• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora batteriklocka-tråden!

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Auktionstips 2h kvar. Udda Certina, Club 2000 digitalare från 70- tal? 300:- Ball tycker jag! :)

certina club 2000 digital.jpg


http://www.tradera.com/item/1917/204967302/certina-quartz-digital-i-bra-skick
 

Camo00

Patek
Får min Enicar SuperQuartz vara med och leka..? Den är på service just nu, service är ju jättebilligt på batteriklockor! (...eller Vanliga Klockor som tjejen på Klockmaster kallade dem...) :)

DSC_0026.JPG


NOS med märkt originalläder, lugmåtten 24 resp 17 mm och svensk dagtavla... I love it!
 

J.Hall

Omega
Jag har en fråga ang. Batterier.
Hur länge ska man förvänta sig att en klocka ska ticka efter ett batteribyte? I detta fallet ett stämgaffelur (omega om det har någon betydelse).

Tack på förhand :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Här är en fin Certina DS-3 quartz som jag bytte till nig från en medlem här på forumet. Det som var fel på den var att kronan var för liten och passade inte riktigt så den har jag bytt ut till en Originalkrona och att spännet saknades på armbandet. Sedan tillkommer den obligatoriska renkörningen och infettning av O-ringar. :)

100066.jpg

Jag tror att denna modell kom till ca 1977 så något år efter de mekaniska DS-3 kom ut.
Det finns en del patina på urtavlan och visare men så blir det alltid med denna typ av tavlor och visare och även på osålda klockor ser man detta så det har inget med att klockan är använd utan bara tiden som gör det.

Jag tycker att plastglasen som Certina använde på DS serien gör att klockorna får en varmare framtoning och gör de mer tilltalande för mig.

100067.jpg

DS sköldpaddan finns med och dessa quartz DS var äkta vara där man använde samma uppbyggnad internt som på de mekaniska motsvarigheterna så gummi ringen finns i och delad ställaxel.
 
Senast ändrad:
Topp