• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora paketöppningstråden

Urtur

Cartier
Många tack @Rolfex
För den otroligt stora, höga och klumpigt goa Karlskrona´n :)
Den är vacker och tilltalande, men frågan är hur länge den passar på min smala handled?! :arghh:

51137000422__4C910FFC-8233-43E6-A131-8A91A97153B1.JPG
51137010702__EBC2FBB1-90E2-451B-9F2C-19492C855BE6 (1).JPG
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Min första paketöppning här. Please be gentle :)

Äntligen gjorde jag slag i saken och beställde detta klocktillbehör från Kanada. Avsändaren - och FedEx - var riktigt snabba, vilket gjorde att frakt- och tullavgifterna kändes något mindre plågsamma än väntat:

a500.jpg


Och eftersom jag nämnde Kanada handlar det förstås om Marathon. Jag har ett gäng olika klockor från Marathon. De första köpte jag genom eBay när hemsidan vände sig till myndigheter, och ännu inte sålde till privatpersoner.

Deras hemsida har förändrats väldigt mycket, men klockorna är sig lika, och kartongen likaså. Denna gång innehöll kartongen en länk till min Marathon TSAR! Notera särskilt den karaktäristiska bruna kartongen som företaget fortfarande använder i många leveranser:

b500.jpg


c500.jpg


Marathons klockor har länge använts av kanadensiska och amerikanska myndigheter. Sedan ett par år finns det även en koppling till Israel, närmare bestämt ett specialförband inom IDF som brukar kallas Duvdevan. Jag valde länken som har Duvdevans logga.

d500.jpg


e500.jpg


Länken är precis vad jag hade hoppats - skön och snygg. Rekommenderas starkt :)

-

Intressant artikel i Canadian Jewish News (oktober 2013) som tar upp Marathons bakgrund, och beställningen från IDF:
Recently, the elite Israeli special forces unit, Duvdevan, signed on to acquire watches by Marathon.
At the family-run company’s Richmond Hill offices, Mitchell Wein won’t say how many watches the Israeli commando unit acquired – that information is classified – but he noted that the first time ever, Duvduvan granted a private company permission to use its logo in its watches.


WATCH COMPANY FINDS NEW CUSTOMER IN ISRAEL
http://www.cjnews.com/news/business/watch-company-finds-new-customer-israel
Så jäkla cool grattis!!
 

Wboy

Panerai
Haft några tunga dagar med mycket jobb och annat att stå i. Så även idag. Vad kan man då bättre göra än att åka och hämta ut den dinka man suktat efter alldeles för länge.

Det började med att jag såg en tråd här på KS om en som hittat en gammal Zenith 1969 hos sin morfar. Hade aldrig sett modellen tidigare men föll som en fura direkt. Höll egentligen på spanade efter en 16710 vid tidpunkten, men när jag förstod att det fanns en remake med safirglas och större boett var jag såld.
Började alltså söka efter ref 03.2040.400/69.C494.

Efter lite googlande och frågande här bestämde jag mig för att skita i att spara några tusingar och köpa från AD i Stockholm där jag bor.

La handpenning för ett någon vecka sedan eftersom jag även ville testa 38mm modellen som inte fanns inne just då. Och idag blev det alltså pick-up. Och jävlar vilken pick-up, jag älskar den här klockan.

IMG_0540.JPG

Ser ju inte så mycket ut det här

IMG_0542.JPG


Svart ytterbox i papp/kartong med Zenith-logo. Snyggt.

IMG_0543.JPG

Snygg enkel läderbox med logon i relief. Gillar att boxen är varken stor eller liten, perfekt storlek alltså, inte lagom. Ungefär nu är man ganska sugen på att ta fram klockan.

IMG_0544.JPG

Boom
IMG_0546.JPG

Kärlek!
Tavlan och den olikfärgade kronografen är ju den här klockans själ på något sätt. Älskar tavlan, den in vara allt från vit till gräddig och olika nyanser i lite burstig silver. Många här på KS använder ju ordet "magisk" om urtavlor och jag tycker det passar rätt bra in här. Sen gillar jag form på boett och framförallt bandhornens form och vinkel.
Jag vet inte ens i vilket fack jag ska kategorisera in den här klockan? Jag är inte särskilt kunnig på klockor även om jag alltid älskat och intresserat mig för dem. Den är ju både retro, sportig och dressad. Hur som, jag gillar det här. Den lilla detaljen med fasningen på bandhornen och att ovansidan av dem är matt medan boett mm är blankt tycker jag är väldigt lyckat.
IMG_0547.JPG

Zenith klassiska urverk El Primero. 36000VpH. Jag vet inte, glasboett är egentligen inget jag går igång på supermycket, men just idag gillar jag glasboett :). Jag har egentligen inget att anmärka på, urverket är vackert och värt att visa.

