• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora fråga hantverkaren och yrkesmannen tråden >>>>>>>

mrt4

Cartier
2-Faktor
Okej, here we go. Jag har en fin bil, Opel Astra och min stereo är grym, meeen - jag har ett problem. Varje gång tändningen vrids av dör stereon totalt och nollställs, så alla eventuellt sparade radiokanaler osv försvinner. Det är riktigt frustrerande, speciellt eftersom att jag kan matcha stereons ljus mot blåa lumen på Rollen t.ex., men vad gör jag?

Strömmen måste kopplas på efter batteriet, var det någon som sa i alla fall. Tips?

Tjenare!

Nu var det många år sen jag meckade stereo.... Men du har 2 strömkablar till stereon, en för konstantström och en till tändningen. Du har troligtvis blandat ihop dom?

Testa byt plats på röd och gul kabel?

Mvh Robin
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Tjenare!

Nu var det många år sen jag meckade stereo.... Men du har 2 strömkablar till stereon, en för konstantström och en till tändningen. Du har troligtvis blandat ihop dom?

Testa byt plats på röd och gul kabel?

Mvh Robin
Inte jag som har meckat, men testar senare idag. Återkommer med uppdatering! ;)
 

BOTL

Panerai
Vad ska man betala en målare för att spackla/slipa/måla ett nytt undertak (gips) ytan i lägenheten det rör sig om är 73 kvm.
 

Poppe

Cartier
Vi (snickare) ska bygga ett undertak hemma och fälla in ledspottar. Tittar på Grejer från Hide A Lite, dyra men bra verkar det som. Något annat märke med samma kvalité men möjligtvis lite billigare? Ska köpa 55 spottar så det blir en slant
om du inte redan köpt har vi precis testat en ny spot som liknar halogen i ljuset. 5w och går att dimmra med vanlig dimmer. Tror den låg på 270plus moms om man köpte en. Ska forska fram ett namn på dom.
 

WHU

Panerai
2-Faktor
Vad ska man betala en målare för att spackla/slipa/måla ett nytt undertak (gips) ytan i lägenheten det rör sig om är 73 kvm.

Med så många spottar, så rekommenderar jag dig att bredspackla hela taket.
Finns risk att du ser skarverna annars, även om målaren gjort ett bra jobb.
Släpljuset kan vara hemskt!
2ggr skarv (med pappersremsa) och en bredspackling, sen är du hemma.
Priset varierar, ta in flera offerter, gör det snabbt så dukan utnyttja ROT-avdraget.
Lycka till
 

BOTL

Panerai
Med så många spottar, så rekommenderar jag dig att bredspackla hela taket.
Finns risk att du ser skarverna annars, även om målaren gjort ett bra jobb.
Släpljuset kan vara hemskt!
2ggr skarv (med pappersremsa) och en bredspackling, sen är du hemma.
Priset varierar, ta in flera offerter, gör det snabbt så dukan utnyttja ROT-avdraget.
Lycka till

Tack för tipsen, det uppskattas verkligen.
 
  • Like
Reactions: WHU

Rholm

Cartier
Med så många spottar, så rekommenderar jag dig att bredspackla hela taket.
Finns risk att du ser skarverna annars, även om målaren gjort ett bra jobb.
Släpljuset kan vara hemskt!
2ggr skarv (med pappersremsa) och en bredspackling, sen är du hemma.
Priset varierar, ta in flera offerter, gör det snabbt så dukan utnyttja ROT-avdraget.
Lycka till

Beror på vem som håller spadarna..... ;)

Ta inte den som är billigast. Billigast är sällan bäst, @ BOTL
 

WHU

Panerai
2-Faktor
Beror på vem som håller spadarna..... ;)

Ta inte den som är billigast. Billigast är sällan bäst, @ BOTL

Absolut, finns mycket kleti och pleti därute.....
Värst är nästan tusenkonstnärerna, som ger sig på allt:eek:
Men, det finns duktiga yrkesmän och kvinnor också!
Som Rholm skriver, lägg hellre på någon krona så du blir nöjd!
 

WHU

Panerai
2-Faktor
Så blev det, tog två killar som gjort jobb hos flertalet vänner. Vi kom överens om 3 svängar med spackel/slipning.

Och pappersremsa i skarven!
Bara det som är godkänt.
Just i Gävle är det fortfarande väldigt vanligt med glasfiberremsa, som inte är godkänd.
Jobbar med just det här och ser tyvärr mycket fusk.
Som sagt lycka till och glöm inte lite bilder sen, nyfiken på alla spottar!
 

BOTL

Panerai
Och pappersremsa i skarven!
Bara det som är godkänt.
Just i Gävle är det fortfarande väldigt vanligt med glasfiberremsa, som inte är godkänd.
Jobbar med just det här och ser tyvärr mycket fusk.
Som sagt lycka till och glöm inte lite bilder sen, nyfiken på alla spottar!

Fan va bra att du sa till, ifrågasätter inte alls på något sätt utan vill gärna lära mig. Varför är det bättre med papper istället för fiber?

