• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora hundtråden!

Dixie

Audemars
2-Faktor
Min gamle staffe min sin lilla kompis.
DSC_1507-01.jpeg
Världens bästa sällskapshundar!!
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Finns det någon bra staffeuppfödare ni kan rekommendera? Som fortfarande har lite äldre linjer och inte "utställningsgrisar"?
Vi gav faktiskt upp. Vi har iofs lite annorlunda tänk mot en del andra, inte bedriva djurplågeri såsom avel på frallor och liknande (en del kör ju två raser på kenneln) och det tillans med historik på tidigare kullar mm gjorde att vi kammade noll. En kennel vi frågade varför hon avlade på en skotträdd (enl Mh) hane så sa hon att hon inte tittat på protokollet då hon kände hunden. Visst, Mh kan ibland ge ytterlighetsvärden men samtidigt är det lite poängen. Sen va det någon som avlat på oröntgat. Igen, fine om man är "en sådan" som tycker att staffen får "fel" resultat på vanlig röntgen. Men om man ändå sen röntgar, får dubbla D, och sen ÄNDÅ avlar igen, då är man snett på det. Ja så höll det på. Vi kollade inte där uppe där du bor. Norrut ska det väl finnas en del bra, eller?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Vi gav faktiskt upp. Vi har iofs lite annorlunda tänk mot en del andra, inte bedriva djurplågeri såsom avel på frallor och liknande (en del kör ju två raser på kenneln) och det tillans med historik på tidigare kullar mm gjorde att vi kammade noll. En kennel vi frågade varför hon avlade på en skotträdd (enl Mh) hane så sa hon att hon inte tittat på protokollet då hon kände hunden. Visst, Mh kan ibland ge ytterlighetsvärden men samtidigt är det lite poängen. Sen va det någon som avlat på oröntgat. Igen, fine om man är "en sådan" som tycker att staffen får "fel" resultat på vanlig röntgen. Men om man ändå sen röntgar, får dubbla D, och sen ÄNDÅ avlar igen, då är man snett på det. Ja så höll det på. Vi kollade inte där uppe där du bor. Norrut ska det väl finnas en del bra, eller?

Jag har dålig koll nuförtiden, men det Norrländska virket brukar ju i regel vara det bästa ;)
Skämt och sido, min vän är snart 16 år så det var ett tag sedan jag var "aktiv".
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Hugo har även irländska linjer i stamtavlan. Svårt att se på de risiga bilderna men han var byggd på ett helt annat sätt än många man har sett senare.

På bild nr 1 var han i sin prime. 20kg utan fett och hoppade nästan 2 meter upp i luften utan större problem. Han sprang åttor runt de yngre staffarna. 5 år.
På bild nr 2 är han nästan 11år.

Jag vill inte ha typen på de 2 sista bilderna (från internet)
FB_IMG_1470081528149.jpg
FB_IMG_1470081568720.jpg
staffbull296x265.jpg
ladda ned (1).jpg
 

Jens

Greedo
Hugo har även irländska linjer i stamtavlan. Svårt att se på de risiga bilderna men han var byggd på ett helt annat sätt än många man har sett senare.
På bild nr 2 är han nästan 11år.

Jag vill inte ha typen på de 2 sista bilderna (från internet)
FB_IMG_1470081528149.jpg
FB_IMG_1470081568720.jpg
staffbull296x265.jpg
ladda ned (1).jpg
Tyvärr så har ju även domarna en stor del i det här. Premierar dom osunda hundar så ligger det i sakens natur att uppfödarna använder dom i avel. Jag ser sällan nåt som påminner om hur staffarna såg ut "när det begav sig", tyvärr.
Din ser ju förbaskat fin ut och i min bok så ligger den nära hur dom borde se ut.
Tror nog att man får vända sig till utlandet, typ Irland, för att hitta den typen nu för tiden.


J
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Hugo har även irländska linjer i stamtavlan. Svårt att se på de risiga bilderna men han var byggd på ett helt annat sätt än många man har sett senare.

På bild nr 1 var han i sin prime. 20kg utan fett och hoppade nästan 2 meter upp i luften utan större problem. Han sprang åttor runt de yngre staffarna. 5 år.
På bild nr 2 är han nästan 11år.

Jag vill inte ha typen på de 2 sista bilderna (från internet)
FB_IMG_1470081528149.jpg
FB_IMG_1470081568720.jpg
staffbull296x265.jpg
ladda ned (1).jpg

Tyvärr så har ju även domarna en stor del i det här. Premierar dom osunda hundar så ligger det i sakens natur att uppfödarna använder dom i avel. Jag ser sällan nåt som påminner om hur staffarna såg ut "när det begav sig", tyvärr.
Din ser ju förbaskat fin ut och i min bok så ligger den nära hur dom borde se ut.
Tror nog att man får vända sig till utlandet, typ Irland, för att hitta den typen nu för tiden.


