• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Destro / Lefty

Är destro watches något att ha?

  • Bra grejor!

    Röster: 22 78.6%
  • Obra, helt meningslöst!

    Röster: 4 14.3%
  • Ingen riktig klocka ju!

    Röster: 2 7.1%

  • Totala väljare
    28

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Kronor och kronskydd kan som bekant skava rätt bra mot handen om klockan och boetten är stora.
Jag som är högerhänt och bär klockan på vänster hand landar ofta i att framförallt bitiga dykare blir lite knöliga att bära dagligen, delvis p.g.a. att som i Paneraifallet att crownguard och krona sticker ut (såklart är ju detta en del av klockans karaktär..)
Det är sällan att jag fipplar med kronan dagligen på annat än klockor med manuella verk, så kronan behöver inte sitta på höger på merparten av mina klockor enl. mig.

Destro/Lefty:
En del tillverkare som Omega, Panerai, Sinn, Graham har kommit på idén att rotera verket i boetten eller bygga spegelvänd boett från början så kronan hamnar på vänster sida.

Jag har själv haft en Sinn EZM3 som jag trivdes mycket bra med, framförallt kronans placering när jag hade vant mig.
IMG_5443.JPG

IMG_5813.JPG

En modell jag verkligen gillar från Panerai är den stilrena deston/leftyn PAM219, här buren på högerarmen
zumrut.jpg


Min destro/lefty graal är en Omega Seamaster Ploprof MK1
22726-6.jpg


Så.. vad är era tankar om lefties/destros?
Onödigt och kasst eller helrätt?

Mata tråden med egna favoriter och om har ni haft några själva? (bilder .. tankar.. osv)

En del har roterat verket i boett och gjort hemmasnickrade destros, bilder och reflektioner tack:)
 

Bilagor

  • FullSizeRender.jpg
    FullSizeRender.jpg
    223.9 KB · Visningar: 41

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Och om man gör en destro av en icke destro, lider man då av svag begåvning och bör förlora alla möjligheter att logga in på KS?
T.ex. som med den här SD'n:
image.jpeg
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Äsch. Moderna Rolex finns det tillräckligt många av för att spejsa runt lite med! Jag bjuder på en bira om du gör det. En dyr jävla bira.
 

Edin

Panerai
Tur man är vänsterhänt så alla "vanliga" klockor blir Destro. :D
Jag har många gånger tänkt att det inte borde vara så svårt att kasta om tavlan på en sub eller liknande men det kanske det är?
 

Edin

Panerai
Sjukt opraktiskt enl mina test eftersom jag använder högerarmen mycket mer, sopar i princip allt med klockan då:)
Sen gillar jag verkligen inte att bära klockor på högerarmen.. alls.

Kan hålla me dom det där fast då tvärt om. Har man vant sig med att ha klockan på en hand känns det ju sjukt om man ska byta. Smäller ju i skiten överrallt och att bära den på samma hand som man arbetar med hammare eller liknande känns inte så smart..
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Såg en lefty Plopp för nått år sedan, såg så jäkla konstigt ut när man är van annat. Den röda release knappen var ju vänd nedåt te.x. Spekulerade först i att den måste vara fejk..
Såg en lefty till salu igår för 5500usd.. MK3 möjligen.. @Weasel
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Såg en lefty Plopp för nått år sedan, såg så jäkla konstigt ut när man är van annat. Den röda release knappen var ju vänd nedåt te.x. Spekulerade först i att den måste vara fejk..
Såg en lefty till salu igår för 5500usd.. MK3 möjligen.. @Weasel
:)
Just med Plop-boetten blir det riktigt skumt när kronan "sticker ut".
Skönt att just den modellen är default-lefty
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Såg en lefty Plopp för nått år sedan, såg så jäkla konstigt ut när man är van annat. Den röda release knappen var ju vänd nedåt te.x. Spekulerade först i att den måste vara fejk..
Såg en lefty till salu igår för 5500usd.. MK3 möjligen.. @Weasel
Hittade en bild på en roterad Plopp, ser bara skumt ut..
image.jpg

speciellt vänstersidan av boetten..
Sidan med kronan/kronskyddet ser ut att vara en riktig handryggsdödare:)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
på klockor med fast länk så blir det upp-och-ner om man inte även vänder denna. Det skulle bli helknas i huvudet på mig i alla fall... man vet ju hur det blir om man monterar den upp och ner, man kan ju inte stänga.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag tycker det är snyggare med kronan mot handleden när jag har tröjor/skjortor på mig. Det blir lite bleh när bara en del av boetten sticker ut - kronan/knapparna behöver synas.
 
Topp