• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Ja
Vad menas det i design tråden
Samma som för klockor antar jag. Rent, avskalat :)

image.jpg
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Både marmor och koppar har jag sett så mycket så jag storknar här på Södermalm! Jag har älskat det men blivit för överexponerad för det. För bänkskivan i köket körde jag på en kompositsten istället som är ganska lik marmor men ändå inte. Kolla in det för ditt bygge!

Själv fick jag dille på den där stenen och körde den även i badrum och serveringsgång:
IMG_9130.jpg

IMG_9132.jpg


Då det är rätt vitt i lägenheten funderar jag på att bryta av med helsvart satsbord. Typ 3 delar sådana här:
atn1024_Mood_085874%20(1).jpg

Yes är vitbetsade golv, "Osmo 3172 siden polerad" för att vara specifik.


Var finns borden?:)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
image.jpeg
Köpte 4 y-stolar på auktion i uk..

Mycket bra! Är ett stort fan av designen!

Tyvärr lät jag sambon provsitta en i somras - så nu får vi inte ha dem som matstolar trots att det var planen. Tänkte smyga in en som utsmyckning någonstans ändå... :)

Långskott: någon som har en lead på ett Paolo Piva Alanda-bord? Är spekulant!
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tycker faktiskt inte den är så obekväm ändå! Största nackdelen är väl att "armarna" gör att det kan bli svårt att skjuta in de under vissa bord!
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Förövrigt så tar jag gärna emot tips på matbord! Det på bilden är endast temporärt :)

Fortsätt med Wegner om du vill ha fyrkantigt. Annars ett superellips med "kluvna träben", om den formen passar rummet bättre. Min favorit är de lite knubbigare ellipserna C/D. E tycker jag blir lite för runt och förlorar harmoni.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Jag har kört lite 50-talstema i mitt vardagsrum :) jag har fastnat lite för 50-60tals dansk design.
IMG_20161015_132543.jpg

Min favoritmöbel just nu är mitt 50-tals barskåp från Poul Volther som hade stått och agerat arbetsbänk ute i en lada i 15 år, och innan dess stått i ett burspråk i en sommarstuga. Skåpet var i riktigt illa skick när jag fick det av mina föräldrar. Jag lämnade in det hos en antikmöbelverkstad som fick återställa det genom slipning, blekning, färgning och en herrans massa andra moment till sitt forna jag. Det blev riktigt bra :) originalspegel och originalbelysningen sitter kvar
IMG_20161015_132244.jpg

IMG_20161015_132318.jpg

Där finns lite andra 50-talsgrejer runtom i lägenheten såsom en string pocket där klockorna får bo
IMG_20161015_132254.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har kört lite 50-talstema i mitt vardagsrum :) jag har fastnat lite för 50-60tals dansk design.
IMG_20161015_132543.jpg

Min favoritmöbel just nu är mitt 50-tals barskåp från Poul Volther som hade stått och agerat arbetsbänk ute i en lada i 15 år, och innan dess stått i ett burspråk i en sommarstuga. Skåpet var i riktigt illa skick när jag fick det av mina föräldrar. Jag lämnade in det hos en antikmöbelverkstad som fick återställa det genom slipning, blekning, färgning och en herrans massa andra moment till sitt forna jag. Det blev riktigt bra :) originalspegel och originalbelysningen sitter kvar
IMG_20161015_132244.jpg

IMG_20161015_132318.jpg

Där finns lite andra 50-talsgrejer runtom i lägenheten såsom en string pocket där klockorna får bo
IMG_20161015_132254.jpg
Trevligt men du har inte funderat på att byta ut högtalarna? Finns ju så mycket fin vintage-hifi.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Trevligt men du har inte funderat på att byta ut högtalarna? Finns ju så mycket fin vintage-hifi.
Jag kikade en del på vintagehifi, jag letade framförallt efter ett par grymma carlsson, men jag kan för lite och hittade inga trevliga. Då gick jag istället på ett par opticon, de låter förbannat bra, men de kanske inte passar in helt och hållet :)

Ett par häftiga hornhögtalare vore också ballt
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag kikade en del på vintagehifi, jag letade framförallt efter ett par grymma carlsson, men jag kan för lite och hittade inga trevliga. Då gick jag istället på ett par opticon, de låter förbannat bra, men de kanske inte passar in helt och hållet :)

Ett par häftiga hornhögtalare vore också ballt
Gillar man de lite fulare högtalarna med finns det en hel del renoverade jbl att välja mellan. Kör själv L36.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Gillar man de lite fulare högtalarna med finns det en hel del renoverade jbl att välja mellan. Kör själv L36.
Härligt, fula boxhögtalare är paradoxalt vackra. Klipsch Heresy 3 ser trevliga ut, modern utgåva med retrofeeling

Nu börjar vi trilla in på hifitrådens territorium, men kör du vintageförstörkare till dina JBL? Jag kan tänka mig att rör+JBL är en fantastisk kombination
image.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Koola! Jag kör med ett PA-slutsteg från Yamaha, PC2002. Fult och rejält med kraft. Hade rör tidigare till andra högtalare men dessa behöver lite mer kraft.
 

Vincent

Cartier
Jag har kört lite 50-talstema i mitt vardagsrum :) jag har fastnat lite för 50-60tals dansk design.
IMG_20161015_132543.jpg

Min favoritmöbel just nu är mitt 50-tals barskåp från Poul Volther som hade stått och agerat arbetsbänk ute i en lada i 15 år, och innan dess stått i ett burspråk i en sommarstuga. Skåpet var i riktigt illa skick när jag fick det av mina föräldrar. Jag lämnade in det hos en antikmöbelverkstad som fick återställa det genom slipning, blekning, färgning och en herrans massa andra moment till sitt forna jag. Det blev riktigt bra :) originalspegel och originalbelysningen sitter kvar
IMG_20161015_132244.jpg

IMG_20161015_132318.jpg

Där finns lite andra 50-talsgrejer runtom i lägenheten såsom en string pocket där klockorna får bo
IMG_20161015_132254.jpg
PH lampan är riktigt bra!
 

Quaker

Panerai
2-Faktor
Jag kikade en del på vintagehifi, jag letade framförallt efter ett par grymma carlsson, men jag kan för lite och hittade inga trevliga. Då gick jag istället på ett par opticon, de låter förbannat bra, men de kanske inte passar in helt och hållet :)

Ett par häftiga hornhögtalare vore också ballt

Kanske ett par Snell elller ännu hellre ett par Audio Note kanske?
Eller varför inte ProAC eller Tannoy?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Tips på en snygg väggklocka som inte sticker ut så mycket från väggen?

Vi har en sån här:
IMG_4631.JPG


Men kan pga att den sticker ut från väggen i kolbination med en kökslucka inte ha den där vi vill ha en köksklocka.

Alltså: tips?
 

Zingo

Rolex
Charles eames stolar, varför kostar vissa ~800kr och andra ~4000kr?

Exempel:

http://www.popfurniture.com/pu_sw/e...bYUCdozyJUyyHGfzlTaByoAbyrjWU5M727hoC1CHw_wcB (~800kr varianten)

https://www.svenssons.se/p/stolar/s...chair-dsw-stol-lönnben-basic-dark/70000037515 (~4000kr varianten)

Jag noterade att det står replika på 800kr varianten, men det är väl olagligt att göra en kopia och skylta med det?
Tack för svar
Kopia vs licensierad nyproduktion.
 
Topp