• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora förälder- och barntråden

RosaCasio

Cartier
DSC_0656.JPG

Besöker svärföräldrarna i sthlm och fick lite egentid med grabben som slocknade direkt.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
(KUB) Ultraljud 13 v! Ungen sprattlade till livligt därinne i muskelboningen. Ganska skön känsla! Nu känns det mer äkta på nåt sätt.
Kanske lite för tidigt att börja tänka på barnprylar..men en bra barnvagn är ju basic. Har försökt läsa mig till om vilken barnvagn som är bäst, men det är ju nästan en värre djungel än vår kära klockdjungel. Vagn med sits är det man ska lägga mer fokus på tydligen?
 

galácticon

Patek
2-Faktor
(KUB) Ultraljud 13 v! Ungen sprattlade till livligt därinne i muskelboningen. Ganska skön känsla! Nu känns det mer äkta på nåt sätt.
Kanske lite för tidigt att börja tänka på barnprylar..men en bra barnvagn är ju basic. Har försökt läsa mig till om vilken barnvagn som är bäst, men det är ju nästan en värre djungel än vår kära klockdjungel. Vagn med sits är det man ska lägga mer fokus på tydligen?
Först och främst: stort grattis!

Vi har kört Bugaboo med båda våra kids (dubbelvagn med andra, då syrran också ville åka lite ibland) och är sjukt nöjda. Pricy? Absolut. Men man får tillbaka en stor del av pengarna. Ett exempel: Vår senaste vagn köpte vi från Holland för ~12k och sålde för 9,5k. En reell förlust på 2,5k. En polare till mig köpte en Brio för ~6k och fick sedan slumpa iväg den för 500 spänn på Blocket. En reell förlust på 5,5k. Något att tänka på i djungeln därute. Vill du ha tips på vilken holländsk sajt du ska vända dig till så dra ett PM.

Men först ska ni njuta lite :)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Först och främst: stort grattis!

Vi har kört Bugaboo med båda våra kids (dubbelvagn med andra, då syrran också ville åka lite ibland) och är sjukt nöjda. Pricy? Absolut. Men man får tillbaka en stor del av pengarna. Ett exempel: Vår senaste vagn köpte vi från Holland för ~12k och sålde för 9,5k. En reell förlust på 2,5k. En polare till mig köpte en Brio för ~6k och fick sedan slumpa iväg den för 500 spänn på Blocket. En reell förlust på 5,5k. Något att tänka på i djungeln därute. Vill du ha tips på vilken holländsk sajt du ska vända dig till så dra ett PM.

Men först ska ni njuta lite :)

Vi (frugan) köpte också vår första vagn från Holland. Brio go, väldigt bra (mkt lastutrymme under) men kört den sönder och samman så inte värt mkt idag men nöjd. Men vi tjänade ca 3k på att inte köpa i Sverige. Senaste vagnen var också från Holland, igen runt 2- 3k billigare plus bättre tillbehör. Dock är det dyrt med vagn men vad gör en inte för de små :)

Så bra tips :)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Först och främst: stort grattis!

Vi har kört Bugaboo med båda våra kids (dubbelvagn med andra, då syrran också ville åka lite ibland) och är sjukt nöjda. Pricy? Absolut. Men man får tillbaka en stor del av pengarna. Ett exempel: Vår senaste vagn köpte vi från Holland för ~12k och sålde för 9,5k. En reell förlust på 2,5k. En polare till mig köpte en Brio för ~6k och fick sedan slumpa iväg den för 500 spänn på Blocket. En reell förlust på 5,5k. Något att tänka på i djungeln därute. Vill du ha tips på vilken holländsk sajt du ska vända dig till så dra ett PM.

Men först ska ni njuta lite :)

