• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

Paket öppning idag...

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

image.jpg



Eames DSW Side Chair


Eames Plastic Side Chair är en omarbetad variant av Eames legendariska stol Fiberglass Chair. Då stolen först presenterades 1950 var den först på plan som industriellt tillverkad plaststol, av helt genomfärgad polypropylen. Genomfärgningen är gjord för att den ska bli tåligare mot slitage, och plasten som används i stolen är återvinningsbar.


Lite om designern.

Charles & Ray EamesCharles Eames (1907-78) studerade arkitektur vid The Washington University, St. Louis, från 1924 till 1926 men utan att ta examen. Rykten säger att hans tankar ansågs alltför moderna för att passa in. Under ett besök i Europa kom Charles i kontakt med modernistiska tankar som stämde bättre med hans sätt att se på arkitektur. Den inspirationen fick honom att starta arkitektkontoret Gray and Eames vid återkomsten till USA. Här kom produktionen att gälla både möbler, keramik, textilier och arkitektur.

Tillsammans med sin hustru Ray Eames (1912-88, född Kaiser) anses Charles Eames ha varit en av de mest inflytelserika personerna för amerikansk modern design. Inflytandet från Charles och Ray Eames kom att bli helt avgörande för grundandet av Vitra, vars möbeltillverkning startade 1957 med paret Eames design som grund.



Måste fråga (och köpa :) ). Vad är det för väggklocka?
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Skall flytta och uppdateta möblerna en del i nya huset. Tänkte det kunde vara trevligt med en sådan här tråd. Visa gärna upp era fina möbler!

Vann precis en fåtölj men säljaren vet ej designer och jag kan ej googla fram något vettigt. Något som har koll? Säkert någon okänd men alltid kul om man kan härleda den. Påminner en del om Wegner.
20150702_211914png.jpg_zps5k9hhtsc.png

20150702_212046png.jpg_zpsxxxir1db.png

20150702_211958png.jpg_zpsy3jagixz.png
 

falten

Cartier
Supernöjd med gungstolen från fermob som jag har suktat efter i över tre år nu, känns riktigt skoj när då till slut slår till på något som man fnulat på länge! Gjord för utomhusbruk och kan med lätthet passa in i ett vardagsrum under den kalla årstiden, uthämtad på lännas lager i dagarna där tydligen efter ett tags klockpratande en klocksnacksmedlem arbetade, roligt bonus och trevligt bemötande! :)

IMG-4610.jpg
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Har beställt några Eames DSR stolar nu till nya lyan, ska bli kul att flytta in sedan.
Eames-Plastic-Side-Chair-DSR-01preview.jpgcdeb878f-37d5-4018-a668-0931d491c41fLarger.jpg


Spanar efter en ganska nätt fåtölj som är rätt stilren, har ni några tips (helst under 10k)?
Jag gillar Wegner GE-290 och Uno & Östen Kristiansson fåtölj 204.
img58964043.jpg


9589417_fullscreen.jpg
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Spanar efter en ganska nätt fåtölj som är rätt stilren, har ni några tips (helst under 10k)?
Jag gillar Wegner GE-290 och Uno & Östen Kristiansson fåtölj 204.

Eames är fortfarande en fantastisk klassiker - börjar bli ganska generisk - men fortfarande en designikon.

Angående fotölj - PK-22?

pk22_1.jpg


Kan bli svår att få in i budgeten kanske? Hade jag plats skulle jag ha ett par.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Eames är fortfarande en fantastisk klassiker - börjar bli ganska generisk - men fortfarande en designikon.

Angående fotölj - PK-22?

pk22_1.jpg


Kan bli svår att få in i budgeten kanske? Hade jag plats skulle jag ha ett par.

Den var snygg och hade suttit fint, lite över budget men får hålla ögonen öppna :)
 

LéKrâk

Omega
2-Faktor
Har beställt några Eames DSR stolar nu till nya lyan, ska bli kul att flytta in sedan.
Eames-Plastic-Side-Chair-DSR-01preview.jpgcdeb878f-37d5-4018-a668-0931d491c41fLarger.jpg


Spanar efter en ganska nätt fåtölj som är rätt stilren, har ni några tips (helst under 10k)?
Jag gillar Wegner GE-290 och Uno & Östen Kristiansson fåtölj 204.
img58964043.jpg


9589417_fullscreen.jpg

Eames stolarna är helt fantastiska! :woot:
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Har beställt några Eames DSR stolar nu till nya lyan, ska bli kul att flytta in sedan.
Eames-Plastic-Side-Chair-DSR-01preview.jpgcdeb878f-37d5-4018-a668-0931d491c41fLarger.jpg


Spanar efter en ganska nätt fåtölj som är rätt stilren, har ni några tips (helst under 10k)?
Jag gillar Wegner GE-290 och Uno & Östen Kristiansson fåtölj 204.
img58964043.jpg


9589417_fullscreen.jpg

Jag själv kör på två gamla nätta stolar från Karin Mobring. Grymt sköna och inte så särskilt dyra. Annars är mina favoriter Diamond chair, Lc1 eller bruno av Mats Theselius.
image.jpg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag själv kör på två gamla nätta stolar från Karin Mobring. Grymt sköna och inte så särskilt dyra. Annars är mina favoriter Diamond chair, Lc1 eller bruno av Mats Theselius.
image.jpg

Också haft dom stolarna. Dock sålda sedan några år. Kul att få reda på designer :)

Edit. Skulle kanske kunna vara samma exemplar?
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Jag är ute efter en skrivbordsstol, gärna lik stolen nedan. Dock är den utanför min budget, kostar ca 5k. Är det någon som har ett tips på en liknande, eller i samma stil? Det ska alltså inte vara den klassiska skrivbordsstolen med hög rygg osv.
skift_grey_wheels_c-520x520.jpg
:
 

Kasper

Friends of KS
Tjena! I slutet av månaden får jag tillträde till min alldeles första egna lägenhet, wohoo :D Och nu har jag fått smärre panik. Hur inreder man väggarna? Tavlor? Hyllor? Affischer? Jag har då ingen aning. Har ni några tips? Gärna bilder för inspiration om ni har lust :) Om det är lite mer konkreta tips på vad jag borde skaffa så kan det vara värt att veta att jag är student och således inte har världens bästa ekonomi.
 
Topp