• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora mattråden

ErikGBG

Audemars
image.jpg
 

ErikGBG

Audemars
image.jpg

Långa, rotselleri, blomkål, soya, brynt smör, lök och anyapotatis.
En dagens lunchfisk jag hade förra veckan i en lite lägre prisklass än Dahlgren
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Tar gärna recept på det tack! Ser riktigt fint ut!
För receptet hade jag 800g ankbröst (två stycken feta och fina), med fettkappan på!

Blanda 300g flingsalt med 250g muskovadosocker, svartpeppar, 5 krossade enbär, och rökt paprikapulver

Fördela saltblandningen i fyra

Ta ett ark plastfolie och placera en fjärdedel av saltet i bottnen, lägg på ankan med fettkappan nedåt. Fördela över en fjärdedel till av saltet, packa in det lite, och vira in ankan så tajt du orkar. Repetera med det andra bröstet.

Lägg sen ankan i en zippoplatspåse och placera den med fettkappan nedåt i kylskåp i mellan 7 och 9 dagar. Efter den tiden tar man ut den, skrapar av saltet och baddar med hushållspapper. Sen är det vara att skära tunnt och använda som prosciutto i allmänhet :) Jag ska även göra carbonara på den ikväll, samt en förrätt med syrlig apelsinsås
 

Chuck

Patek
2-Faktor
skippat skapa ny tråd med risk för att få forumpoliserna på en så undrar ifall de någon som är duktig på senap?

Brukar få dille på julskinka/helgskinka på mackan såhär års och börjat titta efter godare senaps sorter. Köpte denna och jämfört med basis slotts/jonnys var denna riktigt god.

Har ni nåt coolt tips? Beställer gärna online.
image.jpeg
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Vore kul med lite sill recept :)
Jag och pappa ger varandra varsin burk vid jul som en liten intern tävling
Efter ca 16 varianter börjar man få slut på fantasi....
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
För receptet hade jag 800g ankbröst (två stycken feta och fina), med fettkappan på!

Blanda 300g flingsalt med 250g muskovadosocker, svartpeppar, 5 krossade enbär, och rökt paprikapulver

Fördela saltblandningen i fyra

Ta ett ark plastfolie och placera en fjärdedel av saltet i bottnen, lägg på ankan med fettkappan nedåt. Fördela över en fjärdedel till av saltet, packa in det lite, och vira in ankan så tajt du orkar. Repetera med det andra bröstet.

Lägg sen ankan i en zippoplatspåse och placera den med fettkappan nedåt i kylskåp i mellan 7 och 9 dagar. Efter den tiden tar man ut den, skrapar av saltet och baddar med hushållspapper. Sen är det vara att skära tunnt och använda som prosciutto i allmänhet :) Jag ska även göra carbonara på den ikväll, samt en förrätt med syrlig apelsinsås
Verkar spännande, men varför kappan neråt?
 

MLP

Omega
Okej, nu är jag lat som inte orkar googla. Tips på gott käk till middag som inte kräver så mycket ansträngning?:happyhappy:
 
Topp