• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora screwback tråden!

Fujoor

Patek
2-Faktor
Ända sedan jag fick upp mitt intresse för klockor har jag haft en fascination för g-shocks. Dessa små pansarvagnar som tål allt, har perpetuell kalender och bara tickar på. Bland dessa G-shocks så tycker jag helt klart screwbacks och vintage screwbacks är bäst. Självklart förtjänar dom en egen tråd.

Jag radar upp de jag själv har eller har haft:

GW-5000. Har haft denna i två omgångar. Grym klocka. Skall man vara OWG med en G-shock så är det denna. DLCad boett, skönt band. Vad mer kan man begära.
DSC_0062.jpg
DSC_0009(2).jpg
DSC_0009(1).jpg
IMG_5348.jpg
DSC_0064.jpg


DW-5030C anniversary edition. Ännu en grym screwback, dessutom med den bästa modulen.

DSC_0011.jpg
DSC_0013-2.jpg
DSC_0014.jpg
DSC_0008.jpg


DW-5600C, speed modellen. Bra nog att vara rymd certifierad. Kanske den ultimata square modellen i mitt tycke. Skulle denna nytillverkas och jag hade ett gäng bezels och straps på lager skulle jag nog kunna vara OWG med denna. Tyvärr finns den sällan kvar med original bezel och man får hålla sig till s.k brazilian aftermarket bezels.

DSC_0006.jpg
DSC_0008(1).jpg


G-2000. Kanske min största favorit i skrivande stund. I min mening bland casios bästa. En riktig no nonsense watch. Bra storlek (typ som en 5600a). Screwback. Rejäl och stabil. Jag älskar den. Jag har den i två varianter. En standard och en lite mer udda JDM modell (s.k viper). Skrev t.om en hel review om denna modell. Finns att läsa här.

Här är "Viper":
DSC_0020.jpg
DSC_0017.jpg
DSC_0017(1).jpg
DSC_0009.jpg


Standard modellen, G-2000-1JF

DSC_0003.jpg
DSC_0016-2.jpg


och nu min senaste, en Frogman GF-8250, men in camouflage

DSC_0019.jpg
DSC_0023-2.jpg


Hoppas även ni andra har likasinnad kärlek för screwbacks och lägger upp lite fler bilder
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Väldigt fina bilder samt klockor. Aldrig varit jättestort fan av G-Shocks men GW-500 och DW-5030 gillar jag starkt. Hur upplevs dessa modeller på handleden? En slimmad enkel G-Shock vore kul att ha. GW-5000 känns mest rimlig då?
 

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
GW-5000. Har haft denna i två omgångar. Grym klocka. Skall man vara OWG med en G-shock så är det denna.

Jag känner ett behov av att övertygas om att 5000-modellen är da shiet. Jag har en 5600 som jag förstår har samma modul med samma funktioner och samma wr, men har en boett av gamla PET-flaskor istället för anti-rep behandlat stål som på 5000, yes?
Varför ska jag betala 2-3000 kr mer för en 5000? Sälj in den!
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Jag känner ett behov av att övertygas om att 5000-modellen är da shiet. Jag har en 5600 som jag förstår har samma modul med samma funktioner och samma wr, men har en boett av gamla PET-flaskor istället för anti-rep behandlat stål som på 5000, yes?
Varför ska jag betala 2-3000 kr mer för en 5000? Sälj in den!
@Buddhaliscious Har en GW-5000 samt en M5610 på ingång. Jag återkommer med en analys.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Intressant tråd...
DW 5200. Cirka 1986. Stålboett och skruvbaklock.

En egenhet är att modulen har ingen fast fixering i boetten utan är enbart upphängd i knapparna. Det gör att de kan flexa och inte alltid sitter riktigt rakt i förhållande till boetten vilket verkar vara något av standard. Ska å andra sidan vad jag förstår vara ganska lätt att rikta vid behov enligt vad diverse vintage g-shockfolk säger. Det är inget som stört mig.
Klockan har en för mig intressant bakgrundshistoria.

Passformen verkar felfri på den brasilianska bezelbeklädnaden.

