Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Den stora Camel Trophy tråden!

Diskussion i 'Diskussion' startad av Affe, 14 november 2014.

1. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Har sökt som en galning men inte hittat någon liknande tråd :D, så därför kunde det ju vara bra att jag startar en tänkte jag. Vi har ju redan liknande trådar med märken, som JLC, Panerai, Tudor, Omega osv.

Frågor om allt som rör Camel Trophy är tanken!

Här kan man diskutera märkesspecifika frågor relaterade till Camel, även allt från hur man regulerar ett Miyota verk till hur jag byter batteriet på min Camel Superchrono.

Notera att Camel Trophy innefattar allt från Camel Greenbelt upp till Camel Professional, då allt detta ligger under Camel som företag. Kläder, skor, och annat skit är däremot är inte klockor och bör icke diskuteras nedan.

Observera att denna tråd kommer bli smashad om den enbart innehåller bilder, så försök använda den som ett frågeforum är ni snälla ;) .

Ämnen av arten Camel vs "valfritt märke" bör undvikas om det inte är en direkt fråga där två olika modeller jämförs. Anledningen är att de diskussionerna sällan håller någon kvalitet.

Detta innebär självklart inte heller att samtliga frågor som avhandlar Camel Tropy måste ligga inom tråden, utan se det snarare som en frågehörna.

Se till och njut av denna tråd nu, den kommer att bli huge!

Jag kan börja med min fråga, jag undra helt sonika om det skulle gå att reluma min gamla Camel Trophy Diver?! Den börjar tappa stinget om ni förstår vad jag menar :smug: .

2. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Tror McGyver bland flera kan reluma.

Affe gillar detta.
  3. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det där är ju ingen RÅÅÅÅÅÅLEX!

Affe gillar detta.
  4. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Nope! ROLEX är skit, i jämförelse med Camel klockor! :D

Eric Jajjamensan P och Joakim gillar detta.
  5. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ska sälja allt, klockor, bil och bostad! Måste ha KAMELKLOCKA!!

Eric Jajjamensan P och Icaras gillar detta.
  6. Beastie

Beastie Mr Cowbell

I somras så servade jag min camel klocka hos lokala urmakaren. Där har jag tidigare varit både med omega sm300 och rolex datejust, han har inte höjt på ögonbrynen men med camel klockan blev han Eldoch lågor och berömde den för urverket som tydligen var ett seiko (kvarts så klart) men han sa det var ett mkt bra verk, det har datum, kronograf, alarm och andra tidszon.
    Får lägga upp bild senare.

7. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Va fan! Måste finnas någon mer än jag som :heart: Camel klockor !

Kom igen nu tjejer :D!

8. Syven

Syven Friends of KS

Här kommer ett bidrag till tråden.

Här är en Camel som min mor köpte någon gång på nittio talet.
    Nu är den min eftersom hon inte är i livet längre.
    Tänker att även om det är en damklocka kommer jag nog fixa nytt batteri och använda den någon gång ibland.
    14172650072461375278552.jpg 14172650573971840387732.jpg
    Funkar ju nästan, tur man har armar som en liten flicka...

9. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Det är inte så lätt Sjödahl... [emoji813]
    Du har ju köpt upp alla KS kameler :/

Affe gillar detta.
  10. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Hehe...gött, saknar dock en vittavlad SUPERCHRONO :arghh:!

Icaras gillar detta.
  11. billo

billo Stadsbo

Här kommer mitt bidrag. Tyvärr bara bilder då jag inte kan så mycket om denna klocka.
    Denna klocka var min favorit klockan när jag var yngre.

Funkade fint fint tills detta året när den i princip kollapsa helt. Har funderat på att laga men har ej fått tummen ur.

De skulle vara skoj att få lite info om denna modell

Visa bifogad bild 88639 Visa bifogad bild 88640
    DSC_1020.jpg

12. billo

billo Stadsbo

DSC_1019.jpg DSC_1012.jpg

Fick inte med alla bilderna på förra inlägget

tomnil77 och Affe gillar detta.
  13. Fido1

Fido1 Friends of KS

Från:
    Täby
    Har en exakt likadan som denna henma. Jag fick den efter långa förhandlingar med min far när jag gick i högstadiet och bar den med glädje genom gymnasiet och 15 månaders militärtjänst (vem behöver g-shock när det finns Camel...)

Nu har den gått i pension men kommer göra comeback vid väl valt tillfälle iförd ett sprillans nytt oanvänd original läderarmband. Gäller att hitta rätt tillfälle bara :)

Tyvärr inga bilder då den inte följde med flyttlasset till Indien utan valde att stanna hemma.

Edit.
    Glömde en liten fundering jag hade. Jag vill minnas att min Camel käkade sprintar under lumpentiden som en annan åt bakisburgare, könner någon igen det fenomenet? Hade med mig en påse i fickan för att kunna ersätta de sprintar som flög ur.