J

De finns, vägrar tro något annat. Dock får man nog vara beredd på att resa lite. Och göra en hel del research. Jag själv hade långt till min förra kennel. Nu ville jag ha närmre. Har bara 30 mil nu :confused:

Min staffe va 43,5cm hög och hård på 18 ish kg. Höll honom lätt pga höfterna. Simmade mkt. Sjukt bra för formen. Men rädslor satte käppar i hjulen. Blev inte ens 3...
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Nja... Det blir härligt enl mig. De är mest dumma i huvudet som valpar. Jag sa efter min staffe, "aldrig mer valp". Nu har jag valp och tänker, "varför lär jag mig aldrig"
image.jpg
Det har sina för och nackdelar skulle jag säga ;) Min hund är ju närmare 10 år så har kanske glömt hur jävligt det kan vara...
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Tyvärr så har ju även domarna en stor del i det här. Premierar dom osunda hundar så ligger det i sakens natur att uppfödarna använder dom i avel. Jag ser sällan nåt som påminner om hur staffarna såg ut "när det begav sig", tyvärr.
Din ser ju förbaskat fin ut och i min bok så ligger den nära hur dom borde se ut.
Tror nog att man får vända sig till utlandet, typ Irland, för att hitta den typen nu för tiden.


J

Ja absolut. Domarna har väldigt stor del i det hela, ett tag skulle hanarna väga minst 25kg och vara helsvarta för att nå framgång. Helst med korta ben.

Kul att du gillar hans utseende. Jag har haft jättemånga fina bilder men en hårddisk pajade och 8år av bilder försvann.

Nuförtiden är Hugo mest en soffpotatis, men det får man vara när man snart fyller 16 år. :)
DSC_0418.JPG
DSC_0764-01.jpeg
DSC_1016-01.jpeg
 

Jens

Greedo
De finns, vägrar tro något annat. Dock får man nog vara beredd på att resa lite. Och göra en hel del research. Jag själv hade långt till min förra kennel. Nu ville jag ha närmre. Har bara 30 mil nu :confused:

Min staffe va 43,5cm hög och hård på 18 ish kg. Höll honom lätt pga höfterna. Simmade mkt. Sjukt bra för formen. Men rädslor satte käppar i hjulen. Blev inte ens 3...
Du har kanske rätt, tycker bara att man ser minigrisar nu för tiden. Däremot så såg jag bilder på staffar från en irländsk uppfödare för ett par veckor sedan som påminde om @Eurenius jycke, vilket gjorde mig glad.


J
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du har kanske rätt, tycker bara att man ser minigrisar nu för tiden. Däremot så såg jag bilder på staffar från en irländsk uppfödare för ett par veckor sedan som påminde om @Eurenius jycke, vilket gjorde mig glad.


J

Var det de vovvarna vi pingade varandra på ute på IG? De är skitfina! Ett alternativ kan ju vara att försöka få hem en jycke från Boldog... :)
 

Edin

Panerai
Hur löser alla ni som har hund hundpassningen dagtid?
Skulle verkligen vilja ha hund men det största problemet är att det inte skulle vara sjysst för jycken att vara själv eller bortlämnad så mycket som det skulle krävas för att det skulle funka.. :(
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hundextrapappa igen för en period. Även om det ibland kan kännas segt att för 6:e gången för dagen kränga på sig långkalsonger, trippla tröjor, vinterkängor, mössa och vantar så är det i princip alltid värt det när man väl har kommit ut.

Kan du vakna någon gång???

IMG_20161105_082938.jpg


Från tidigare idag när vi var ute på skogspromenad.

IMG_20161105_115150.jpg


Det var nästan tomt på Gärdet i eftermiddags. Kallt och blåsigt och efter att ha sprungit efter pinnen ett tag så var det bättre att äta upp den.

IMG_20161105_150401.jpg


Sista bilden är från förra veckan när vi var ute på Djurgårdspromenad. Veckan innan hade det bara varit 35 minuter sol i Stockholm, men nu visade den sig från sin bästa sida. Plötsligt och oväntat så kom det som en sommarskur som nästan gränsade mot hagel. När vi närmade oss Skånska Gruvan lyckades solen återigen tränga igenom molnen och det var snudd på religiöst vackert. Upptäckte också att ett tiotal hägrar hade den lilla ön rakt över vattnet som boplats. Ingen hund, ingen promenad, ingen fantastisk naturupplevelse.

IMG_20161028_145440.jpg
 

ScubaKing

Audemars
Hundextrapappa igen för en period. Även om det ibland kan kännas segt att för 6:e gången för dagen kränga på sig långkalsonger, trippla tröjor, vinterkängor, mössa och vantar så är det i princip alltid värt det när man väl har kommit ut.

Kan du vakna någon gång???

IMG_20161105_082938.jpg


Från tidigare idag när vi var ute på skogspromenad.

IMG_20161105_115150.jpg


Det var nästan tomt på Gärdet i eftermiddags. Kallt och blåsigt och efter att ha sprungit efter pinnen ett tag så var det bättre att äta upp den.

IMG_20161105_150401.jpg


Sista bilden är från förra veckan när vi var ute på Djurgårdspromenad. Veckan innan hade det bara varit 35 minuter sol i Stockholm, men nu visade den sig från sin bästa sida. Plötsligt och oväntat så kom det som en sommarskur som nästan gränsade mot hagel. När vi närmade oss Skånska Gruvan lyckades solen återigen tränga igenom molnen och det var snudd på religiöst vackert. Upptäckte också att ett tiotal hägrar hade den lilla ön rakt över vattnet som boplats. Ingen hund, ingen promenad, ingen fantastisk naturupplevelse.

IMG_20161028_145440.jpg

Underbara bilder. Djur är livet, speciellt hundar :)
 
Topp