Tack!
Tack för tipset. Jag tror faktiskt att min fru kikade på en Bugaboo som jag tyckte var lite dyr...och så googlade jag lite och fann Testfaktas utlåtande av Bugaboo - Påverkas mycket av slitagetester tydligen. Men kan säkert skilja mellan olika modeller..? Sen kanske testerna i sig är extrema. Men andrahandsvärdet är ju grymt.
Jag tar gärna emot tips via PM!
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Tack!
Tack för tipset. Jag tror faktiskt att min fru kikade på en Bugaboo som jag tyckte var lite dyr...och så googlade jag lite och fann Testfaktas utlåtande av Bugaboo - Påverkas mycket av slitagetester tydligen. Men kan säkert skilja mellan olika modeller..? Sen kanske testerna i sig är extrema. Men andrahandsvärdet är ju grymt.
Jag tar gärna emot tips via PM!
De där testerna ger jag inte mycket för. Vi har absolut inte varit varsamma med vår vagn och ändå var den hur bra som helst när vi sålde den. Har en hel del vänner som gjort som vi och alla är precis lika nöjda. Är inte hemma nu men dra en påminnelse när ni bestämt er för Bugaboo så ska du få hela min konversation med butiken - då har du också all ammunition du behöver i prutväg ;) Räkna med att spara 2-3k jämfört med här hemma.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Tack!
Tack för tipset. Jag tror faktiskt att min fru kikade på en Bugaboo som jag tyckte var lite dyr...och så googlade jag lite och fann Testfaktas utlåtande av Bugaboo - Påverkas mycket av slitagetester tydligen. Men kan säkert skilja mellan olika modeller..? Sen kanske testerna i sig är extrema. Men andrahandsvärdet är ju grymt.
Jag tar gärna emot tips via PM!
En annan fördel med baugaboo är att den inte tar så förbannat stor plats i t ex bilen. Lätt är den också. Vi köpte till sora framhjul så då är det heller inga problem att köra i snö eller skog och mark. Vi var hur som helst nöjda med vagnen.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
En annan fördel med baugaboo är att den inte tar så förbannat stor plats i t ex bilen. Lätt är den också. Vi köpte till sora framhjul så då är det heller inga problem att köra i snö eller skog och mark. Vi var hur som helst nöjda med vagnen.

@galácticon @Aboynamedsue : Ok, jag ska ha detta i åtanke! Extrema slittester säger nog inte mycket om hur en produkt klarar sig i vardagligt bruk.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Vill bara inflika att då jag handlade vagn nu sist (Emmaljunga, jättenöjd) så fick man 10% på hela köpet vid barnvagnsköp. Det var även 20% på vår vagn pga utgående färg, så då vi köpte babyskydd och en massa annat jox så blev totalen billig, även jämfört med nätet. Dessutom kunde vi ju klämma och känna på grejerna, och provlasta i bilen.

Heja fysiska butiker!
 

zeke_varg

Omega
Ok, jag tror att jag ska skippa testfakta lika mycket som jag skippar familjeliv. Hade ni modellen som man kan byta ut ligg och sittplats?

Ett par barn senare... och vagnar. Stalltips 1. Marknaden är helt mättad på beggade vagnar. Riktiga kap går det att göra. Försök inte hitta gralen från start. Waste of time. Efter 2 år var vi på vagn 5. Jag googlade och kollade tester till förbannelse. Kraven och idéerna om "måsten" förändras heeeela tiden. Köp en vagn med mjuklift där spädbarnet kan lyftas ur och i med hela liggdelen.
Stalltips 2. Köp två vagnar till (om blivande mor och farföräldrarna har plats). Då är det jävulskt mycket lättare att packa bil med all jövla skit som ska med. Vagnar är galet stora. 500kr/st får man bra vagnar för.

O ja, vi hade buggabo donkey syskonvagn för 17k med alla prylar till. Grym kärra.sålde för 11 efter 3år. Skit i den som start imo.

Lycka till med graviditet o boandet! =)
 

zeke_varg

Omega
Tips 3:

Barn 1,5år el äldre? Mycket resor? Vagn viktigt? Köp en yo yo babyzen. Så sjukt bra grej! Ett ryck, 2 sekunder o skiten går in i hatthyllan på planet.
 

Josa

Omega
2-Faktor
Kan också sälla mig till Bugabooskaran, vi har kört en Bugaboo donkey från början, inne på tredje året med den nu. Kan inte säga att den ser ut som ny, men inget trasigt och hållt sig i fint skick trots daglig misshandel.

