• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora mattråden

MartinL

Omega
Inte helt tydligt men kan det vara en kebabtallrik med vit och röd sås i frigolitlåda? Living the dream!

image.jpeg
 

almeyero

Panerai

Bjudko

Cartier
Jag spräckte min budget som ni ser... Bättre köpa en bra än 4 st med mjukt stål som blir slöa direkt.
 

Bjudko

Cartier
Det är den bästa jag testat hursomhelst, är verkligen ingen expert. Tycker de är bra att jobba med, rätt tunga pjäser - gedigen kvalitet. Grym skärpa!

Jag var lite wild n crazy nu och beställde hem dessa knivar direkt från Japan. Skalkniv, allround 12 cm, Santuko 16,5 cm och kockkniv 20 cm. Landade på drygt 2600 kr(så länge tullen inte tar de). Ska iaf bli spännande att testa de.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Shakshuka Motherfuckers!
Vare sig man sprungit på stan halva natten eller ett motionslopp dagen innan, är en god och näringsriktig brunch en kanonstart på helgen. Jag gillar shakshuka, en rätt från Mellanöstern som passar ypperligt som lördagsbrunch.
image.jpeg

Börja med att fräsa en strimlad röd paprika och en gul lök tillsammans med ganska mycket olivolja i en stekpanna med ganska höga kanter. Efter ungefär en kvart drar du i tre rediga vitlöksklyftor som du skivat mycket tunt, och fortsätter att fräsa ett par minuter till. I med ett par teskedar rökt paprikapulver, ett par teskedar spiskummin och en tesked cayennepeppar. Rör om ordentligt och vänta någon minut ytterligare.
image.jpeg

Nu är det dags för två burkar tomater. Det funkar säkert med hackade, men jag brukar köra med hela plommontomater som jag hackar lite grovt och tippar sedan i pannan.
Salta och peppra ordentligt, och låt sedan stå och puttra i 10 minuter. Du kommer att se att konsistensen blir fastare och röran stelnar något. Då är det dags att strö över fetaost.
image.jpeg


Efter ytterligare ett par minuter knäcker du ned 4-6 ägg i pannan, beroende på hur hungrig du är. Efter detta kan du antingen lägga på ett lock för att få övervärme i pannan, alternativt stoppa in pannan i ugnen på 175 grader. Väljer du alternativ två bör du ha koll på att pannans handtag pallar ugnsvärmen.
image.jpeg

Efter 8-10 minuter har äggvitorna stelnat. Låt då anrättningen stå och vila 5-10 minuter utan lock. Under tiden rostar du några stadiga skivor surdegsbröd i en torr stekpanna.
image.jpeg

Sedan återstår bara att strö färsk koriander över shakshukan.
image.jpeg

När du kommit så här långt pressat du lite juice, brygger en kanna starkt kaffe, och hämtar in morgonblaskan. Färdigt
image.jpeg


Art Pepper funkar kanon som ledmotiv under matlagningen.
https://open.spotify.com/album/4e44TDRaM2qJeJSJkMJLXV

Trevlig lördag.
JoberMan
 

almeyero

Panerai
Shakshuka Motherfuckers!
Vare sig man sprungit på stan halva natten eller ett motionslopp dagen innan, är en god och näringsriktig brunch en kanonstart på helgen. Jag gillar shakshuka, en rätt från Mellanöstern som passar ypperligt som lördagsbrunch.
image.jpeg

Börja med att fräsa en strimlad röd paprika och en gul lök tillsammans med ganska mycket olivolja i en stekpanna med ganska höga kanter. Efter ungefär en kvart drar du i tre rediga vitlöksklyftor som du skivat mycket tunt, och fortsätter att fräsa ett par minuter till. I med ett par teskedar rökt paprikapulver, ett par teskedar spiskummin och en tesked cayennepeppar. Rör om ordentligt och vänta någon minut ytterligare.
image.jpeg

Nu är det dags för två burkar tomater. Det funkar säkert med hackade, men jag brukar köra med hela plommontomater som jag hackar lite grovt och tippar sedan i pannan.
Salta och peppra ordentligt, och låt sedan stå och puttra i 10 minuter. Du kommer att se att konsistensen blir fastare och röran stelnar något. Då är det dags att strö över fetaost.
image.jpeg


Efter ytterligare ett par minuter knäcker du ned 4-6 ägg i pannan, beroende på hur hungrig du är. Efter detta kan du antingen lägga på ett lock för att få övervärme i pannan, alternativt stoppa in pannan i ugnen på 175 grader. Väljer du alternativ två bör du ha koll på att pannans handtag pallar ugnsvärmen.
image.jpeg

Efter 8-10 minuter har äggvitorna stelnat. Låt då anrättningen stå och vila 5-10 minuter utan lock. Under tiden rostar du några stadiga skivor surdegsbröd i en torr stekpanna.
image.jpeg

Sedan återstår bara att strö färsk koriander över shakshukan.
image.jpeg

När du kommit så här långt pressat du lite juice, brygger en kanna starkt kaffe, och hämtar in morgonblaskan. Färdigt
image.jpeg


Art Pepper funkar kanon som ledmotiv under matlagningen.
https://open.spotify.com/album/4e44TDRaM2qJeJSJkMJLXV

Trevlig lördag.
JoberMan

Såg riktigt bra ut, det där ska lagas!
 

