• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Camel Trophy Watches Tråden...

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Har sökt som en galning men inte hittat någon liknande tråd :D, så därför kunde det ju vara bra att jag startar en tänkte jag. Vi har ju redan liknande trådar med märken, som JLC, Panerai, Tudor, Omega osv.

Frågor om allt som rör Camel Trophy är tanken!

Här kan man diskutera märkesspecifika frågor relaterade till Camel, även allt från hur man regulerar ett Miyota verk till hur jag byter batteriet på min Camel Superchrono.

Notera att Camel Trophy innefattar allt från Camel Greenbelt upp till Camel Professional, då allt detta ligger under Camel som företag. Kläder, skor, och annat skit är däremot är inte klockor och bör icke diskuteras nedan.

Observera att denna tråd kommer bli smashad om den enbart innehåller bilder, så försök använda den som ett frågeforum är ni snälla ;) .

Ämnen av arten Camel vs "valfritt märke" bör undvikas om det inte är en direkt fråga där två olika modeller jämförs. Anledningen är att de diskussionerna sällan håller någon kvalitet.

Detta innebär självklart inte heller att samtliga frågor som avhandlar Camel Tropy måste ligga inom tråden, utan se det snarare som en frågehörna.

Se till och njut av denna tråd nu, den kommer att bli huge!

Jag kan börja med min fråga, jag undra helt sonika om det skulle gå att reluma min gamla Camel Trophy Diver?! Den börjar tappa stinget om ni förstår vad jag menar :smug: .

DSC_7966.JPG



För er som gillar Camel klockor så är detta rolig läsning!

https://www.camel-trophy.net/meine-ct-s/

http://koleksicameltrophy.blogspot.com/2014/12/green-belt-555415-eta-earlier-model.html
 
Senast ändrad:

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
I somras så servade jag min camel klocka hos lokala urmakaren. Där har jag tidigare varit både med omega sm300 och rolex datejust, han har inte höjt på ögonbrynen men med camel klockan blev han Eldoch lågor och berömde den för urverket som tydligen var ett seiko (kvarts så klart) men han sa det var ett mkt bra verk, det har datum, kronograf, alarm och andra tidszon.
Får lägga upp bild senare.
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Här kommer ett bidrag till tråden.

Här är en Camel som min mor köpte någon gång på nittio talet.
Nu är den min eftersom hon inte är i livet längre.
Tänker att även om det är en damklocka kommer jag nog fixa nytt batteri och använda den någon gång ibland.
14172650072461375278552.jpg
14172650573971840387732.jpg

Funkar ju nästan, tur man har armar som en liten flicka...
 

billo

Cartier
Här kommer mitt bidrag. Tyvärr bara bilder då jag inte kan så mycket om denna klocka.
Denna klocka var min favorit klockan när jag var yngre.

Funkade fint fint tills detta året när den i princip kollapsa helt. Har funderat på att laga men har ej fått tummen ur.

De skulle vara skoj att få lite info om denna modell


DSC_1020.jpg
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
DSC_1019.jpg
DSC_1012.jpg


Fick inte med alla bilderna på förra inlägget

Har en exakt likadan som denna henma. Jag fick den efter långa förhandlingar med min far när jag gick i högstadiet och bar den med glädje genom gymnasiet och 15 månaders militärtjänst (vem behöver g-shock när det finns Camel...)

Nu har den gått i pension men kommer göra comeback vid väl valt tillfälle iförd ett sprillans nytt oanvänd original läderarmband. Gäller att hitta rätt tillfälle bara :)

Tyvärr inga bilder då den inte följde med flyttlasset till Indien utan valde att stanna hemma.

Edit.
Glömde en liten fundering jag hade. Jag vill minnas att min Camel käkade sprintar under lumpentiden som en annan åt bakisburgare, könner någon igen det fenomenet? Hade med mig en påse i fickan för att kunna ersätta de sprintar som flög ur.
 

The Bat

Omega
Har tre Cameler....de har tyvärr fått ligga i badrumsskåpet sista åren då jag köpt mig ett par Breitlings och fått ärva en "guldklocka"...men fick precis upp den här tråden så nu togs de fram igen för eventuella batteribyten...;)

En Multifunction, en Superchrono samt en Professional Chronograph är vad mitt Camel-stall innehåller....:happyhappy:
Ingen aning om hur man lägger in bilder så det får vänta lite...

