• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

den som väntar... 1680 från 1977

RobRoy

Panerai
2-Faktor
Vafan min -78 får säga hej den med även om den nu är borta.
20131106_140235_zpse852e192.jpg

Den var snyggt! :D
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
För röda tavlor finns MK1-6. För vita MK1-3.......om det nu stämmer fortfarande.....dvs totalt ca 10 tavel konfigs för 1680 referensen i ss.....adderar man YG finns det fler :)....läste en debatt på vrm nyligen om att det kanske behöver justeras för vita. Egentligen ganska nördigt och ointressant om man inte är kalenderbitare....men kul att stämma av att tavla och case hänger ihop ......sas...
Finns det någon enkel-att-läsa-tabell över alla tavlor etc? :p
 

Esquared

Cartier
Grattis @Esquared ! riktigt trevlig. Vad ska man vaka på för att undvika nya boetter på dessa klockor? Hur upptäckte din vän det?
jag skulle först säga att boetten bör matcha urtavlan i någon mån (ovanligt att boetten är perfekt medan urtavlan patinerad, motsatsen är dock vanlig), även om det kan diffa. Min kamrat hade en 1655:a där boetten var NOS samtidigt som urtavlan hade brutal patina, vilket inte rimmar. Sedan var serienummret på tok för tydligt samtidigt som det inte riktigt kändes rätt, fonten på nummret var en rakställd seriff.. I största allmänhet bör man vara väl exponerad för klockor i största allmänhet så man intutivt kan avgöra om någonting är galet, även om det givetvis kan vara knepigt ibland - något som blir ännu svårare om du inte får se klockan IRL.. Min polare sålde klockan vidare klockan varpå den personens urmakare anade oråd - tack och lov gick affären att reversera.. Det ska även tilläggas att det bara blir svårare och svårare att upptäcka icke-OEM-tillverkade case!
 
Senast ändrad:

B62

Panerai
Hej på er,
Just denna modell är en ikon jag hade förlikat mig med att aldrig äga - anledningen är att den är svår att hitta inom landets gränser, speciellt i bra skick. Men men - tre år senare efter att jag blivit biten av vintage-febern hittade jag en pjäs som såg rätt Ok ut, sett från säljarens bilder. Hos en internethandlare från Spanien, med ljummna omdömen skall tilläggas.

Jag tyckte serienummret såg lite ojämt ut etc. men efter lite kunskapsdelning från andra forummedlemmar kändes det tryggt (anledningen till min paranoia är att en vän gått på två minor rörande nytillverkade boetter - han överlevde dock båda). Sagt och gjort beställde jag klockan genom en internationell betalning - alltid lika svettigt, men vill man vinna måste man ta risk.

..Och så imorse ringde det på dörren - och FedEx stod där. Jag hade intalat mig att det skulle vara en skokartong fylld med potatis, men paketet var betydligt mindre och betydligt lättare. Jag öppnade och tappade hakan - "Holy god, a NOC-list" (ref: MissionImpossible:1). Nu är helgen räddad iallafall =)

Jag ger er, född 1977 med skarpa hål, fat font, feta luggar och perfekt tavla;

IMG_4753.jpg

IMG_4755.jpg

IMG_4765.jpg
IMG_4760.jpg
Full_Size_Render.jpg
Grattis till en grym klassiker...:)
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Mycket snyggt! Jag skulle välja en vintage sub med plexi och målad index framför en modern alla dagar i veckan. Så mycket mera själ och intressantare än en ny motsvarighet.

Bra gjort och ta väl hand om den!
 
Topp