• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora förälder- och barntråden

Edin

Panerai
Ni som har barn i högstadiet, hur ser ni på det här med prestationer i skolan och deras ibland extrema ovilja att lyssna på lärarna, göra allt annat än det som lektionerna är till för och störa andra elever?

Vikarierar nu andra veckan och man lär sig fort vilka stolpskott det finns och hur jävliga dom kan vara. Att ungarna sen har datorer till allt ser jag som ett jäkla minus då distraktionerna är så extrema mot då man bara hade Böcker att använda sig av..
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Ni som har barn i högstadiet, hur ser ni på det här med prestationer i skolan och deras ibland extrema ovilja att lyssna på lärarna, göra allt annat än det som lektionerna är till för och störa andra elever?

Vikarierar nu andra veckan och man lär sig fort vilka stolpskott det finns och hur jävliga dom kan vara. Att ungarna sen har datorer till allt ser jag som ett jäkla minus då distraktionerna är så extrema mot då man bara hade Böcker att använda sig av..

Jag har också erfarenhet av att vicka på högstadiet. Det var ju kaos i salarna! Kanske har detta med att göra att man var just vikarie och rätt ung vid tiden, runt 20 bast, men tyvärr känner jag att man inte kan lita på att skolan är en ideal miljö för mitt barn att lära sig saker. Jag räknar med att själv få hänga med i kursplaner och se till att mitt barn lär. Plugga tillsammans inför prov osv.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Ni som har barn i högstadiet, hur ser ni på det här med prestationer i skolan och deras ibland extrema ovilja att lyssna på lärarna, göra allt annat än det som lektionerna är till för och störa andra elever? Vikarierar nu andra veckan och man lär sig fort vilka stolpskott det finns och hur jävliga dom kan vara. Att ungarna sen har datorer till allt ser jag som ett jäkla minus då distraktionerna är så extrema mot då man bara hade Böcker att använda sig av..
Framförallt killar genomgår under högstadiet en frigörelseperiod där all auktoritet ska ifrågasättas. Det är långtifrån ovanligt att fäder och söner ryker ihop under puberteten. Tror det är därför många pojkar uppfattas som störande och kaxiga under högstadiet.
 

Edin

Panerai
Jag har också erfarenhet av att vicka på högstadiet. Det var ju kaos i salarna! Kanske har detta med att göra att man var just vikarie och rätt ung vid tiden, runt 20 bast, men tyvärr känner jag att man inte kan lita på att skolan är en ideal miljö för mitt barn att lära sig saker. Jag räknar med att själv få hänga med i kursplaner och se till att mitt barn lär. Plugga tillsammans inför prov osv.

Stämmer nog säkert. Vet att man inte var den snällaste mot just vikarier själv men nu har jag turen att ha morsan som jobbar på skolan och är oerhört omtyckt som lärare och där vågar inte en enda unge hon har haft eller har försöka med något för gör de det vet de att de kommer få sota för det. Om inte hos mig så hos henne. Har dock en klass hon inte haft än och den är även känd som skolans strulklass med två ADHD diagnoser, en totalt laglös jävel som roar sig med att kasta sudd på mig (vart bra sugen att använda hans dator som tennis rack i fejan då han ändå inte använder den). Har nu bara vickat i två veckor i samma klass och det är ju skrämmande vad dåligt det går för somliga killar som gör allt annat än pluggar. Tycker synd om dom som försöker då de förstör så satans mycket. Ska dock bli kul nästa vecka då det är elevsamtal med föräldrarna där jag kommer att vara med på de samtal med strulpellarna. Suddigumskastarens föräldrar har redan blivit informerade och svarat så han kanske skärper sig lite. Tvivlar dock starkt på det...

Framförallt killar genomgår under högstadiet en frigörelseperiod där all auktoritet ska ifrågasättas. Det är långtifrån ovanligt att fäder och söner ryker ihop under puberteten. Tror det är därför många pojkar uppfattas som störande och kaxiga under högstadiet.

Den har man koll på. Farsan och jag gick inte alls ihop vilket var en stor anledning till att mina föräldrar skiljde sig och därav ser jag kanske han 2-3 gånger per år max. Alla sätt jag kan avstå används men det är nog mer för hur han är idag än hur vi båda var då.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Stämmer nog säkert. Vet att man inte var den snällaste mot just vikarier själv men nu har jag turen att ha morsan som jobbar på skolan och är oerhört omtyckt som lärare och där vågar inte en enda unge hon har haft eller har försöka med något för gör de det vet de att de kommer få sota för det. Om inte hos mig så hos henne. Har dock en klass hon inte haft än och den är även känd som skolans strulklass med två ADHD diagnoser, en totalt laglös jävel som roar sig med att kasta sudd på mig (vart bra sugen att använda hans dator som tennis rack i fejan då han ändå inte använder den). Har nu bara vickat i två veckor i samma klass och det är ju skrämmande vad dåligt det går för somliga killar som gör allt annat än pluggar. Tycker synd om dom som försöker då de förstör så satans mycket. Ska dock bli kul nästa vecka då det är elevsamtal med föräldrarna där jag kommer att vara med på de samtal med strulpellarna. Suddigumskastarens föräldrar har redan blivit informerade och svarat så han kanske skärper sig lite. Tvivlar dock starkt på det...



