• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Camel Trophy Watches Tråden...

M.Everest

Omega
Vilken kul tråd, gamla minnen kommer till liv! Min första klocka var nämligen en Camel, chronograf med mörk tavla, minns inte ref, det är många år tillbaka i tiden. Om jag inte minns fel så var denna klocka väldigt populär under några år, precis som Swatch klockorna hade sin glans på 80-talet. Jag kan fortfarande minnas hur jag ofta stannade till vid skyltfönstret hos den lokala urmakaren i stan, för att få mig en glimt av klockan. Suget o begäret efter klockan växte allt eftersom tiden gick.

Sen så kom äntligen den stora dagen, jag hade sparat undan pengar under sommaren. Minns känslan, då jag spände på den på armen, lyckan var total. Den kom att sitta kvar på armen i många år, den följde med på alla sorters äventyr, alltifrån sena utegångs kvällar med kompisar, fotbolls träningar, resor, charter/bad, ja allt som hör ungdomens år till. Jag tappade även bort den vid ett tillfälle, men den dök upp hos polisen några dagar senare efter att en ärlig människa hittat den och lämnat in den.

Idag kan jag tycka de är lite tråkigt att jag inte har den kvar, det var ju trots allt den första klockan. Kvar finns bara härliga minnen och den stora glädjen klockan gav mig, och denna tråd gav mig en resa tillbaka i tiden, tiden går fort, alldeles för fort.
 
Senast ändrad:

Emil_G

f.k.a hastkista
IMG_6128.JPG


Inhandlade denna på tradera i helgen, rätt kul grej med udda datumvisning (ringen med cirklar).
Ligger ute på köp och sälj men intresset verkar svalt. Skicka iväg ett PM med skambud eller bytesförslag så kan den bli din.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Äntligen har jag tagit mig tid att få liv i min första riktiga klocka. En Camel Trophy Topchrono. Den låg länge död i en låda, 2014 servade jag den men den dog strax därefter igen och blev liggande. Har nu varit hos uris igen, batteribyte, rengöring och gångkontroll och skall nu fungera.

Har läst mig fram till att i dessa sitter ett japanskt verk, ett Shiojiri YM52A, en variant av nått seiko verk tror jag, som enligt nätet och uris är rätt svåra att få tag på nu om det är helt paj.

Jag fick denna klockan av min pappa när vi var på resa i Schweiz tidigt 90 tal. Har stark för mig att det var 1992, men är oklart för mig om topchrono fanns då, ev började de tillverkas 93/94 så mitt minne kan svika mig.

Är mycket glad att den är igång igen! :)
7CD9E3A1-B9B3-462D-9067-9A680B641829.jpeg
55BB33EE-F134-4F83-8455-21DAF88AA18F.jpeg
502D667F-B135-4FFF-8DF3-B197B420D873.jpeg
 
Senast ändrad:

Jey

Cartier
rolig tråd, missat det här totalt då jag fortfarande är nybörjare med det här sköna intresset.
Extra rolig tråd med tanke på att man jobbar för bolaget som är ägare utav Camel, men aldrig reflekterat över klockarna.
På huvudkontoret ser man mycket reklam från åren som gått, med allt från F1 bil i entrén men tyvärr aldrig reflekterat över någon klocka :(
 

Charles

Omega
2-Faktor
Spännande tråd,
Även jag har en Super Chrono samt en Greenbelt Automatic.
Den senare har dock gett upp, varvid tanken att få den lagad är lockande.
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Här har vi en dammig going. Var en julklapp från mina föräldrar kring ’90, om jag inte minns fel. Kommer dock ihåg att den stora plåtlådan som kom med klockan blev sparbössa på pojkrummet. Blir att införskaffa batteri o se om den lever, samt rengöra glaset på insidan. Ref 773.121-129/S3.
ED6AEA11-860B-4A51-AFC5-0AF57A483B3F.jpeg
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Underbar tråd. Camel var dröm klockan när man var ung och glodde på Crocodile Dundiee:), roliga minnen som kommer tillbaka. Tack!
 

Escwire

Omega
2-Faktor
I gymnasiet köpte jag en Camel Trophy automat som det var bra rea på hos en lokal klockaffär (någonstans i storleksordningen 30-50%). Det var den första automaten jag köpte och nu när jag tänker på det så kan jag inte komma ihåg varför det blev just en automat eller hur det kom sig att jag hade pengar för tillgängliga för klockköp just då. Tror det var efter drygt något år av dagligt användande som den stannade. Minns jag rätt så var det någon axel som blivit skadad och det skulle i alla fall bli lika dyrt att laga klockan som vad jag hade betalat för den när jag köpte den. Så den har fått bli liggandes i väntan på att jag ska känna att den är värd att rädda.

Edit: Som utlovat.
kamelåda.jpg
kamel.jpg
 
Senast ändrad:

ruimesquita

Breitling
Very nice watches and great memories, i myself im a camel trophy collector but i only colect the professional line, but i still have 2 or 3 for the daily use
 

MauroBR

Breitling
Här är min gamla trotjänare, camel märket är borttappat så fick bli att göra ett i 18k guld istället.

Tyvär lite svårt att hitta original band till dom så har fått bli andra lösningar, just nu sitter läderbandet på.
Litar heller inte på alla annonser på eBay som sägs sälja helt nya original band.
 

Bilagor

  • CACEB430-E173-4CDC-9C40-3E7638483E2F.jpeg
    CACEB430-E173-4CDC-9C40-3E7638483E2F.jpeg
    217.8 KB · Visningar: 15

Jey

Cartier
Med tanke på att jag jobbar för en del utav camel hade det här varit en skön klocka att bära på jobbet i mellanåt.
Vart är det lättast att hitta, tex tradera etc?
har inte letat febrilt men inte sett någon som kommit upp här på KS under tiden jag hängt här.
 

Micke_A

Omega
Med tanke på att jag jobbar för en del utav camel hade det här varit en skön klocka att bära på jobbet i mellanåt.
Vart är det lättast att hitta, tex tradera etc?
har inte letat febrilt men inte sett någon som kommit upp här på KS under tiden jag hängt här.
Ebay.com bör du hitta en på ganska snabbt!
 

ruimesquita

Breitling
Yes on ebay there are a lot of camel trophy watches, only the professional and limited editions are hard to find and expensive, but the regular ones for 100€ or so you ken find one
 

Jey

Cartier
Yes on ebay there are a lot of camel trophy watches, only the professional and limited editions are hard to find and expensive, but the regular ones for 100€ or so you ken find one

Will go for the once around 100€ as i will only use it during working hours, just for fun as i have a relation to the brand.
 
Topp