• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Moorflax

Patek
2-Faktor
Liten uppdatering. En passande mc-tur till Sumpan i måndags i det vackra vädret, njutfullt ackompanjertat av ett Acrasystem utan insats, jävlar vad det låter förresten, blev rädd för tinnitus ett tag..., medgav ett besök hus Erikson Ur.
Väl på plats samtalade jag med en trevlig kvinna som tog emot min 103:a. Inga konstigheter.
- Vi beställer hem tryckknappar och kollar servicebehov. Om vi inte får hem rätt knappar på tre(!) försök så skickar vi klockan till Tyskland för åtgärd. Vi hör av oss senare i veckan.
- Polering, hur är det med det?
-Det är lite speciellt med Sinn. Ägarna brukar inte vilja det...
Alltså, hörni Sinndårar. Vad är ni för ena egentligen? Tror ni att det det här är nån toolklocka eller???

Idag ringde Daniel upp.
-Nya knappar behövs. Med jobb och de tätningar som behövs, styvt 2000:-. Vill du så är det läge att byta även krona, kronhals och bom.
-....Okej. Vad rekommenderar ni?
- Om vattentäthet ska säkras bör man byta detta.
- Kör!
Landar på drygt 3000:-.
Klockan är sedan 2009. Men service då, hur ser det ut där.
-Behövs inte. Vi justerar gången på den. Det räcker.
- När är det dags då?
- När den börjar gå dåligt.
Alltså. Är detta kvalitet eller?
Tänk att man kan bli så glad för en kostnad för lite metalldelar på 3000:-... Känns nästan som en vinst. :)
Bara ett krux. 4-8, jag hoppades han skulle säga dagar. Det sa han inte... Veckor skulle det ta.:bawling::bawling::bawling:
Jag vill ju va med och bidra i tråden idag! Idag, idag, idag!!! :)
Kvalitetsinlägg på min ära! :)
Det betyder för min del att jag kan rocka min 103:a ett bra tag till innan service.
Du lär junköpa en Sinn att ha så länge din är på service. Du kan ju inte vara sinnlös liksom.
Vad är det för hoj du har förresten?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Kvalitetsinlägg på min ära! :)
Det betyder för min del att jag kan rocka min 103:a ett bra tag till innan service.
Du lär junköpa en Sinn att ha så länge din är på service. Du kan ju inte vara sinnlös liksom.
Vad är det för hoj du har förresten?
Tackar för det!
Mhm. En till vore trevligt, men sen var det den detaljen med ekonomin också. Vilar på hanen ett slag tror jag. Och sen tänkte jag att det skulle räcka med fyra ur... eller iaf automatiska... batterivarianter räknas ju inte :)
Hojen är en MT09 i dirttrack stuk, kallas sport tracker. Trevlig :)
IMG_20170405_214915.jpg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tack!
103 A sa B gick inte att köpa på länk (som jag förstår det) så denna köptes beggad i efterhand. Det är en sk Fine-Link-Metal men jag vet inte vad den har för referensnummer.
Okej, vet du vilken klocka den suttit på? Jag är intresserad av samma lösning som du har, men fick höra från urmakaren, att näpp, det funkar inte. Bilden du visar tyder på annat :)
Frågan var då förvisso den att det var en 104:as länk till en 103:a. Vet du hur det var för din del?
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Okej, vet du vilken klocka den suttit på? Jag är intresserad av samma lösning som du har, men fick höra från urmakaren, att näpp, det funkar inte. Bilden du visar tyder på annat :)
Frågan var då förvisso den att det var en 104:as länk till en 103:a. Vet du hur det var för din del?
103 och 104 delar väl samma boett?
Rätta mig gärna om jag har fel men borde inte en 22 mm-länk från t.ex 757 UTC passa utmärkt på en U1:a?

Namnlöst-1.jpg
 

viwe

Panerai
2-Faktor
Hej Sinn lovers. Jag är sugen på att klämma på en 556. Bor i Göteborg och har förstått det som att det inte finns AD på denna sida landet. Är det någon KS medlem som bor i krokarna som vill låta mig testa modellen?
Allra vänligaste hälsningar från Viktor
 

Yoko

Panerai
2-Faktor
Okej, vet du vilken klocka den suttit på? Jag är intresserad av samma lösning som du har, men fick höra från urmakaren, att näpp, det funkar inte. Bilden du visar tyder på annat :)
Frågan var då förvisso den att det var en 104:as länk till en 103:a. Vet du hur det var för din del?
Vet inte vilken klocka den suttit på innan men precis som @Moorflax så ser inte heller jag varför en länk från en 104 inte skulle fungera på en 103.

Kanske har @Clark Kent mer info i frågan?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Vet inte vilken klocka den suttit på innan men precis som @Moorflax så ser inte heller jag varför en länk från en 104 inte skulle fungera på en 103.

