• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora förälder- och barntråden

jistanes

Cartier
Nu har man skitit i det blå skåpet. Hade ingen aning om att det var så högt tryck på förskoleplatserna i Stockholm. Försöker hitta förskola till grabben med start augusti men de bara skrattar i luren när man ringer och kollar läget hos förskolecheferna (ringt 10+ st). Önskar primärt förskoleplats på Södermalm i närheten av Mariatorget men inser ju att beggars can't be choosers så var som helst får duga. Någon som har några tips?

Hej!

Det är svårt att få plats där man vill, iaf utan längre kötid. Men det är platsgaranti (saxat från http://www.stockholm.se/ForskolaSkola/forskola/Fragor-och-svar-om-forskolan/)

"Platsgarantin innebär rätt till plats från ett års ålder i kommunala förskolor, eller de fristående förskolor och pedagogisk omsorg som valt att ansluta sig till stadens gemensamma kö.

Garanti ges senast inom tre kalendermånader räknat från det att ansökan inkommit eller senast under den månad som du har angett i ansökan om den ligger längre fram i tiden.

Vid placering tas så långt som möjligt hänsyn till dina önskemål. Garantin gäller i första hand inom det stadsdelsområde där du valt att stå i kö. Om plats inte kan erbjudas inom den stadsdel du önskat har den stadsdel där du är folkbokförd ansvar för att uppfylla garantin så nära hemmet som möjligt

Platsgarantin gäller inte för omsorg på obekväm arbetstid.

Vare sig du tackar ja eller nej till ett erbjudande inom garantitiden är platsgarantin förbrukad."

Dvs, får du inte plats på de önskade/de du köar till inom den period du vill starta, så erbjuds du närmast möjligt och kan inte tacka nej utan att vara rökt. Min erfarenhet är att det är enklast att få bra placering i augusti pga att femåringarna drar till F-klass och lämnar plats. Övrig tid är mer nyckfull och beroende av att det skapas plats av andra orsaker tex barns flytt osv.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Hej!

Det är svårt att få plats där man vill, iaf utan längre kötid. Men det är platsgaranti (saxat från http://www.stockholm.se/ForskolaSkola/forskola/Fragor-och-svar-om-forskolan/)

"Platsgarantin innebär rätt till plats från ett års ålder i kommunala förskolor, eller de fristående förskolor och pedagogisk omsorg som valt att ansluta sig till stadens gemensamma kö.

Garanti ges senast inom tre kalendermånader räknat från det att ansökan inkommit eller senast under den månad som du har angett i ansökan om den ligger längre fram i tiden.

Vid placering tas så långt som möjligt hänsyn till dina önskemål. Garantin gäller i första hand inom det stadsdelsområde där du valt att stå i kö. Om plats inte kan erbjudas inom den stadsdel du önskat har den stadsdel där du är folkbokförd ansvar för att uppfylla garantin så nära hemmet som möjligt

Platsgarantin gäller inte för omsorg på obekväm arbetstid.

Vare sig du tackar ja eller nej till ett erbjudande inom garantitiden är platsgarantin förbrukad."

Dvs, får du inte plats på de önskade/de du köar till inom den period du vill starta, så erbjuds du närmast möjligt och kan inte tacka nej utan att vara rökt. Min erfarenhet är att det är enklast att få bra placering i augusti pga att femåringarna drar till F-klass och lämnar plats. Övrig tid är mer nyckfull och beroende av att det skapas plats av andra orsaker tex barns flytt osv.
Löste sig till slut. Fick plats i augusti på Södermalm. Inte på vårt förstaval men tänker han får gå där tills det öppnar sig på något av våra förstaval.
 

RosaCasio

Cartier
Vill ge ett litet tips till er som vi har testat nu i två veckor.
Vi har börjat göra storkok på söndagarna och fryser in för att äta på kvällarna under veckan. Det friställer enormt mycket tid för oss så när man bara kan värma maten på kvällen efter nattningen. Kanske bäst är det den mentala biten att inte behöva tänka på vad man ska äta eller laga som är bäst.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Vill ge ett litet tips till er som vi har testat nu i två veckor.
Vi har börjat göra storkok på söndagarna och fryser in för att äta på kvällarna under veckan. Det friställer enormt mycket tid för oss så när man bara kan värma maten på kvällen efter nattningen. Kanske bäst är det den mentala biten att inte behöva tänka på vad man ska äta eller laga som är bäst.
Smart drag. Vi har börjat lista veckans matsedel på söndagar men ett steg fram vore att ha några lådor i frysen.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Smart drag. Vi har börjat lista veckans matsedel på söndagar men ett steg fram vore att ha några lådor i frysen.
Och för oss fungerar det också bra med en "barnvecka" lite då och då. Dvs barnen får lista vad de vill äta (så bestämmer föräldrarna vad som äts på vilka dagar så att det inte våfflor på måndag och pannkakor på tisdag).

