• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Moorflax

Patek
2-Faktor
Hur använder man en tidvattenbezel?

Jag kan tänka mig att vi som jobbar till sjöss eller de som rättare sagt som jobbar utanför Östersjön kan ha nytta av en sådan:) gällande funktionen på bezeln är jag inte exakt insatt i men eftersom tidvattnet beror på i största del av månens dragningskraft och den är ju kopplad till tiden beroende vart månen befinner sig. Olika delar av jorden har olika tidvatten då kontinenter, uppgrundningar och sund påverkar tidvattnet. Dock om jag inte minns helt fel så är det alltid två högvatten och två lågvatten per dygn, dock varierar längden sinsemellan dygnet beroende på plats. För att räkna ut tidvattnet på just den plats du befinner dig på eller ska till behöver du en tidvattenkalender och ett tillhörande formulär för att räkna ut tid för neap (lågvatten) och spring (högvatten). Antar att du ställer in bezeln på den tiden på något sätt. :)

Så här skriver de på watchbuys :
Over the years, Sinn has produced a number of tide watches, and the new Sinn 240 St GZ on Bracelet is designed to do just that - indicate high and low tides. This information is particularly important to skilled sailors and water sports enthusiasts.

The key to measuring tides and water levels is the rotating blue bezel just under the sapphire crystal. The rotating tide bezel can be used to read the relative water level of a location in terms of current tide, i.e. the time until the next high tide.

All you need to know is the time of the last high tide and correlate this with the triangular mark HW 1 on the rotating bezel. This information may be found from a tide table or tide calendar.

The hour hand is then used to read the current water level on the rotating tide bezel.

You can also read the expected relative water levels for any given time until the time of the next high tide, which is then shown at the position HW 2.
 

Oscar900218

Cartier
Så här skriver de på watchbuys :
Over the years, Sinn has produced a number of tide watches, and the new Sinn 240 St GZ on Bracelet is designed to do just that - indicate high and low tides. This information is particularly important to skilled sailors and water sports enthusiasts.

The key to measuring tides and water levels is the rotating blue bezel just under the sapphire crystal. The rotating tide bezel can be used to read the relative water level of a location in terms of current tide, i.e. the time until the next high tide.

All you need to know is the time of the last high tide and correlate this with the triangular mark HW 1 on the rotating bezel. This information may be found from a tide table or tide calendar.

The hour hand is then used to read the current water level on the rotating tide bezel.

You can also read the expected relative water levels for any given time until the time of the next high tide, which is then shown at the position HW 2.

Okej där ser man, sjukt bra sak ändå Sinn har tillverkat. Och kul:)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
356:an är grym och din är inget undantag! Vackert!

När slutade Sinn med 356 UTC? Och varför? o_O Var det i samband med att man släppte 358 DIAPAL?
Ja det verkar knasigt att ta bort en av den snyggaste klockorna ur sortimentet. En utc och kronograf i en mindre storlek borde även det ha varit intressant för Sinn att ha i uppställningen kan man tycka. Har sett att den tillverkades 2013 så den kanske togs bort året efter?

wp_ss_20170517_0001 (2).png
 
Ja det verkar knasigt att ta bort en av den snyggaste klockorna ur sortimentet. En utc och kronograf i en mindre storlek borde även det ha varit intressant för Sinn att ha i uppställningen kan man tycka. Har sett att den tillverkades 2013 så den kanske togs bort året efter?

wp_ss_20170517_0001 (2).png
Det är inte så att det börjar bli ont om V7750 GMT-verk? Jag tror inte Selitta har den varianten i sitt sortiment?
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Det är inte så att det börjar bli ont om V7750 GMT-verk? Jag tror inte Selitta har den varianten i sitt sortiment?
Sinn har slutat med Valjoux 7750- verk i sina klockor till förmån för Selitta SW500 i vanliga 356. Om det gör att man inte kan ha utc låter jag vara osagt. :)
Trist hur som helst, det hade varit en trevlig resekamrat.
Läs mer
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Det är inte så att det börjar bli ont om V7750 GMT-verk? Jag tror inte Selitta har den varianten i sitt sortiment?

Sinn har slutat med Valjoux 7750- verk i sina klockor till förmån för Selitta SW500 i vanliga 356. Om det gör att man inte kan ha utc låter jag vara osagt. :)
Trist hur som helst, det hade varit en trevlig resekamrat.
Läs mer

När jag söker efter ETA-Valjouxverk med gmt på Sinns hemsida så ser jag att 103, 144, 358, 756 och 757 med kusiner har detta verk.

etavaljoux.jpg
 

leiden

Rolex
Har Sinn listat priserna på deras olika band och länkar på sin hemsida? Jag kan inte hitta det men det kanske beror på att jag letar för dåligt.
Alternativt om någon har koll på vad Eriksons tar för tex läderband och H-länk?
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Har Sinn listat priserna på deras olika band och länkar på sin hemsida? Jag kan inte hitta det men det kanske beror på att jag letar för dåligt.
Alternativt om någon har koll på vad Eriksons tar för tex läderband och H-länk?
Jag tror inte det står på deras hemsida faktiskt. (och jag har synat den sidan noga)
Det bästa alternativet är att ringa Erikson Urhandel tycker jag!
Har för mig att en H-länk ligger någonstans kring 3k men kan inte den exakta siffran.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Har Sinn listat priserna på deras olika band och länkar på sin hemsida? Jag kan inte hitta det men det kanske beror på att jag letar för dåligt.
Alternativt om någon har koll på vad Eriksons tar för tex läderband och H-länk?

Känns tråkigt att det är lite mycket nu att jag inte hinner med att skriva i tråden :( Ingen mening att kasta sig in i diskussioner när jag ändå inte hinner med att läsa svaren. Men det är mysigt att det är så bra drag i tråden, och fortfarande med samma höga kvalitet :)

Jag är 99% att länken kostar 3´och sen skiljer det sig lite mellan de olika läderbanden. Det till min 144st kostade 1.200sek om jag inte minns helt fel, men jag tror att de enklare ligger runt en tusenlapp.

IMG_20161122_150655.jpg
 

leiden

Rolex
Jag tror inte det står på deras hemsida faktiskt. (och jag har synat den sidan noga)
Det bästa alternativet är att ringa Erikson Urhandel tycker jag!
Har för mig att en H-länk ligger någonstans kring 3k men kan inte den exakta siffran.

Känns tråkigt att det är lite mycket nu att jag inte hinner med att skriva i tråden :( Ingen mening att kasta sig in i diskussioner när jag ändå inte hinner med att läsa svaren. Men det är mysigt att det är så bra drag i tråden, och fortfarande med samma höga kvalitet :)

Jag är 99% att länken kostar 3´och sen skiljer det sig lite mellan de olika läderbanden. Det till min 144st kostade 1.200sek om jag inte minns helt fel, men jag tror att de enklare ligger runt en tusenlapp.

IMG_20161122_150655.jpg
Tack båda två för informativa svar :)
 

leiden

Rolex
Topp