• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora fisketråden (linan?).

snajgel

Panerai
Har en shimano aernos 2500 till HÖ fisket och är nöjd, även om jag mestadels kör multirulle.
En UT-trimmad 5501CS Pro rocket. Kullagrad enkelvev, lättad linspridare m keramisk knivbult, ut-reelperformance. Kastar vad som helst som en dröm!

Köpte en Trulinoya TS1200 från aliexpress för 280:- till borre-fisket bara för att testa., och den får hänga på i jakten på HÖ också. Kastar med lätthet 7-30g direkt ur lådan.

Körde lågprofilare förra året, men tänkte köra haspel i år. Blir ett 9'6 fots Reliantspö också.

Jag har kört och kör med alla möjliga rullar. Just nu Shimano Stradic och ABU Orra 2 S och är helnöjd med båda. Kör annars mest med lågprofil multi.

Många rullar från Shimano är larvigt dyra i Sverige så kolla på t ex http://www.angel-domaene.de . Jag gav ca 1500kr inkl frakt för en Stradic där när de kostade ca 2900kr hos alla handlare här.

Ja, konstigt vilket påslag det blir på rullarna i sverige, även https://www.athleteshop.se i Holland har bra priser på Shimanorullar
 
Som @johnsoderberg så är det (nästan) uteslutande fluga som gäller här på västkusten etter havsöring.
Ska ut ikväll med båten och se om det går att lura någon.
Lagom till att havsöringen inte är lovlig längre så skiftar jag till hummerfiske. Någon mer som drar hummer eller krabba här i krokarna?
DSC_0810.JPG
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Jag är inne på köpa min första mulitrulle. Någon som har tips på rulle + spö? Jag vill kunna kasta tunga drag och främst jaga gädda. Budget 5k.
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Jag är inne på köpa min första mulitrulle. Någon som har tips på rulle + spö? Jag vill kunna kasta tunga drag och främst jaga gädda. Budget 5k.
Spön: Smaken är som baken... Längre eller kortare? Kastvikt, pratar vi -100, -150g eller kattungar?
St Croix gör grymma spön, men är generellt sett odelade vilket kanske inte alltid är optimalt.
Annars är Westin powershad/powercast, BFT roots samt söder sportfiskes egna spön jäkligt goa! Undvik svartzonker, dålig kvalité på kork osv.

Rulle, lågprofil: Daiwa lexa 300-size, Revo toro beast eller Shimano Curado
Rulle, rund: Ambassadeur 5601JB, Shimano calcutta, Amb revo beast
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Spön: Smaken är som baken... Längre eller kortare? Kastvikt, pratar vi -100, -150g eller kattungar?
St Croix gör grymma spön, men är generellt sett odelade vilket kanske inte alltid är optimalt.
Annars är Westin powershad/powercast, BFT roots samt söder sportfiskes egna spön jäkligt goa! Undvik svartzonker, dålig kvalité på kork osv.

Rulle, lågprofil: Daiwa lexa 300-size, Revo toro beast eller Shimano Curado
Rulle, rund: Ambassadeur 5601JB, Shimano calcutta, Amb revo beast
Tänkte väl runt 8,6 fot eller liknande. Upp till kanske 140gram? Jag är mest inne på lågprofil faktiskt. Ska kolla upp några av de du nämnde :)
EDIT: Vill veva med vänster hand
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Tänkte väl runt 8,6 fot eller liknande. Upp till kanske 140gram? Jag är mest inne på lågprofil faktiskt. Ska kolla upp några av de du nämnde :)
EDIT: Vill veva med vänster hand
Jag är nöjd med daiwa lexa 300HL. En shimano calcutta 301 ligger jäkligt fint i handen och är något mitt emellan låg & rund profil. Dock är den helt i aluminium, vilket inte gör den så skön när det är kallt ute...

BFT roots 9" -150g är polaren nöjd med, jag var nöjd med mitt westin powercast tills polaren knäckte det. Dock är det bara upp till 130, men är underklassat och hade en trivselvikt kring 95g.
Westin powershad är -180g men även det underklassat, trivlselvikt 130-140g ish, och har riktigt skön aktion.
http://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...wershad-t-86-xxh-60-180-g-2-sec-pvc-tube.html

Men med din budget skulle jag absolut spana in St croix, dra till söder sportfiske och snacka med David eller Adam så hjälper de dig i djungeln!
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Kollat mycket på youtube om Revo toro beast nu, verkar ju vara riktigt bra. Ser snygg ut också! Ang strl så tror jag att jag klarar mig på den mindre, men borde jag ha högre eller lägre utväxling skulle ni säga?
 

