• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora fototråden

Donkii

Boushh
2-Faktor
Som trådnamnet lyder!
Jag har märkt att det finns många här på forumet som är intresserad av fotografering och varför inte dela med sig. Bilderna behöver inte alls vara "proffs"-fotograferade utan gillar man bilden man tagit så upp med den.

Berätta gärna vad bilden är tagen med för kamera alt. objektiv och om dem kanske är redigerade.
Dela gärna med er av nyttiga tips om ni har några.

Första bidraget, Östersunds hamn (23/7), taget med en Sony Nex-5n kittad med Vivitar 55mm f2.8 macro.


Bidrag två, Saab 9-5 - Sony Nex-5n kittad med Vivitar 55mm f2.8 macro.
 

Icaras

Rolex
Nog den 5e fototråden vi har, på tiden att det blir en stor tråd en gång för alla.
Möjlighet att slå ihop trådarna utan större krångel? Eller flytta denna och byta namn (till denna tråds namn) på några av de större? Denke

Fina bilder! :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Fina bilder du tagit.

Medlemmen Hardy har en fototråd... Men här är två fågelbilder tagna med en Nikon D3100, Sigma 70-300mm f4-5.6 DG Macro...

9268962174_238246cd83_b.jpg


9268969514_7ab2b3cd6b_b.jpg
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Nog den 5e fototråden vi har, på tiden att det blir en stor tråd en gång för alla.
Möjlighet att slå ihop trådarna utan större krångel? Eller flytta denna och byta namn (till denna tråds namn) på några av de större? Denke

Fina bilder! :)


Im sorry.. Jag satt och sökte efter liknande trådar men hittade inget. Trodde inte att man behövde vara exakt i sin sökfras, så jag sökte efter fototråd och en massa annat utan att hitta, så därav denna trådstart.
Nu när jag sökte efter en exakt fras, så hittade jag precis som du säger tre fyra andra.

Så det är kanske lika bra att stänga ned denna tråd alt. sammanfoga alla trådar till en
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Ingen fara... Det är inte lätt att hitta rätt trådar... :) jodå, det är det. Det är taget med stativ och fjärrutlösare samt lite kontrasts/färgmättnadsändringar i Lightroom.

Alright!
Jag måste skaffa mig en fjärrutlösare jag också, har inte riktigt kommit dit än :)

Skulle dock vilja tipsa dig om att prova lite äldre manuella objektiv. Jag kör just nu en del äldre objektiv med adapter och det blir så sjukt bra och intressanta bilder med dessa, helt klart roligare att ta bilder nu än tidigare :)
 

Icaras

Rolex
Im sorry.. Jag satt och sökte efter liknande trådar men hittade inget. Trodde inte att man behövde vara exakt i sin sökfras, så jag sökte efter fototråd och en massa annat utan att hitta, så därav denna trådstart.
Nu när jag sökte efter en exakt fras, så hittade jag precis som du säger tre fyra andra.

Så det är kanske lika bra att stänga ned denna tråd alt. sammanfoga alla trådar till en
Äh :) det går nog att lösa!
Om någon får tag på en ansvarig av forumet ;)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Alright!
Jag måste skaffa mig en fjärrutlösare jag också, har inte riktigt kommit dit än :)

Skulle dock vilja tipsa dig om att prova lite äldre manuella objektiv. Jag kör just nu en del äldre objektiv med adapter och det blir så sjukt bra och intressanta bilder med dessa, helt klart roligare att ta bilder nu än tidigare :)
Jag är lite osäker på hur kompatibiliteten är på Nikons digitala DSLR kameror med äldre analoga objektiv.. Men ska kolla upp saken... Som jag sagt tidigare så är jag ju nybörjare och det jag kommer satsa på längre fram är mer ljusstarka objektiv och gärna ett DSLR-hus med fullformatsensor, men i dagsläget klarar jag mig utmärkt med det jag har :) fotografering är så otroligt rogivande och ett perfekt anti-stresspreparat.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
KL
Jag är lite osäker på hur kompatibiliteten är på Nikons digitala DSLR kameror med äldre analoga objektiv.. Men ska kolla upp saken... Som jag sagt tidigare så är jag ju nybörjare och det jag kommer satsa på längre fram är mer ljusstarka objektiv och gärna ett DSLR-hus med fullformatsensor, men i dagsläget klarar jag mig utmärkt med det jag har :) fotografering är så otroligt rogivande och ett perfekt anti-stresspreparat.[/quote

lart att det fungerar. Jag kör ju också med en DSLR kamera.
Man får otroligt mycket mer för pengarna genom de äldre analoga objektiven. Har köpt 4st "nya" objektiv nu för under 1000kr och av vad jag läst och hört så skulle jag för ett nytt modernt i samma klass behöva lägga närmare 5-7k för ett med liknande skärpa som ett av dessa gamla.

