• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora förälder- och barntråden

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Det bestämmer du såklart själv. För egen del ( som inte orkar läsa långa texter på nätet ) var det jättebra med vissa böcker. Mest en bok om förlossningen tyckte jag var väldigt bra - "Att Föda" av Gudrun Abascal där det står stycken om partnerns roll. Sen bläddrar jag lite var månad i boken "Stora boken om barn" för att se vad man kan förvänta sig hända härnäst i utvecklingen.
Givetvis är det väldigt olika från par till par men hos oss så blev vi verkligen ett bra team under graviditeten och vi lovade oss själva att vara väldigt öppna med förhoppningar och rädslor. Tog många kvällar där tvn var avstängd och vi bara pratade igenom vad vi tyckte och kände. Din primära roll just nu är att vara ett stöd till din fru men jag tror att det är bra för er båda om du också berättar om dina känslor och tankar till din fru.
Ni är bara 2 månader in och det kommer bli mer och mer verkligt ju mer det syns på magen.

Ja.. jag tror att de böcker man eventuellt sträckläser glömmer man ganska fort. Bästa är nog som du säger att kika på aktuell månad och försöka ta in info just då. Tack för boktipset.
Kommunkationsbiten - Borde kanske vara denna del som ska prioriteras högst egentligen, i alla lägen.
Jag vet inte riktigt om jag vågar vädra alla tankar inför frun! Som man och hemmets hörnsten sitter det ganska djupt att man på något sätt alltid vill ingjuta en aura av styrka och positiv framförhållning (även om hon ser igenom fasaden då och då). Svårt att nollställa sig där.
Men visst har vi pratat till en viss del om vår oro. T ex om vad som händer om KUB visar ökad risk. Men jag vill nog inte säga till henne att jag ibland kommer på mig vara livrädd - alltså inte för KUB utan för föräldrarskapet i allmänhet.
 

RosaCasio

Cartier
Ja.. jag tror att de böcker man eventuellt sträckläser glömmer man ganska fort. Bästa är nog som du säger att kika på aktuell månad och försöka ta in info just då. Tack för boktipset.
Kommunkationsbiten - Borde kanske vara denna del som ska prioriteras högst egentligen, i alla lägen.
Jag vet inte riktigt om jag vågar vädra alla tankar inför frun! Som man och hemmets hörnsten sitter det ganska djupt att man på något sätt alltid vill ingjuta en aura av styrka och positiv framförhållning (även om hon ser igenom fasaden då och då). Svårt att nollställa sig där.
Men visst har vi pratat till en viss del om vår oro. T ex om vad som händer om KUB visar ökad risk. Men jag vill nog inte säga till henne att jag ibland kommer på mig vara livrädd - alltså inte för KUB utan för föräldrarskapet i allmänhet.
Du har en liten svår nöt att knäcka om du känner så stark oro stundtals och samtidigt känner att du måste visa en styrka utåt. Men personligen är jag en mjukis som gärna pratar om känslor med mina nära.
Jag tror inte att det helt negativt att du ibland är livrädd inför förändringen som ska ske, det betyder i allafall att du tänker på det intensivt. Skulle nog vara värre om du var helt likgiltig inför att sätta ett barn till världen.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Denna... känsla av kärlek och föräldrarskap infann den sig innan/i samband / efter förlossningen?
Det tog drygt 3 veckor med den förste innan jag kände den där föräldraskapskärleken. Innan dess kändes det mest som en plikt att ta hand om den lille. Det var nog först med #3 som känslan kom strax efter själva förlossningen.

Vad du än gör, skaffa inte mer än ett barn om du vill ha något som liknar fritid.
Fast efter #2 vänder det om de är någorlunda nära i ålder. Mina 8, 6 och 3 är rätt självgående tillsammans.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Ok, ska sammanfatta min tid och erfarenheter, både för och efter födsel.
Jag gick på ca 4-5 st föräldragrupper innan barnet föddes, vissa saker var rent skit men vissa saker har jag faktiskt haft nytta av i efterhand och man lärde faktiskt känna lite folk som man aldrig hade sprungit på annars, det kan alltså vara bra att gå på dessa.
Det var någon här som skrev att ni inte känner er som en pappa än, det var inte när man såg bilder från ultraljudet eller när man såg magen röra sig.
Jag kände mig inte som en pappa/förälder förrän jag fick gå upp på nätterna och mata/natta, det är när Din egen "fritid" försvinner som du känner av något, det är verkligen då du känner att du är förälder.
Givetvis så kände jag oerhörd lycka när vår dotter föddes men jag kunde inte göra så mycket den första tiden så jag kände inte av det så mycket.
Den första tiden efter vårt barn kom var sjukt lugn, inte mycket som händer, som pappa var man mest åskådare och städade, handlade och lagade mat.
Nu spolar vi fram tiden lite till nutid och jag är föräldraledig.
Vårt barn är 1.5 år gammalt och varje dag är kaos, samtidigt så är det nu som det är roligt att vara med barnet för nu förstår hon vad som händer, kan kommunicera på ett annat sätt och leka på ett mer roligt sätt.