Att ha en veckomeny klar på söndagen är värdefullt.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Inväntar barn nr 2 i november. Barn nr 1 är då två år. Någon med förslag på kombovagn? Gärna så liten som möjligt så att den går in i mindre hissar.
 

matalm

Cartier
Inväntar barn nr 2 i november. Barn nr 1 är då två år. Någon med förslag på kombovagn? Gärna så liten som möjligt så att den går in i mindre hissar.
Vi har en buggaboo donkey mono i dagsläget. En knodd ännu. Men om/när nr två kommer kan man lätt bredda vagnen och få plats med två barn bredvid varann. Kolla den!
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Vi har en buggaboo donkey mono i dagsläget. En knodd ännu. Men om/när nr två kommer kan man lätt bredda vagnen och få plats med två barn bredvid varann. Kolla den!
Tack för tipset! Men tror vi söker någon variant där man bygger på höjden. Precis sålt lägenhet och letar nytt men de flesta hissarna där vi kollar är typ 70cm breda :(
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Familjelivs-gnäll:
Jag är absurt less på min tonåring som bara gnäller och gnäller och tycker att livet är orättvist. Frun (inte ungens mamma) hävdar att det är fullt rimligt för en tonårstjej, men jag vill mest sätta ut henne i skogen.

Fan. Jag har ju dessutom två döttrar till, när äldsta kommit ur tonåren så är det dags för nästa, osv. Skulle kunna tänka mig ett barn till, men blir på riktigt avskräckt av all den här skiten.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Familjelivs-gnäll:
Jag är absurt less på min tonåring som bara gnäller och gnäller och tycker att livet är orättvist. Frun (inte ungens mamma) hävdar att det är fullt rimligt för en tonårstjej, men jag vill mest sätta ut henne i skogen.

Fan. Jag har ju dessutom två döttrar till, när äldsta kommit ur tonåren så är det dags för nästa, osv. Skulle kunna tänka mig ett barn till, men blir på riktigt avskräckt av all den här skiten.
Njut av att du får sova i alla fall. Det får du inte med småbarn. (Om du nu glömt det)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Familjelivs-gnäll:
Jag är absurt less på min tonåring som bara gnäller och gnäller och tycker att livet är orättvist. Frun (inte ungens mamma) hävdar att det är fullt rimligt för en tonårstjej, men jag vill mest sätta ut henne i skogen.

Fan. Jag har ju dessutom två döttrar till, när äldsta kommit ur tonåren så är det dags för nästa, osv. Skulle kunna tänka mig ett barn till, men blir på riktigt avskräckt av all den här skiten.

Tonårstjejer kan vara hemska!!!

1. Lyssna på frun.
2. Välj dina strider och var tydlig med varför du agerar som du gör.
3. Låt tonårstjejen veta att du älskar henne trots att du är irriterad på henne större delen av tiden.
Att inte känna sig omtyckt kan skapa enorma mängder friktion och mer av det behöver vi ju absolut inte med en tonåring i huset.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Sluta yngla av dig så förbannat
;)
Men de är ju så söta då de är små!
Tonårstjejer kan vara hemska!!!

1. Lyssna på frun.
2. Välj dina strider och var tydlig med varför du agerar som du gör.
3. Låt tonårstjejen veta att du älskar henne trots att du är irriterad på henne större delen av tiden.
Att inte känna sig omtyckt kan skapa enorma mängder friktion och mer av det behöver vi ju absolut inte med en tonåring i huset.

Låter som bra råd alla tre. Råd två är svårt, att välja sina strider. Jag blir ju van-sinnig då hon till exempel har disk, smutstvätt och smink i en enda röra på sitt rum, men jag väljer att hellre "ta fajten" angående tider på kvällarna och liknande. Men, svårt som fan är det.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Men de är ju så söta då de är små!


Låter som bra råd alla tre. Råd två är svårt, att välja sina strider. Jag blir ju van-sinnig då hon till exempel har disk, smutstvätt och smink i en enda röra på sitt rum, men jag väljer att hellre "ta fajten" angående tider på kvällarna och liknande. Men, svårt som fan är det.

Disk, smutstvätt och smink. Känner igen mig till 100%. Den fajten tar jag 3ggr om dagen ;) Tjatar man tillräckligt länge så händer det något. Men de har ack så kort minne.

Vi bor på landet så kidsen behöver ofta skjuts till polare etc. Det är mycket användbart.

Hon: Pappa, kan du skjutsa mig till Lisa?

Pappan: Har du städat ditt rum och plockat ur diskmaskinen?

:cool:

Men lätt är det inte ska gudarna veta. Trösten är väl att det borde bli bättre när ålder och tillhörande mognad kommer.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Tonårstjejer kan vara hemska!!!