Den har man koll på. Farsan och jag gick inte alls ihop vilket var en stor anledning till att mina föräldrar skiljde sig och därav ser jag kanske han 2-3 gånger per år max. Alla sätt jag kan avstå används men det är nog mer för hur han är idag än hur vi båda var då.
Låter som du är för snäll?
Ut med ungen efter ett kasst på en gång.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Fast då blir man väl kickad som vikarie / lärare idag. På min tid var det andra bullar. Kvarsittning togs emot utan att knota. Inga föräldrar gnällde om att läraren agerat fel osv. :)
Jag tror nog inte det. Man kan ju ge dom en chans sen kasta ut. Borde ge effekt. Tror du måste sätta skräck i dom tyvärr.

Man var elak i högstadiet. Så är det.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Det är inte fel att känna att man som förälder vill ha mer tid för sig själv eller med partnern - utan barn. Egentid är viktigt - i alla fall för mig.
Detta håller jag helt med om, om man tar en liknelse här, om inte barn aktiveras så kan de lätt bli griniga, samma sak gäller för mig, detta leder till att jag själv blir en bättre förälder.
Det kan vara så att jag drar och lirar padel några dagar i veckan eller så kanske jag sätter mig framför PS4:an några timmar, sen kan det vara bra med lite hjärngymnastik också.
Det började med att jag köpte rubiks kub 2x2x2, nu är jag uppe på 6x6x6 och har även en massa olika varianter av den, kan bli lite enformigt att läsa samma bok 30ggr om dagen eller brumma med en bil i en timme, mina två cent!
 

Edin

Panerai
Fast då blir man väl kickad som vikarie / lärare idag. På min tid var det andra bullar. Kvarsittning togs emot utan att knota. Inga föräldrar gnällde om att läraren agerat fel osv. :)

Nej man får kicka ut eleverna om de inte sköter sig, har hört mig för och jag kommer inte få kicken för det som vikarie heller men jag är nog för snäll mot dessa huliganer. Skickade faktiskt ner en elev till rektorn tillsammans med en annan lärare när han efter femte tillsägelsen hade sönder ett air hockey bord idag. Synd bara rektorn var ledig...

I din klass jag har merparten av tiden är det nu endast en som håller på att kasta sudd och har var borta tis-fre förra veckan och idag vilket gör det noterbart lugnare. Känns dock halvt hopplöst av vad jag hört från mamma om föräldrarna som gnäller och klagar på ungarnas betyg i så kan svaren vara i stil med;
-"ja betygen är ju inte de högsta men hur vore det om Kalle arbetade på lektionerna/satt hela skrivtiden på tentan istället för att spela pingis och störa Sara som försöker arbeta"

Kan bara säga en sak till er som väntar barn, döp dom inte till Leon för det är fan värsta huligan namnet jag vet numer. Och sorry för er som döpt era barn/heter Leon men dom är dömda på förhand i min bok..

Edit:
jag har i alla fått veta att jag är väldigt bra som vikarie. Känns ju som mitt jobb är att ställa upp och täcka när det saknas folk och det gör jag efter bästa förmåga. Sen var jag ärlig redan innan jag började och sa att jag har ingen aning om hur jag kommer klara det så vi skulle ta en dag först och sen en vecka. Nu är det två veckor och jag skulle inte varit kvar efter om jag inte var bra så alltid något för självkänslan. :)
 
Senast ändrad:

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
I senaste uppdateringen av iOS 10.2.1 bjöds det på en riktigt härlig funktion. Man kan nu avaktivera att röstkontroll tickar igång vid tryck på hemknappen. Det var ju otroligt störande när Siri gick igång även vid låst skärm men nu äntligen kan grabben få trycka sig trött på sin favoritknapp.