Man får en helt annan bokeh och charm i dessa

Finns hur mycket objektiv som helst där ute :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
KL

lart att det fungerar. Jag kör ju också med en DSLR kamera.
Man får otroligt mycket mer för pengarna genom de äldre analoga objektiven. Har köpt 4st "nya" objektiv nu för under 1000kr och av vad jag läst och hört så skulle jag för ett nytt modernt i samma klass behöva lägga närmare 5-7k för ett med liknande skärpa som ett av dessa gamla.

Man får en helt annan bokeh och charm i dessa

Finns hur mycket objektiv som helst där ute :)

Det jag måste tänka på isåfall är att objektiven måste ha inbyggd autofocus då D3100 saknar autofocus i själva kamerahuset. Var köper du äldre objektiv då?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Det jag måste tänka på isåfall är att objektiven måste ha inbyggd autofocus då D3100 saknar autofocus i själva kamerahuset. Var köper du äldre objektiv då?


Med de äldre analoga objektiven så kan du inte få autofokus. När du använder adapter så finns det ingen kontakt mellan kamerahus och objektiv utan allt sköts för hand.

Objektiven köper jag mestadels från eBay men det dyker upp en del på tradera och blocket också.. annars är loppisar ganska bra fyndplatser :)
 

Icaras

Rolex
Jag är lite osäker på hur kompatibiliteten är på Nikons digitala DSLR kameror med äldre analoga objektiv.. Men ska kolla upp saken... Som jag sagt tidigare så är jag ju nybörjare och det jag kommer satsa på längre fram är mer ljusstarka objektiv och gärna ett DSLR-hus med fullformatsensor, men i dagsläget klarar jag mig utmärkt med det jag har :) fotografering är så otroligt rogivande och ett perfekt anti-stresspreparat.
Med Nikon bör du ha D7000 (som jag har ;) ) eller högre för att äldre objektiv ska vara kompatibla. Möjligtvis kan du komma undan med någon form av adapter men tveksam till resultatet :)
Tanken var från början att jag skulle fynda massa loppis objektiv men hittade inte så värst många :(
Har dock ett äldre 50mm 1.8 Ai som är skarpt :)

Laddar nog upp någon bild idag från min runda i Malmö
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Med Nikon bör du ha D7000 (som jag har ;) ) eller högre för att äldre objektiv ska vara kompatibla. Möjligtvis kan du komma undan med någon form av adapter men tveksam till resultatet :)
Tanken var från början att jag skulle fynda massa loppis objektiv men hittade inte så värst många :(
Har dock ett äldre 50mm 1.8 Ai som är skarpt :)

Laddar nog upp någon bild idag från min runda i Malmö
Jo jag misstänkte att det kunde ligga till så som du säger... Men helt ärligt, - var hittar man dom billigaste "nya" objektiven till Nikons kameror? Tänkte främst på telezooms och makron...
 
  • Like
Reactions: Are

Icaras

Rolex
Jo jag misstänkte att det kunde ligga till så som du säger... Men helt ärligt, - var hittar man dom billigaste "nya" objektiven till Nikons kameror? Tänkte främst på telezooms och makron...
Hmm hört många som köper från England men det kanske först lönar sig vid dyrare köp. Annars är det nog cyberphoto och de andra som har bäst priser, själv hade jag nog letat begagnat bland vännee och bekanta :).
Sällan man ser något "klipp", annars är det lättast att registrera sig på fotosidan.se. Finns många kunniga och en bra köp/sälj avdelnig likt här på KS :)
 

Onelund

Rolex
classiccamera.se har den absolut bästa servicen imo brukar ha en del begagnat till både Nikon, Canon samt Hasselblad & Leica

är helt klart favoriten när det kommer till fotoutrustning
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Hmm hört många som köper från England men det kanske först lönar sig vid dyrare köp. Annars är det nog cyberphoto och de andra som har bäst priser, själv hade jag nog letat begagnat bland vännee och bekanta :).
Sällan man ser något "klipp", annars är det lättast att registrera sig på fotosidan.se. Finns många kunniga och en bra köp/sälj avdelnig likt här på KS :)
classiccamera.se har den absolut bästa servicen imo brukar ha en del begagnat till både Nikon, Canon samt Hasselblad & Leica

är helt klart favoriten när det kommer till fotoutrustning
Tack så mycket för tipsen :)
 
Topp