5200-1.jpg


5200-2.jpg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Nåt som är positivt är att alla fyra boettskruvarna är original och skruvbara. Kunde återanvändas vid byte av bezelbeklädnad. Har för mig jag sett nånstans det blev andra skruvar efter den här modellen och då av phillipstyp så det är bara DW 5000 och DW 5200 som har de här skruvarna som brukar gå sönder och är svåra att få tag på. Kan det stämma?
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Väldigt fina bilder samt klockor. Aldrig varit jättestort fan av G-Shocks men GW-500 och DW-5030 gillar jag starkt. Hur upplevs dessa modeller på handleden? En slimmad enkel G-Shock vore kul att ha. GW-5000 känns mest rimlig då?

En DW-5030 är lite svår att hitta. Jag skulle nog sagt en GW-5000. Går ju att hitta runt 2500. Det är klart den är slimmad jämfört med andra G-shocks däremot tjockare än övriga squares. Däremot är den ju kanon på handen. En riktig genuin känsla med metallboetten mot handleden. Jag tror aldrig en GW-5000 är fel. Dessutom eftertraktad och lättsåld.

Jag känner ett behov av att övertygas om att 5000-modellen är da shiet. Jag har en 5600 som jag förstår har samma modul med samma funktioner och samma wr, men har en boett av gamla PET-flaskor istället för anti-rep behandlat stål som på 5000, yes?
Varför ska jag betala 2-3000 kr mer för en 5000? Sälj in den!

2-3000 kr mer är det ju inte längre faktiskt. En square för 700 , en GW-5000 för runt 2500. 3-4 ggr mer kanske.
Hur skall man motivera det. Varför köper folk en submariner när en skx007 gör exakt samma jobb? Det är väl känslan av lyx. Att ha créme de la créme. Denna lyxen kostar dig dock 2500 kr och inte 80,000 kr. Svårt att få bättre kvalitet för pengarna. Bara för att en DW-5600e är extremt prisvärd så gör det inte en GW-5000 mindre prisvärd.

Man hör ju folk skriva om att de har haft sina 5600C modeller genom krig och annat och att dom tickar på 30 år senare liksom. Jag tvivlar inte på att GW-5000 är lika fräsch och tickar på bra om 30 år. Kräver ingen service och synkar automatiskt varje natt. Svårt att slå det. Blev sugen på att köpa en till nu :)
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Intressant tråd...
DW 5200. Cirka 1986. Stålboett och skruvbaklock.

En egenhet är att modulen har ingen fast fixering i boetten utan är enbart upphängd i knapparna. Det gör att de kan flexa och inte alltid sitter riktigt rakt i förhållande till boetten vilket verkar vara något av standard. Ska å andra sidan vad jag förstår vara ganska lätt att rikta vid behov enligt vad diverse vintage g-shockfolk säger. Det är inget som stört mig.
Klockan har en för mig intressant bakgrundshistoria.

Passformen verkar felfri på den brasilianska bezelbeklädnaden.

5200-1.jpg


5200-2.jpg
Jag tycker 5200: orna är minst lika coola som 5600C. Är den nyköpt eller har den hängt med dig hela tiden? Tycker dom brasilianska delarna ser bra ut!
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jag tycker 5200: orna är minst lika coola som 5600C. Är den nyköpt eller har den hängt med dig hela tiden? Tycker dom brasilianska delarna ser bra ut!
Har skaffat den rätt nyligen och ska vara tredje ägaren. Den har legat overksam i ett par decennier drygt till den togs fram igen för inte så länge sen. De första åren ska den haft en militär karriär.
 

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
En DW-5030 är lite svår att hitta. Jag skulle nog sagt en GW-5000. Går ju att hitta runt 2500.
Någon rekommenderad site/säljare där man hittar den för 2,5k?

Hur skall man motivera det. Varför köper folk en submariner när en skx007 gör exakt samma jobb?
I Casions fall är det ju ett identiskt innanmäte, så jämförelsen haltar ju rätt hårt, men jag förstår vad du menar.
 