Inställningar - Allmänt - Hjälpmedel - Hemknapp

IMG_2268.png
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Grabben är nu 13 månader och vi börjar fundera över dagisplats i Stockholm till hösten då min fru vill börja jobba igen. Ett problem som vi reflekterar över är huruvida han kommer ha rätt till dagisplats. Jag har 0-taxerat i cirka 10 år och levt på nätpoker och gör så fortfarande. På pappret ser det ut som jag är en dagdrivare men i realiteten så är jag på mitt kontor 60+ timmar i veckan. Är det någon som har erfarenhet av liknande upplägg och dagisplats?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Grabben är nu 13 månader och vi börjar fundera över dagisplats i Stockholm till hösten då min fru vill börja jobba igen. Ett problem som vi reflekterar över är huruvida han kommer ha rätt till dagisplats. Jag har 0-taxerat i cirka 10 år och levt på nätpoker och gör så fortfarande. På pappret ser det ut som jag är en dagdrivare men i realiteten så är jag på mitt kontor 60+ timmar i veckan. Är det någon som har erfarenhet av liknande upplägg och dagisplats?
Jag vet inte hur det fungerar i Stockholm men dagisplats bestäms väl inte utefter inkomst? Dagisavgiften bestäms utefter inkomst.

En myndighet kan i och för sig börja undra hur man kan "leva på nätpoker i 10 år" utan att deklarera någon inkomst...
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Jag vet inte hur det fungerar i Stockholm men dagisplats bestäms väl inte utefter inkomst? Dagisavgiften bestäms utefter inkomst.

En myndighet kan i och för sig börja undra hur man kan "leva på nätpoker i 10 år" utan att deklarera någon inkomst...
Ok trodde inte man hade rätt till dagis om ena föräldern står som arbetssökande. Myndigheterna är välkomna att höra av sig. Jag har enbart spelat på europeiska siter som är skattefria och bokför mina resultat/uttag som jag håller i prydliga pärmar.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Ok trodde inte man hade rätt till dagis om ena föräldern står som arbetssökande. Myndigheterna är välkomna att höra av sig. Jag har enbart spelat på europeiska siter som är skattefria och bokför mina resultat/uttag som jag håller i prydliga pärmar.
Tror du har rätt med att man inte får ha barnet på förskola om ena föräldern står som arbetssökande.
Ett alternativ är att ha en barnflicka och dra av för hushållsnäratjänster
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Tror du har rätt med att man inte får ha barnet på förskola om ena föräldern står som arbetssökande.
Ett alternativ är att ha en barnflicka och dra av för hushållsnäratjänster
Ok, tar och ringer kommunen imorgon och lägger korten på bordet och ser vad de säger. Bra idé med barnflicka som alternativ, dock känns det jävligt sketchy att hitta rätt där.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Ok, tar och ringer kommunen imorgon och lägger korten på bordet och ser vad de säger. Bra idé med barnflicka som alternativ, dock känns det jävligt sketchy att hitta rätt där.
Det är nog det bästa, dom borde veta hur det funkar :) ja verkligen svårt med barnflicka, tror också barnet har det bättre tillsammans med andra barn på en förskola
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Fick precis svar från en pokerkollega med barn som fick dagisplats utan problem. Han ansökte bara och det gick igenom. Men det känns som en rövare som kan komma att bita en senare så ska kolla upp så det blir rätt.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Ok trodde inte man hade rätt till dagis om ena föräldern står som arbetssökande. Myndigheterna är välkomna att höra av sig. Jag har enbart spelat på europeiska siter som är skattefria och bokför mina resultat/uttag som jag håller i prydliga pärmar.
Men när skall man då ha tid att söka jobb och sånt om man tar hand om barn 100%?

Själv så betalar jag gladeligen (nåja) skatt eftersom jag utnyttjar samhällets tjänster såsom BVC och dagis...
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Grabben är nu 13 månader och vi börjar fundera över dagisplats i Stockholm till hösten då min fru vill börja jobba igen. Ett problem som vi reflekterar över är huruvida han kommer ha rätt till dagisplats. Jag har 0-taxerat i cirka 10 år och levt på nätpoker och gör så fortfarande. På pappret ser det ut som jag är en dagdrivare men i realiteten så är jag på mitt kontor 60+ timmar i veckan. Är det någon som har erfarenhet av liknande upplägg och dagisplats?

Jobbar som förskollärare i en annan kommun dock. Men här behöver du visa upp giltigt arbetsintyg/studieintyg för att ha rätt till mer än 15h/vecka (som alla har rätt till minimum om
du inte har arbete dvs då barnet är ledigt när du är). Haft föräldrar med svartjobb som då inte kan få mer än dessa timmar oavsett hur de jobbar. Kommunal förskola är även skattefinansierat så tycker det känns rimligt själv. Hur det ser ut med nätpoker vet i tusan, du får nog kolla det mer. Likväl har olika kommuner olika regler för arbetssökande/föräldralediga/timarbetste etc. En del har 15h, vissa 30-40h och några "fri tid".

Har du fler frågor är det bara fråga på. Men regler ser lite olika ut beroende på kommun men arbetsintyg är nog viktigt kunna visa upp tror jag. Heder iaf att du vill kolla upp detta, och gör det noga för det kommer ibland stickprov från myndigheter etc.

