• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora .GIF-tråden

Enellios

Cartier
"Graphics Interchange Format (GIF) är en standard för icke-förstörande komprimering av bilder, speciellt populär på webben, inte minst för att den ger möjlighet till skapa enkla animationer." - Wikipedia

---

Då det genom detta fenomenala forumets fotouppladdningsfunktion går att ladda upp .gif filer, så tänkte jag att en .GIF-tråd kunde vara på sin plats.
En tråd där vi likt "Vad gör du ( och din klocka ) just nu-tråden!" och "Den första och enda Dagens klocktråd" postar visuellt tillfredsställande material utav våra kära klockor, men till skillnad från de två ovannämnda trådarna är alltså endast rörliga .gif bilder tillåtna i denna tråd.

---

Hur skapar man då en .gif fil?


Både för Android och iPhone finns det en mängd olika appar där man enkelt kan skapa .gif filer. Många är säkert bättre än andra och många säkert sämre, men förhoppningsvis gör de jobbet någorlunda. Förslag på sökord för att hitta dessa är "Gif creator" och Gif maker".

Föredrar man att jobba via dator så har jag tidigare använt mig utav sidan "ezgif.com/video-to-gif" där man kan ladda upp ett filmklipp som sedan konverteras om till .gif. Det går att välja olika kvalité på sin export, vilket är bra då man enkelt kan se till att hamna under forumets uppladdningsgräns på 6.9MB. Det finns även möjlighet till enklare redigering utav slutprodukten. Förslag på sökord för att hitta hemsidor likt den jag använt mig av är "Gif creator online" och "Gif maker online".

Tipsa gärna om vilka appar, hemsidor och tillvägagångssätt Ni tycker fungerar bäst för att skapa .gif filer.

---


Hoppas att detta blir en tråd fylld med gif:ar på svepande sekundvisare, urverk i rörelse och mycket annat. Låt fantasin flöda!
 
Senast ändrad:

Enellios

Cartier
Min Seamaster i skenet av en lampa
GIF.gif
 
Topp