• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Den här släppet hade jag helt missat. Från deras Classic-serie och den ser ju riktigt trevlig ut. Prismässigt kommer den hamna runt 18´.
36mm, 9mm på höjden, vattentäthet 10bar och med samma standardisering mot magnetism, (DIN8309), och stöttålighet, (DIN8308), som exempelvis U1.

Notera hur den yttersta delen av index svävar över silvertavlan och hur sylvassa både index och visare ser ut att vara.

Som många brukar påpeka kanske det är lite knepigt med 19mm bandbredd, men Sinn lämnar i alla fall tre alternativ. Det på bilden, ett svart även det utan söm samt ett svart i ko som är alligatorpräglat.

Kör en dubbelpost på den här även i Basel-tråden så att fler får se den här grymma Sinn-dressaren.

sinn-1736-gear-patrol-full-lead-6.jpg
sinn-1736-gear-patrol-full-lead-3-4.jpg
 
Senast ändrad:

Moorflax

Patek
2-Faktor
Den här släppet hade jag helt missat. Från deras Classic-serie och den ser ju riktigt trevlig ut. Prismässigt kommer den hamna runt 18´.
36mm, 9mm på höjden, vattentäthet 10bar och med samma standardisering mot magnetism, (DIN8309), och stöttålighet, (DIN8308), som exempelvis U1.

Notera hur den yttersta delen av index svävar över silvertavlan och hur sylvassa både index och visare ser ut att vara.

Som många brukar påpeka kanske det är lite knepigt med 19mm bandbredd, men Sinn lämnar i alla fall tre alternativ. Det på bilden, ett svart även det utan söm samt ett svart i ko som är alligatorpräglat.

Kör en dubbelpost på den här även i Basel-tråden så att fler får se den här grymma Sinn-dressaren.

sinn-1736-gear-patrol-full-lead-6.jpg
sinn-1736-gear-patrol-full-lead-3-4.jpg
Att det aldrig kan få vara helt perfekt?!
19 mm mellan luggarna är ju mumma, tavlan och index är grymma, kronan ser helt underbar ut men varför varför varför varför gör de den i 36 mm?
38 mm hade i min värld varit perfekt!
 

Case

Panerai
Den här släppet hade jag helt missat. Från deras Classic-serie och den ser ju riktigt trevlig ut. Prismässigt kommer den hamna runt 18´.
36mm, 9mm på höjden, vattentäthet 10bar och med samma standardisering mot magnetism, (DIN8309), och stöttålighet, (DIN8308), som exempelvis U1.

Notera hur den yttersta delen av index svävar över silvertavlan och hur sylvassa både index och visare ser ut att vara.

Som många brukar påpeka kanske det är lite knepigt med 19mm bandbredd, men Sinn lämnar i alla fall tre alternativ. Det på bilden, ett svart även det utan söm samt ett svart i ko som är alligatorpräglat.

Kör en dubbelpost på den här även i Basel-tråden så att fler får se den här grymma Sinn-dressaren.

sinn-1736-gear-patrol-full-lead-6.jpg
sinn-1736-gear-patrol-full-lead-3-4.jpg
Grym modern dressare! En sån som på avstånd ser vanlig ut men som vid närmare betraktelse har en mängd intressanta designval.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Att det aldrig kan få vara helt perfekt?!
19 mm mellan luggarna är ju mumma, tavlan och index är grymma, kronan ser helt underbar ut men varför varför varför varför gör de den i 36 mm?
38 mm hade i min värld varit perfekt!

Håller med att 38 hade varit ett bättre steg från den redan befintliga 42mm-classic, (finns dock inte med samma tavla och visare), samt att de då även hade kunnat ha en 33mm variant med den nya tavlan för dam. 33/38/42 hade varit grymt!

Kronan har ett system som de kallar D3. Jag vet inte om andra tillverkare har samma/liknande system, men här är lite att läsa om det i alla fall.

"In our D3-System watches, the push-piece pins and crown shafts are mounted directly in a fine-finished case aperture, creating a perfect seal to the case.

In conventional designs, the push-piece pin and crown shaft are mounted in the case hole inside a tube insert. The required tube seal not only represents an additional potential source of gas diffusion (see Ar-Dehumidifying Technology), but careless handling can also lead to loss of water resistance with this design. This is because the push-piece pin and the crown shaft can bend in the tube if exposed to lateral knocks, permitting moisture to penetrate. This is a risk which also exists in screwable crowns and push-pieces when they are unscrewed to make an adjustment.

The D3-System permits the crown and push-piece to be integrated in the case, providing reliable protection from lateral knocks and the penetration of dust or moisture."
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag hade förresten också gärna sett att de var konsekventa i typsnittet på "S" mellan krona och tavla. Det nuvarande på kronan är inte elegant nog till dressaren enligt min mening och stör helhetsintrycket en hel del tyvärr.