Det som är det absolut jobbigaste med att vara förälder är att man inte får sova ordentligt, vissa dagar vill jag bara lägga mig ner och dö.
Mitt tips är att ta varje chans du har och vila när du får den och när din partner kommer hem så ta lite egentid, det räcker med 30 minuter när du givetvis passar på att surfa på KS.
Jag brukar stick ut och springa direkt när min fru kommer hem, det hjälper mig att släppa allt här hemma och desto längre runda jag springer desto mer egentid får jag ;)
Vissa dagar kan vara långtråkiga så att hitta någon att umgås med är nästa ett måste. Jag åker några dagar i veckan till en öppen förskola, man träffar mycket pappor som sitter i din egen sits som fattar vad du går igenom, vi har även gått på babysim som vår dotter tyckte var jätteroligt.

Lycka till alla föräldrar :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag vill sälja min bebis men kan även tänka mig att ge bort honom i värsta fall. Blocket har tydligen regler som kolliderar med mina planer. Någon som har ett tips?
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Blir ju nervös när jag läser tråden... frugan är 2 mån gravid och när jag läser om dessa sömnlösa nätter i flera månader, varje sekunds sömn är lyx, spyor och kisskaskader och annat vet jag inte riktigt vad jag har gett mig in på. :-O

Leder då till frågan som är tabu : Har ni som förälder någonsin ångrat att ni fått barn? Jag inser att frågeställningen är tabu men det var ju en del artiklar i DN(?) för några månader sen om föräldrar som ångrade sina föräldrarskap trots att de älskade sina barn.
Oavsett hur trött, svettig eller nerspydd man är så är det värt det, tusenfalt. Du behöver inte oroa dig. Men visst, ibland funderar man på att lägga in en bytesannons här på K&S... Men sen gör de något som får hjärtat att smälta och allt är glömt och förlåtet.
 

M1984

Omega
Jag vill sälja min bebis men kan även tänka mig att ge bort honom i värsta fall. Blocket har tydligen regler som kolliderar med mina planer. Någon som har ett tips?

Hahah en känsla alla föräldrar har haft minst 1 gång i månaden :) lösningen, ta en lång promenad eller ta en sväng med bilen i nån timme så brukar känslan försvinna ;)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ok, ska sammanfatta min tid och erfarenheter, både för och efter födsel.
Jag gick på ca 4-5 st föräldragrupper innan barnet föddes, vissa saker var rent skit men vissa saker har jag faktiskt haft nytta av i efterhand och man lärde faktiskt känna lite folk som man aldrig hade sprungit på annars, det kan alltså vara bra att gå på dessa.
Det var någon här som skrev att ni inte känner er som en pappa än, det var inte när man såg bilder från ultraljudet eller när man såg magen röra sig.
Jag kände mig inte som en pappa/förälder förrän jag fick gå upp på nätterna och mata/natta, det är när Din egen "fritid" försvinner som du känner av något, det är verkligen då du känner att du är förälder.
Givetvis så kände jag oerhörd lycka när vår dotter föddes men jag kunde inte göra så mycket den första tiden så jag kände inte av det så mycket.
Den första tiden efter vårt barn kom var sjukt lugn, inte mycket som händer, som pappa var man mest åskådare och städade, handlade och lagade mat.
Nu spolar vi fram tiden lite till nutid och jag är föräldraledig.
Vårt barn är 1.5 år gammalt och varje dag är kaos, samtidigt så är det nu som det är roligt att vara med barnet för nu förstår hon vad som händer, kan kommunicera på ett annat sätt och leka på ett mer roligt sätt.

Det som är det absolut jobbigaste med att vara förälder är att man inte får sova ordentligt, vissa dagar vill jag bara lägga mig ner och dö.
Mitt tips är att ta varje chans du har och vila när du får den och när din partner kommer hem så ta lite egentid, det räcker med 30 minuter när du givetvis passar på att surfa på KS.
Jag brukar stick ut och springa direkt när min fru kommer hem, det hjälper mig att släppa allt här hemma och desto längre runda jag springer desto mer egentid får jag ;)
Vissa dagar kan vara långtråkiga så att hitta någon att umgås med är nästa ett måste. Jag åker några dagar i veckan till en öppen förskola, man träffar mycket pappor som sitter i din egen sits som fattar vad du går igenom, vi har även gått på babysim som vår dotter tyckte var jätteroligt.

Lycka till alla föräldrar :)

Många sköna tips och nu vet man mer vad som väntar. Speciellt sömnlösheten verkar vara ett återkommande tema. Sömn är mkt viktigt för mig. :-D
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ja, men de brukar ju säga att man vänjer sig, men för mig så vänjer jag mig aldrig utan sömn.

Får jag sömnbrist är min dag nästan förstörd. Jag minns när jag var i Japan och drabbades av en helt sjuk jet-lag som gjorde att jag sov inte mer än 2-3 timmar per natt i nästan två veckor. Blev sjuk av det till slut.
Jag kommer inte att vänja mig tror jag.
 

