• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Så är det @Clark Kent
Jag förstår vad du menar men då försvinner ju bundkänslsn :(.
Jag får helt enkelt låta bli att titta på klockan ur vissa vinklar :confused:

Min tanke var att det i sådana fall skulle gå att göra utan att göra hål rakt igenom...att man fortfarande hade läder mot huden och att bund-känslan var densamma. Men jag antar att bandet inte är tillräckligt tjock för att det ska vara görbart.

EDIT: Det kräver ju dessutom micromillimeterprecision i snittet då det ju inte ska synas ovanifrån.
 

sinner

Panerai
Min tanke var att det i sådana fall skulle gå att göra utan att göra hål rakt igenom...att man fortfarande hade läder mot huden och att bund-känslan var densamma. Men jag antar att bandet inte är tillräckligt tjock för att det ska vara görbart.

EDIT: Det kräver ju dessutom micromillimeterprecision i snittet då det ju inte ska synas ovanifrån.

Tanken är god men jag vågar inte ge mig på en sån operation.
Jag saknar precisionen :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Vad säger panelen? Flipp eller flop med bund på tysken?

IMG_6087.JPG
Gillar det som 17! Var köpte du det någonstans?
Tänker mig att det band som fanns till Tudor Ranger skulle kunna funka bra till Sinn.
 

engst

Cartier
Cool, men jag tror att den är en smal andrahandsmarknad för den modellen...

Sant, men ändå... Jag har stor respekt för klockans tänkta tillämpningsområde, och vet att jag låter banal, men det där är ju en klockan man blir glad av att se, med färgerna och så där.

Detta + Sinns fiffiga teknologier + gångbara mått + vettigt pris = köpläge =)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor

Moorflax

Patek
2-Faktor
Det har jag. Men det ser tyvärr ut att vara värre än så. Nedre kronografknappen sitter stenhårt. Ser ut som att knappen fått sig en kyss. Behöver nog ersättas. Innan jag gör nåt mer ska jag försöka skicka tillbaka. Men eftersom det var ett Ebay-köp är jag rädd för att säljaren inte håller KS-standard, om man säger så. Tror det är en orm. Men det återstår att se. I värsta fall blir det mitt första besök i Sumpan vad det lider. Och då blir det nog en dyr rackare detta.
Hur det gått med detta?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Hur det gått med detta?
Hmm. Inte klart ännu. Får tillbaka 200€ på köpeskillingen om den rackarn bara gör som han insinuerar.
Lessons learned: Do your homework from the beginning. Sucker!
Så det blir väl inte som jag tänkte från början, men om jag bara får iväg den på spa så blir det nog bra tillslut. Läget just nu är mest skämshatt. :(
 

Tampa_blord

Panerai
IMG_0620.JPG
IMG_0614.JPG
Idag fick jag ett trevligt paket! 857 UTC. Hade som sagt några år på nacken, länken och boetten är i riktigt fint skick. Vridringsinsatsen och den yttre AR har sett sina bästa dagar, får åtgärdas när den skickas på service helt enkelt :)

So far: Väldigr nöjd! Är tänkt som vardagsbeater och den kommer göra sitt jobb upperligt :) Ska kränga på ett läder band imorgon, alltid kul med variation :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
IMG_0620.JPG
IMG_0614.JPG
Idag fick jag ett trevligt paket! 857 UTC. Hade som sagt några år på nacken, länken och boetten är i riktigt fint skick. Vridringsinsatsen och den yttre AR har sett sina bästa dagar, får åtgärdas när den skickas på service helt enkelt :)

So far: Väldigr nöjd! Är tänkt som vardagsbeater och den kommer göra sitt jobb upperligt :) Ska kränga på ett läder band imorgon, alltid kul med variation :)
Åh dra benet i gruset, vad den där poppade ut! :woot:
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
IMG_0620.JPG
IMG_0614.JPG
Idag fick jag ett trevligt paket! 857 UTC. Hade som sagt några år på nacken, länken och boetten är i riktigt fint skick. Vridringsinsatsen och den yttre AR har sett sina bästa dagar, får åtgärdas när den skickas på service helt enkelt :)

So far: Väldigr nöjd! Är tänkt som vardagsbeater och den kommer göra sitt jobb upperligt :) Ska kränga på ett läder band imorgon, alltid kul med variation :)

Supertuff och den kommer göra jobbet med den äran :) Vad är det för läder du har tänkt att ha till?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hej! Kan någon hjälpa mig med att få fram tillverkningsår på denna - nr på boettlocket 224553

Tack:)
image.jpg

Jag vet att @yonsson hade problem att få fram produktionsår på sin 103:a som var av äldre modell, och att Sinn inte kunde svara på frågan mer än ett ganska brett spann. Min 144 är från 2016 och har nummer som börjar på 144.xxxxxxx så jag antar att de har gjort om nummerföljden. Men jag skulle ställa frågan till Sinn oavsett och de kan kanske om inte annat komma med en kvalificerad gissning baserat på mellan vilka år de hade den typ av pushers som är på din klocka och typsnittet på "automatic" som också skiljer sig från de nyare.