1736-St-I-4N_R.jpg
 

Limpas

Cartier
Efter att både ha fått en dotter och flyttat så har klockintresset hamnat lite i skymundan, men nu börjar det så smått smyga sig på igen. Jag har troget haft min 556i i stort sett varje dag och inte riktigt tänkt på vad det innebär, men den är helt enkelt för jäkla bra. Det enda jag stör mig lite på är att det inte finns någon särskild markering vid 12 (och 3, 6, 9 kanske) vilket kan göra den lite svåravläst ibland, men det är sällan ett reellt problem. Dess enkelhet är ju samtidigt dess styrka. Tycker även om att den är så smidig och inte bygger så mycket på höjden. Så fort jag tar på mig någon annan klocka så stör jag mig på hur den fastnar i manschetten hela tiden.

Nu till sommaren blir man ju lite sugen på gummi. Har alltid kört den på länk? Är bra sugen på det integrerade gummit (nåja, silikonet) med kompakt viklås, men priset tar emot (är ju typ halva klockans värde). Någon som har erfarenhet av gummi på den och kan komma med input? :)

556i.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Efter att både ha fått en dotter och flyttat så har klockintresset hamnat lite i skymundan, men nu börjar det så smått smyga sig på igen. Jag har troget haft min 556i i stort sett varje dag och inte riktigt tänkt på vad det innebär, men den är helt enkelt för jäkla bra. Det enda jag stör mig lite på är att det inte finns någon särskild markering vid 12 (och 3, 6, 9 kanske) vilket kan göra den lite svåravläst ibland, men det är sällan ett reellt problem. Dess enkelhet är ju samtidigt dess styrka. Tycker även om att den är så smidig och inte bygger så mycket på höjden. Så fort jag tar på mig någon annan klocka så stör jag mig på hur den fastnar i manschetten hela tiden.

Nu till sommaren blir man ju lite sugen på gummi. Har alltid kört den på länk? Är bra sugen på det integrerade gummit (nåja, silikonet) med kompakt viklås, men priset tar emot (är ju typ halva klockans värde). Någon som har erfarenhet av gummi på den och kan komma med input? :)

556i.jpg

556 I är grym och lockar mer och mer. Det finns ju en variant med markering för 3/6/9 samt datum mellan 4 och 5, 556A. Personligen så föredrar jag I då den är så väldigt clean utan att för den delen bli tråkig utan tvärtom, tavlan känns levande.

Jag har bara gummit till U1 med det stora viklåset och som många säkert kommer att påpeka har det en förmåga att dra åt sig lite damm, däremot är det inget som stör så väldigt mycket. Hade jag köpt viklås till 556 I hade jag definitivt valt det mindre låset då det blir mer i proportion med klockan i övrigt. Konstruktionen på det stora låset är solitt som en kassaskåp och jag tycker att det håller hög kvalitet.

Vad har du fått för pris på gummi plus viklås?

img57913847.jpg
 

Igge

Panerai
Även jag har det stora låset till min U1, uppfattar det inte som för stort men jag har å andra sidan inte provat det lilla låset, det kanske är skönare. Man får inte dykförlängningen med det, men hur många använder det?
 

Zalath

Panerai
Den här släppet hade jag helt missat. Från deras Classic-serie och den ser ju riktigt trevlig ut. Prismässigt kommer den hamna runt 18´.
36mm, 9mm på höjden, vattentäthet 10bar och med samma standardisering mot magnetism, (DIN8309), och stöttålighet, (DIN8308), som exempelvis U1.

Notera hur den yttersta delen av index svävar över silvertavlan och hur sylvassa både index och visare ser ut att vara.

Som många brukar påpeka kanske det är lite knepigt med 19mm bandbredd, men Sinn lämnar i alla fall tre alternativ. Det på bilden, ett svart även det utan söm samt ett svart i ko som är alligatorpräglat.

Kör en dubbelpost på den här även i Basel-tråden så att fler får se den här grymma Sinn-dressaren.

sinn-1736-gear-patrol-full-lead-6.jpg
sinn-1736-gear-patrol-full-lead-3-4.jpg
Vilken skönhet! Mysigt med en dålig dressklocka. Lite som en Sinn-variant av DateJust.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Jag antar att du menar toolig? :)
Jag är nästan säker på att han menade toolig :D
556i är en riktig skön allroundklocka som inom en snart framtid, vet inte när, kommer landa hos mig.
Även jag har det stora viklåset till min U1:a. Jag upplever att gummit blir resistent efter ett tag och inte alls drar åt sig damm.
edit: Det lilla låset är väl någon form av butterfly-historia?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag är nästan säker på att han menade toolig :D
556i är en riktig skön allroundklocka som inom en snart framtid, vet inte när, kommer landa hos mig.
Även jag har det stora viklåset till min U1:a. Jag upplever att gummit blir resistent efter ett tag och inte alls drar åt sig damm.
edit: Det lilla låset är väl någon form av butterfly-historia?