14. The Bat

The Bat Torpare

Har tre Cameler....de har tyvärr fått ligga i badrumsskåpet sista åren då jag köpt mig ett par Breitlings och fått ärva en "guldklocka"...men fick precis upp den här tråden så nu togs de fram igen för eventuella batteribyten...;)

En Multifunction, en Superchrono samt en Professional Chronograph är vad mitt Camel-stall innehåller....:happyhappy:
    Ingen aning om hur man lägger in bilder så det får vänta lite...

/Bat

15. Weberg

Weberg Stadsbo

Från:
    Inte från Stockholm.
    Typiskt, jag läste Camel toe-tråden... :sorry: #sorgsen

Martin1977, Sullstrom och joca gillar detta.
  16. The Bat

The Bat Torpare

Multi.JPG Super.JPG Professional.JPG

Sådärja! Den där sista är numrerad som nummer 521...ingen aning om hur många som gjordes så de siffrorna säger ju inte så mycket....men ivf numrerad.

Senast ändrad: 24 november 2015
    Micke_A, Eric Jajjamensan P, Affe och 1 annan gillar detta.
  17. The Bat

The Bat Torpare

Är iofs mer spännande...vafaen, en klocka har ju varje redig karl!

18. Weberg

Weberg Stadsbo

Från:
    Inte från Stockholm.
    Eller tänk dig: Tråden "Rediga karlar och deras Camel toes"! :eek:
    Äh. Nu ska jag inte kapa tråden längre. Sorry!

19. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Bilder ?????

20. snabelhund

snabelhund Torpare

Oj, vilken nostalgi! jag har nån gammal Camel chronograf långt ner i nån låda, återkommer med bild om jag får fatt i den...

21. The Bat

The Bat Torpare

se ovan, paradis

22. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Coolt! Ingen samling är komplett om man inte har minst 2 st Camel klockor i samlingen sin!

Här är mina sju, 3 X SUPERCHRONO, saknar den med vit tavla, Camel Diving, Camel Breen Belt, sist men inte minst 2 x Multifunctions.

DSC_3887.JPG

Senast ändrad: 24 november 2015
    Martin1977, MrJon, Cougan och 3 andra gillar detta.
  23. The Bat

The Bat Torpare

"Googlat" och som jag förstår det går det inte att få tag i original-armband till dessa godsaker numera, eller är jag fel ute?

/Bat

24. The Bat

The Bat Torpare

Vad för sorts batterier skall sitta i: en Multifunction, en Superchrono samt en Professional Chronograph?
    Är väl lika bra man skakar igång de där gamla tröskverken.... :cool:

25. The Bat

The Bat Torpare

Fått upp Multifunction och Superchrono men hade inte verktyg till Professionalen...så frågan kvarstår för den. Vilket batteri?

/Bat

26. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Det kan nog vara svårt, dock borde det ju eventuellt finnas reservdelar till urverket, då det är Miyota urverk i flertalet av camelerna, beträffande tavla, visare, knappar osv är det nog bara och glömma, du får köpa en klocka med samma rererens/modell och ta delar därifrån, så har jag gjort på en av mina.

Har ingen aning om vad det sitter för batteri i en Professional Chronograph då jag inte äger en själv! Men om det var samma batteri i Superchronon så kan det ju vara lika batterier i alla tre?!

image.png

Senast ändrad: 25 november 2015
  27. The Bat

The Bat Torpare

Hade ett SR927 i min Superchrono och ett SR920 i den andra....tar med väldigt liten skruvmejsel och öppnar Professionalen imorgon....
    Och det inte delar till klockan jag var ute efter utan ett armband, men de tillverkas ju inte heller sedan många år tillbaka..
    Tack ändå, för hjälpen

Bat

28. wotan

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    Tjääääääna,

Farsan min städade i förrådet och hittade en camelklocka som är lika gul som en kedjerökares tänder. Han köpte den 92, vad är en sån här rackabajsare värd idag om man ser till att byta batteri (och att den startar såklart) ? @Af Sjodahl du verkar ju mest kompetent på området :)

v___namn borttaget.jpg V__B216.jpg

Bifogade filer:

Rolfen, Affe, Cougan och 2 andra gillar detta.
  29. Micke_A

Micke_A Bonde

Från:
    Skåne
    Dammade av den här i somras. Nytt batteri och ny packning efter tio år utan att vara igång. Inköpt i juni 1993. 2016-01-23 12.41.07.jpg Funkar perfekt fortfarande. Skulle det kunna passa med en stållänk?

Rolfen, Affe, Cougan och 1 annan gillar detta.
  30. Case

Case Borgare

Från:
    Den andra sidan
    Gick förbi en på ett loppisbord i Barcelona för några veckor sedan. Minnenas dammluckor öppnades och högstadieanekdoter forsade ut! Högstatuspryl då det begav sig, helt klart.

Camel kunde verkligen det där med marknadsföring på 80 o 90 talet. Helt otänkbart med ciggmärkesklocka i dagsläget förmodar jag. Nuförtiden får man ju inte ens röka ensam hemma framför köksfläkten och fimpa i räksalladen i det här jävla landet.

Martin1977, eriksson850, Dykarsjuk och 1 annan gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield