• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora hundtråden!

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
För att vara en indisk gatuhund (hon hämtades bokstavligen från gatan) så har hon lärt sig att "strike a pose" när kameran kommer fram. Undrar om hon kommer bli mer fåfängd ju mer tiden går?.... :)
FB_IMG_1455710286771.jpg
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
I vintras fick min gamla whippet Jessie gå vidare, Jag hade turen att va med från födseln till sista turen i bilen. Och hon var lika delar trött & matvrak. :D
image.jpeg
image.jpeg



Sen några veckor tillbaka har vi denna.. surikaten tror jag? Är inte helt säker, men whippet igen, och hon fick namnet Myra.
image.jpeg
image.jpeg
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
I vintras fick min gamla whippet Jessie gå vidare, Jag hade turen att va med från födseln till sista turen i bilen. Och hon var lika delar trött & matvrak. :D
image.jpeg
image.jpeg



Sen några veckor tillbaka har vi denna.. surikaten tror jag? Är inte helt säker, men whippet igen, och hon fick namnet Myra.
image.jpeg
image.jpeg
Underbart! Jag tror vår hund har whippet i sig och jag hävdar för frun att det är en del surikat i henne. Känns som det är bekräftat om en renrasig också kan få det epitetet :)
 

ScubaKing

Audemars
Min uppfattning är att det är en jakthund som tyvärr en del har som enbart sällskapshund

Rottweiler är en vakthund
Border Collie är en vallhund
Schäfer är en polishund
Dobberman är en vakthund
Labrador är jakthundar

Alla raser har ett ändamål, dem används som sällskapshundar ändå och har gjorts i hur många år som helst.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Rottweiler är en vakthund
Border Collie är en vallhund
Schäfer är en polishund
Dobberman är en vakthund
Labrador är jakthundar

Alla raser har ett ändamål, dem används som sällskapshundar ändå och har gjorts i hur många år som helst.
Tyvärr... De hundar som ENBART är sällskapshundar men avlade för arbete tycker jag "synd" om.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rottweiler är en vakthund
Border Collie är en vallhund
Schäfer är en polishund
Dobberman är en vakthund
Labrador är jakthundar

Alla raser har ett ändamål, dem används som sällskapshundar ändå och har gjorts i hur många år som helst.

Fast om du tar vilken som helst korrekt avlad hund av raserna ovan och enbart håller den som sällskapshund utan någon form av ras- och individanpassad stimulans så har du rätt snart och med stor sannolikhet inte bara en fin hund utan också en olycklig hund.
 

Jens

Greedo
Rottweiler är en vakthund
Border Collie är en vallhund
Schäfer är en polishund
Dobberman är en vakthund
Labrador är jakthundar

Alla raser har ett ändamål, dem används som sällskapshundar ändå och har gjorts i hur många år som helst.
Även om många har använt de flesta raser som sällskapshund så innebär det inte att det är lämpligt.
Ta labrador t.ex som från början var framtagen som jakthund, den har idag långt senare blivit uppdelad efter en selektiv avel. Idag pratar man om "jaktlabbar" och "labbar" där den förstnämnda är inte en lämplig kandidat till enbart sällskapshund.

Många andra raser har inte ens varit föremål för en avel riktad till att få epitetet sällskap. När det kommer till jakthundar så poppar en ras upp i huvudet som extremt olämplig och det är Tysk Jaktterrier. Enda likheten den har med en sällskapshund är antalet ben.
Bordercollie är en annan ras som är direkt olämplig om man nu endast är ute efter sällskap. Har sett flera exempel på understimulerade sådana som springer runt i cirklar och nafsar allt o alla i hasorna för att hålla ihop flocken, mindre roligt för en barnfamilj på söndagspromenad.

Många herdehundsraser så som Ovtjarka, Kangal m.fl är ytterligare sämsta tänkbara kandidater till sällskapshund. Har själv haft den förstnämnda och det gick bra så länge det bara var hon och jag. Stora delar av mitt liv gick åt till planering runt hunden både i stort och smått.

Weimaraner har alltid varit och är fortfarande i allra högsta grad en jakthund. Större delen av valparna som föds går till hem där den kommer att användas till jakt.
Den är säkert en utmärkt familjehund också, men den kommer att trivas och fungera bäst under fågeljakten.
Mina 50 öre.

