• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om lagrad rom

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
@Eurenius och @EssexX
image.jpeg

Sitter och röker och dricker denna nu! Riktigt bra är den men bör luftas en 20min i glaset för att "slippa" den markanta spritsmaken. Dock måste jag nog säga att Diplomaticon fortfarande är min favorit ;)

Eldorado har en hel del trevliga varianter också. Har du testat någon annan rolig? Känns som att romsäsongen är här nu.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Denna kanske blir bättre med några års lagring?
Inte alls omöjligt.

Det har jag svårt att tänka mig? Destillerad sprit ändras inte efter att den har tappats på flaska, däremot kanske det kan skilja mellan olika årgångar (har dålig koll på destillat men det är ju lagringen som spelar roll i destillaten om man jämför med vin där både råvara och lagringsmetodik ger impact)
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Det har jag svårt att tänka mig? Destillerad sprit ändras inte efter att den har tappats på flaska, däremot kanske det kan skilja mellan olika årgångar (har dålig koll på destillat men det är ju lagringen som spelar roll i destillaten om man jämför med vin där både råvara och lagringsmetodik ger impact)
Då skiter vi i att lagra å dricker upp! När kommer du å hjälper till pojk?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Det har jag svårt att tänka mig? Destillerad sprit ändras inte efter att den har tappats på flaska, däremot kanske det kan skilja mellan olika årgångar (har dålig koll på destillat men det är ju lagringen som spelar roll i destillaten om man jämför med vin där både råvara och lagringsmetodik ger impact)

Ja, det är en jäkla skillnad mellan olika år i alla fall.
 

EssexX

Panerai
2-Faktor
@Eurenius och @EssexX
image.jpeg

Sitter och röker och dricker denna nu! Riktigt bra är den men bör luftas en 20min i glaset för att "slippa" den markanta spritsmaken. Dock måste jag nog säga att Diplomaticon fortfarande är min favorit ;)


Ingen väg José! Du måste skoja?!
Rökverket förstör dig antagligen.. eller tur att smaken är som baken.

Själv får jag mig tydligen en lill-jamare även en söndag som denna. Skål!

image.jpeg
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Ingen väg José! Du måste skoja?!
Rökverket förstör dig antagligen.. eller tur att smaken är som baken.

Själv får jag mig tydligen en lill-jamare även en söndag som denna. Skål!

image.jpeg
Motorväg och jag heter Carlos!

Nä men det är fullt möjligt att det är cigarren som påverkar. Ska ta en skvätt innan jag röker nästa gång och utvärdera igen.
 
Hej.

Jag tänker köpa mig en flaska bättre rom snart. Har läst mycket om Diplomatico Reserva Exclusiva, den verkar lovande. Vilka fler skulle ni rekommendera att jag kollar på i den prisklassen som finns tillgänglig på Systembolaget? Alltså runt 500 kr. Den enda romen värd att nämnas som jag äger sedan tidigare är Ron Zacapa Gran Reserva.
 

Ponlarsson

Panerai
Hej.

Jag tänker köpa mig en flaska bättre rom snart. Har läst mycket om Diplomatico Reserva Exclusiva, den verkar lovande. Vilka fler skulle ni rekommendera att jag kollar på i den prisklassen som finns tillgänglig på Systembolaget? Alltså runt 500 kr. Den enda romen värd att nämnas som jag äger sedan tidigare är Ron Zacapa Gran Reserva.
Kör Diplomaticon. Som Ron Zacapa men lite, lite godare.
 

Makkanxd

Rolex
Precis testat ron XO för första gången. Fantastiskt god! Jag har bekantat mig med vanliga ron ett tag men xo är helt klart värd de extra slantarna!
IMG_0527.JPG
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Hej.

Jag tänker köpa mig en flaska bättre rom snart. Har läst mycket om Diplomatico Reserva Exclusiva, den verkar lovande. Vilka fler skulle ni rekommendera att jag kollar på i den prisklassen som finns tillgänglig på Systembolaget? Alltså runt 500 kr. Den enda romen värd att nämnas som jag äger sedan tidigare är Ron Zacapa Gran Reserva.
Diplon. Hands down!
 
  • Like
Reactions: ZQT

ZQT

The Banker
2-Faktor
Hej.

Jag tänker köpa mig en flaska bättre rom snart. Har läst mycket om Diplomatico Reserva Exclusiva, den verkar lovande. Vilka fler skulle ni rekommendera att jag kollar på i den prisklassen som finns tillgänglig på Systembolaget? Alltså runt 500 kr. Den enda romen värd att nämnas som jag äger sedan tidigare är Ron Zacapa Gran Reserva.

Instämmer i kören, kör diplo
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Fick dess två i present av polaren
IMG_1355.JPG

Den vänstra är en 12 åring från Barbados på 50% och den högre är fransk med vaniljsmak på 42,8%. Den franska är riktigt god men den från Barbados: wow! Den är en värdig utmanare till Goslings Family Reserve och Diplomatico!
 

matage

Omega
Jag vet inte om jag kan kalla detta en rekommendation utan snarare en "proceed with caution" ;)
Efter att ha sneglat på den under ett antal resor föll jag till föga och plockade upp en Ryoma 7yo förra veckan på nån flygplats.
Jag gillar ju generellt japansk whisky så då borde ju japansk rom passa?

Ett rungande "nja".
Färgen är blekare än en 3-årig Havana Club och doften drar åt grappa med oljighet och finkel.
Snustorr och spritig i munnen. Absolut inte en sipping rum utan snarare jag skulle kunna tänka mig som en digestif för att bota mat-koma (på samma sätt som en grappa ;) )

rum_ryo1.jpg
 
Topp