Kan även tillägga att ni lämnar in inkomstdeklaration i samma veva som ni får plats vilket bestämmer den avgift du betalar. Men om en av er jobbar så lär ni få maxtaxa iaf, sålänge ni inte väljer ha barnet 15h/v då det oftast är lite billigare.
 
Senast ändrad:

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Jobbar som förskollärare i en annan kommun dock. Men här behöver du visa upp giltigt arbetsintyg/studieintyg för att ha rätt till mer än 15h/vecka (som alla har rätt till minimum om
du inte har arbete dvs då barnet är ledigt när du är). Haft föräldrar med svartjobb som då inte kan få mer än dessa timmar oavsett hur de jobbar. Kommunal förskola är även skattefinansierat så tycker det känns rimligt själv. Hur det ser ut med nätpoker vet i tusan, du får nog kolla det mer. Likväl har olika kommuner olika regler för arbetssökande/föräldralediga/timarbetste etc. En del har 15h, vissa 30-40h och några "fri tid".

Har du fler frågor är det bara fråga på. Men regler ser lite olika ut beroende på kommun men arbetsintyg är nog viktigt kunna visa upp tror jag. Heder iaf att du vill kolla upp detta, och gör det noga för det kommer ibland stickprov från myndigheter etc.

Kan även tillägga att ni lämnar in inkomstdeklaration i samma veva som ni får plats vilket bestämmer den avgift du betalar. Men om en av er jobbar så lär ni få maxtaxa iaf, sålänge ni inte väljer ha barnet 15h/v då det oftast är lite billigare.
Ok tack för att du tog dig tid. Jag gick igenom en tabell och det var ju mini 15h/v på de flesta orter men 30h/v i Stockholm. Det är ju inte rätt att jag som pokerspelare ska betala mindre för att jag inte skattar om avgiften nu baseras på deklarationen. Det borde finnas ett alternativ att jag får betala svindyrt.

Lite OT nu men det är synd att man inte kan skatta som pokerspelare. Jag hade röstat för skatt för självklart känner man att man inte gör rätt för sig på den fronten... Samtidigt är det för kul och lönsamt för att byta karriär. Men den dagen kommer komma och då är det ruta 1 för mig i karriärsstegen som 40-åring. Längtar inte :)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Ok tack för att du tog dig tid. Jag gick igenom en tabell och det var ju mini 15h/v på de flesta orter men 30h/v i Stockholm. Det är ju inte rätt att jag som pokerspelare ska betala mindre för att jag inte skattar om avgiften nu baseras på deklarationen. Det borde finnas ett alternativ att jag får betala svindyrt.

Lite OT nu men det är synd att man inte kan skatta som pokerspelare. Jag hade röstat för skatt för självklart känner man att man inte gör rätt för sig på den fronten... Samtidigt är det för kul och lönsamt för att byta karriär. Men den dagen kommer komma och då är det ruta 1 för mig i karriärsstegen som 40-åring. Längtar inte :)

Som sagt jobbar barnets mor med någorlunda inkomst (~18-20k) så når ni säkerligen upp till maxtaxan för er plats. Det spelar då ingen roll om du tjänar 1milj i veckan, avgiften blir detsamma. Det finns ett tak för hur mkt du betalar oavsett inkomst. Så du behöver inte må dåligt över detta om ni får maxtaxa ;)

Mer mitt råd att inte uttnyttja platsen mer än vad som behövs i timmar/vecka, som förälder till en 4-åring och en på åtta månader så rusar tiden fort. Det gör mkt att få vara ledig, ha lite kortare dagar ibland för de små. För jäklar vad tiden går fort efter ett tag när dags(jobb)rutinen kommer igång. Och snart är de 15 år och man är pest :D
 
Senast ändrad:

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Som sagt jobbar barnets mor med någorlunda inkomst (~18-20k) så når ni säkerligen upp till maxtaxan för er plats. Det spelar då ingen roll om du tjänar 1milj i veckan, avgiften blir detsamma.
Perfekt, hon tjänar bra. Får försöka hålla mig så hälsosam som möjligt så jag inte belastar samhället för mycket :)
 
Senast ändrad:

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor

mofo

Audemars
2-Faktor

Strindberg

Patek
2-Faktor
Dagisplats...
Jag fick en jantekommentar då en bekant hörde att vi bara satt lillan i kö till ett dagis, det privata alternativet på orten (som vi bor 100 m ifrån). Hon sa att det skulle sticka folk i ögonen om vi fick plats på det dagiset, fast det är längre kö där.

Jag förklarade att det dagiset får plocka i kölistan som de vill, och om jag inte får dagisplats där så avverkar jag deras lekskog (eftersom den är min).
Bekanten hade tydligen ingen humor...

Jag utgår i alla fall i från att vi får plats där.
 
Topp