Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Den stora bandbytartråden!

Diskussion i 'Diskussion' startad av Ricrob, 27 september 2012.

1. Ricrob
    Trådstartare

Ricrob Friherre

Här är den, tråden alla längtat efter men ingen vågat starta; BANDBYTARTRÅDEN!

Aha tänker Vekktah, nu kommer det bilder på nya PO'n med diverse band men icke! Har fäst mig ngt ofantligt med det svarta "Cautchuc-gummit" som satt på och faktum är att klockor med välvda boettsidor inte är så lattjo att ha band med raka ändar på (tycker iaf jag), så testkanin idag; Breitling Headwind!

Många verkar anse att Panerai är världens bästa "bandbytar-klocka" men då vette fan om de testat Breitling..? Raka boettsidor och bandstift made in heaven gör att det är riktigt mysigt att trixa band på de här rackarna (jag vet, lite skev jämförelse men vad gör det? Breitling är ändå coolare än Panerai), sen om det blir snyggt eller inte, spelar väl mindre roll, eller!? :lol:

Piloten

Högen

Först ut, Singular mesh
    Jag gillar't! Lite klent men det gör det å andra sidan lite mer dressigt. Finfin kvalle för korvören.

Nästa på tur, Hirsch Professional (Tog en kaffepaus)
    Fulsnyggt eller bara fult..? Så hardcore att det platsar på Blue Oyster Bar!

3'an ut, Hirsch Grand Duke
    Inte alls tokigt tycker jag! Tavlan ser svartare ut irl, så de matchar snyggt och det röda sportar till det.

Numero quatro, Singular rally (I.W Suisse)
    Hmm.. Kanske inte på den här klockan men här slås jag av komforten! Tänk dunkudde!

Femman, Morellato
    Kommentarer överflödiga.. Men! Här föds en tanke...

Grande finale, Rios Chrono Extrem
    Jag vet, jag vet.. Det är tillbaka i lådan för länge sen...

Bonus! Tanken som slog mig var denna kombo
    Inte alls illa, riktigt "sommar-pimp", eller hur!?

Så, det var allt för idag, nu ska jag städa undan och dra på mig PO'n igen!

Obs, denna tråd är såklart för alla! Tyck gärna till och ännu hellre, posta egna bandbytarbilder! Kör hårt!

2. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    Kombon med Breitling och mesh var riktigt snyggt! Lite otippat så gillade jag Breitling och Rios Chrono Extrem :D
    Bonusbilden på Monacon är jag tyvärr lite skeptisk till :?

3. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    What? En dykare av valfri modell med höl i luggarna är ju lättast att byta på såklart.

4. Ricrob
    Trådstartare

Ricrob Friherre

:?:
    What har höl i luggarna med saken att göra? ;) Ingen har pratat om hur lätt det är att byta, förutom att jag nämde att den är en fröjd att byta på Bratten pga att stiften är fantastiska men saken jag belyste var att boettformen gör det trevligt att kombinera med de flesta banden, eftersom man slipper de (i mitt tycke) fula "luftgluggarna" som uppstår i hörnen mellan de raka bandsluten och den välvda boetten, u see?

5. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Vilken skön bunch band, jag fann det bruna racingstrapet vara den finaset kombon men även det vita gummit är en favorit. Tack för inspirationstråden!

6. Fryken

Fryken Kamrern

Från:
    STOCKHOLM
    Här kommer mitt bidrag till tråden. Dessvärre bara ett band men två klockor. ;) Var runt i stan i går och letade både schysta band och bandbytarverktyg. Slutade med att jag fick verktyg på Wempe och köpte ett random läderband i källaren på något varuhus. Bandet köptes i första hand till Certinan då dess länk känns som plast efter att ha vant mig vid Omega. Det visade sig att Certinan har 19mm mellan hornen men jag blev ändå pålurad ett 20mm-band med orden "det passar garanterat, inga problem". Jaja.

Kom hem, började pilla lite och det visade sig enklare än jag trott att byta band. Bandet passade dessutom både till Omegan och Certinan, om än med hjälp av lite våld på den sistnämnda. Även om det möjligen ser snyggare ut på Omegan får det tills vidare sitta på Certinan då Omega-länken är för skön för att inte användas. Nya band är på ingång både från Sverige och USA så det blir nog en uppdatering här i veckan.

Här kommer bilderna. Ni får ha överseende med kvalitén:

Utrustningen:

Börjar med Planet Ocean:

Inga repor nu för h-e!

Resultatet:

Såg bra ut men länken vill tillbaka:

Dags för Certina-quartzare:

Lite trögare att få bort länken på den. Har dock suttit oruckad i 6-7 år:

Resultatet:

Tillbaka med länken på Omegan:

7. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Fick hem ett Wittnauer kronograf för en tid sedan och fick ganska snabbt på ett mesh som jag var nöjd med, matchade inte hundra i bredd vid hornen men dög åt mig. :) Fick i min What a mesh-tråd (viewtopic.php?f=2&t=560) många tips på band som skulle passa och gjorde så slag i saken i dag - testade igenom det jag kunde hitta och hann komma åt med så kort varsel. Har en hel del varianter på nato (bland annat ett helsvart - tack för tipset Denke) att testa så det blir garanterat en sväng förbi Singular.

Mina favoriter so far är det rödbruna Rallyt med stora hål samt det svarta Rallyt med små hål...kanske kallas de något annat förresten....

8. Ricrob
    Trådstartare

Ricrob Friherre

Sådärja,mnu börjar den här tråden ta sig lite!

Jag gillar det svarta rallyt men små hål och svart söm bäst och skulle föreslå att du testar ett svart tropic, på den. Gärna vintage men ett nytt från singular skulle funka mumma också tycker jag!

9. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Gummi saknade jag och kikade efter ett svart 20mm hos Singular men de verkar slut just nu, får bevaka....tack för tipset!

10. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Tropicbandet är min favorit. Sedan är haj ett kul alternativ till vattenur...

11. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Tropic sitter skönt och ser snyggt ut, haj låter avancerat...får kolla upp det.

12. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Håller med Aurum! Tropic...eller nato... :)

Vintage kronografer med lite rough stuk passar bra på nato...

13. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Fin kombo, blir till att beställa ett nato nu...:)...rough enough!

Ursäkta en dum fråga, men vad skiljer egentligen nato från zulu?

14. Ricrob
    Trådstartare

Ricrob Friherre

Ett förtydligande och ett svar.

När jag föreslog att du skulle testa tropic, så menade jag de med små hål, liknande de rallybanden du har och jag missade t.o.m. det tropicbandet du redan testat, eftersom stora hål inte alls faller mig i smaken.

Nato och zulu är i princip samma sak men de detaljer som skiljer är att zulu är kraftigare i textilen och har tjocka ringar med rund profil. Sedan finns de båda i en mängd utföranden men de två sakerna är de som i grunden sätter de i olika fack.

15. Per

Per Björklövens finest

Hade tråkigt och såg denna tråd. Tänkte testa leka lite med min Royal Oak. Purister varnas. ;)

You like?

16. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Tack för ett pedagogiskt svar, Ricrob! Jag hade enbart sett skillnader i utseende men undrade lite över det där med spännena och o det var skillnad i hur de sätts på klockan. Zulu ser lite för tufft ut till denna klocka så jag kör på nato.

Mårtenssons ur Brookfield