinnar (tar gärna emot andra tips också ;)) lär komma väl till användning..
 
Topp