Sorubim

Audemars
Jag känner ett behov av att övertygas om att 5000-modellen är da shiet. Jag har en 5600 som jag förstår har samma modul med samma funktioner och samma wr, men har en boett av gamla PET-flaskor istället för anti-rep behandlat stål som på 5000, yes?
Varför ska jag betala 2-3000 kr mer för en 5000? Sälj in den!
Blev nyfiken. Vilken "5600" modell har du?
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
@URsinne
Här är 3 bilder som jag tog där jag jämför G-2000-1JF med Dw-5600e och Rangeman GW-9400. Ansträngde mig inte direkt för att få till bästa skärpa osv med tanke på att det bara är jämförelsebilder.

Som ni ser är den mindre än en DW-5600 och bärs otroligt bra. Samtidigt som den väger åtminstone lika mycket som en rangeman och ger en skön tyngd.

Jag fortsätter att spy kärlek över nyupptäckta G-2000, men ibland var verkligen saker bättre förr. Perfekt i storlek men ändå gedigen känsla. Jag tror t.om en 16 cm handled kan ta på sig den utan att känna att den är för stor.

G-2000 VS DW-5600E

DSC_0052.jpg


G-2000 VS Rangeman

DSC_0053.jpg


DW-5600E VS G-2000 VS Rangeman

DSC_0054.jpg
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
@URsinne
Här är 3 bilder som jag tog där jag jämför G-2000-1JF med Dw-5600e och Rangeman GW-9400. Ansträngde mig inte direkt för att få till bästa skärpa osv med tanke på att det bara är jämförelsebilder.

Som ni ser är den mindre än en DW-5600 och bärs otroligt bra. Samtidigt som den väger åtminstone lika mycket som en rangeman och ger en skön tyngd.

Jag fortsätter att spy kärlek över nyupptäckta G-2000, men ibland var verkligen saker bättre förr. Perfekt i storlek men ändå gedigen känsla. Jag tror t.om en 16 cm handled kan ta på sig den utan att känna att den är för stor.

G-2000 VS DW-5600E

DSC_0052.jpg


G-2000 VS Rangeman

DSC_0053.jpg


DW-5600E VS G-2000 VS Rangeman

DSC_0054.jpg

Den ser riktigt behändig ut. Hm... nu får man se upp så man inte får för sig man ska ha en sån där med:nailbiting:... En Marlin börjar också tränga sig på i medvetandet. Det här går aldrig väl.
 
Senast ändrad:

Fujoor

Patek
2-Faktor
Den ser riktigt behändig ut. Hm... nu får man se upp så man inte får för sig man ska ha en sån där med:nailbiting:... En Marlin börjar också tränga sig på i medvetandet. Det här går aldrig väl.
Alltså, av alla G-shocks jag provat är denna den bästa. Jag har dammsugit nätet och försökt köpa hem allt jag kan hitta!
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Jag känner ett behov av att övertygas om att 5000-modellen är da shiet. Jag har en 5600 som jag förstår har samma modul med samma funktioner och samma wr, men har en boett av gamla PET-flaskor istället för anti-rep behandlat stål som på 5000, yes?
Varför ska jag betala 2-3000 kr mer för en 5000? Sälj in den!
@Buddhaliscious Har en GW-5000 samt en M5610 på ingång. Jag återkommer med en analys.
Efter en dags användande av GW-M5610-1ER måste jag säga att den är riktigt bekväm. Den har inte riktigt samma kvalitet och tyngd som GW-5000. Extravikten på GW-5000 ger en skönare känsla (det kan jag säga utan att testa dem efter varandra - har inte haft den på mig på några dagar) och screwbacken gör också sitt men även bandet är snäppet skönare på "square-värsting-G-Shocken" . Vill man däremot knappt känna av att man bär en klocka är det M5610 som åker på.

Slutsatsen: Jag behåller båda då de definitivt är värda sitt pris! Eventuellt kanske jag av någon nördig anledning får för mig att skaffa 1JF-varianten av M5610 istället - RARE är ju nyckelordet - men det är för tidigt att säga.

M5610:an är grymt prisvärd med tanke på att den både är Touch Solar och Multiband 6, speciellt om man hittar ett bra exemplar på bukten (vilket jag hade turen att göra) eller från någon medlem på detta utomordentliga forum. Gillar även att färgen och stilen påminner mycket om den allra första G-SHOCK:en från 1983.

