• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora förälder- och barntråden

Adro

Panerai
2-Faktor
Eller så lägger man ner en halvtimme på att säkerställa att man inte missar något väsentligt. Det kan göra att du slipper mängder av dagar som brinner inne eller tusenlappar i månaden genom lite halvebkel planering.
Aldrig förstått det där med att inte orka ta tag i saker.
Om jag ska vara föräldraledig 14veckor så tar jag ledigt i 14 veckor från jobbet och ansöker om föräldraledighet för den tiden.
vad är det man ska planera?
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Om jag ska vara föräldraledig 14veckor så tar jag ledigt i 14 veckor från jobbet och ansöker om föräldraledighet för den tiden.
vad är det man ska planera?

Det är ju inget problem om man från början bestämmer sig för att ta ut 14 veckor i sträck.
Jag tänkte mer på huvudvärken man får om man som par bestämmer sig för att ta ut strödagar/strötimmar som sträcker sig över en längre period, men gör man det snyggt i en excelfil kanske det blir avsevärt lättare att hålla reda på de dagar man har till förfogande och de dagar man gett bort till sin partner mm. Tycker att kassakollen på FK's sajt inte gör överblicken lättare heller.

För oss blir det nog lite lättare ändå då min fru inte jobbar och hon bara har rätt till en grundläggande ersättning.

Så om jag har fattat det hela rätt :

0. Vi har totalt 480 dagars rätt till ersättning. Min fru jobbar inte så hon får bara grundläggande ersättning i 240 dagar.
1. Jag får utöver 240 dagars rätt till ersättning även ta ut 10 extra pappadagar när barnet föds;
2. 90 dagars hög ersättning är öronmärkta för mig; resterande dagar kan jag behålla / ge lite till min fru - men min fru som inte jobbar får dock bara 250 kr /dygn.
3. Efter dagarna med hög ersättning är slut sänks ersättningen till mig till 180 kr / dygn, i 45 dygn.
4. När jag är ledig med barnet, får min fru inte 250 kr / dygn.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Scenario:
1 åring
5 åring
Föräldraledig mamma
Arbetande pappa


1 åringen blir sjuk, mamma tar hand om. Pappa jobbar
5 åringen blir lika sjuk. Pappa kör hem och hjälper till, rapporterar VAB.
2 Barn med feber (39-40) och kraftig förkylning. Kaos.


Utfall: Försäkringskassan nekar VAB ersättning

"Mamma ska ta hand om båda, pappa ska jobba"

