• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

matage

Omega
Blev en tidig lunch i katakomberna under PH-huset.
Skall tydligen vara bra.
20161202_121249.jpg
Kom dit 10.15 och möttes av en kö vars like jag inte sett på flera år..
Nåväl - efter 35 min och grävande bland tomma och halvfulla kartonger fick jag tag i det jag primärt skulle ha (PP precis som du) men sen gick det banne mig inte att leta nåt övrigt. Vid mitt andra besök strax före 12 så fick jag tag i resten :)

Nu ska de bara ner i källaren i ett gäng år (förutom cognacen) så de blir drickmogna. PP Chetillons fick 99p i Decanter så med tanke på hur bra 02'an var så ser jag fram emot att testa den.. sen.. ;)
köpstopp2016.jpg
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Kom dit 10.15 och möttes av en kö vars like jag inte sett på flera år..
Nåväl - efter 35 min och grävande bland tomma och halvfulla kartonger fick jag tag i det jag primärt skulle ha (PP precis som du) men sen gick det banne mig inte att leta nåt övrigt. Vid mitt andra besök strax före 12 så fick jag tag i resten :)

Nu ska de bara ner i källaren i ett gäng år (förutom cognacen) så de blir drickmogna. PP Chetillons fick 99p i Decanter så med tanke på hur bra 02'an var så ser jag fram emot att testa den.. sen.. ;)
köpstopp2016.jpg

Vad var detta för ställe/event? :)
 
Kom dit 10.15 och möttes av en kö vars like jag inte sett på flera år..
Nåväl - efter 35 min och grävande bland tomma och halvfulla kartonger fick jag tag i det jag primärt skulle ha (PP precis som du) men sen gick det banne mig inte att leta nåt övrigt. Vid mitt andra besök strax före 12 så fick jag tag i resten :)

Nu ska de bara ner i källaren i ett gäng år (förutom cognacen) så de blir drickmogna. PP Chetillons fick 99p i Decanter så med tanke på hur bra 02'an var så ser jag fram emot att testa den.. sen.. ;)
köpstopp2016.jpg
Bra jobbat, hur länge måste jag vänta med att dricka PP?
 

matage

Omega
Bra jobbat, hur länge måste jag vänta med att dricka PP?

(edit) - insåg just att svaret inte var nåt svar alls...
Tror du bör spara dem minst 2-3 år beroende på dina preferenser om ung/syrastinn vs gammal/oxiderad.
Om du är otålig skulle jag nog öppna flaskan i god tid innan den ska drickas eller dekantera den (försiktigt såklart) för att få den att öppna upp lite.
(/edit)

Min plan är att inte öppna nån av dem före 2020 som tidigast och hoppas på att kunna hålla på sista flaskan till runt 2030 men jag gillar ju mogen skumpa.
Jag har fortfarande 02'or där jag planerat öppna en inom närmsta året men se till att jag har nån kvar till 2020+
Materialet håller helt klart kvalitet för oss nekro-drickare :)
 
(edit) - insåg just att svaret inte var nåt svar alls...
Tror du bör spara dem minst 2-3 år beroende på dina preferenser om ung/syrastinn vs gammal/oxiderad.
Om du är otålig skulle jag nog öppna flaskan i god tid innan den ska drickas eller dekantera den (försiktigt såklart) för att få den att öppna upp lite.
(/edit)

Min plan är att inte öppna nån av dem före 2020 som tidigast och hoppas på att kunna hålla på sista flaskan till runt 2030 men jag gillar ju mogen skumpa.
Jag har fortfarande 02'or där jag planerat öppna en inom närmsta året men se till att jag har nån kvar till 2020+
Materialet håller helt klart kvalitet för oss nekro-drickare :)
Ok, hade iofs tänkt ta en i mitten av januari , den andra när Bajen tar sitt nästa sm-guld i fotboll , blir väl 2030 nångång?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hur sjutton ser man hur gammal champagnen är? Har rotat i flyttkartonger som stått i flera år och en var visst full med sprit, vin och lite champagne. Ska tilläggas att jag i princip aldrig dricker så jag tror att jag har fått de flaskorna vid något tillfälle men hittar inga årtal.
 