Beech

Cartier
Kollat mycket på youtube om Revo toro beast nu, verkar ju vara riktigt bra. Ser snygg ut också! Ang strl så tror jag att jag klarar mig på den mindre, men borde jag ha högre eller lägre utväxling skulle ni säga?
Slår ett slag för Shimano här vad gäller rulle, enbart dock för att jag själv använder dom och är nöjd. Curado om du vill ha lågprofil eller Calcutta D om du vill ha en rundare, den är dock ganska liten i formen som @Wollen skrev och känns därför inte spec stor mot en lågprofilare.
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Kollat mycket på youtube om Revo toro beast nu, verkar ju vara riktigt bra. Ser snygg ut också! Ang strl så tror jag att jag klarar mig på den mindre, men borde jag ha högre eller lägre utväxling skulle ni säga?
Även här är det högst individuellt. Jag hade två revo toro förut, en vanlig och en high-speed. Dock föredrar jag lägre utväxlingen.
Hög utväxling behövs väl eg bara vid spinnerbaits samt är en fördel vid jerkfiske för att få in slacklinan.
 

Sbys

Omega
Jag är inne på köpa min första mulitrulle. Någon som har tips på rulle + spö? Jag vill kunna kasta tunga drag och främst jaga gädda. Budget 5k.
Köpte mig en Beast från Abu innan sommaren och tagit upp och släppt tillbaka ett trettiotal sötvattenskrokodiler sedan dess. Rekommenderar den starkt. Med karbontafs blir det bra mothugg i kombo med flätlinan.
Dock vill jag tipsa om att det blir kallt med multirulle på vår å höst då man blir mkt blötare om fingrarna med multin. Men det visste du kanske redan.
 

Sbys

Omega
Kollat mycket på youtube om Revo toro beast nu, verkar ju vara riktigt bra. Ser snygg ut också! Ang strl så tror jag att jag klarar mig på den mindre, men borde jag ha högre eller lägre utväxling skulle ni säga?
Det är en grym rulle, den bästa jag har haft. Den ger en underbar känsla och kontroll. Men som jag tipsade om tidigare är det bra att veta att den skvätter lite vatten vilket gör att iallafall jag fryser lättare än med haspel. Dick beror det en del på hur man håller rullen i handen.
 

snajgel

Panerai
Själv fiskar jag med Lexa 300, gillar dom skarpt. Men som någon skrev tidigare, känn på dom i butik vad som passar din hand.
@willbur när du ändå är inne på Söder sportfiske och kollar st croix, kolla också in Eastfield Catpult-spöt, lutar åt ett sånt eller det med lite lägre kastvikt Slingshot, men nu går alla fiskepengar åt till havsöringsprylar. :cool:

edit: be också att få montera rullen du bestämmer dig för på olika spön och torrkasta på gatan...
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Köpte mig en Beast från Abu innan sommaren och tagit upp och släppt tillbaka ett trettiotal sötvattenskrokodiler sedan dess. Rekommenderar den starkt. Med karbontafs blir det bra mothugg i kombo med flätlinan.
Dock vill jag tipsa om att det blir kallt med multirulle på vår å höst då man blir mkt blötare om fingrarna med multin. Men det visste du kanske redan.

Visst att linpaketet suger åt sig vatten, men har du kastat 100g med haspel när det är 4c i luften och vattnet?
Då är man j*****vligt glad över multi :) Iaf om du är rädd om dina fingrar...
 

UncleBear

Panerai
Tänkte väl runt 8,6 fot eller liknande. Upp till kanske 140gram? Jag är mest inne på lågprofil faktiskt. Ska kolla upp några av de du nämnde :)
EDIT: Vill veva med vänster hand
Tjena,
Läste i tråden ovan att din flickvän fick makrill i Smögen, ingen info om att du landade något...
Längre ner läser jag att du eftersöker en rulle för vänsterhänta.
Först en story, sen till saken:)
Surfade lite försäljningar på diverse pantbanker för några år sedan. Fiske och klockor intresserar mig...
Fastnade för lite havsfiskeprylar och lämnade bud. Efter vunnen budgivning var det dags att hämta ut varorna. Hämtade ut tre spön och två rullar dagen efter. Till saken hör att detta var den 25:e och min arbetsklädsel är kostym. Smått ansträngande när jag kommer ut från pantbanken med dessa varor som jag har med mig är att beteckna som skrymmande...
Ganska mycket folk utanför som jag uppfattar att de tror att jag löst ut min pant efter lönen:arghh:.

När jag sedan kommer hem så upptäcker jag att en av rullarna är för vänsterhänta vilket inte är beskrivet i objektet!:banghead:

Det är inte så att jag har brist i utrustning för fisket och är medveten om att aktuell rulle aldrig kommer att användas av mig.

Rullen är en slitvarg för havsfiske. Googla Penn Reels 49L Super Mariner för mer info. Bilder nedan:
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg


Om du vill ha den, free of charge, skicka ett PM med uppgifter så slipper jag påminnas om incidenten.

