• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora fototråden

Icaras

Rolex
nUox9UI.jpg


f/1.8
1/8000
ISO 400

Inte ett enda rätt, skulle varit både lägre ISO och mindre bländare :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Då moderna kameror klarar högre iso så är 400 lugnt. Riktigt trevlig bild med sköna färger :) tung slutartid btw ;)

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Snyggt där Donkii! :)
Det objektivet verkar grymt för de 300kr de kostar!

Finns en hel del intressant för små pengar måste jag säga. Har ett vivitar macro som också är riktigt trevligt. Tycker personligen att jag får mer känsla och uttryck i bilderna med de äldre objektiven, men då jämför jag iofs med kit objektivet jag har som inte är det vassaste :)

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Alright!
Jag måste skaffa mig en fjärrutlösare jag också, har inte riktigt kommit dit än :)

Skulle dock vilja tipsa dig om att prova lite äldre manuella objektiv. Jag kör just nu en del äldre objektiv med adapter och det blir så sjukt bra och intressanta bilder med dessa, helt klart roligare att ta bilder nu än tidigare :)

Du vet att du har fjärrutlösare i telefonen va?
I alla fall med iphone. Funkar super både tycker jag iaf. Något att testa med i alla fall :)
 

Icaras

Rolex
På tal om objektiv så finns det den här... Nikkor 50mm 1:1.8 Ai-S
Går att få tag på under 500-lappen, riktigt skarpt och ljusstarkt! Finns dock en skarpare variant - Nikkor 50mm 1:1.8 Ai (inte Ai-S), lättast att se skillnad mellan dessa är att Ai har dubbelräfflad gummi på fokusringen till skillnad från Ai-S där fokusringen är gjord av plast.
Recension av Ai-S varianten - leta efter tidiga serienummer (3135197 - 3304551)
Recension av Ai varianten

Här är mitt ex:

Tyvärr inte tidiga versionen men fortfarande värt vartenda krona.

För den som vill hitta info om alla objektiv som Nikkor tillverkat - ut och jaga på loppisar! :p
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Svåraste med de äldre objektiven är att förstå vilken fattning de har. Trodde alla hade m42, men så verkar inte fallet.
Även läst att Canon FD ska vara bra. Men de har egen fattning?

De där Nikkor objektiven känner jag ingen, undrar om inte föräldrarna har liggandes...
Är der m42 fattning på dem också?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Svåraste med de äldre objektiven är att förstå vilken fattning de har. Trodde alla hade m42, men så verkar inte fallet.
Även läst att Canon FD ska vara bra. Men de har egen fattning?

De där Nikkor objektiven känner jag ingen, undrar om inte föräldrarna har liggandes...
Är der m42 fattning på dem också?


De flesta märken har sina egna fattningar.. men det finns adapters till i princip alla fattningar. I de flesta fall så skriver de flesta som säljer dessa vilken fattning dem har. Om inte annat så är det ganska enkelt att använda google och ta reda på det :)

I ditt fall gällande din fråga så är just FD fattningen.. Här hittar du adapter som fungerar.
http://www.ebay.com/itm/Canon-FD-FL...ens_Adapters_Mounts_Tubes&hash=item337af7abdf

Lycka till :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag är ju som sagt ny med fotograferingen, men jag känner mig sugen på det Donkii kör med - äldre analoga objektiv med adapter... Jag har ju Nikon D3100 (mera avancerade kamerahus känns onödigt i nuläget, D3100 ger mig dom funktioner jag behöver, och bevisligen tar den jävla bra bilder)

Men om jag nu vill köra adapter, vilken adapter? och när det kommer till objektiv är jag ju ute efter största möjliga prestanda i förhållande till ett bra pris.. Bra skärpa är viktigt. Macroobjektiv, normalzoomar och telezooms - (om man kan få autofocus på dessa då jag fotar mycket fåglar i det vilda, men har för mig Donkii sa att man inte kan få autofocus om man kör med adapter+manuellt objektiv.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag är ju som sagt ny med fotograferingen, men jag känner mig sugen på det Donkii kör med - äldre analoga objektiv med adapter... Jag har ju Nikon D3100 (mera avancerade kamerahus känns onödigt i nuläget, D3100 ger mig dom funktioner jag behöver, och bevisligen tar den jävla bra bilder)

Men om jag nu vill köra adapter, vilken adapter? och när det kommer till objektiv är jag ju ute efter största möjliga prestanda i förhållande till ett bra pris.. Bra skärpa är viktigt. Macroobjektiv, normalzoomar och telezooms - (om man kan få autofocus på dessa då jag fotar mycket fåglar i det vilda, men har för mig Donkii sa att man inte kan få autofocus om man kör med adapter+manuellt objektiv.


