Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Den stora tråden om lagrad rom

Diskussion i 'Lifestyle' startad av ZQT, 31 januari 2016.

1. ZQT
    Trådstartare

ZQT The Banker

Äntligen är den här.

Tråden för:
    • Vad ska jag köpa?
    • Vad har jag köpt
    • Vad dricker jag nu?
    • Preferenser

Har precis snöat in själv, tycker att lagrad rom är ett alternativ som passar mina preferenser bättre än whisky och cognac.
    Sitter endast och ruvar på en Diplomatico Reserva Exclusiva (356), gillar sötman som finns i.
    541380.jpg
    Nästa blir Angostura 1919 (504) som ska vara en riktig vaniljbomb, ser fram emot att köpa en flarra.

306853.jpg

Låt diskussionerna flöda!
    /Jakob

sherwan, Golbica, krämbulle och 6 andra gillar detta.
  2. ZQT
    Trådstartare

ZQT The Banker

3. Ponlarsson

Ponlarsson Friends of KS

Från:
    Tidaholm
    Gillar också lagrad rom bättre än whisky och cognac. Nu är jag långt ifrån en expert, och dricker så lite sprit att jag bara hunnit prova säkra kort, men håller med om att Diplomatico är bra.

Ett annat bra tips är Ron Zacapa
    För den som ska ut och resa rekommenderar jag Mathusalem som ofta brukar finnas på tax free som lockvarupris. Mycket väl värd de 2-300 den brukar kosta.

sherwan, Palenkovich, Odi et Amo och 4 andra gillar detta.
  4. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Lagrad rom är riktigt trevligt, här är några av mina favoriter.
    image.jpeg

klockfantast85, sherwan, tommyren och 7 andra gillar detta.
  5. ZQT
    Trådstartare

ZQT The Banker

Någon som du upplever är sötare än någon annan?

6. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Jag brukar köra på diplomaten med, en flaska i månaden brukar gå åt. Gillar sötman o det komplexa i den. Brukar köra mount Gay i drinkar.

7. Johe

Johe Bonde

Två lite ovanligare i Sverige (tror inte de finns på bolaget) är La Hechicera och Sunset Captain Bligh, har tipsat om dem här tidigare. Finns för 3-500 på masterofmalt.com

Jag gillar också när det går åt det sötare hållet, typ Diplomatico och Plantation. Plantations 20 Anniversary är också fin!

8. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Nja, svårt att säga.
    För tillfället är Qrm min favorit

Kejsaren och Simpatico gillar detta.
  9. Sond

Sond Friends of KS

Gillar också mörk rom. Min favorit är Ron Zacapa 23 år. Deras XO är ett strå vassare, men priset firar iväg så 23-åringen är mer prisvärd. En annan lite mer ovanlig favorit är Ron Abuelo 12 år (http://www.romrom.se/rom/ron-abuelo-gran-reserva-12).

10. Gap36

Gap36 Stadsbo

Även min favorit är Ron Zacapa 23, fungerar perfekt i matlagning också :)

11. Desmond_Malone

Desmond_Malone Friends of KS

Från:
    Värmdö
    Ohoj detta blir en kul tråd!
    Har betat igenom en ganska diger kollektion av Rom! Måste säga att Plantation 20th anniversary är en prisvärd Rom och om man skulle springa på en mount gay 1703 så köper man den punkt!

12. Desmond_Malone

Från:
    Värmdö
    Man bör börja med att ta reda på vilken typ av Rom man föredrar, Franska skolan eller Engelska skolan av Rom. Det skiljer sig avsevärt i tillverkningsprocessen om man använder sockerrören eller mellassen.
    Resultatet blir att den franska typen blir mer stickig och "hård" medans den engelska blir mer söt och rund.
    Två typexempel på detta är väl Zacapa som får representera den franska skolan och Plantation som får representera den engelska skolan.

DrDre, Klahr, Palenkovich och 2 andra gillar detta.
  13. antikmartin

antikmartin Stadsbo

Från:
    Hudiksvall
    En till röst på QRM !!!

14. Ponlarsson

Ponlarsson Friends of KS

Från:
    Tidaholm
    Får bli en sån nästa gång då.

15. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    @Desmond_Malone du har glömt den spanska, skolan av Rom/Rum som Zacapa visar.

Palenkovich gillar detta.
  16. Desmond_Malone

Från:
    Värmdö
    Sant, blandade ihop begreppen lite.. Skyller på romen i glaset!

tictac62 gillar detta.
  17. Desmond_Malone

Från:
    Värmdö
    QRM är intressant, går åt för fort!