Trevlig kväll
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Tjena,
Läste i tråden ovan att din flickvän fick makrill i Smögen, ingen info om att du landade något...
Längre ner läser jag att du eftersöker en rulle för vänsterhänta.
Först en story, sen till saken:)
Surfade lite försäljningar på diverse pantbanker för några år sedan. Fiske och klockor intresserar mig...
Fastnade för lite havsfiskeprylar och lämnade bud. Efter vunnen budgivning var det dags att hämta ut varorna. Hämtade ut tre spön och två rullar dagen efter. Till saken hör att detta var den 25:e och min arbetsklädsel är kostym. Smått ansträngande när jag kommer ut från pantbanken med dessa varor som jag har med mig är att beteckna som skrymmande...
Ganska mycket folk utanför som jag uppfattar att de tror att jag löst ut min pant efter lönen:arghh:.

När jag sedan kommer hem så upptäcker jag att en av rullarna är för vänsterhänta vilket inte är beskrivet i objektet!:banghead:

Det är inte så att jag har brist i utrustning för fisket och är medveten om att aktuell rulle aldrig kommer att användas av mig.

Rullen är en slitvarg för havsfiske. Googla Penn Reels 49L Super Mariner för mer info. Bilder nedan:
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg


Om du vill ha den, free of charge, skicka ett PM med uppgifter så slipper jag påminnas om incidenten.

Trevlig kväll
Haha ja... till mitt försvar så kan jag säga att min flickvän en jävel på att fiska :D
Vilken skön story. Jag tar gärna emot rullen och hoppas att jag kan använda den i framtiden. Hade varit super kul. Skickar ett PM med uppgifter :)
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Stort tack för alla rekommendationer först och främst. Helvete va glad jag är.
Okej, så jag drog in till Söder. Fick hjälp av Mattias som gjorde ett superjobb. Det blev en Revo Toro Beast 51 HS (6.2:1) med vev på vänster sida. Spöt då? Jo det första jag gjorde var att känna på Eastfield Catapult som är 8'2", 60-150g. När jag lyfte upp det så klickade vi direkt. Vikten, längden gjorde att den låg riktigt bra i handen och sen att spöt är äckligt snyggt gjorde det inte sämre! Mattias satte på rullen och jag var såld. Det fanns inget att tveka på! Han rekommenderade en FireLine 0.35mm tracer braid som han själv kör med och sen var jag nästan klar :) Det blev också tre nya beten. Slänger upp lite bilder nu men fler kommer imorgon när jag ska ut och inviga :D
image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg
 

snajgel

Panerai
Stort tack för alla rekommendationer först och främst. Helvete va glad jag är.
Okej, så jag drog in till Söder. Fick hjälp av Mattias som gjorde ett superjobb. Det blev en Revo Toro Beast 51 HS (6.2:1) med vev på vänster sida. Spöt då? Jo det första jag gjorde var att känna på Eastfield Catapult som är 8'2", 60-150g. När jag lyfte upp det så klickade vi direkt. Vikten, längden gjorde att den låg riktigt bra i handen och sen att spöt är äckligt snyggt gjorde det inte sämre! Mattias satte på rullen och jag var såld. Det fanns inget att tveka på! Han rekommenderade en FireLine 0.35mm tracer braid som han själv kör med och sen var jag nästan klar :) Det blev också tre nya beten. Slänger upp lite bilder nu men fler kommer imorgon när jag ska ut och inviga :D
image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg

Grattis till nya prylarna! Hoppas du blir nöjd!
Själv är jag riktigt sugen på ett Eastfield-spö men kan inte riktigt få arslet ur...
 

UncleBear

Panerai
En vecka kvar för fiske på havsöring här på västkusten. 1:a april känns långt borta. Har varit varmt i vattnet och dåligt med resultat i fångstbaljan i sen tid. Det är vad jag skyller på i allafall. Har bra grejer och det kan ju inte vara min inkompetens;). Måste vara vädret...
Kör Shimanokombo Stella C3000 och Beastmaster BX 300M.
image.jpeg

image.jpeg
 

UncleBear

Panerai
Har lovat mig själv att prova nått nytt märke nästa år. Shimano är överrepresenterad hos mig, rastar Shimano Torsa 16 för Norgefisket. Lite ansträngande med en tyngre sida som gör att spöt vobblar efter några timmars fiske. Vad är era norgefavoriter?
När det gäller Shimano TE 400 har jag inget att klaga på....
image.jpeg

image.jpeg
 

Sledger

Cartier
Nya haspelrullar idag, får se om de presterar.
DSC_0059.JPG

Kör Revo STX lågprofils multi och den är riktigt skön. Varit på väg flera gånger att prova Revo haspel men inte kommit till skott. Har en Orra 2 S40 som fungerar kalas.
Ska köpa en till rulle jag inte behöver i 3000-storlek och det blir nog en Shimano Stradic C3000FK.

Återkom gärna med en liten review på Revo-rullarna när du testat dem. :)
 
Topp