Längre svar kommer då jag sitter i bil. Men vilken adapter du ska ha beror helt och hållet på vilket objektiv du ska ha. Det finns idag adaptrar till alla fattningar. Men börja med att googla nikon d3100 Helios 44 tex eller d3100 m42 lens så kommer du få en del uppslag och sen kommer det gå av bara farten att hitta objektiv :)

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Nej, Nikons egna fattning. Kan skruvas på D7000 (nya D7000) eller högre, annars behövs adapter. Men dessa kostar 250kr eller mindre :)
Vad har du själv för kamera?


Kör själv med en liknande Donkii har Sony Nex 5R. Så det blir till att hitta en adapter för att kunna använda lite gamla objektiv.
Hittade precis tre stycken hemma hos föräldrarna, 28mm, 50mm, 100mm, dock inte Ai utan serie E. Men det är i alla fall något att börja leka med. Är det inte tillräckligt bra kan man ju alltid surfa lite ebay och tradera efter fler.
Nu blir det adapter jakt!
 

Icaras

Rolex
Kör själv med en liknande Donkii har Sony Nex 5R. Så det blir till att hitta en adapter för att kunna använda lite gamla objektiv.
Hittade precis tre stycken hemma hos föräldrarna, 28mm, 50mm, 100mm, dock inte Ai utan serie E. Men det är i alla fall något att börja leka med. Är det inte tillräckligt bra kan man ju alltid surfa lite ebay och tradera efter fler.
Nu blir det adapter jakt!
Där ser man, att serien är E istället för Ai gör egentligen inte så mycket. Nikon släppte E-serien i största del pga av att de ville täcka en större målgrupp. Dessa objektiv var mindre i storlek, vägde mindre och priserna var låga. Det är den vanliga Nikon F-gängan på dessa (samma som Ai).
Borde finnas adapter för billig peng på eBay :).

Donkii
Vann objektivet på tratten, 170kr för en Helios 44-2 58mm f/2 :)
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Där ser man, att serien är E istället för Ai gör egentligen inte så mycket. Nikon släppte E-serien i största del pga av att de ville täcka en större målgrupp. Dessa objektiv var mindre i storlek, vägde mindre och priserna var låga. Det är den vanliga Nikon F-gängan på dessa (samma som Ai).
Borde finnas adapter för billig peng på eBay :).

Aha, där ser man. Hade jag missat.

Adapter beställdes igår :)
Får vi se hur snabba de är från UK

Ska bli kul att se lite mer bilder med Helios.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Där ser man, att serien är E istället för Ai gör egentligen inte så mycket. Nikon släppte E-serien i största del pga av att de ville täcka en större målgrupp. Dessa objektiv var mindre i storlek, vägde mindre och priserna var låga. Det är den vanliga Nikon F-gängan på dessa (samma som Ai).
Borde finnas adapter för billig peng på eBay :).

Donkii
Vann objektivet på tratten, 170kr för en Helios 44-2 58mm f/2 :)


Grattis till det :) Hoppas det är helt och rent så du slipper börja med att öppna och ta bort fungus & olja m.m.
Riktigt fint pris och blir du inte nöjd så är det ju bara att klämma iväg det igen :)
 

Icaras

Rolex
Grattis till det :) Hoppas det är helt och rent så du slipper börja med att öppna och ta bort fungus & olja m.m.
Riktigt fint pris och blir du inte nöjd så är det ju bara att klämma iväg det igen :)
Det fungerar bra tror jag, tyvärr är det för mörkt både utomhus och inomhus, så jag har inte kunnat testa.
En funktion jag tyckte var lite finurlig är att det finns steglös bländare :) har faktiskt inte sett det tidigare.

Betalade igår, låg i lådan när jag vaknade :eek: :cool:

80talisten Skrev fel tidigare tror jag, du kan nog sätta på alla objektiv som har f-mount, men du kan inte få autofokus på AF objektiv. Då du inte har fokusmotor i huset.
Adapter finns nog på Kaffebrus eller ebay/tradera.
Köpte en F-mount -> M42 med korrektionslins på tradera men tycker den drar ner färgerna bland annat. Funderar på att köpa en ny på Kaffebrus och knacka ut glaset på den jag har :)
 
Topp