• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den smala tråden om Alpina

1965ek

Patek
2-Faktor
Hej,

På begärans startar jag en tråd för alla de som vill gå sin egen väg eller bara är allmänt intresserade av Alpina. Jag som trådstartare är definitivt inte någon som helst expert, snarare en glad amatör som börjat flippa mig uppåt. Jag kan inte finna någon annan tråd om Alpina, men finns det så lås tråden.

Nedan min nyligen införskaffade Alpina Alpiner GMT.

P1060911.JPG
P1060915.JPG
P1060912.JPG
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Bra att du startade tråden ! Förutom yours truely tror jag mig veta även en av admins, närmare bestämt @Denke gillar Alpina.
De har många fina modeller i ett klart överkomligt prisspann, själv är jag väldigt svag för just den modell du skaffat @1965ek :)
Skall du ha den som den är på läder/hirsch ? Annars borde nog Fredmans ur kunna skaka fram en stållänk.
 

CalleW

Breitling
Har haft denna i ca 1 år nu, är verkligen super nöjd. har dock börjat funderar på att köpa en länk till den men eftersom alpina inte har någon distribution i Sverige längre kan det nog bli svårt...
 

Bilagor

  • 1478351746629979774676.jpg
    1478351746629979774676.jpg
    81.3 KB · Visningar: 142

1965ek

Patek
2-Faktor
Bra att du startade tråden ! Förutom yours truely tror jag mig veta även en av admins, närmare bestämt @Denke gillar Alpina.
De har många fina modeller i ett klart överkomligt prisspann, själv är jag väldigt svag för just den modell du skaffat @1965ek :)
Skall du ha den som den är på läder/hirsch ? Annars borde nog Fredmans ur kunna skaka fram en stållänk.

Har ett till Hirschläder, svart med vita stygn som jag inte provat ännu. Just nu tycker jag brunt läder är perfekt på en klocka som jag sätter i facket äventyrsklocka. (GMT och "kompass") Gillar verkligen lädret.

Länk kan beställas från Alpina och kostar CHF295. http://webstore.alpina-watches.com/products/alb-5aq6
2700 är en del men det tar jag om jag bestämt mig. Det som får mig att tveka en aning är att mittlänkarna är polerade. Någon som har en åsikt om länken?
 

ekan76

Omega
Är riktigt sugen på en Startimer Chrono, men tycker de verkar stora med sina 44mm. Dåligt andrahandsvärde gör att jag inte vågar köpa och chansa heller. Någon som har testat och kan berätta hur de är på armen?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Har ett till Hirschläder, svart med vita stygn som jag inte provat ännu. Just nu tycker jag brunt läder är perfekt på en klocka som jag sätter i facket äventyrsklocka. (GMT och "kompass") Gillar verkligen lädret.

Länk kan beställas från Alpina och kostar CHF295. http://webstore.alpina-watches.com/products/alb-5aq6
2700 är en del men det tar jag om jag bestämt mig. Det som får mig att tveka en aning är att mittlänkarna är polerade. Någon som har en åsikt om länken?
Enligt Fredmans ur så skiljer det inte alls mkt mellan priserna läderband/länk, i detta fall 1100 SEK.
Detta gäller i princip alltid när man köper nytt oavsett märke. M.a.o lönar det sig att köpa med länk och så ev komplettera senare med läderband istället för tvärtom. Du kan även leta länkar på bukten och chrono24.se
 
Senast ändrad:

D.B

Cartier
2-Faktor
De har endel fina klockor, alpiner 4 gmt är skitsnygg, såg nu även alpiner 4 chronograph å den va nästan ännu bättre.
Verkar tunt med beg. klockor.
Mitt enda bidrag till alpinatråden är en kepa ;)
IMG_20161105_162309.jpg
 
Senast ändrad:

1965ek

Patek
2-Faktor
Enligt Fredmans ur så skiljer det inte alls mkt mellan priserna läderband/länk, i detta fall 1100 SEK.
Detta gäller i princip alltid när man köper nytt oavsett märke. M.a.o lönar det sig att köpa med länk och så ev komplettera senare med läderband istället för tvärtom. Du kan även leta länkar på bukten och chrono24.se

Jag köpte min från första ägaren. Inte att teckan på klockan att den är använd. Annars håller jag med dig och hade valt länk.
 