Rätt eller fel av kassan?
Man kan tycka att det är fel men reglerna säger att den ena föräldern ska kunna ta hand om båda barnen, trots att de är sjuka. Åkte på detta själv. Dock kan du hävda att båda kidsen är så sjuka att de behöver varsin förälder, då får ni båda VABa.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Om jag ska vara föräldraledig 14veckor så tar jag ledigt i 14 veckor från jobbet och ansöker om föräldraledighet för den tiden.
vad är det man ska planera?
Inget. Förutom att du kan välja hur stort uttag av dagar du vill göra samt att de flesta brukar vilja planera för mer än 14 veckor totalt. Beroende på arbetsgivare kan det finnas avtal som ger föräldralön från arbetsgivaren men då kräver att man tar ut ledigheten på ett visst sätt. Men du verkar ha koll.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Tar gärna emot tips på utomhuskläder för vår/sommar. Har klätt grabben (16 mån) i långkallingar och jeans nu men är inte superkompatibelt när han vill plaska och leka med lera. Är skalkläder vägen att gå? Vad för märken och material har ni bra erfarenheter av?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Tar gärna emot tips på utomhuskläder för vår/sommar. Har klätt grabben (16 mån) i långkallingar och jeans nu men är inte superkompatibelt när han vill plaska och leka med lera. Är skalkläder vägen att gå? Vad för märken och material har ni bra erfarenheter av?
Ska du köpa vattentätt så köp inte galonisar med foder. Fodret suger "in" vattnet och blöter ned understället. Ett galonställ behöver alla barn, kanske även extra galonbyxor.
Det som varit bäst för min del, oavsett ålder på barn, är att ha två uppsättningar ytterkläder och tvätta ofta. Har kört med enkla hyfsat vindtäta ställ typ "träningsoverall" då det varit rimligt torrt.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Ska du köpa vattentätt så köp inte galonisar med foder. Fodret suger "in" vattnet och blöter ned understället. Ett galonställ behöver alla barn, kanske även extra galonbyxor.
Det som varit bäst för min del, oavsett ålder på barn, är att ha två uppsättningar ytterkläder och tvätta ofta. Har kört med enkla hyfsat vindtäta ställ typ "träningsoverall" då det varit rimligt torrt.
Bra tips! Får bli ett par galonisar då. Hur är galon på sommaren? Känns som det inte andas något. Kollade in på Polarn o Pyret precis och de hade någon variant av gortex som kanske bör ingå i arsenalen. Hur ofta växer ungen ur den här typen av kläder? :)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Ullkläder är vägen att gå. Naturligt och bra mot alla väder.
Dessvärre ofta dyrt, ömtålig och svårt att tvätta.
Jättebra för en försiktig vuxen, mindre smidig för småkultingarna som rullar sig i lera, glidtacklar asfalt och växer en halv centimeter om dagen... :)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Tar gärna emot tips på utomhuskläder för vår/sommar. Har klätt grabben (16 mån) i långkallingar och jeans nu men är inte superkompatibelt när han vill plaska och leka med lera. Är skalkläder vägen att gå? Vad för märken och material har ni bra erfarenheter av?
Polarn och Pyrets skaloverall är awesome - den har vi förlitat oss på till båda kidsen. Föredrar hel overall eftersom man då slipper den potentiella glipan mellan jacka och byxor.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Polarn och Pyrets skaloverall är awesome - den har vi förlitat oss på till båda kidsen. Föredrar hel overall eftersom man då slipper den potentiella glipan mellan jacka och byxor.
Ok! Hur länge håller en overall innan de växt ur? Såg att det fanns hängslen till byxorna så då blir man ju av med glipan om man kör byxorna som Steve Urkel. Tänkte det kunde vara skönt att bara köpa brallor med så man kan varva jackor/hoodie i sommar.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Ok! Hur länge håller en overall innan de växt ur? Såg att det fanns hängslen till byxorna så då blir man ju av med glipan om man kör byxorna som Steve Urkel. Tänkte det kunde vara skönt att bara köpa brallor med så man kan varva jackor/hoodie i sommar.

Vi har kört en säsong per overall och det är lugnt. Sen har barn två kört en säsong till med samma overall.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Dessvärre ofta dyrt, ömtålig och svårt att tvätta.
Jättebra för en försiktig vuxen, mindre smidig för småkultingarna som rullar sig i lera, glidtacklar asfalt och växer en halv centimeter om dagen... :)
Dyrt ja, ganska stryktåliga. Men dyrt håller alla på med här inne, så varför inte köpa det bästa åt sina barn. Så känner iaf jag med en dyrare klocka på armen.
Sen förstår jag självklart om folk inte har råd eller vill lägga ner dom pengarna. Men det är min tanke om det
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Dyrt ja, ganska stryktåliga. Men dyrt håller alla på med här inne, så varför inte köpa det bästa åt sina barn. Så känner iaf jag med en dyrare klocka på armen.
Sen förstår jag självklart om folk inte har råd eller vill lägga ner dom pengarna. Men det är min tanke om det
Är det brallor och jacka helt i ull du menar? Tänker ju att när grabben sätter sig i en pöl är han ju blöt bra länge även om han inte fryser. Jag kör själv underställ/strumpor i ull när jag vandrat berg osv men osäker om det är bäst för 15 månaders under våren.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Är det brallor och jacka helt i ull du menar? Tänker ju att när grabben sätter sig i en pöl är han ju blöt bra länge även om han inte fryser. Jag kör själv underställ/strumpor i ull när jag vandrat berg osv men osäker om det är bäst för 15 månaders under våren.
Därför ska du ha tovad-ull som ytterplagg. Det är tåligt mot vatten.
Vi har kört på bara ull i 3år nu och det har Funkat bra
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag skulle säga galon-brallor, gummistövlar och en windbreaker (om barnet inte skall vara ute i regnet). Håll barnet torrt, lagom varmt och mätt - det blir bäst för alla.

