• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

Spoon

Omega
IMG_20170401_181420.jpg
Flaskan blev succé, en fråga bara, spelar det någon roll om flaskan står eller ligger ner om han vill spara den ett tag?
Flaskor bör ligga ner om man ska lagra dem. Korken kan torka annars.
 
Senast ändrad:

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Någon som har tips på en bra vinkyl? Krav den ska vara tyst. Och helst billig.. haha kanske inte går hand i hand
 

Zingo

Rolex
Någon som har tips på en bra vinkyl? Krav den ska vara tyst. Och helst billig.. haha kanske inte går hand i hand
Tyst, bra, billig, vinkyl.. hmm. Vad som är billigt är ju relativt, kostar max en Tudor! :D

Vinkyl eller vinskåp? Fristående, inbyggnadsbar eller integrerbar? Storlek? Kolla på ex vinkylen.se för lite olika modeller.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Tyst, bra, billig, vinkyl.. hmm. Vad som är billigt är ju relativt, kostar max en Tudor! :D

Vinkyl eller vinskåp? Fristående, inbyggnadsbar eller integrerbar? Storlek? Kolla på ex vinkylen.se för lite olika modeller.

Tackar. Antar att en Sandströms ifrån elgiganten för 2k. Lär låta kärnkraftverk?

Fristående, vinkyl för att ha både vin och champagne i.
 

mikjon

Omega
Tackar. Antar att en Sandströms ifrån elgiganten för 2k. Lär låta kärnkraftverk?

Fristående, vinkyl för att ha både vin och champagne i.
Ska du ha en som är helt tyst och vibrationsfri så är det Dometic vinskåp med absorptionsteknik som gäller, dock kostar de mera, men går att hitta begagnade.
 

matage

Omega
Antar att första frågan att ställa sig är hur länge räknar du med att lagra dina viner och är det vinlagringsskåp eller serveringskyl du behöver.

Jag började med nån enkel Candy-kyl från Elgiganten som var hyfsat tyst även om jag inte skulle vilja ha den i sovrummet. Inte vibrationsfri och inget jag skulle vilja ha långliggare i, men inbillar mig att den duger för horisonten 5 år+ ish..

Sen blev det en Norcave fullhöjd som är riktigt tyst och i somras kompletterade jag med ett vinlagringsskåp från Climadiff...
Så just nu funkar det enligt glidande skala lite som nedan:
  • Candy (yep - den lever än): Serveringsviner! Ryck en utan att behöva tänka så noga. Tror inte alla viner här är reggade i CT.. Kan även rymma lite öl ibland.
  • NorCave 0-5 år+ Innehåller bättre konsumtionsfärdiga viner samt viner som inte skulle medföra akut klinisk ångest om jag skulle dricka för tidigt.
  • Climadiff: 5-10+ Längre tidshorisont och/eller såna som jag behöver tänka efter en extra gång innan jag öppnar.
  • Vinfack på stan: 10+ och sånt som ska drickas under högst planerade former (men 99% ligger där för att jag inte ska vaska en för ung flaska)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Tyst, bra, billig, vinkyl.. hmm. Vad som är billigt är ju relativt, kostar max en Tudor! :D

Vinkyl eller vinskåp? Fristående, inbyggnadsbar eller integrerbar? Storlek? Kolla på ex vinkylen.se för lite olika modeller.

Har själv haft liknande frågeställning och hittade en del svar på finewines. Blir en climadiff för mig men måste bygga om smått för att få plats för den...
 

Zingo

Rolex
Har själv haft liknande frågeställning och hittade en del svar på finewines. Blir en climadiff för mig men måste bygga om smått för att få plats för den...
Det är det värt! Maxa så stor som får plats. Funderar på om man skulle kunna minska på mängden kläder och bygga om nuvarande wak in closet till vinrum.. :D
Men det är kanske är klokare att köra förvaring på stan..
 

namkrad

Cartier
2-Faktor
Trevlig tråd detta :)
En fråga till er in the know, jag köpte denna 2010:a men på baketiketten står 2004. SB personalen hade inga svar men killen som hjälpte mig var oxå lite brydd.
TIA
IMG_6628.JPG
IMG_6629.JPG
 
Topp