• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden med (vintage) tanks

Falcone

Cartier
2-Faktor
Fick hem den här idag. Urtavlan och boetten är anfrätt på sina ställen men verket ser ut att vara i bra skick. Blånerade originalvisare är alltid ett plus :)

Boetten mäter 23x40 mm. Skulle gärna ge den en spa-behandling à la eriksson850 men jag inser att jag inte har samma talang. Ska börja med att leta reda på ett armband som passar de fasta bandstiften (18 mm).

Olma1s.jpg
Olma2s.jpg
Olma3s.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Fick hem den här idag. Urtavlan och boetten är anfrätt på sina ställen men verket ser ut att vara i bra skick. Blånerade originalvisare är alltid ett plus :)

Boetten mäter 23x40 mm. Skulle gärna ge den en spa-behandling à la eriksson850 men jag inser att jag inte har samma talang. Ska börja med att leta reda på ett armband som passar de fasta bandstiften (18 mm).

Olma1s.jpg
Olma2s.jpg
Olma3s.jpg


Kul! :)

Fint verk också, hur ser tavlan ut utan glaset?

Edit: Jag menar inte att du ska ta bort glaset, utan bara lyfta ut verket med tavla ;)
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Kul! :)

Fint verk också, hur ser tavlan ut utan glaset?

Edit: Jag menar inte att du ska ta bort glaset, utan bara lyfta ut verket med tavla ;)

Tyvärr är huvuddelen av skadorna på urtavlan, glaset är nästan perfekt bortsett från en mindre skada nere i vänstra hörnet. Tog en bild på enbart urtavlan men den blev inte bra. Fixar en bättre framöver.
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Dags för nytt (gammalt)! Fastnade direkt för den här när Robertson la upp en bild på den i sin makalösa tråd om den ärvda klocksamlingen.

Tärnan deco tank med blånerade visare och som grädde på moset - något jag är lite extra svag för - Breguet-siffror!

Boetten har levt ett ganska hårt liv men det är inget jag stör mig på. Urtavlan är i ett utomordentligt fint skick för sin ålder. Har inte hunnit undersöka verket men allt verkar funka. Fasta bandstift och en ihoppressad stållänksinfästning (rollipress) är ingen rolig kombination, tog ett tag att lossa utan att skada bandstiften.

Första åtgärden blir att skaffa ett nytt glas (20 x 16 mm - nån som har ett på lager?) och ett trevlig skinnarmband. Uppdatering kommer :)

T-1s.jpg
T-15s.jpg

T-2s.jpg
 
Nu får jag också posta här:) Gick förbi Kaplans idag och hämtade upp denna charmiga lilla sak från 1935. Tavlan är inte i superskick men det är å andra sidan inte jag heller. Fin boett, gamla blå visare och en sladdrig GF-länk till priset av en finpizza och några bira.
IMG_0874.jpg
IMG_0875.jpg

Wow verkligen, vilket fynd! Visste inte det gick att göra så bra kap på Kaplans! Grattis
 

Simpatico

Rolex
Tackar för alla glada tillrop.

Det sitter bara i ditt huvud! ;)

Edit: snygg förresten, liknande design som min tissot-tank. Vad är det för årtal på den?

Kan nog vara så att hjärnan spökar lite. Hoppar rätt friskt mellan klockor och storlekar så det ställer väl till det oxå.
Har inte öppnat och kolla verket än, dåligt med tid. Får ta mig tid och forska någon dag.

Tyckte det såg bra ut på ditt wristshot, tror eriksson850 är nåt på spåren att det är en sorts mental blockering... Tycker det funkar fint om jag bara får på mig en skjorta till:)
IMG_2195.JPG

Ser bra ut det där. Får oxå köra på den kombon med skjorta och klocka.
 

Olaa

Cartier
min Stowa 22 x 43mm...... men inte så nöjd just nu :sorry: tappade sekundvisaren i samband med fotograferingen av verket idag...
DSC00272.JPG
DSC00294.JPG
sekundstowa.JPG


...fattar nu hur det känns att tappa en liten urdel och sen gå bet på att hitta den,, har ju läst om det tidigare men inte drullat själv, om någon ligger på en liknande sekundvisare så pm:a gärna. :banghead:
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
min Stowa 22 x 43mm...... men inte så nöjd just nu :sorry: tappade sekundvisaren i samband med fotograferingen av verket idag...
DSC00272.JPG
DSC00294.JPG
sekundstowa.JPG


...fattar nu hur det känns att tappa en liten urdel och sen gå bet på att hitta den,, har ju läst om det tidigare men inte drullat själv, om någon ligger på en liknande sekundvisare så pm:a gärna. :banghead:

Kanske kan ha, ska kika nästa gång jag åker hem (semester).
 
Topp