Märke på galonisar? Vet inte. Vi har nog kört med Didrikson för alla tre.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Kul att det funkar för er. Våra ungar har skalplagg i membranmaterial. Helt omöjligt att hålla dem torra annars. Och jag tvivlar på att de borstade superullkläderna funkar att tvätta i maskin och torka varje dag efter en sväng i leran.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Kul att det funkar för er. Våra ungar har skalplagg i membranmaterial. Helt omöjligt att hålla dem torra annars. Och jag tvivlar på att de borstade superullkläderna funkar att tvätta i maskin och torka varje dag efter en sväng i leran.
Vad är membranmaterial? Är det samma som PoP? Typ goretex
 
D

Deleted member 5780

Guest
Vad är membranmaterial? Är det samma som PoP? Typ goretex
Ja typ. Kör någorlunda dyra plagg typ PoP el Didrikssons. Dyrare känns onödigt på någon som skrubbar sönder knäna eller växer ur plagget på en halv säsong.
Brukar köra dubbla uppsättningar av allt och kanske t o m trippelt på byxor etc till dagis/fritids.
Men inte i borstad ull...
 

Case

Panerai
Ok! Hur länge håller en overall innan de växt ur? Såg att det fanns hängslen till byxorna så då blir man ju av med glipan om man kör byxorna som Steve Urkel. Tänkte det kunde vara skönt att bara köpa brallor med så man kan varva jackor/hoodie i sommar.
Köp lite för stort så håller det längre. Tradera och blocket är din vän. Eftersom småbarn snabbt växer ur grejerna går det att hitta mycket i nyskick. Jag köpte tex ett par Timberland Gore-Tex kängor till lilltjejen för 37kr + frakt på Tradera. Overallen köpte vi ny på PoP rea året innan. Överlag har de bra men dyra grejer. Vi har även en skaljacka med luva från dem som är kanon. Överdragsbrallorna har vi köpt på Decarhlon. Tunn nylon med coating på insidan. Håller snustorrt och var väldigt billiga. Redan inne på andra paret då hon växte ur det första.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Köp lite för stort så håller det längre. Tradera och blocket är din vän. Eftersom småbarn snabbt växer ur grejerna går det att hitta mycket i nyskick. Jag köpte tex ett par Timberland Gore-Tex kängor till lilltjejen för 37kr + frakt på Tradera. Overallen köpte vi ny på PoP rea året innan. Överlag har de bra men dyra grejer. Vi har även en skaljacka med luva från dem som är kanon. Överdragsbrallorna har vi köpt på Decarhlon. Tunn nylon med coating på insidan. Håller snustorrt och var väldigt billiga. Redan inne på andra paret då hon växte ur det första.
Tack som fan. Kommer ju bli nya beroendet detta. Har redan en massa på min watch list :)
 

Skolläraren

Panerai
När är det lugnt för barn att sova på mage? Grabben vänder sig flera gånger per natt från rygg till mage.

Sex månader, kan lyfta huvudet utan problem, ser tendenser till krypande om dessa variabler är till någon hjälp.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
När är det lugnt för barn att sova på mage? Grabben vänder sig flera gånger per natt från rygg till mage.

Sex månader, kan lyfta huvudet utan problem, ser tendenser till krypande om dessa variabler är till någon hjälp.
Jag tänker att om lillen vänder sig själv på natten så är det inte så mycket ni kan göra. Det är ju inte realistiskt att vaka och vända hela natten.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jag tänker att om lillen vänder sig själv på natten så är det inte så mycket ni kan göra. Det är ju inte realistiskt att vaka och vända hela natten.
Silvertejp.
Nej men nyckeln är ju att inte ha för mycket prylar i sängen som barnet kan krångla in huvudet under. Typ en hög nallebjörnar och för stora kuddar etc.
 
Topp