• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Jag har en del fina flaskor hemma som jag fått, men det känns lite som om det är pärlor till svin - jag har så svårt för att uppskatta det.
Det smakar absolut inte illa, tvärtom, jag gillar det väldigt mycket. Smakar dock inte någon större skillnad på en flaska Bollinger och en billig Cava. Bubblorna är finare i Bollinger ...typ så.

Tips på hur jag ska utöka upplevelsen? Vad funkar bäst att äta till?
Senast jag drack blev det Dom Perignon till Gruyere-gratinerad hummer. Det var väldigt gott, men det var inte så att jag ramlade av stolen liksom.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Satt och bläddrade igenom systembolagets sortiment och stötte på en champagne i beställningssortimentet från mitt födelseår (1993). Ville höra ifall någon prövat den? Smakar den ok och inte kattpiss kan det vara en kul grej att köra på nyår när man ändå hade tänkt vara full vid tolvslaget.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Fan bra skumpa som görs i rosé är fan sattyg...

ta det lugnt nu... champagnerosé är ju långt ifrån samma sak som vanligt rosévin eftersom det i chamapgnesammanhang i regel är ett bra vitt vin som blandats med ett bra rött. Det är ju inte ett bubblat castillo de gredos.

Sen är det ett jävla påhitt iofs, inte fan drar man och köper roséskumpa
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
ta det lugnt nu... champagnerosé är ju långt ifrån samma sak som vanligt rosévin eftersom det i chamapgnesammanhang i regel är ett bra vitt vin som blandats med ett bra rött. Det är ju inte ett bubblat castillo de gredos.

Sen är det ett jävla påhitt iofs, inte fan drar man och köper roséskumpa

Sodastreama CdG och tappa på flaska, vilken jävla affärsidé. Kan ju inte sluta i annat en succé.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Haha att man är så klantig att man glömmer det viktigaste. De venoge är namnet. :)


Min uppfattning av 1993:an är att den har mycket mogna toner, gul, nästan bärnsten till färgen så det är inget som man dricker om man inte tycker om mogna toner. Gillar man standard brut så är detta något helt annat. Du kan dricka den nu, men kan också ligga på rygg i ett par år till. Jag har läst att många tycker att den nu är ganska lagom så beroende på vad man tycker om äldre champagne så är det upp till dig.

Dock för priset skulle jag nog säga att La Grande Année är mer prisvärt om man vill ha ett vin av hög kvalitet, men den har ju inte alls samma mognadstoner och inte heller från 1993 som var din poäng antar jag? :)

Annars kan kolla vad facit (Richard Juhlin) skriver om den i sin bok om du vill? (den ligger hos shurgard iofs, så det blir efter nyår)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Tack JakobZ :) Årgången som va lite av grejen. Låter som att den får köpas hem och drickas vid annat tillfälle då man är i nykter/nyktrare tillstånd och köpa något mer lätt drucket för att ringa in det nya året.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Tack JakobZ :) Årgången som va lite av grejen. Låter som att den får köpas hem och drickas vid annat tillfälle då man är i nykter/nyktrare tillstånd och köpa något mer lätt drucket för att ringa in det nya året.


Hehe ja. Standard är väl att dricka fin-champagne till fördrink/förrätt och sen bara något bubbligt, typ en snustorr prosecco vid 12-slaget. Synd att vaska en fin prestigechampagne när man står ute, fryser om fingrarna, det luktar rök, vinet blir för kallt etc etc...
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Tips på något gott att äta till den här?

image.jpg
 

MBx

Cartier
Inväntar nyårsafton.:) Firar med frun på tu man hand med hummer och andra skaldjur.:cool:

Notera att den vanliga Pol är 1500cl!

image.jpg
 

WBergdahl

Panerai
Lustigt att många tycker att Dom P är god, när alla jag testat har varit rätt alldagliga... På nyår har dom ännu en möjlighet då jag testar en 2004! Drack som senast en P2 från 1998 och den var bäst av det jag testat hittills!

Champagne-märken som jag ska testa är Louis XV och Krug!

Det finns dock en champagne från Lacroix som är riktigt bra trots att den är så billig, värt att kolla upp för er som gillar champagne :)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Lustigt att många tycker att Dom P är god, när alla jag testat har varit rätt alldagliga... På nyår har dom ännu en möjlighet då jag testar en 2004! Drack som senast en P2 från 1998 och den var bäst av det jag testat hittills!

Champagne-märken som jag ska testa är Louis XV och Krug!

Det finns dock en champagne från Lacroix som är riktigt bra trots att den är så billig, värt att kolla upp för er som gillar champagne :)


2004:an ska ligga på rygg ett tag till... Krug är bra dock.
 

Chattras

Cartier
Inhandlade en Krug idag som får bli nyårschampagnen, så får -04:an, som du sa, ligga på rygg ett tag till!
Fantastiskt val. Om du tittar på etiketten på flaskans baksida så finns där en kod, Krug ID. Går du sedan in på Krugs hemsida kan du slå in den koden och på så sätt få reda på mer om just den flaskan. Basvinsår osv. Lite rolig kuriosa.
 
Topp