Efter 3år i babybranschen på ett av Sveriges större företag inom babyprodukter, så vill jag även tipsa om att näthandla från England. Sjukt mycket större marknad där, alla stora prismatchar varandra och dumpar priser. Köpte själv en stor del genom Amazon UK, avsevärt mycket bättre priser.
Ett exempel är babyskydd till bilen från maxi cosi + Isofix fäste för 1499kr fraktat till dörren, samma paket låg då på 3200kr i Sverige.
Och nästa vecka har du black friday som kommer med tokiga priser.
(Babyskydd upp till 1år är samma i Sverige och Europa, det är efter det som det börjar skilja i rekommendationer)
 

RosaCasio

Cartier
Ok, jag tror att jag ska skippa testfakta lika mycket som jag skippar familjeliv. Hade ni modellen som man kan byta ut ligg och sittplats?
Bugaboo buffalo här, det som fällde avgörandet för oss var att barnet ligger/sitter högre upp, suffletten är svinbra, svängbara framhjul samt att den har teleskop-handtag eftersom det är stor längdskillnad mellan mig och min pygméfru.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Ett par barn senare... och vagnar. Stalltips 1. Marknaden är helt mättad på beggade vagnar. Riktiga kap går det att göra. Försök inte hitta gralen från start. Waste of time. Efter 2 år var vi på vagn 5. Jag googlade och kollade tester till förbannelse. Kraven och idéerna om "måsten" förändras heeeela tiden. Köp en vagn med mjuklift där spädbarnet kan lyftas ur och i med hela liggdelen.
Stalltips 2. Köp två vagnar till (om blivande mor och farföräldrarna har plats). Då är det jävulskt mycket lättare att packa bil med all jövla skit som ska med. Vagnar är galet stora. 500kr/st får man bra vagnar för.

O ja, vi hade buggabo donkey syskonvagn för 17k med alla prylar till. Grym kärra.sålde för 11 efter 3år. Skit i den som start imo.

Lycka till med graviditet o boandet! =)

Bra tips. Dock håller jag inte med om att skita i Bugaboon pga priset. Om du köpt från Holland/England hade du fått vagnen för 12-13k och om du då sålt för 11k hade det varit som att köpa vilken skräpvagn som helst på Blocket. Det finns kanske en anledning till att ni körde 5 vagnar på 2 år? ;) Vi gjorde ordentligt research och nöjde oss med en vagn per barn, plus sulky lite senare :)
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Tips 3:

Barn 1,5år el äldre? Mycket resor? Vagn viktigt? Köp en yo yo babyzen. Så sjukt bra grej! Ett ryck, 2 sekunder o skiten går in i hatthyllan på planet.
Instämmer. Har grabben sovandes i sin Yo-Yo i skrivande stund. Enda minuset är att man inte kan fälla ner helt vertikalt. Hemma kör vi på en Kronan city, främst av anledningen att den går in i hissen, men även den är smidig.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Bugaboo, Brio, Emmaljunga är alla bra vagnar som håller. Vi hade vår Brio till 3 barn. Tänk på stora hjul och bra med lastutrymme undertill.

Provpacka i bilen för att se hur stor plats den tar. Eller kör Skoda Superb så klarar du vilken vagn som helst ;)

Edit: och helst gummihjul utan slang. Det är inte kul med punktering på långpromenaden.
 

matalm

Cartier
Bugaboo Donkey Mono här också. Första barnet än så länge, men när nästa kommer köper vi till de delar som behövs och bygger en Duo. Mycket nöjda med den. Hyfsat liten i bilen och allsidig och rejäl. Vobblande framhjul om man ökar takten enda problemet. Ny från Holland här också. Lite billigare och vi köpte även babyskydd, adaptrar till vagnen och fäste till bilsätet när vi ändå var i gång.
Hittade också en jättefin Babyzen Yoyo på blocket som vi oxå är sjukt nöjda med. Främst för att vi skulle flyga men den har varit så smidig att alltid ha med i bilen under vår sommar höst. Lite kall och ynklig nu i vinter kanske.
 

matalm

Cartier
Men fasen vilket utrymme bilbarnstolen tar... Vi har iofs ingen familjebil, en audi a4 avant, men när vi nyligen växlade upp från babyskydd till riktig, bakåtvänd besafe ezy plus blev vår bil plötsligt en 2 plus 1... Ingen kan längre sitta på shotgun-sätet då vi har stolen där bakom. Helt framskjuten stol och dessutom framvinklad lite. Dax att köpa riktig familjekombi...
 

zeke_varg

Omega
Bra tips. Dock håller jag inte med om att skita i Bugaboon pga priset. Om du köpt från Holland/England hade du fått vagnen för 12-13k och om du då sålt för 11k hade det varit som att köpa vilken skräpvagn som helst på Blocket. Det finns kanske en anledning till att ni körde 5 vagnar på 2 år? ;) Vi gjorde ordentligt research och nöjde oss med en vagn per barn, plus sulky lite senare :)
Har man en kotte modell yngre behövs inte high end-kärra imo. Två kids är det fenomenalt bra. Jag köpte för övrigt tilläggsprylar från Holland jag också (donkey fanns inte när äldsta barnet kom så jag var tvungen att köra annat ;))

Om pengar inte är ett problem skulle jag definitivt handla en bugaboo för ett solobarn.
 