Senast ändrad:

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Alpina är väldigt prisvärda. Har klämt på startimern men de envisas att göra ganska stora klockor, är iofs sportklockor men ändå. Hur som är den iwc pilot inspirerade startimern väldigt vacker.
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Trodde dom tillhörde swatch men så är inte fallet eller? De använder iofs selitta så troligen inte.
Nix, inte Swatch. Vad jag fattat det som så är Fredrique Constant och Alpina fristående, tror inte de har så mycket gemensamt heller men kanske blir aktuellt i framtiden, FC har ju några egna urverk som de kanske delar med sig av.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Nej en kompis köpte den efter stt jag varit där, Fredmans hade den inte inne när jag tittade förbi tyvärr. Provade dock Rado och Bell & Ross hos dom.

Edit: säljaren på fredmans pratade något om att Alpina höll på att byta agent eller något i Norden. Detta var i juni/juli tror jag.
Fast märket, priser och beställbara modeller finns ju på Fredmans hemsida fortfarande. Någon som varit där på sistone eller på annat sätt vet hur statusen är gällande Alpina i Sverige/Skandinavien ?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Nix, inte Swatch. Vad jag fattat det som så är Fredrique Constant och Alpina fristående, tror inte de har så mycket gemensamt heller men kanske blir aktuellt i framtiden, FC har ju några egna urverk som de kanske delar med sig av.
Fast FC och Alpina's smartwatches ser ju exakt likadana ut, bara märket som skiljer vad jag vet.
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Nix, inte Swatch. Vad jag fattat det som så är Fredrique Constant och Alpina fristående, tror inte de har så mycket gemensamt heller men kanske blir aktuellt i framtiden, FC har ju några egna urverk.

Trevligt! Många här på forumet är ganska negativt inställda till swatch vilket jag förstår i viss utsträckning. Tråkigt för micro märkena som nu måste köra miyota osv. Roligt för billigare klockor inom swatch som får "bättre" eta verk i sig. Tråkigt för fristående urmakare gällande delar. En sak jag dock reagerat på ang swatch är märket certina där man i vissa modeller kör med plast i urverken..... inte så upphettsande.

Edit: sen tillhör omega också swatch vilket i mina ögon är en väldigt trevlig tillverkare.
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Fast märket, priser och beställbara modeller finns ju på Fredmans hemsida fortfarande. Någon som varit där på sistone eller på annat sätt vet hur statusen är gällande Alpina i Sverige/Skandinavien ?

Stämmer bra det. Var det också när jag svängde förbi där i sommras. Och då sa dom att det var svårt att få hem Alpina i butik då de höll på att byta agent. Detta borde dock löst sig med tanke på att det var 4-5 månader sen :)

Edit: om du vill prova Alpina så ring och fråga.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Stämmer bra det. Var det också när jag svängde förbi där i sommras. Och då sa dom att det var svårt att få hem Alpina i butik då de höll på att byta agent. Detta borde dock löst sig med tanke på att det var 4-5 månader sen :)

Edit: om du vill prova Alpina så ring och fråga.
Blir ett senare projekt, bor på en ö mitt ute i Atlanten :)
 
  • Like
Reactions: Oli

Anthraxabuz

Panerai
Klockmaster i Falköping har lite Alpina . Var förbi där i veckan och kollade lite. Finns några trevliga modeller i sortimentet !
 

Pluto

Cartier
Har för mig att de ägs av fredrique constant? Ett märke jag verkligen inte gillar pga av olika anledningar.
I vilket fall som helst har jag ändå inget emot Alpina, de har en helt ok historia med bl.a. de första sportklockorna på marknaden. Iaf enligt en liten bok från Alpina jag fick från en tysk AD.
Vissa av Alpinas klockor tycker jag verkligen ser riktigt bra ut, är lite små sugen så vem vet, kanske blir det ett köp i framtiden. :)
 

Pluto

Cartier
Edit: Läst lite nu och Alpina har tydligen legat bakom flera innovativa idéer med åtskilliga patenter. Det står att Alpina skapade konceptet av sportklockan.

Alpina skriver även citat: "It is no exaggeration to say that Alpina was one of the first leading manufacturers of Swiss watches".

antar att de refererar till deras hyfsat långa historia från starten 1883 till dess att tyska flottan köpte in Alpina klockor 1913. Samt deras bidrag till denna snabba utvecklingen inom klock-tillverkning.
 
Senast ändrad:
Topp