1. Lyssna på frun.
2. Välj dina strider och var tydlig med varför du agerar som du gör.
3. Låt tonårstjejen veta att du älskar henne trots att du är irriterad på henne större delen av tiden.
Att inte känna sig omtyckt kan skapa enorma mängder friktion och mer av det behöver vi ju absolut inte med en tonåring i huset.
Låter som du beskriver min fru!
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Vill ge ett litet tips till er som vi har testat nu i två veckor.
Vi har börjat göra storkok på söndagarna och fryser in för att äta på kvällarna under veckan. Det friställer enormt mycket tid för oss så när man bara kan värma maten på kvällen efter nattningen. Kanske bäst är det den mentala biten att inte behöva tänka på vad man ska äta eller laga som är bäst.

Detta föreslog jag till frugan för ett tag sedan. Responsen var att hon vill inte ha uppvärmd mat.
Jag kanske levererade på ett lite suboptimalt sätt : "Jag kan laga mat militärstyle (storkok) och sedan frysa in portionerna, vad tycker du om det?"
 

lofgreno

Audemars
Vill ge ett litet tips till er som vi har testat nu i två veckor.
Vi har börjat göra storkok på söndagarna och fryser in för att äta på kvällarna under veckan. Det friställer enormt mycket tid för oss så när man bara kan värma maten på kvällen efter nattningen. Kanske bäst är det den mentala biten att inte behöva tänka på vad man ska äta eller laga som är bäst.
Ja detta matlagande efter jobbet när man är helt slut är f_*n inte roligt...
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Bara en? Ha ha! Amatör! ;)

Minns jag inte helt fel så har du trillingar? Kan du inte berätta lite hur det funkar rent praktiskt. Vi fick en i februari och tycker det känns mycket ibland med gråt, bära, mata, underhålla. Kan tänka mig att tre är en helt annan upplevelse.
 

RosaCasio

Cartier
Detta föreslog jag till frugan för ett tag sedan. Responsen var att hon vill inte ha uppvärmd mat.
Jag kanske levererade på ett lite suboptimalt sätt : "Jag kan laga mat militärstyle (storkok) och sedan frysa in portionerna, vad tycker du om det?"
Det mesta man kan göra storkok av är ju ändå bättre några dagar senare. Tänker på köttfärssås, lasagne, moussaka, chili osv. Men din fru kanske vill ha rawfood om hon är emot uppvärmning.
Vi värmer i ugn eftersom vi inte har micro.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Hm.. det här med föräldrarpenning - verkar tidskrävande med alla uträkningar, eller snarare att man måste föra en diarie över hur många timmar man varit på jobbet, hur många dagar man har kvar, tänka på vilka nya regler som gäller för barn över en viss ålder osv :
http://www.viforaldrar.se/artiklar/3-satt-att-spara-foraldrad
Går man efter den artikeln verkar det väldigt krångligt. Orkade knappt läsa klart, siffror hit och dagar dit.
Man behöver inte göra det krångligare än vad det är. Man tar ledigt när man vill vara med ditt barn. Så får det vara bra så.
Aldrig förstått mig på det där med att maximera allting för att få ut så mycket pengar som möjligt.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Scenario:
1 åring
5 åring
Föräldraledig mamma
Arbetande pappa


1 åringen blir sjuk, mamma tar hand om. Pappa jobbar
5 åringen blir lika sjuk. Pappa kör hem och hjälper till, rapporterar VAB.
2 Barn med feber (39-40) och kraftig förkylning. Kaos.


Utfall: Försäkringskassan nekar VAB ersättning

"Mamma ska ta hand om båda, pappa ska jobba"

Rätt eller fel av kassan?
 

bjoernens

Omega
Scenario:
1 åring
5 åring
Föräldraledig mamma
Arbetande pappa


1 åringen blir sjuk, mamma tar hand om. Pappa jobbar
5 åringen blir lika sjuk. Pappa kör hem och hjälper till, rapporterar VAB.
2 Barn med feber (39-40) och kraftig förkylning. Kaos.


Utfall: Försäkringskassan nekar VAB ersättning

"Mamma ska ta hand om båda, pappa ska jobba"

Rätt eller fel av kassan?
Rätt av kassan, tufft men så fungerar det.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Går man efter den artikeln verkar det väldigt krångligt. Orkade knappt läsa klart, siffror hit och dagar dit.
Man behöver inte göra det krångligare än vad det är. Man tar ledigt när man vill vara med ditt barn. Så får det vara bra så.
Aldrig förstått mig på det där med att maximera allting för att få ut så mycket pengar som möjligt.
Eller så lägger man ner en halvtimme på att säkerställa att man inte missar något väsentligt. Det kan göra att du slipper mängder av dagar som brinner inne eller tusenlappar i månaden genom lite halvebkel planering.
Aldrig förstått det där med att inte orka ta tag i saker.
 
Topp