RosaCasio

Cartier
Får jag sömnbrist är min dag nästan förstörd. Jag minns när jag var i Japan och drabbades av en helt sjuk jet-lag som gjorde att jag sov inte mer än 2-3 timmar per natt i nästan två veckor. Blev sjuk av det till slut.
Jag kommer inte att vänja mig tror jag.
Jag var som dig och trodde det skulle vara kört, men jag vande mig även om jag såklart ser fram emot när man börjar sova längre sammanhängande pass igen.
 
Senast ändrad:

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag vad som dig och trodde det skulle vara kört, men jag vande mig även om jag såklart ser fram emot när man börjar sova längre sammanhängande pass igen.

Jag suger åt mig dina erfarenheter! Mera, jag avundas de som kan sova på befallning. Såna som kan ta sig en sovkvart på tunnelbana/buss, eller passa på att sova en halvtimma innan maten osv.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Jag suger åt mig dina erfarenheter! Mera, jag avundas de som kan sova på befallning. Såna som kan ta sig en sovkvart på tunnelbana/buss, eller passa på att sova en halvtimma innan maten osv.
Så klart börjar man vänja sig lite mer och du kommer även lära dig att somna snabbt, tog ett tag för mig men nu kan jag lägga mig på soffan och ladda batterierna 10-15 min :)
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Sömnbrist och egentidsbrist var de sakerna som oroade mig mest innan jag fick barn. Jag mådde fruktansvärt dåligt om jag inte fick sova men efter jag fick barn har det skett magiska saker och nu klarar jag mig med mindre sömn än tidigare. Man förändras och vänjer sig.
Vad egentiden beträffar undrar folk hur jag är funtad som springer så många timmar i sträck men det är ett underbart sätt att få vara ifred på. Särskilt när jag springer terränglopp i obygden utan mobiltäckning i jättemånga timmar. Underbart! Mer löpning åt småbarnsföräldrar!
Men i början är det jäkligt svårt att få tid för sig själv, särskilt som mamma. Jag minns att jag var hos tandläkaren när barnet var ett par veckor gammalt och jag tyckte det var så otroligt avkopplande och skönt att få vara ifred och höll på att somna i tandläkarstolen.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Sömnbrist och egentidsbrist var de sakerna som oroade mig mest innan jag fick barn. Jag mådde fruktansvärt dåligt om jag inte fick sova men efter jag fick barn har det skett magiska saker och nu klarar jag mig med mindre sömn än tidigare. Man förändras och vänjer sig.
Vad egentiden beträffar undrar folk hur jag är funtad som springer så många timmar i sträck men det är ett underbart sätt att få vara ifred på. Särskilt när jag springer terränglopp i obygden utan mobiltäckning i jättemånga timmar. Underbart! Mer löpning åt småbarnsföräldrar!
Men i början är det jäkligt svårt att få tid för sig själv, särskilt som mamma. Jag minns att jag var hos tandläkaren när barnet var ett par veckor gammalt och jag tyckte det var så otroligt avkopplande och skönt att få vara ifred och höll på att somna i tandläkarstolen.
De magiska sakerna tror jag kallas hormoner. Även män får hjälp av hormoner när man får barn, tur är det. :)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Sömnbrist och egentidsbrist var de sakerna som oroade mig mest innan jag fick barn. Jag mådde fruktansvärt dåligt om jag inte fick sova men efter jag fick barn har det skett magiska saker och nu klarar jag mig med mindre sömn än tidigare. Man förändras och vänjer sig.
Vad egentiden beträffar undrar folk hur jag är funtad som springer så många timmar i sträck men det är ett underbart sätt att få vara ifred på. Särskilt när jag springer terränglopp i obygden utan mobiltäckning i jättemånga timmar. Underbart! Mer löpning åt småbarnsföräldrar!
Men i början är det jäkligt svårt att få tid för sig själv, särskilt som mamma. Jag minns att jag var hos tandläkaren när barnet var ett par veckor gammalt och jag tyckte det var så otroligt avkopplande och skönt att få vara ifred och höll på att somna i tandläkarstolen.

Verkligen intressant att ta del av dina erfarenheter. Tack.
Wow.. att gå till tandläkaren = avslappning. :-O
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
@Denke Jag läste lite om Baby Brezza:n, och som jag tolkade det så var vattnet i tanken uppvärmt hela tiden. Blir inte det stor risk för bakterietillväxt då?
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Nyss hemkommen från kvälls öppna mottagningen. Öroninflammation på lilleman 7 månader.

OBS!! KRÄV ALLTID AMOVOX när det blir aktuellt med medecin, kåvemepenetil eller vad det heter funkar inte. Det besparar er tid och helvete att säga ifrån directly.

Inciming 10 days of Hell... CHECK!
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Ett tips när de börjar krypa och resa sig, en UFC hjälm :D

Besparar några hjärnceller på barnet och oro hos dig
image.png
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@Denke Jag läste lite om Baby Brezza:n, och som jag tolkade det så var vattnet i tanken uppvärmt hela tiden. Blir inte det stor risk för bakterietillväxt då?

Ingen aning. Vattnet ska ju kokas innan det hälls ner. Vår går var tredje timme och tanken är rätt liten etc etc. Är rätt säker på att de skulle varit körda på marknaden om det var ett problem.
 
Topp