• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden med (vintage) tanks

PJW

Audemars
2-Faktor
Bumpelibump på självaste tanktisdagen! Trevlig kväll mögelvänner.
image.jpeg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tokexklusiv Bifora Tank.. buktenfynd:)
22,5x36,5 är måtten
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
Kul klocka och verk. :)

D.R.G.M. signifies "Deutsche Reich Gebraumeister" and is a design or use patent somewhat similar a "Registered" mark that provides an initial three years protection extendable for another three years to six maximum. These were first issued starting in 1891 and were discontinued after WWII.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Tokexklusiv Bifora Tank.. buktenfynd:)
22,5x36,5 är måtten
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Grattis!!! Bifora är fiina grejjer:)
Kul klocka och verk. :)

D.R.G.M. signifies "Deutsche Reich Gebraumeister" and is a design or use patent somewhat similar a "Registered" mark that provides an initial three years protection extendable for another three years to six maximum. These were first issued starting in 1891 and were discontinued after WWII.
En av ytterst få tillverkare utanför Schweiz som utvecklade och tillverksre allt från verk till boett själva. Kul!
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Kul klocka och verk. :)

D.R.G.M. signifies "Deutsche Reich Gebraumeister" and is a design or use patent somewhat similar a "Registered" mark that provides an initial three years protection extendable for another three years to six maximum. These were first issued starting in 1891 and were discontinued after WWII.
Blir bara bättre och bättre det här:)
Tack för bra info @eriksson850
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag får instämma i hyllningskören, alla är verkligen fina. Vilken av dem är nytillskottet?

Den gröna ger mig starka absint-associationer. Du får kalla den la fee verte. :hungover:
absinthe.jpg
Tack! Den nya är den torneauformade tanken näst längst till höger på första bilden.
 

Rolfen

Rolex
Jag har enorma armar så jag har aldrig känt mig bekväm med klockor under 35mm, jag har alltid trott att tankar är inget för mig. Men tidigare i år plockade jag upp en
Citizen tank på loppis för en tjuga och när jag provat den insåg jag att det funkar fint, blir mer som ett armband än en klocka när bandet är i stort sätt lika brett som klockan. Använder man dessutom ett lädernato så växer den lite tycker jag. Tyvärr var Citizen klockan en kvarts variant så jag blev sugen på något manuellt vilket resulterade i både en Svalan och en Carpentier. Jag har nog fastnat i tank träsket...
Tankar.jpg


gammeltankjpg.jpg


Carpentier2.jpg
 

Macklin

Cartier
Fick hem denna idag, en Drott. Tyvärr har någon klippt de fasta bandhornen, någon som har tips på hur man fixar detta? Borra? Löda? :)
qptzKcu.jpg

pOuL5vN.jpg
Du knep den alltså? Bara att gratulera till en väldigt fin klocka, nåt man inte ser varje dag.

Jag har för mig att jag läst i en annan tråd att man bör vända sig till en juvelerare när man behöver fixa fasta bandhorn men jag kan ha fel, rätta mig gärna om så är fallet.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Du knep den alltså? Bara att gratulera till en väldigt fin klocka, nåt man inte ser varje dag.

Jag har för mig att jag läst i en annan tråd att man bör vända sig till en juvelerare när man behöver fixa fasta bandhorn men jag kan ha fel, rätta mig gärna om så är fallet.
Tack! Ja, i värsta fall får jag väl göra det. :) med lite tur finns det nån kunnig på forumet som kan greja det :)
 
Topp