Zingo

Rolex
Hur sjutton ser man hur gammal champagnen är? Har rotat i flyttkartonger som stått i flera år och en var visst full med sprit, vin och lite champagne. Ska tilläggas att jag i princip aldrig dricker så jag tror att jag har fått de flaskorna vid något tillfälle men hittar inga årtal.
Brukar inte stå årtal på standardflaskorna, dock om det är vintage/årgångschampagne som släpps av producenten efter X antal år.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Hur sjutton ser man hur gammal champagnen är? Har rotat i flyttkartonger som stått i flera år och en var visst full med sprit, vin och lite champagne. Ska tilläggas att jag i princip aldrig dricker så jag tror att jag har fått de flaskorna vid något tillfälle men hittar inga årtal.
Det kan finnas små skillnader på etiketterna mellan åren som flaskorna tillverkades, men tyvärr är det vanligaste svaret att det inte går att veta på champagne som inte är årgångschampagne! Om du har tur står dock derogeringsdatumet på etiketten, då kan du bestämma året även en icke-vintage är ifrån
 
Senast ändrad:

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Tips för skumpa att dricka på 12slaget? Ska vara lätt att få tag på och inte allt för dyr. Dompa 2006, 1500kr på bolaget. Ok?
 

InFeFe

Cartier
2-Faktor
Tips för skumpa att dricka på 12slaget? Ska vara lätt att få tag på och inte allt för dyr. Dompa 2006, 1500kr på bolaget. Ok?

Skulle inte köra på en så exklusiv champange då. Imo så brukar jag dricka något sånt tidigare under kvällen och sedan poppa något skit vid tolv. Men kanske bara jag som resonerar så numera och super så hårt fram till tolvslaget. :)
 

matage

Omega
Hej!
Är det någon som har tips på en god och prisvärd champagne som man skulle kunna ge bort i julklapp? :)

Utbudet kan ju variera en del beroende på var du befinner dig (och beroende på prisspann) men de här borde gå att få tag i.

Taittinger 2008 för knappa femhundringen. Ung idag men jag tyckte den var trevlig redan nu (08'orna är ju sjukt tillgängliga om man ska generalisera)
Claude Cazal 2008 för knappa 400.
Diebolt-Vallois Prestige för dryga 350
Om du kör på Andre Clouet så släng på 30-40 spänn och köp deras Silver Brut - betydligt bättre än deras Grande Reserve vad jag vill minnas.
Nu var det länge sen jag drack Mumm men deras nya(?) Grand Cordon har iallafall en sjukt snygg flaska och det är ju inte fel på ett presentvin. Sen skadar det ju inte att Mumm ÄR ett stabilt hus.
Henriot 2006 borde också sitta som en smäck :)

Tips för skumpa att dricka på 12slaget? Ska vara lätt att få tag på och inte allt för dyr. Dompa 2006, 1500kr på bolaget. Ok?
Nu är det ju en smaksak men Dompa 06 bör ju vara sinnessjukt ung och knuten idag och inget jag personligen skulla öppna än på många år och kanske än mindre på 12-slaget.
Själv går jag mot enklare viner framåt tolvslaget - eller iallafall såna jag inte senare kommer ångra att jag drack vid fel tillfälle. Minnet av en purung Salon -90 halsad i snöstorm med cigarr i mungipan får mig fortfarande att må dåligt..

Jag skulle nog luta åt en Mumm eller Diebolt enligt ovan men inte gå högre än så och köra prestigen som fördrink när smaklökarna är på topp. Om du ska köpa en prestige för att dricka nu skulle jag köra på Charles Heidsieck Blac de Millenaires -95 eller (av nyfikenhet) Bollinger Gran Annee 05 som borde vara precis i början av dricksfönstret. YMMV :)
 

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Andre Clouet är trevliga och prisvärda
Utbudet kan ju variera en del beroende på var du befinner dig (och beroende på prisspann) men de här borde gå att få tag i.

Taittinger 2008 för knappa femhundringen. Ung idag men jag tyckte den var trevlig redan nu (08'orna är ju sjukt tillgängliga om man ska generalisera)
Claude Cazal 2008 för knappa 400.
Diebolt-Vallois Prestige för dryga 350
Om du kör på Andre Clouet så släng på 30-40 spänn och köp deras Silver Brut - betydligt bättre än deras Grande Reserve vad jag vill minnas.
Nu var det länge sen jag drack Mumm men deras nya(?) Grand Cordon har iallafall en sjukt snygg flaska och det är ju inte fel på ett presentvin. Sen skadar det ju inte att Mumm ÄR ett stabilt hus.
Henriot 2006 borde också sitta som en smäck :)
Tack för tipsen!
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Tips för skumpa att dricka på 12slaget? Ska vara lätt att få tag på och inte allt för dyr. Dompa 2006, 1500kr på bolaget. Ok?

Köp något som uppfyller syftet med bubbel på 12-slaget, dvs bubbligt och friskt. Champagne som faktiskt smakar ngt är ingen idé att dricka ute, sent på kvällen, när det är snorkallt/blåst/krut som eliminerar den doft som viner har.

Vill du fira med en bra flaska, ta den till maten i början av kvällen
 
Topp