18. Desmond_Malone

Från:
    Värmdö
    Rättar mitt inlägg lite,
    Franska skolan = sockerrör
    Engelska och Spanska skolan = melass

19. Ponlarsson

Ponlarsson Friends of KS

Från:
    Tidaholm
    Låter bra.
    ---
    Blev en Matusalem nu efter att ha läst tråden. Tänker alltid på när jag jobbade på ett lager där det packades tax free-varor och en kille tappade en låda med tolv flaskor Matusalem i betonggolvet. Luktade rom i flera dagar sen.

Desmond_Malone gillar detta.
  20. 80s

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Kalix eller vänern är mina favoriter.:)
    Rysk, egentligen inte ngn favorit men äts gärna!

Drickes, ingen av de ovanstående!

21. ollkli

ollkli Borgare

Från:
    Luleå
    QRM är riktigt prisvärd och i min mening sötare än ex Ron Zacapa och Plantation XO (som är min absoluta favorit.)

Drack ett glas QRM efter middagen idag. Den är verkligen trevlig och ca 150:- billigare än ovanstående.

22. Vincent

Vincent Friends of KS

Från:
    Västkusten
    Har gått många flaskor Plantation senaste somrarna!
    Annars kör jag standard romen från bolaget QRM, Zacapa, Diplomatico.
    Jag är sugen på att testa Tres Hombres. Gillar att de fraktar flaskorna med ett gammalt segelskepp, känns ''äkta'' då på något vis.

ollkli gillar detta.
  23. ZQT
    Trådstartare

ZQT The Banker

Cool, blir nog angostura och QRM :)

ollkli gillar detta.
  24. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    köp BOTRAN, familjen som äger Botran, ägde även Zacapa, som dom sålde till Jätten Diagio, som har ändrat lite i receptet så Zacapan är nu sötare än innan.
    Men Botran har orginalreceptet, Botran sålde bara i närområdet från destilleriet innan, och Zacapan på export.
    En Botran kostar 400:- och smakar bättre än Zacapan och är billigare.
    Ett Fynd!

ollkli och mega gillar detta.
  25. gruby

gruby Friends of KS

Drack QRM i lördags, riktigt god men måste lufta i glaset närmare 30min för att nå sin fulla pontential. Dricker man den direkt så är alkoholsmaken övergripande.
    Köpte med mig en flaska Havanna Club Seleccion de Maestro från deras museum på Kuba för två år sedan, riktigt bra den också.
    Plantation Barbados tycker jag är bättre än både Trinidad och XO, den ör lenare och lite sötare.
    Diplomatico som postas i första inlägget är favoriten just nu, söt och riktigt len.

26. Hmpson

Hmpson Stadsbo

Nån som har tips på vad man ska ta med sig hem från Spanien?

27. Palenkovich

Palenkovich Friends of KS

Även jag stämmer in i kören om att jag föredrar lagrad rom framför exempelvis whiskey, liksom att Zacapa är en given favorit. Har för närvarande en flaska av just XO:n hemma; oerhört trevlig bekantskap. Är dock benägen att hålla med gällande prisvärdheten; "den vanliga" får nog betraktas ge lite mer bang for the buck. Gammal bild nedan..
    image.jpeg

MrPlow och Sond gillar detta.
  28. PIC

PIC Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag har gjort en provning på flertalet Diplomatico och man bör inte köpa någon under Reserva Exclusiva (vilket också som många andra över tycker är en väldigt prisvärd och god rom) om man ska dricka den ren. Deras Ambassador var otroligt god men långt utanför budget.

23 åriga Zacapa är verkligen en favorit och 20 åriga Plantation är bra, även Plantation Grenada 2004 är en bra rom.

Har gått på många niter när man köpt rom på resor då många är mest till för att blandas ut, eller så är jag lite kräsen =)
    Brugal och Clément är två romdestillerier som både gör fantastiska romer och mindre bra, man måste helt enkelt pröva sig fram.

Har fått ett erbjudande av en vän att gå på en privat romprovning nu i vår med sommelier Duane Dove från nerlagda Sjögräs, det ska bli väldigt intressant.

29. ollkli

ollkli Borgare

Från:
    Luleå
    Är det den här du syftar på? 439:- på bolaget.

image.jpeg

30. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Ja, tror det är denna, men dom har ändrat designen, ev. kan den vara en ersättning för den jag menade, tror den var 23 år på solera, ska kolla när jag kommer hem. har några flaskor, som ska medpå nästa Romprovning som jag ska hålla.

ollkli gillar detta.