• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden för rektangulära klockor

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Vad ska man ha för armband på en rektangulär dressare?

Några exempel som inspiration:
Bracelet_cuir_Santos_100_Cartier.jpg

gal-1541143.jpg

1-divan-python.jpg

argentina-2012-183.jpg

c5058447_rev3.jpeg


Vad är snyggast, vad föredrar ni?
 
Har tre stycken som passar in i tråden, JLC Reverso Grande GMT, JLC Squadra Hometime och uddafågeln Oris Leonard Euler. Alla tre är ganska olika i sin karaktär.

Reverso Grande GMT funkar absolut till dressade tillfällen men vill framhålla att den otippat gör sig mycket bra till ledigare kläder, särskilt på brunt band - skulle t o m funka ok till shorts, bara en sån sak! Det snackas alltid fram och tillbaka om storlek på Reversos och av god anledning. Rektangulära eller fyrkantiga klockor bär klart annorlunda än sina runda syskon. Med det sagt måste jag säga att jag ibland förvånas när vanliga Reverso GT klassas som "för stor". Jag har verkligen inga skogshuggararmar men uppfattar den inte alls som för stor. Min Grande GMT är större och känns inte för stor för mina knappa 17cm handleder, men tycke och smak...

JLC Sqadra Hometime ÄR en stor klocka. Det är JLCs sportvariant på reversotemat. Gillar den skarpt och den har en fantastisk gummiklädd länk. Roligt är också att man kan flippa klockan och bära den med det urverket synligt, ett ganska stiligt urverk dessutom - klar conversation piece. Denna passar kanske mindre bra till formella sammanhang, funkar ok till kostym och kanon till ledig klädsel.

Oris Leonard Euler är min egentliga dressklocka och eftersom jag sällan är uppklädd får den tyvärr lite för lite handledstid. En rätt galen tavellayout som är inspirerad av Sudoku, men som ändå funkar riktigt bra. Här snackar vi riktig fyrkant! Men med 35mm är den ändå i en lagom storlek för dressade sammanhang, särskilt som den inte bygger särsilt mycket på höjden.

13996838069_885a626445_b.jpg


15100362667_e9db43652b_b.jpg


6842992211_f8558052ee_b.jpg
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Monacon är förvisso lite mer åt det sportiga hålet men jag är otroligt nöjd med min.Ffinns iofs icke kronografmodeller som inte är det men då kan man å andra sidan lika gärna köpa något annat än en Monaco. Den är 39 x 39mm och bärs rätt stort, antagligen pga bottens form. Tidigare versioner av den nya är 38 x 38 och vintage modellerna är 39 om jag inte minns fel. Väljer man en svart med svarta subdiales så tycker jag den blir mer dress och lite mindre sport.

frmeemm.jpg
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Har tre stycken som passar in i tråden, JLC Reverso Grande GMT, JLC Squadra Hometime och uddafågeln Oris Leonard Euler. Alla tre är ganska olika i sin karaktär.

Reverso Grande GMT funkar absolut till dressade tillfällen men vill framhålla att den otippat gör sig mycket bra till ledigare kläder, särskilt på brunt band - skulle t o m funka ok till shorts, bara en sån sak! Det snackas alltid fram och tillbaka om storlek på Reversos och av god anledning. Rektangulära eller fyrkantiga klockor bär klart annorlunda än sina runda syskon. Med det sagt måste jag säga att jag ibland förvånas när vanliga Reverso GT klassas som "för stor". Jag har verkligen inga skogshuggararmar men uppfattar den inte alls som för stor. Min Grande GMT är större och känns inte för stor för mina knappa 17cm handleder, men tycke och smak...

JLC Sqadra Hometime ÄR en stor klocka. Det är JLCs sportvariant på reversotemat. Gillar den skarpt och den har en fantastisk gummiklädd länk. Roligt är också att man kan flippa klockan och bära den med det urverket synligt, ett ganska stiligt urverk dessutom - klar conversation piece. Denna passar kanske mindre bra till formella sammanhang, funkar ok till kostym och kanon till ledig klädsel.
..

Grande GMT'n är ju förjäkla läcker, riktigt häftig variant av den klassiska Reverson.
Kul med dina reflektioner, helt klart att de kantiga klockorna bär annorlunda än sina runda syskon, på pappret mindre mått bär ofta större.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Monacon är förvisso lite mer åt det sportiga hålet men jag är otroligt nöjd med min.Ffinns iofs icke kronografmodeller som inte är det men då kan man å andra sidan lika gärna köpa något annat än en Monaco. Den är 39 x 39mm och bärs rätt stort, antagligen pga bottens form. Tidigare versioner av den nya är 38 x 38 och vintage modellerna är 39 om jag inte minns fel. Väljer man en svart med svarta subdiales så tycker jag den blir mer dress och lite mindre sport.

Vass tavla på din Monaco, jag kan inte komma ihåg att jag sett grå tavla med svarta Subdials många gånger tidigare.
Vad är det för årgång och ref på din skönhet?
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Vass tavla på din Monaco, jag kan inte komma ihåg att jag sett grå tavla med svarta Subdials många gånger tidigare.
Vad är det för årgång och ref på din skönhet?