IMG_0552.JPG

Safirglaset står ut rätt mycket och är lätt välvt. Ger klockan mycket av dess karaktär tillsammans med tavlan och jag gillar det här också. Bandhornens något udda form känns lite 60-tals futuristiska på ett bra sätt. De följer min handled precis och jag älskar hela grejen. Zenith-stjärnan på kronan, snyggt.

IMG_0550.JPG


Spännet är sådant där som funkar som en stållänk, vet inte vad det heter. Men det ser bra ut. Fick välja på brunt och svart (bra service) och valde brunt. Bandet är väl det enda som jag inte älskar, det är inte fult eller dåligt på något sätt men heller inte klockrent. Kommer nog byta till ett ljusare brunt med synligare sömmar och distinktare retro-look.
IMG_0554.JPG


Där ligger den, klockjäkeln.

IMG_0549.JPG


Slutligen ett wrist-shot.
För er som orkat läsa kan jag säga att jag är både nöjd och lycklig. För mig är det är ett rejält steg upp från de Seiko, Omega, Tissot, Certina mm som jag äger sedan tidigare.
Har inte så mycket att jämföra med men finishen är grym, bättre än på Omega Seamastern som är flera steg upp från de andra.

Tack till alla som orkade läsa och tack till Franks Ur för en trevlig affär och grym service.
Och tack KS för ett grymt forum.

PS. Sekundvisarens framfart är närmast poetisk! :)
Grattis å grymt val av klocka. Alltid lite avis när denna modell dyker upp. Vilken storlek blev det?
 

bstrdo

Breitling
Hej!
Efter en längre tids tystlåtet följande tänkte jag bryta min tystnad genom att presentera dagens nya familjemedlemmar. En klocka stod på dagens inköpslista, men jag "råkade" ta en sväng förbi @ERIKSON URHANDEL på vägen till min slutdestination, så en blev två...
IMG_2706.JPG

IMG_2707.JPG

IMG_2710.JPG

IMG_2712.JPG

En Sinn 556 Anniversary, nr 302 av 1000 :hungry:
Och så till dagens planerade köp...
IMG_2714.JPG

IMG_2715.JPG

IMG_2716.JPG

Ingen dum start på helgen alls! :)
 

16610

Patek
2-Faktor
Hej!
Efter en längre tids tystlåtet följande tänkte jag bryta min tystnad genom att presentera dagens nya familjemedlemmar. En klocka stod på dagens inköpslista, men jag "råkade" ta en sväng förbi @ERIKSON URHANDEL på vägen till min slutdestination, så en blev två...
IMG_2706.JPG

IMG_2707.JPG

IMG_2710.JPG

IMG_2712.JPG

En Sinn 556 Anniversary, nr 302 av 1000 :hungry:
Och så till dagens planerade köp...
IMG_2714.JPG

IMG_2715.JPG

IMG_2716.JPG

Ingen dum start på helgen alls! :)

Oj oj.. riktigt fina klockor. Stort grattis!
 

TheTaleTeller

Vacheron
Friends Of KS
2-Faktor

Hej!
Efter en längre tids tystlåtet följande tänkte jag bryta min tystnad genom att presentera dagens nya familjemedlemmar. En klocka stod på dagens inköpslista, men jag "råkade" ta en sväng förbi @ERIKSON URHANDEL på vägen till min slutdestination, så en blev två...
IMG_2706.JPG

IMG_2707.JPG

IMG_2710.JPG

IMG_2712.JPG

En Sinn 556 Anniversary, nr 302 av 1000 :hungry:
Och så till dagens planerade köp...
IMG_2714.JPG

IMG_2715.JPG

IMG_2716.JPG

Ingen dum start på helgen alls! :)

Ni pojkar vet precis hur man ska starta helgen.. Grattis!
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
Inte illa alls! Måste prova en TT snart! Grattis.

Hej!
Efter en längre tids tystlåtet följande tänkte jag bryta min tystnad genom att presentera dagens nya familjemedlemmar. En klocka stod på dagens inköpslista, men jag "råkade" ta en sväng förbi @ERIKSON URHANDEL på vägen till min slutdestination, så en blev två...
IMG_2706.JPG

IMG_2707.JPG

IMG_2710.JPG

IMG_2712.JPG

En Sinn 556 Anniversary, nr 302 av 1000 :hungry:
Och så till dagens planerade köp...
IMG_2714.JPG

IMG_2715.JPG

IMG_2716.JPG

Ingen dum start på helgen alls! :)
Spontanshopping är alltid lika trevligt! Grattis till bägge!
 