Bjuder på en bild på Mandi när hon gör det hon är bäst på, nämligen bada.
DSC_0196.JPG




J
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Bjuder på en bild på Mandi när hon gör det hon är bäst på, nämligen bada.
DSC_0196.JPG


J

Badhundar är de bästa hundarna :)

IMG_2799.JPG


Sen finns det ju självklart nyanser av det hela. Visst, labben är en jakthund ursprungligen. Men mår hon dåligt av att bli aktiverad i både kropp och huvud med lekar, övningar, motion som inte har specifikt med jakt att göra och där apportering av andra djur är inkluderat? Det tror i alla fall inte jag är fallet, och jag tror att det kanske är det som @ScubaKing är ute efter med påståendet att de flesta hundarna används som sällskapshundar. En Schäfer eller Rottweiler blir ju naturligtvis inte olycklig av att den inte får vakta proffesionellt så länge man tillgodoser rasens instinkter på annat sätt. Sen som @Jens både skriver och har erfarenhet av, finns det raser som helt enkelt inte lämpar sig till annat än som bruksdjur.
 

Jens

Greedo
Badhundar är de bästa hundarna :)

IMG_2799.JPG


Sen finns det ju självklart nyanser av det hela. Visst, labben är en jakthund ursprungligen. Men mår hon dåligt av att bli aktiverad i både kropp och huvud med lekar, övningar, motion som inte har specifikt med jakt att göra och där apportering av andra djur är inkluderat? Det tror i alla fall inte jag är fallet, och jag tror att det kanske är det som @ScubaKing är ute efter med påståendet att de flesta hundarna används som sällskapshundar. En Schäfer eller Rottweiler blir ju naturligtvis inte olycklig av att den inte får vakta proffesionellt så länge man tillgodoser rasens instinkter på annat sätt. Sen som @Jens både skriver och har erfarenhet av, finns det raser som helt enkelt inte lämpar sig till annat än som bruksdjur.
Mitt inlägg var ingen kritik mot Scuba, utan bara en inflik i debatten. Faran med resonemanget att "alla hundar kan vara sällskapshundar" är ju att folk köper hundar efter utseende från uppfödare som ser mellan fingrarna när det kommer till vad syftet är med ägandet.

Jag har själv fött upp hundar och man vill att alla valpar ska komma till rätt hem med rätt förutsättningar. När valparna är 10 veckor och fortfarande tre är osålda så är det lätt att börja tumma på kraven.
Det är en svår balansgång och i den bästa av världar så får alla minst tio roliga år. Med rätt förutsättningar, förväntningar och engagerat ägande och säljande så kanske vi kan närma oss.




J
 

ScubaKing

Audemars
Fast om du tar vilken som helst korrekt avlad hund av raserna ovan och enbart håller den som sällskapshund utan någon form av ras- och individanpassad stimulans så har du rätt snart och med stor sannolikhet inte bara en fin hund utan också en olycklig hund.

Absolut, det kan jag hålla med om.
 

ScubaKing

Audemars
Mitt inlägg var ingen kritik mot Scuba, utan bara en inflik i debatten. Faran med resonemanget att "alla hundar kan vara sällskapshundar" är ju att folk köper hundar efter utseende från uppfödare som ser mellan fingrarna när det kommer till vad syftet är med ägandet.

Jag har själv fött upp hundar och man vill att alla valpar ska komma till rätt hem med rätt förutsättningar. När valparna är 10 veckor och fortfarande tre är osålda så är det lätt att börja tumma på kraven.
Det är en svår balansgång och i den bästa av världar så får alla minst tio roliga år. Med rätt förutsättningar, förväntningar och engagerat ägande och säljande så kanske vi kan närma oss.




J

Tyvärr har du rätt, men det är ju så det ser ut idag. Jag skulle nog säga att 80% av alla hundar som säljs i Sverige går till hem som sällskapshund. Oavsett ras och så vidare.
 

Jens

Greedo
Hade väl varit passande att lägga alla bilder i ett inlägg, men så blev det inte. Nåja, då jag startade hela tråden så tar jag mig vissa friheter!
Förbannat avkopplande att ta en kvällspromenad med hunden och lyssna på nån podd el bra musik under en timme eller två.
DSC_0486.JPG




J
 

ScubaKing

Audemars
Hade väl varit passande att lägga alla bilder i ett inlägg, men så blev det inte. Nåja, då jag startade hela tråden så tar jag mig vissa friheter!
Förbannat avkopplande att ta en kvällspromenad med hunden och lyssna på nån podd el bra musik under en timme eller två.
DSC_0486.JPG




J

Fint område. Vart bor ni?
 
Topp