Jag lovar att dokumentera hela projektet. Det är 3 sovrum, kök, hall och vardagsrum som ska byggas undertak och sätta spottar i. Blir schyst hopps jag, nästa "problem" är att elektrikern måste dra styrkablar fram till jollyn så jag kan få dimmer med vridning.
 

WHU

Panerai
2-Faktor
Fan va bra att du sa till, ifrågasätter inte alls på något sätt utan vill gärna lära mig. Varför är det bättre med papper istället för fiber?

Jag lovar att dokumentera hela projektet. Det är 3 sovrum, kök, hall och vardagsrum som ska byggas undertak och sätta spottar i. Blir schyst hopps jag, nästa "problem" är att elektrikern måste dra styrkablar fram till jollyn så jag kan få dimmer med vridning.

Pappersremsan är uppbyggd i flera lager och blir då starkare, den har också en bättre vidhäftninig mot spacklet.
Glasfiberremsan är rätt ok lodrätt och vågrätt, men är väldigt klen på diagonalen.
Om du t.ex har träreglar under gipsskivorna som innehåller lite fukt (väldigt vanligt), sedan när de torkar och röra lite på sig, då spricker glasfiberremsan direkt.
Glasfiberremsan sätts occkså direkt på gipsskivan, vilket inte är ok.
Remsan ska alltid bakas in i spacklet, fungerar ju som armering.
Om du vill ha riktig överkurs, så rekommenderar jag YBG (Ytbehandling av gipsskivor).
Ett branschråd som jag själv sitter med i, finns mycket matnyttigt på ybg.nu
 

BOTL

Panerai
Pappersremsan är uppbyggd i flera lager och blir då starkare, den har också en bättre vidhäftninig mot spacklet.
Glasfiberremsan är rätt ok lodrätt och vågrätt, men är väldigt klen på diagonalen.
Om du t.ex har träreglar under gipsskivorna som innehåller lite fukt (väldigt vanligt), sedan när de torkar och röra lite på sig, då spricker glasfiberremsan direkt.
Glasfiberremsan sätts occkså direkt på gipsskivan, vilket inte är ok.
Remsan ska alltid bakas in i spacklet, fungerar ju som armering.
Om du vill ha riktig överkurs, så rekommenderar jag YBG (Ytbehandling av gipsskivor).
Ett branschråd som jag själv sitter med i, finns mycket matnyttigt på ybg.nu

Var väl en vettig målare man hittat, frågade innan vi kom överens om spec för kostnaderna. Pappremsa

e06076a2cd0bfd764a987bd8f447452a.jpg
 
  • Like
Reactions: WHU

Vesper

Rolex
Med så många spottar, så rekommenderar jag dig att bredspackla hela taket.
Finns risk att du ser skarverna annars, även om målaren gjort ett bra jobb.
Släpljuset kan vara hemskt!
2ggr skarv (med pappersremsa) och en bredspackling, sen är du hemma.
Priset varierar, ta in flera offerter, gör det snabbt så dukan utnyttja ROT-avdraget.
Lycka till
Ursäkta att jag frågar men bredspackla taket? Du får inget släppljus i taket, väggar däremot.
 

WHU

Panerai
2-Faktor
Ursäkta att jag frågar men bredspackla taket? Du får inget släppljus i taket, väggar däremot.

Absolut, taket behöver också bredspacklas.
Dagens moderna lägenheter med stora och många luft, gärna från golv till tak, plus öppen planlösning, döljer ingenting.
Du får in ljus från alla håll och kanter, allt syns.
Speciellt kortkanterna på gipsskivorna är svåra att få bort, eftersom de inte har någon fasning.
(Finns med fasade kortkanter, men används sällan eftersom de är mycket dyrare)
Lägg därtill alla spottar och jag kan garantera ett betydligt bättre resultat vid bredspackling.
Det tar inte mycket längre tid, går att spruta eller rulla på spacket, om man inte vill "bre" för hand.
Bara dumsnålt att inte göra och något man skulle reta sig duktigt på i framtiden.
 

Vesper

Rolex
Jag har själv öppet och högt till tak med mycket stora fönsterpartier med en jäkla massa spottar och det är inget jag ser i mitt tak men jag kanske hade en grym målare.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
nästa "problem" är att elektrikern måste dra styrkablar fram till jollyn så jag kan få dimmer med vridning.

Att sätta en vriddimmer till din jolly är bara dumt och en onödig kostnad med tanke på att där är inbyggd dimmring i jollyn! Bara till att sätta en tryckknapp istället :)

Hade jag varit som du hade jag satsat på 230v spotar istället, då slipper du att gömma alla jollys(, bara sätta en puckdimmer alt. Vriddimmer i varje rum..
 

BOTL

Panerai
Att sätta en vriddimmer till din jolly är bara dumt och en onödig kostnad med tanke på att där är inbyggd dimmring i jollyn! Bara till att sätta en tryckknapp istället :)

Hade jag varit som du hade jag satsat på 230v spotar istället, då slipper du att gömma alla jollys(, bara sätta en puckdimmer alt. Vriddimmer i varje rum..

