• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

Porsan

Efraim
2-Faktor
Generellt tycker jag att rosé är ett jävla påhitt och det är synd att trevliga tillverkare lägger energi på sina roséer... Dock är det ju populärt och får bra rating så något är det ju... Inget för mig dock
Jag fattar, kan inte påstå att jag druckit speciellt mycket rosé överhuvudtaget, julklappen från företaget är presentkort på M&S och det var typ det roligaste dom hade.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Jag fattar, kan inte påstå att jag druckit speciellt mycket rosé överhuvudtaget, julklappen från företaget är presentkort på M&S och det var typ det roligaste dom hade.


Jag har hört att dompas rosé ska vara (objektivt sett) riktigt bra och tror att jag läst lite om LP:s rosé och att den ska vara helt ok, fast jag gillar ju vanliga LP med hehe...

Kul att du testade dock! Kudos!
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Här har vi mumma! :)
image.jpg
 

Nexus

Panerai
Då jag inte är speciellt intresserad av att dricka med måtta så blir det mycket prosecco här i hemmet. Gärna Castelforte Prosecco Extra Dry (nr 7720) som för sina 79 spänn är ett toppenval om man känner för att dra någon flarra en tisdagskväll.

De gånger jag går loss på en skumpa så skulle jag sätta Bollinger Special Cuvée Brut på förstaplatsen då jag finner den både OTROLIGT god och även värd sitt pris. Tyvärr känns det lite väl magstarkt att kroka upp en pava framför xboxen, och då mina degenererade fåntrattar till vänner i huvudsak dricker Stöl™ så är det ganska sällan jag riktigt får möjlighet att dricka den.
 

thomastheswede

Audemars
Franciacorta är ett intressant alternativ till champagne om man vill testa nåt annorlunda.

Söder om sjön Iseo, mellan Milano och Verona, ligger Franciacorta som producerar mousserande viner i världsklass. Allt började lite trevande på 60-talet men med hjälp av ett gäng entreprenörer från Milano kunde man höja ambitionsnivån rejält och siktar idag på att göra viner fullt jämförbara med de från Champagne.

På Bolaget finns en handfull producenter. Ca del Boscos standardvariant släpptes den 5 december och kan rekommenderas.

Ett annat starkt tips är Azienda Lo Sparviere som är en liten men otroligt duktig producent. Min favorit är Extra Brut Millesimato 2007. Årgång 2007 fick Silver i ”VM för champagne och mousserande vin” tidigare i år. Det fick även ”tre glas” i Gambero Rosso.

"Är franciacorta lika bra som champagne" är en fråga jag ofta får. Det är en fråga som så klart inte går att svara på då det finns tusentals champagner med priser från 200kr och upp till oändlighet. Samma sak med franciacorta, det finns ganska många exempel runt 200 kr men prestige-vinerna kan ofta dra iväg upp mot 8-900 kr flaskan.

Det jag kan säga är att det finns en hel del franciacorta under 300kr som spöar MÅNGA champagner under 300kr.
 

fredrik!

Cartier
Pierre Peters Cuvée - Blanc de Blanc (100% Chardonnay) Frukt, frisk, billig

Palmer Blanc de blancs - årgångs, billigt, blanc de blanc, elegant, balanserad. Årgång 2008 hos vår lokala distributör, kanske inte det bästa året hos champagne.
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Pierre Peters Cuvée - Blanc de Blanc (100% Chardonnay) Frukt, frisk, billig

Palmer Blanc de blancs - årgångs, billigt, blanc de blanc, elegant, balanserad. Årgång 2008 hos vår lokala distributör, kanske inte det bästa året hos champagne.


2008 anses som en bra årgång. Kul med Palmer är att magnum Bl de Bl och Millesimé är äldre årgångar med minst 9 år på flaskan innan degorgering. Har man riktig tur finns 2002 Bl de Bl kvar på bolaget.
 

fredrik!

Cartier
2008 anses som en bra årgång. Kul med Palmer är att magnum Bl de Bl och Millesimé är äldre årgångar med minst 9 år på flaskan innan degorgering. Har man riktig tur finns 2002 Bl de Bl kvar på bolaget.


Tack för förtydligande, jag fick för mig att det svajiga vädret hade satt sina spår i året, men jag litar på ett proffs :)
 

Niclas

Omega
Hur länge kan man lagra en skumpa under Svensson-förhållande, alltså i liggandes i kartongen i vinställ och som i mitt fall, ovanför skafferiet i köket ?
Ett år ?
 

Whedda

Rolex
Jag rekommenderar Diebolt-Vallois (särskilt fleur de passion). I den högre prisklassen är Salon väldigt trevlig.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Hur länge kan man lagra en skumpa under Svensson-förhållande, alltså i liggandes i kartongen i vinställ och som i mitt fall, ovanför skafferiet i köket ?
Ett år ?


Så länge det är mörkt och ok temperatur så gynnas i princip alla standard-champagner av 2-3 år på rygg innan öppning. Alltså även NV
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Ikväll dricks det el miracle till wallenbergare m pressad potatis, kantarellsås och gröna ärtor. Torr och ett klart alternativ till champange i instegsklasse, dvs <300:-. Tycker jag.
image.jpg
image.jpg
 

seikoswede

Panerai
Har precis avnjutit en Gosset Grand Reserve som var till stor belåtenhet!!

Det var en ny skumpa för mig men den dricker jag gärna fler gånger!

Rekommenderas starkt!

Jim
 
Topp