Tror modellen kom 2011. Ref är CAW211B. Den är limiterad till 1860 ex och är en re-issue av en av orignalmodellerna från tidigt 70-tal med bla speciella index. Gillar den skarpt men det är lite synd att dom inte fixade runda tryckknappar också som på originalet.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Cartier ligger jäkligt bra till efter en trevlig testflygning idag, tack Janne2000 !
Här är en bättre bild hur den sitter på min handled när armbandet sitter rätt.
Här i guld, jag tänker stål med länk till mig själv
image.jpg

Bilden as requested Micke, inkl. mat:)

Bredvid min OQ som referens:
image.jpg


Bär ju sjukt smidigt, en helt annan upplevelse än alla mina klockor på handleden.
Satan vad mitt negativa klocksaldo ligger dåligt till nu..
 

Freddie L

Panerai
Kul att den här tråden dök upp! Känns naturligt för mig att skaffa ett rektangulärt ur, men iom att jag kikat på Reverso och Cartier har det legat lite i framtiden. Annat som hägrar i den prisklassen först.

Men Zenith och GP var ju klart mer överkomliga, och flera snygga varianter. Och en ML skulle man ju nästan kunna ta från matkontot. Fast just Pontosen ser rätt klumpig och hög ut!?! Skulle också gärna höra mer om den!
 
D

Deleted member 4412

Guest
Du verkade ju ha kommit fram till att Tank Solo XL i stål (automatar'n) låg bäst till. Försök att ta en sväng förbi Nymans o prova en där för att känna skillnade jämfört med min.
När du väl bestämd dej o eventuellt krängt av nåt från samlingen börjar den lika delar roliga som ångestfyllda jakten haha.
Jag glömde dock att tipsa om Aurums jänkare som även om den är lite dyrare är ett grymt bra alternativ. Jag hade lätt klippt den om budget hade tillåtit! Den bärs helt annorlunda jämfört med min då den är längre men smalare.
Sista tipset är dock det bästa:
Börja dammsug marknaden och lycka till:)
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Tack!
Mer provklämning på agendan idag, hoppas Nymans både har Automat och Quartz versioner inne för jämförelse.
En sån här tavel-setup lutar det iallafall INTE mot:)
image.jpg
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Tyvärr hade inte Nymans heller Cartier Tank Solo XL/automatic inne, däremot provade jag batteri Granden igen.. den växer på mig varje gång jag provar
image.jpg


Passade på att testa JLC Reverso också, Classique kändes liten så jag snabbt på Grande Taille som kändes mycket bättre
image.jpg

Provade även den nya automatiska GT'n som hade en lite annorlunda tavla och subsecond dial.
Riktigt trevlig tyvärr snäppte jag ingen bild här.

..To be continued
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Jakten är över, för denna gång..
Det blev en Cartier Tank Solo Grand på länk till sist.
Under tiden klockan färdades runt i Europa funderade jag på vilket band att montera.
Hittade ett snudd på oanvänt blått crocoband i lådan som iofs är 0,5mm för tunn.
Håller med Aurum om att dessa lövtunna klockor förtjänar riktigt tunna och fina band.
image.jpg

Tunn?
image.jpg

På armen
image.jpg


Så hur nöjd är jag då..?

Löjligt nöjd:)
Alla MÅSTE ha ett tunnt ur i samlingen.
Senast jag var såhär trallande glad över en ny klocka måste vara när jag fick min GMT 1675.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Jakten är över, för denna gång..
Det blev en Cartier Tank Solo Grand på länk till sist.
Under tiden klockan färdades runt i Europa funderade jag på vilket band att montera.
Hittade ett snudd på oanvänt blått crocoband i lådan som iofs är 0,5mm för tunn.
Håller med Aurum om att dessa lövtunna klockor förtjänar riktigt tunna och fina band.
image.jpg

Tunn?
image.jpg

På armen
image.jpg
grattis grattis!!! Vaskade du länken? Coolt band men du kommer nog behöva ett svart med cartiers viklås åxå.

Så hur nöjd är jag då..?

Löjligt nöjd:)
Alla MÅSTE ha ett tunnt ur i samlingen.
Senast jag var såhär trallande glad över en ny klocka måste vara när jag fick min GMT 1675.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Tack Gummo !
Länken är kvar, behöver tightas en länkbit och skruvarna var mindre än i Rolex oysterlänkar så det blir ett utmärkt tillfälle att skaffa nya bits:)

Jag är inte så förtjust i varken orginalbandet eller Cartiers viklås till bandet.
Något skojigt nytt band kommer det definitivt bli..stay tuned:)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Grattis Mannen!!
Coolt band du slängde på! Matchar ju både "juvelen" o de blåa visarna:)
Är bandet 20mm? Vi måste ta en "Tank" fika snart:)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Efter en månads ägande är det bara konstatera och kapitulera till att de tunna, rektangulära klockorna definitivt bör finnas i en klocksamling med bra bredd.
Blir lika glad varje gång av att sätta Cartiern på handleden:)
image.jpg

image.jpg
Vad är det för läder på den första bilden??
 
D

Deleted member 4412

Guest
Du tar alltförbra bilder, man vågar ju knappt posta sina egna amatörbilder längre haha.
 

JayJay

Rolex
Efter en månads ägande är det bara konstatera och kapitulera till att de tunna, rektangulära klockorna definitivt bör finnas i en klocksamling med bra bredd.
Blir lika glad varje gång av att sätta Cartiern på handleden:)
image.jpg

image.jpg

Gillar verkligen den där. Hur är länken? Den ser lite rasslig ut... en känsla som jag undrar om den stämmer?
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Länken är helt ok, inte rapplig eller rasslig. Eftersom boetten är så tunn och lätt behöver inte länken vara monstermassiv för att kännas stabil:)
Enda nackdelen med länken är den helt saknar mikrojustering, länkbitarna är ganska stora så länken sitter antingen tight eller löst på mig.
 
Topp