kalufsen

Panerai
Shakshuka Motherfuckers!
Vare sig man sprungit på stan halva natten eller ett motionslopp dagen innan, är en god och näringsriktig brunch en kanonstart på helgen. Jag gillar shakshuka, en rätt från Mellanöstern som passar ypperligt som lördagsbrunch.
image.jpeg

Börja med att fräsa en strimlad röd paprika och en gul lök tillsammans med ganska mycket olivolja i en stekpanna med ganska höga kanter. Efter ungefär en kvart drar du i tre rediga vitlöksklyftor som du skivat mycket tunt, och fortsätter att fräsa ett par minuter till. I med ett par teskedar rökt paprikapulver, ett par teskedar spiskummin och en tesked cayennepeppar. Rör om ordentligt och vänta någon minut ytterligare.
image.jpeg

Nu är det dags för två burkar tomater. Det funkar säkert med hackade, men jag brukar köra med hela plommontomater som jag hackar lite grovt och tippar sedan i pannan.
Salta och peppra ordentligt, och låt sedan stå och puttra i 10 minuter. Du kommer att se att konsistensen blir fastare och röran stelnar något. Då är det dags att strö över fetaost.
image.jpeg


Efter ytterligare ett par minuter knäcker du ned 4-6 ägg i pannan, beroende på hur hungrig du är. Efter detta kan du antingen lägga på ett lock för att få övervärme i pannan, alternativt stoppa in pannan i ugnen på 175 grader. Väljer du alternativ två bör du ha koll på att pannans handtag pallar ugnsvärmen.
image.jpeg

Efter 8-10 minuter har äggvitorna stelnat. Låt då anrättningen stå och vila 5-10 minuter utan lock. Under tiden rostar du några stadiga skivor surdegsbröd i en torr stekpanna.
image.jpeg

Sedan återstår bara att strö färsk koriander över shakshukan.
image.jpeg

När du kommit så här långt pressat du lite juice, brygger en kanna starkt kaffe, och hämtar in morgonblaskan. Färdigt
image.jpeg


Art Pepper funkar kanon som ledmotiv under matlagningen.
https://open.spotify.com/album/4e44TDRaM2qJeJSJkMJLXV

Trevlig lördag.
JoberMan
Herregud vad gott :)
 

almeyero

Panerai
Att något så enkelt kan vara så gott, jag skulle kunna käka det här varje dag.

IMG_8439.JPG


För er som vill veta vad jag pratar om, och tro mig det vill ni alla, så kommer här receptet:

400g starka korvar, typ färsk chorizo.
2 påsar mozzarella.
1 kruka basilika.
1 paket plommontomater
1 burk pesto arrabiata. Jag brukar köra ICAs egna på 130g.
Penne pasta, jag brukar inte ha så mycket pasta eftersom man vill ju åt de andra godsakerna.
Tomatpure, här får man höfta lite beroende på hur "geggigt" man vill ha det.
Lite limejuice, även här får man höfta lite.

1. Sätt på pastavattnet och koka pastan under tiden som du gör resten för det tar en jävla tid då pennen ska kokas i 11 minuter.
2. Hacka basilika, mozzarellan samt tomaterna så att det är klart.
3. Skär chorizon i skivor och stek dom i olja tills de får färg.
4. När pastan är klar så häll av vattnet och i med chorizon samt oljan den har stekts, häll även i hela burken pesto, tomatpure och limejuicen.
5. I med basilikan, mozzarellan och tomaterna och rör runt som en galning så att allt blandas.
6. Ät och njut!

IMG_8440.JPG
 

Ketan

Cartier
Att något så enkelt kan vara så gott, jag skulle kunna käka det här varje dag.

IMG_8439.JPG


För er som vill veta vad jag pratar om, och tro mig det vill ni alla, så kommer här receptet:

400g starka korvar, typ färsk chorizo.
2 påsar mozzarella.
1 kruka basilika.
1 paket plommontomater
1 burk pesto arrabiata. Jag brukar köra ICAs egna på 130g.
Penne pasta, jag brukar inte ha så mycket pasta eftersom man vill ju åt de andra godsakerna.
Tomatpure, här får man höfta lite beroende på hur "geggigt" man vill ha det.
Lite limejuice, även här får man höfta lite.

1. Sätt på pastavattnet och koka pastan under tiden som du gör resten för det tar en jävla tid då pennen ska kokas i 11 minuter.
2. Hacka basilika, mozzarellan samt tomaterna så att det är klart.
3. Skär chorizon i skivor och stek dom i olja tills de får färg.
4. När pastan är klar så häll av vattnet och i med chorizon samt oljan den har stekts, häll även i hela burken pesto, tomatpure och limejuicen.
5. I med basilikan, mozzarellan och tomaterna och rör runt som en galning så att allt blandas.
6. Ät och njut!

IMG_8440.JPG
Satt och tänkte på vad jag skulle äta imorgon och så ser jag detta! Återkommer med resultat! :)
 

Oew

Rolex
Igår var jag på matklubb på Blekingegatan 16 med Sayan Isaksson och Jan Åman, ber om ursäkt i förväg för mörka bilder. Temat för kvällen var buljong i alla dess former och började med 3 sorters buljong som dryck och sedan övergick till torkad och andra former. Otroligt häftig upplevelse och fantastisk mat!
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 
Topp