Men fasen vilket utrymme bilbarnstolen tar... Vi har iofs ingen familjebil, en audi a4 avant, men när vi nyligen växlade upp från babyskydd till riktig, bakåtvänd besafe ezy plus blev vår bil plötsligt en 2 plus 1... Ingen kan längre sitta på shotgun-sätet då vi har stolen där bakom. Helt framskjuten stol och dessutom framvinklad lite. Dax att köpa riktig familjekombi...
Ja och med två kottar sittandes i bakåtvända stolar så är det trångt i dom flesta bilar.. Fick beställa en V90..
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Men fasen vilket utrymme bilbarnstolen tar... Vi har iofs ingen familjebil, en audi a4 avant, men när vi nyligen växlade upp från babyskydd till riktig, bakåtvänd besafe ezy plus blev vår bil plötsligt en 2 plus 1... Ingen kan längre sitta på shotgun-sätet då vi har stolen där bakom. Helt framskjuten stol och dessutom framvinklad lite. Dax att köpa riktig familjekombi...
Jag tyckte vår a4 var rätt stor innan knodden kom. Vi har åkt 2 vuxna, en nioåring och en femtonåring med god plats förut, men nu är det ju smetfullt utan tonåring. Jag tänkte a4->(q7+sportbil), men fick fru-stopp, så nu lutar det år att behålla a4 och komplettera med q7 (beg). Det sägs att barn är dyra, men det är ju inte blöjor och välling som kostar direkt...
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Jag tyckte vår a4 var rätt stor innan knodden kom. Vi har åkt 2 vuxna, en nioåring och en femtonåring med god plats förut, men nu är det ju smetfullt utan tonåring. Jag tänkte a4->(q7+sportbil), men fick fru-stopp, så nu lutar det år att behålla a4 och komplettera med q7 (beg). Det sägs att barn är dyra, men det är ju inte blöjor och välling som kostar direkt...
Barnen i sig kostar inte ett dugg, men börjar man räkna in semestrar, bil, ja till och med bostad; då blir man ju gråtfärdig... ;)
 

zeke_varg

Omega
Vi kör v60. Mindre bil ville vi inte ha då vi vuxna ville sitta fram och prata och låta ungjävlarna gasta på själva. Bakåtvänd bilstol kräver sin volym.
 

RosaCasio

Cartier
Barnen i sig kostar inte ett dugg, men börjar man räkna in semestrar, bil, ja till och med bostad; då blir man ju gråtfärdig... ;)
Det verkar stå skrivet i alla medelklass-familjers abc att man måste åka på solsemester varje år, alla barn ska ha eget rum från att dom ligger i magen och att bilen måste vara max 2 år gammal. Som uppvuxen i mindre bemedlad arbetarklass-familj på 80 och 90-tal så är man lite avundsjuk även fast det gick rätt bra för oss ändå.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Det verkar stå skrivet i alla medelklass-familjers abc att man måste åka på solsemester varje år, alla barn ska ha eget rum från att dom ligger i magen och att bilen måste vara max 2 år gammal. Som uppvuxen i mindre bemedlad arbetarklass-familj på 80 och 90-tal så är man lite avundsjuk även fast det gick rätt bra för oss ändå.
Det är även skillnad nu och på på 90 talet, angående ekonomi osv.
Själv förstår jag inte hur man kan plåga sig på solsemester, då det mest är jobb och ingen semester.
Visst har man barn som är apatiska och gör allt man säger så kanske det är skönt, men oftast inte, då är det mer stress än semester med allt vad det innebär med packning, insmörjning, tumma på säkerheten och sätta ungarna i nån jäkla tuk tuk men här hemma åks det i högsta säkerhet.

Angående bilbarnstolar så får ni kontrollera att ni inte lutar dom för mycket, det försämrar även säkerheten samt tar upp mer plats mot stolen framför.
Finns vissa grader att förhålla sig till, läs på om det, tror många har rena rama liggläget på sina bakåtvända stolar helt i onödan.
 
Topp