/Bat
 

paradis

Audemars
Har tre Cameler....de har tyvärr fått ligga i badrumsskåpet sista åren då jag köpt mig ett par Breitlings och fått ärva en "guldklocka"...men fick precis upp den här tråden så nu togs de fram igen för eventuella batteribyten...;)

En Multifunction, en Superchrono samt en Professional Chronograph är vad mitt Camel-stall innehåller....:happyhappy:
Ingen aning om hur man lägger in bilder så det får vänta lite...

/Bat
Bilder ?????
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Multi.JPG
Super.JPG
Professional.JPG


Sådärja! Den där sista är numrerad som nummer 521...ingen aning om hur många som gjordes så de siffrorna säger ju inte så mycket....men ivf numrerad.

Coolt! Ingen samling är komplett om man inte har minst 2 st Camel klockor i samlingen sin!

Här är mina sju, 3 X SUPERCHRONO, saknar den med vit tavla, Camel Diving, Camel Breen Belt, sist men inte minst 2 x Multifunctions.

DSC_3887.JPG
 
Senast ändrad:

The Bat

Omega
"Googlat" och som jag förstår det går det inte att få tag i original-armband till dessa godsaker numera, eller är jag fel ute?

/Bat
 

The Bat

Omega
Vad för sorts batterier skall sitta i: en Multifunction, en Superchrono samt en Professional Chronograph?
Är väl lika bra man skakar igång de där gamla tröskverken.... :cool:
 

The Bat

Omega
Vad för sorts batterier skall sitta i: en Multifunction, en Superchrono samt en Professional Chronograph?
Är väl lika bra man skakar igång de där gamla tröskverken.... :cool:
Fått upp Multifunction och Superchrono men hade inte verktyg till Professionalen...så frågan kvarstår för den. Vilket batteri?

/Bat
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
"Googlat" och som jag förstår det går det inte att få tag i original-armband till dessa godsaker numera, eller är jag fel ute?

/Bat

Det kan nog vara svårt, dock borde det ju eventuellt finnas reservdelar till urverket, då det är Miyota urverk i flertalet av camelerna, beträffande tavla, visare, knappar osv är det nog bara och glömma, du får köpa en klocka med samma rererens/modell och ta delar därifrån, så har jag gjort på en av mina.

Har ingen aning om vad det sitter för batteri i en Professional Chronograph då jag inte äger en själv! Men om det var samma batteri i Superchronon så kan det ju vara lika batterier i alla tre?!



image.png
 
Senast ändrad:

The Bat

Omega
Det kan nog vara svårt, dock borde det ju eventuellt finnas reservdelar till urverket, då det är Miyota urverk i flertalet av camelerna, beträffande tavla, visare, knappar osv är det nog bara och glömma, du får köpa en klocka med samma rererens/modell och ta delar därifrån, så har jag gjort på en av mina.

Har ingen aning om vad det sitter för batteri i en Professional Chronograph då jag inte äger en själv! Men om det var samma batteri i Superchronon så kan det ju vara lika batterier i alla tre?!



image.png
Hade ett SR927 i min Superchrono och ett SR920 i den andra....tar med väldigt liten skruvmejsel och öppnar Professionalen imorgon....
Och det inte delar till klockan jag var ute efter utan ett armband, men de tillverkas ju inte heller sedan många år tillbaka..
Tack ändå, för hjälpen

Bat
 

wotan

Rolex
Tjääääääna,

Farsan min städade i förrådet och hittade en camelklocka som är lika gul som en kedjerökares tänder. Han köpte den 92, vad är en sån här rackabajsare värd idag om man ser till att byta batteri (och att den startar såklart) ? @Af Sjodahl du verkar ju mest kompetent på området :)



v___namn borttaget.jpg
V__B216.jpg
 

Bilagor

  • V__F0F1(1).jpg
    V__F0F1(1).jpg
    341.3 KB · Visningar: 59

Case

Panerai
Gick förbi en på ett loppisbord i Barcelona för några veckor sedan. Minnenas dammluckor öppnades och högstadieanekdoter forsade ut! Högstatuspryl då det begav sig, helt klart.

Camel kunde verkligen det där med marknadsföring på 80 o 90 talet. Helt otänkbart med ciggmärkesklocka i dagsläget förmodar jag. Nuförtiden får man ju inte ens röka ensam hemma framför köksfläkten och fimpa i räksalladen i det här jävla landet.
 
Topp