Håller inte med om att det skulle vara dum, möjligtvis dumsnål att ha tryckknapp anser jag för det är så jävla fult och man ska försöka hålla in så jag får rätt ljus eller prova flera gånger till det är nästan som jag vill ha det. Vi stod och fipplade med dem på Ahlsell men det går bort. Lika bra få det som man vill ha istället för en kompromiss som för mig är ett störningsmoment.

Hur kommer det sig att d tycker man ska köra på 230 v spottar? De 5 elfirmor jag pratade med samt de 4 återförsäljare som sålde grejerna fördrog lågspänning. Även grannen som är elektriker sågade 230.
Alltid kul att lära sig så jag berätta gärna så en lekman som jag förstår. Jobbar du möjligtvis som elektriker?
 

WHU

Panerai
2-Faktor
Jag har själv öppet och högt till tak med mycket stora fönsterpartier med en jäkla massa spottar och det är inget jag ser i mitt tak men jag kanske hade en grym målare.

Haha, det hade du säkert:)
Ser mycket slarv och ointresse från hantverkare dagligen, tyvärr....
Vart vill jag komma? Jo, gör rätt från början, blir ofta billigare också.
Jag skulle inte vilja vara den målaren som ska göra om taken, när alla spottar är monterade:eek:
 

Vesper

Rolex
Haha, det hade du säkert:)
Ser mycket slarv och ointresse från hantverkare dagligen, tyvärr....
Vart vill jag komma? Jo, gör rätt från början, blir ofta billigare också.
Jag skulle inte vilja vara den målaren som ska göra om taken, när alla spottar är monterade:eek:
Absolut så är det billigare att göra rätt från början. Nej det är lite tråkigt ;)
 
  • Like
Reactions: WHU

Richie

Audemars
2-Faktor
Håller inte med om att det skulle vara dum, möjligtvis dumsnål att ha tryckknapp anser jag för det är så jävla fult och man ska försöka hålla in så jag får rätt ljus eller prova flera gånger till det är nästan som jag vill ha det. Vi stod och fipplade med dem på Ahlsell men det går bort. Lika bra få det som man vill ha istället för en kompromiss som för mig är ett störningsmoment.

Hur kommer det sig att d tycker man ska köra på 230 v spottar? De 5 elfirmor jag pratade med samt de 4 återförsäljare som sålde grejerna fördrog lågspänning. Även grannen som är elektriker sågade 230.
Alltid kul att lära sig så jag berätta gärna så en lekman som jag förstår. Jobbar du möjligtvis som elektriker?



Dum var kanske fel ordval, snarare en onödig kostnad! personligen tycker jag det är skitsmidigt med tryckknappsdimmer! imo stilrenare med bara strömbrytare överallt istället för ett fult vridhjul,framförallt om du har flerfackskombinationer med andra strömbrytare så stör det mig med en vriddimmer bland tex två vanliga brytare.. Återigen högst personliga åsikter ju :)
Det är ju trots allt du som ska bo och leva med det så det är klart att du ska ha vriddimmer ifall du föredrar det , bättre att lägga lite extra pengar och få det som man vill ju :)

Som sagt så slipper du både kostnaden för jolly'sarna och att hitta någonstans att gömma dem,vilket iofs inte är något större bekymmer men det skapar ändå mer arbete..
En annan sak är att ifall du sätter alla jollys i samma utrymme (ofta blir detta ett litet och trångt utrymme ju) behöver detta någon form av ventilation för att inte ta död på dessa pga värmen..
Du behöver få förbindelse mellan brytarna(dimmern) eller kopplingsdosan till jollyn, du behöver dessutom förbindelse mellan jollyn och spotarna..
Sen måste man ha med i beräkningarna att du har ett maxantal spotar per jolly , du kan inte heller lägga ut en kabel till första spoten och sen sy alla dessa i en slinga pga spänningsfall.. Du bör dessutom ha i åtanke att du kan få spänningsfall ifall du har långa sträckor mellan spotarna eller spotar och jolly..


När det gäller 230v spotar är allt du behöver en tändning ut ifrån brytaren/dimmern, sen kan du i princip lägga hur många spotar i slinga som du vill (dock har du ju en maxlast på dimmern ifall du har dimmer på spotarna)

Kan ha missat andra för/nackdelar med dessa två alternativen, men detta är vad jag kommer på just nu!

Summa summarum, för dig som slutkund spelar det egentligen ingen roll ifall du väljer 230v eller 12v, däremot skulle jag vilja påstå att 12v blir relativt mkt dyrare både i material och arbetskostnad :)

Och ja, jag arbetar som elektriker! dock har jag mkt att lära fortfarande då jag inte är så gammal än (jobbat i 5år) så det är ju mkt möjligt att din granne besitter mer kunskap än mig, men kan ju vara kul för dig att höra lite olika åsikter :)
 
Topp