Nutte

Omega
Hej!
Efter en längre tids tystlåtet följande tänkte jag bryta min tystnad genom att presentera dagens nya familjemedlemmar. En klocka stod på dagens inköpslista, men jag "råkade" ta en sväng förbi @ERIKSON URHANDEL på vägen till min slutdestination, så en blev två...
IMG_2706.JPG

IMG_2707.JPG

IMG_2710.JPG

IMG_2712.JPG

En Sinn 556 Anniversary, nr 302 av 1000 :hungry:
Och så till dagens planerade köp...
IMG_2714.JPG

IMG_2715.JPG

IMG_2716.JPG

Ingen dum start på helgen alls! :)
Snyggt jobbat, och välkommen till KS:)
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Min första paketöppning här. Please be gentle :)

Äntligen gjorde jag slag i saken och beställde detta klocktillbehör från Kanada. Avsändaren - och FedEx - var riktigt snabba, vilket gjorde att frakt- och tullavgifterna kändes något mindre plågsamma än väntat:

a500.jpg


Och eftersom jag nämnde Kanada handlar det förstås om Marathon. Jag har ett gäng olika klockor från Marathon. De första köpte jag genom eBay när hemsidan vände sig till myndigheter, och ännu inte sålde till privatpersoner.

Deras hemsida har förändrats väldigt mycket, men klockorna är sig lika, och kartongen likaså. Denna gång innehöll kartongen en länk till min Marathon TSAR! Notera särskilt den karaktäristiska bruna kartongen som företaget fortfarande använder i många leveranser:

b500.jpg


c500.jpg


Marathons klockor har länge använts av kanadensiska och amerikanska myndigheter. Sedan ett par år finns det även en koppling till Israel, närmare bestämt ett specialförband inom IDF som brukar kallas Duvdevan. Jag valde länken som har Duvdevans logga.

d500.jpg


e500.jpg


Länken är precis vad jag hade hoppats - skön och snygg. Rekommenderas starkt :)

-

Intressant artikel i Canadian Jewish News (oktober 2013) som tar upp Marathons bakgrund, och beställningen från IDF:
Recently, the elite Israeli special forces unit, Duvdevan, signed on to acquire watches by Marathon.
At the family-run company’s Richmond Hill offices, Mitchell Wein won’t say how many watches the Israeli commando unit acquired – that information is classified – but he noted that the first time ever, Duvduvan granted a private company permission to use its logo in its watches.


WATCH COMPANY FINDS NEW CUSTOMER IN ISRAEL
http://www.cjnews.com/news/business/watch-company-finds-new-customer-israel
Mycket cool och med en spännande bakgrund.
 

Maer

Cartier
Min första Omega landade idag. Har länge velat haft just denna model och nu hade jag äntligen chansen att slå till på en riktig skönhet.
IMAG2159.jpg

I all iver bestämmer jag mig för att slänga på ett läder band jag gjort till klockan under tiden den var på väg.
IMAG2161~2.jpg

IMAG2162.jpg
IMAG2168~2.jpg

Grymt nöjd än så länge :)
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Min första Omega landade idag. Har länge velat haft just denna model och nu hade jag äntligen chansen att slå till på en riktig skönhet.
IMAG2159.jpg

I all iver bestämmer jag mig för att slänga på ett läder band jag gjort till klockan under tiden den var på väg.
IMAG2161~2.jpg

IMAG2162.jpg
IMAG2168~2.jpg

Grymt nöjd än så länge :)
Grymt! Du kommer vara grymt nöjd väldigt länge ;)
 

Lolle

Panerai
Min första Omega landade idag. Har länge velat haft just denna model och nu hade jag äntligen chansen att slå till på en riktig skönhet.
IMAG2159.jpg

I all iver bestämmer jag mig för att slänga på ett läder band jag gjort till klockan under tiden den var på väg.
IMAG2161~2.jpg

IMAG2162.jpg
IMAG2168~2.jpg

Grymt nöjd än så länge :)
Fin klocka men måste säga att den lyfte ännu mer med ditt läderband - grattis och tummen upp för bandet
 
Lite sent men här kommer mina paketöppningar.

En Seiko SKX007K2.
Var tvungen att äga en SKX007, det gick/går rykten om att de inte tillverkas längre :p
IMG_0485.JPG


En Certina DS Action Quartz. Tycker den är väldigt fin. Varför en Quartz? För att jag tyckte att Certina DS Diver (Automat) inte hade en snygg timvisare. ;)
IMG_0486.JPG


Mvh
Jonas
Snyggt! Bra klockor, bra val ;-)
 
Topp