Exakt...liten bild men där ser man hur det fungerar.

images6.jpg


EDIT: Det här är gummit som Sinn säljer med Ezm3, dvs inget viklås och heller inte kurvat. Inte alls min melodi tyvärr.

603ezm3-rb3.jpg
 

Igge

Panerai
Lite sugen på ett grönt gummi till U1an, vet någon om Erikson brukar ha dessa på hyllan? Kostnaden är väll run 800 vill jag minnas.
 

Limpas

Cartier
556 I är grym och lockar mer och mer. Det finns ju en variant med markering för 3/6/9 samt datum mellan 4 och 5, 556A. Personligen så föredrar jag I då den är så väldigt clean utan att för den delen bli tråkig utan tvärtom, tavlan känns levande.

Jag har bara gummit till U1 med det stora viklåset och som många säkert kommer att påpeka har det en förmåga att dra åt sig lite damm, däremot är det inget som stör så väldigt mycket. Hade jag köpt viklås till 556 I hade jag definitivt valt det mindre låset då det blir mer i proportion med klockan i övrigt. Konstruktionen på det stora låset är solitt som en kassaskåp och jag tycker att det håller hög kvalitet.

Vad har du fått för pris på gummi plus viklås?

img57913847.jpg

Jodå, 556a har jag sett men inte fastnat alls för. Det jag menar är mer att man skulle ha lite annorlunda index på åtminstone 12-markeringen för att kunna orientera urtavlan snabbare, framförallt i mörker där den blir helt symmetrisk.

Förra sommaren skulle gummi och kompakt lås gå på 2800. Känns väldigt saftigt men samtidigt tror jag att det kan bli en riktigt bra kombo till sommaren. Det stora låset har jag räknat bort då det som du säger skulle se väldigt stort ut mot klockan men samtidigt bli för klumpigt på mina taniga handleder. Till en U1a är det ju helt rätt :) Drömmer f.ö. om en U1a men har provat den och den är tyvärr för stor för mig. Den är ju sjukt grym..

Min 556i har blivit en riktig vapendragare. Behöver en klocka som funkar till skjortan på kontoret samtidigt som den kan hänga med när det blir lite grisigare göra då mina dagar kan innehålla båda, och det gör denna med bravur. Den kanske förtjänar ett gummi ändå.. :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jodå, 556a har jag sett men inte fastnat alls för. Det jag menar är mer att man skulle ha lite annorlunda index på åtminstone 12-markeringen för att kunna orientera urtavlan snabbare, framförallt i mörker där den blir helt symmetrisk.

Förra sommaren skulle gummi och kompakt lås gå på 2800. Känns väldigt saftigt men samtidigt tror jag att det kan bli en riktigt bra kombo till sommaren. Det stora låset har jag räknat bort då det som du säger skulle se väldigt stort ut mot klockan men samtidigt bli för klumpigt på mina taniga handleder. Till en U1a är det ju helt rätt :) Drömmer f.ö. om en U1a men har provat den och den är tyvärr för stor för mig. Den är ju sjukt grym..

Min 556i har blivit en riktig vapendragare. Behöver en klocka som funkar till skjortan på kontoret samtidigt som den kan hänga med när det blir lite grisigare göra då mina dagar kan innehålla båda, och det gör denna med bravur. Den kanske förtjänar ett gummi ändå.. :)

Ok, då är jag med...typ ett dubbelindex vid 12 eller liknande. Så klart att den förtjänar ett gummi :)

Det är synd bara att det är ganska dåliga bilder och försvinnande lite info om band och spännen på Sinn´s hemsida. Om man googlar så ser det ut som att gummit som sitter på de flesta 556 I är rakt medan de 556 A som har gummi har kurvade som sluter upp mot boetten, skumt minst sagt då de har samma boett.
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Den här släppet hade jag helt missat. Från deras Classic-serie och den ser ju riktigt trevlig ut. Prismässigt kommer den hamna runt 18´.
36mm, 9mm på höjden, vattentäthet 10bar och med samma standardisering mot magnetism, (DIN8309), och stöttålighet, (DIN8308), som exempelvis U1.

Notera hur den yttersta delen av index svävar över silvertavlan och hur sylvassa både index och visare ser ut att vara.

Som många brukar påpeka kanske det är lite knepigt med 19mm bandbredd, men Sinn lämnar i alla fall tre alternativ. Det på bilden, ett svart även det utan söm samt ett svart i ko som är alligatorpräglat.

Kör en dubbelpost på den här även i Basel-tråden så att fler får se den här grymma Sinn-dressaren.

sinn-1736-gear-patrol-full-lead-6.jpg
sinn-1736-gear-patrol-full-lead-3-4.jpg

Grymt fin! Vilken kombination av elegans och prestanda!

/Henrik
 
Topp