Kanske har @Clark Kent mer info i frågan?
Jag trodde också det, men Erikssons Ur hävdade bestämt motsatsen. Dock tycker jag också att det ser ut som att de mycket riktigt delar boett.
Kollar man runt lite så verkar det råda lite delade meningar, beroende på vem man frågar. Det var därför jag hoppades att du kanske visste.
 
Jag trodde också det, men Erikssons Ur hävdade bestämt motsatsen. Dock tycker jag också att det ser ut som att de mycket riktigt delar boett.
Kollar man runt lite så verkar det råda lite delade meningar, beroende på vem man frågar. Det var därför jag hoppades att du kanske visste.


Vad jag läst mig till är det samma länk men med olika ändlänkar pga. skillnaderna i brottens tjocklek.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag har blivit helt såld på 757:an och får jag välja och tänka bort pengarna så vill jag ha diapalklockan med finelinken :)

IMG_0837.JPG
Den är så clean. Glaset är så klart att du inte ser det. Den har ingen sekundvisare som rör sig, endast minutvisare och timvisare rör sig, vilket du kan knappt se. Alltså totalt lugn när du tittar på tavlan. Men upplösningen med minutvisaren är så bra att du i princip kan avgöra hur många sekunder över hel minut klockan är ändå. Riktigt rogivande faktiskt. Rekommenderas.
Det är väl bara storleken som är lite i överkant.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Den är så clean. Glaset är så klart att du inte ser det. Den har ingen sekundvisare som rör sig, endast minutvisare och timvisare rör sig, vilket du kan knappt se. Alltså totalt lugn när du tittar på tavlan. Men upplösningen med minutvisaren är så bra att du i princip kan avgöra hur många sekunder över hel minut klockan är ändå. Riktigt rogivande faktiskt. Rekommenderas.
Det är väl bara storleken som är lite i överkant.
Oj, just ja! Har inte ens tänkt på att det inte är någon sekundvisare! :)
Har du bilder?
 

demondave

Rolex
Och jag som redan var avis på Din UX :)
Vad finns det att säga om kniven, tro?

Det står Sinn på den.. :D

Känns jäkligt solid, har ett par skruvmejslar(sjärn/spår), en vass sax, någon konstig typ av syl, någon form av böjd tortyrkniv med böljande vassa tänder och en vanlig kniv förstås. Ser ut som att det är en glaskrossarspets på ena kortsidan också, om det inte råkar vara något verktyg jag inte lyckats pilla ut. Långt ifrån billigt reklamskräp. Snyggt med ett Sinn reseetui med formskuret skumgummi som kniven passar perfekt i.

Det känns verkligen som att Sinn gjort en fällkniv, samma känsla av toolighet.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tack!
103 A sa B gick inte att köpa på länk (som jag förstår det) så denna köptes beggad i efterhand. Det är en sk Fine-Link-Metal men jag vet inte vad den har för referensnummer.

Okej, vet du vilken klocka den suttit på? Jag är intresserad av samma lösning som du har, men fick höra från urmakaren, att näpp, det funkar inte. Bilden du visar tyder på annat :)
Frågan var då förvisso den att det var en 104:as länk till en 103:a. Vet du hur det var för din del?

Jag har tyvärr inget ref.nr. Den har innan den hamnade i min ägo suttit på en 103:a, men även på en 103 St Ty men där ändlänkarna inte riktigt passade perfekt.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Nu kan de åka tryggt alla tre om man ska på semester :)

IMG_20170407_102131.jpg
IMG_20170407_102347.jpg
Alltså. Nu har du skjutit över målet. Tre boxar??? Du har ju tre klockor och åtminstone en arm att sätta dem på. Alltså behöver du bara två boxar, för inte fasen ska de behöva leva sina liv i boxar under en resa!?
För att lösa din situation ser jag bara en lösning. Ge en till mig! :p
 

frest73

Cartier
2-Faktor
Jag ska försöka översätta det här senare, men jag misstänker att det skyddar kontokorten på en massa sätt utöver att det inte riskerar att avmagnetiseras.

jodå, andra bilden listar vad som skyddas:
- kontokortet kan inte knäckas/böjas
- skydd mot att RFID- eller NFC-avläsare hittar på något (sägs annars kunna användas för id-stölder?)
- magneter
- värmedeformation
- skydd mot repor
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Alltså. Nu har du skjutit över målet. Tre boxar??? Du har ju tre klockor och åtminstone en arm att sätta dem på. Alltså behöver du bara två boxar, för inte fasen ska de behöva leva sina liv i boxar under en resa!?
För att lösa din situation ser jag bara en lösning. Ge en till mig! :p

Det kan kanske vara en fjärde på ingång :)
 
Topp