GW-5000 var min andra G-SHOCK - efter att jag flippat en GW-M5610BC-1JF (med negativ display) som hade metall-komposit-bandet som jag faktiskt kan sakna - och jag gick direkt på den modellen för att se hur "square-värsting-G-Shocken" kändes. Blev verkligen inte besviken och är fortfarande mycket nöjd med köpet. Gillar att den är lite neutralare i färgerna samt att "Casio" står tydligare och centrerat.

Har en tredje square G-SHOCK som väntar på att bli upphämtad, men det tar vi nästa gång.
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Efter en dags användande av GW-M5610-1ER måste jag säga att den är riktigt bekväm. Den har inte riktigt samma kvalitet och tyngd som GW-5000. Extravikten på GW-5000 ger en skönare känsla (det kan jag säga utan att testa dem efter varandra - har inte haft den på mig på några dagar) och screwbacken gör också sitt men även bandet är snäppet skönare på "square-värsting-G-Shocken" . Vill man däremot knappt känna av att man bär en klocka är det M5610 som åker på.

Slutsatsen: Jag behåller båda då de definitivt är värda sitt pris! Eventuellt kanske jag av någon nördig anledning får för mig att skaffa 1JF-varianten av M5610 istället - RARE är ju nyckelordet - men det är för tidigt att säga.

M5610:an är grymt prisvärd med tanke på att den både är Touch Solar och Multiband 6, speciellt om man hittar ett bra exemplar på bukten (vilket jag hade turen att göra) eller från någon medlem på detta utomordentliga forum. Gillar även att färgen och stilen påminner mycket om den allra första G-SHOCK:en från 1983.

GW-5000 var min andra G-SHOCK - efter att jag flippat en GW-M5610BC-1JF (med negativ display) som hade metall-komposit-bandet som jag faktiskt kan sakna - och jag gick direkt på den modellen för att se hur "square-värsting-G-Shocken" kändes. Blev verkligen inte besviken och är fortfarande mycket nöjd med köpet. Gillar att den är lite neutralare i färgerna samt att "Casio" står tydligare och centrerat.

Har en tredje square G-SHOCK som väntar på att bli upphämtad, men det tar vi nästa gång.
Finfint! Vad blir den tredje? :)
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Efter en dags användande av GW-M5610-1ER måste jag säga att den är riktigt bekväm. Den har inte riktigt samma kvalitet och tyngd som GW-5000. Extravikten på GW-5000 ger en skönare känsla (det kan jag säga utan att testa dem efter varandra - har inte haft den på mig på några dagar) och screwbacken gör också sitt men även bandet är snäppet skönare på "square-värsting-G-Shocken" . Vill man däremot knappt känna av att man bär en klocka är det M5610 som åker på.

Slutsatsen: Jag behåller båda då de definitivt är värda sitt pris! Eventuellt kanske jag av någon nördig anledning får för mig att skaffa 1JF-varianten av M5610 istället - RARE är ju nyckelordet - men det är för tidigt att säga.

M5610:an är grymt prisvärd med tanke på att den både är Touch Solar och Multiband 6, speciellt om man hittar ett bra exemplar på bukten (vilket jag hade turen att göra) eller från någon medlem på detta utomordentliga forum. Gillar även att färgen och stilen påminner mycket om den allra första G-SHOCK:en från 1983.

GW-5000 var min andra G-SHOCK - efter att jag flippat en GW-M5610BC-1JF (med negativ display) som hade metall-komposit-bandet som jag faktiskt kan sakna - och jag gick direkt på den modellen för att se hur "square-värsting-G-Shocken" kändes. Blev verkligen inte besviken och är fortfarande mycket nöjd med köpet. Gillar att den är lite neutralare i färgerna samt att "Casio" står tydligare och centrerat.

Har en tredje square G-SHOCK som väntar på att bli upphämtad, men det tar vi nästa gång.
Finfint! Vad blir den tredje? :)
1425420649187

DW-5600EG-9V
 
Topp