EDIT: Här är en 144:a som säljaren påstår är från -95 och som har ditt typsnitt och samma pushers.

https://www.chrono24.se/sinn/144-da...liegerchronograph-stahl-163048--id5806314.htm

EDIT2: Samtidigt som den här påstådda 95:n ser ut som de nya. Men det kan ju vara så att just 95 kom det en uppdatering av tavla, och i sådana fall gäller det bara att leta sig bakåt och jämföra.

https://www.chrono24.se/sinn/144-st--id5630939.htm
 
Senast ändrad:

Tampa_blord

Panerai
@Clark Kent Tack, det tror jag verkligen :)

Jag är mitt i en flytt (bor med fru och barn hemma hos svärföräldrarna i väntan på att vårat nya hus ska bli klart... whopido) så de mesta av mina klockprylar står i ett förråd... Men det får bli ett asso band som nu sitter på en Smiths :) Kan bli snyggt, får se imorgon.
Bild utlovas :)

Hade Hirsch Ranger på en Oris 65 tidigare, sjukt sugen på att köpa ett sånt band till 857:an, snyggaste och skönaste bandet jag haft
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag vet att @yonsson hade problem att få fram produktionsår på sin 103:a som var av äldre modell, och att Sinn inte kunde svara på frågan mer än ett ganska brett spann. Min 144 är från 2016 och har nummer som börjar på 144.xxxxxxx så jag antar att de har gjort om nummerföljden. Men jag skulle ställa frågan till Sinn oavsett och de kan kanske om inte annat komma med en kvalificerad gissning baserat på mellan vilka år de hade den typ av pushers som är på din klocka och typsnittet på "automatic" som också skiljer sig från de nyare.

EDIT: Här är en 144:a som säljaren påstår är från -95 och som har ditt typsnitt och samma pushers.

https://www.chrono24.se/sinn/144-da...liegerchronograph-stahl-163048--id5806314.htm

EDIT2: Samtidigt som den här påstådda 95:n ser ut som de nya. Men det kan ju vara så att just 95 kom det en uppdatering av tavla, och i sådana fall gäller det bara att leta sig bakåt och jämföra.

https://www.chrono24.se/sinn/144-st--id5630939.htm
Sinn har bara reggat serienummer från efter ägarbytet.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
@Clark Kent Tack, det tror jag verkligen :)

Jag är mitt i en flytt (bor med fru och barn hemma hos svärföräldrarna i väntan på att vårat nya hus ska bli klart... whopido) så de mesta av mina klockprylar står i ett förråd... Men det får bli ett asso band som nu sitter på en Smiths :) Kan bli snyggt, får se imorgon.
Bild utlovas :)

Hade Hirsch Ranger på en Oris 65 tidigare, sjukt sugen på att köpa ett sånt band till 857:an, snyggaste och skönaste bandet jag haft

Jag är lite förtjust i Sinn´s eget läder annars, som jag har både till U1 och 144. Tycker att det sluter upp mot boetten finfint och utformningen på sömmarna gör att det nästan blir lite bund-känsla.

Lånade bilder.

857-utc_v1.jpg
SI-176.jpg
Sinn8571_zpsa7f650b5.jpg
 

Tampa_blord

Panerai
2016-12-14 06.09.14.jpg
Jag är lite förtjust i Sinn´s eget läder annars, som jag har både till U1 och 144. Tycker att det sluter upp mot boetten finfint och utformningen på sömmarna gör att det nästan blir lite bund-känsla.

Lånade bilder.

857-utc_v1.jpg
SI-176.jpg
Sinn8571_zpsa7f650b5.jpg

Håller med, har tittat en del på det där bandet och det är riktigt snyggt!

Här är i alla fall en bild på bandet som åker på imorgon :) Ha överseende med att det inte är en Sinn ;)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Plockade fram 144:n efter att det frågats om årsmodell. Kom att tänka på vilken skillnad det kan vara i hur man upplever lika stora klockor. Både Ezm3 och 144 ST är 41mm i boetten, men därefter är det inte många mått som är likadana. Nu när jag har haft Ezm3 så gott som oavbrutet i två veckor och byter till 144 så slås jag av hur mycket högre den är. Det är absolut inget jag tänker på efter någon dags bärande, men nu blir skillnaden så markant att det inte riktigt går att bortse från. Jag hoppas verkligen att det kommer försvinna en millimeter eller två när jag ska byta ut den glasade baksidan mot en solid i stål.

Vänsterkronan på Ezm3 lämnar ju förutsättningar att göra en GMT-variant i och med att kronorna inte ligger och skaver :D

fullsizeoutput_b0d.jpeg
IMG_20170321_225804.jpg
fullsizeoutput_b0e.jpeg
fullsizeoutput_b0f.jpeg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Plockade fram 144:n efter att det frågats om årsmodell. Kom att tänka på vilken skillnad det kan vara i hur man upplever lika stora klockor. Både Ezm3 och 144 ST är 41mm i boetten, men därefter är det inte många mått som är likadana. Nu när jag har haft Ezm3 så gott som oavbrutet i två veckor och byter till 144 så slås jag av hur mycket högre den är. Det är absolut inget jag tänker på efter någon dags bärande, men nu blir skillnaden så markant att det inte riktigt går att bortse från. Jag hoppas verkligen att det kommer försvinna en millimeter eller två när jag ska byta ut den glasade baksidan mot en solid i stål.

Vänsterkronan på Ezm3 lämnar ju förutsättningar att göra en GMT-variant i och med att kronorna inte ligger och skaver :D

fullsizeoutput_b0d.jpeg
IMG_20170321_225804.jpg
fullsizeoutput_b0e.jpeg
fullsizeoutput_b0f.jpeg
Bra jämförelse!
Ezm3:an ligger som en överkörd plattfisk mot handleden! :woot:
Vet du, eller någon annan, hur mycket det skiljer i höjd på ezm3 och ezm13?
 
Topp