• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om solglasögon

Schildfat

Cartier
Hej på Er! :)

Nu när våren är förestående är det dags att ha en renodlad tråd för enbart solglasögon då det inte finns någon sedan tidigare. Här diskuterar vi ev. köp, köptips, olika solglasögon och sommarens trender, så slipper vi posta i klädtråden ;)

Posta gärna bilder på vad du rockar för solglasögon eller vad du ska köpa! Själv kör jag ett par Persol 649, tycker dock inte att jag passar helt bra i dem så det blir något annat rätt snart,

IMG_4129.jpg
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
IMG_0086.JPG
Jag har kört Ray Ban de senaste åren. Just nu varvar jag ett par Wayfarer med Liteforce båge och polariserade glas med ett par klassiska pilotbågar. Liteforcebågen är riktigt smutt och sitter som en smäck!
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Jag är ju lite av en prylnörd och även solbrillor jag har gjort lite research på och testat åtskilliga märken och modeller.
Här är min personliga review och råd.

Trenden just nu är ju runda modeller men jag har mer fokuserat på funktion, prestanda och prisvärdhet.

Ray Ban: klassiska och håller måttet stilmässigt men finns betydligt mer prisvärda alternativ avseende glasets funktion och prestanda.

Maui Jim: Min personliga favorit, utvecklades från början av surfare på Hawaii som ville få bort blänket från vattnet. Otrolig färgåtergivning och nästan alltid polariserande glas. De har IMHO lett utvecklingen av glas under lång tid. Jämför ett par Maui jim och titta på detaljer i solljus så får man en aha-upplevelse.

Oakley: alltid använt deras Flak Jacket serie med polariserande glas vid sport och rörelse. De har bl a utvecklat ett smart gummi som kniper åt vid fuktigt så de inte faller av nästan och öronen om man blir svettig. Alltid cool design och välbyggda bågar. Dock inte testat deras helt nya glas de lanserade förra året och sägs vara grymma för sport ändamålet. Deras robusta beater Oakley Men’s GasCan är ett tips.

Under armour. Testat deras predator modell. Robusta men känns inte riktigt lika genomtänkta i design, bågar och glas som Oakley och Maui jim ovan.

Bolle: Billigare alternativ som alltid varit en underdog i branschen men ok värde för pengarna IMHO, och här kommer man in på massa märken med spännande bakgrund.

Leeds: Här kommer vi in på utility-kategorin, i detta fall främst fiske. Bra glas och IMHO privärda alterntiv för de som främst är ute efter prestanda och inte high-fashion design.

Persol: trendigt märke nu och sedan några år. Alltid klassiska runga modeller som är inne just nu med markerade skalmar och typiska metallinlägg framtill. Stora och populära i södra eu där de började.

Old school pilot brands: Många tror att Rayban var nr1 choice för piloter, men American Optical, Randolph engineering mfl var first choice för kategorin under många år. kan även nämna UK baserade Smith Optics. Många piloter mfl som haft nytta av dessa. Orkar inte skriva allt om deras historia men de som vill kan ju googla namnen...

Upcomers: Spy Optics. Quay. prisvärda och allround. Finns många fler märken i denna kategori men kom bara på dessa på rak arm.

Finns åtskilliga guider på nätet för de som vill läsa mer:

http://www.gq-magazine.co.uk/article/best-new-sunglasses-for-men

http://www.esquire.com/style/mens-accessories/advice/g1911/sunglasses-2014/

http://www.sunglasspicks.com/
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag är ju lite av en prylnörd och även solbrillor jag har gjort lite research på och testat åtskilliga märken och modeller.
Här är min personliga review och råd.

Trenden just nu är ju runda modeller men jag har mer fokuserat på funktion, prestanda och prisvärdhet.

Ray Ban: klassiska och håller måttet stilmässigt men finns betydligt mer prisvärda alternativ avseende glasets funktion och prestanda.

Maui Jim: Min personliga favorit, utvecklades från början av surfare på Hawaii som ville få bort blänket från vattnet. Otrolig färgåtergivning och nästan alltid polariserande glas. De har IMHO lett utvecklingen av glas under lång tid. Jämför ett par Maui jim och titta på detaljer i solljus så får man en aha-upplevelse.

Oakley: alltid använt deras Flak Jacket serie med polariserande glas vid sport och rörelse. De har bl a utvecklat ett smart gummi som kniper åt vid fuktigt så de inte faller av nästan och öronen om man blir svettig. Alltid cool design och välbyggda bågar. Dock inte testat deras helt nya glas de lanserade förra året och sägs vara grymma för sport ändamålet. Deras robusta beater Oakley Men’s GasCan är ett tips.

Under armour. Testat deras predator modell. Robusta men känns inte riktigt lika genomtänkta i design, bågar och glas som Oakley och Maui jim ovan.

Bolle: Billigare alternativ som alltid varit en underdog i branschen men ok värde för pengarna IMHO, och här kommer man in på massa märken med spännande bakgrund.

Leeds: Här kommer vi in på utility-kategorin, i detta fall främst fiske. Bra glas och IMHO privärda alterntiv för de som främst är ute efter prestanda och inte high-fashion design.

Persol: trendigt märke nu och sedan några år. Alltid klassiska runga modeller som är inne just nu med markerade skalmar och typiska metallinlägg framtill. Stora och populära i södra eu där de började.

Old school pilot brands: Många tror att Rayban var nr1 choice för piloter, men American Optical, Randolph engineering mfl var first choice för kategorin under många år. kan även nämna UK baserade Smith Optics. Många piloter mfl som haft nytta av dessa. Orkar inte skriva allt om deras historia men de som vill kan ju googla namnen...

Upcomers: Spy Optics. Quay. prisvärda och allround. Finns många fler märken i denna kategori men kom bara på dessa på rak arm.

Finns åtskilliga guider på nätet för de som vill läsa mer:

http://www.gq-magazine.co.uk/article/best-new-sunglasses-for-men

http://www.esquire.com/style/mens-accessories/advice/g1911/sunglasses-2014/

http://www.sunglasspicks.com/
Inte bara en klockbroder utan även en partner in crime när det kommer till solglasögon ;)
Mina favoriter när det gäller klassiska bågar är precis som du skriver Ray Ban och Persol. När det gäller Ray Ban är det vintage ifrån Bausch&Lomb tiden som gäller.
Ett favoritmärke (förutom Maui Jim) när det gäller glas är Serengeti. Tidigare Corning-optics och först ut med fotokromatiska glas. Deras "driving" glas är fantastiska. Samtliga av deras glas är fotokromatiska solglas, både i glas och trivex och går precis som MJ att få slipade.
 

Psykel

Patek
Jag har kört ett par basic/klassiska svarta Ray Ban Wayfarer med gröna glas i ett par år. Gillar dom skarpt, men skulle sitta fint med lite nytt!
Insnöad som jag är på kläder, klockor, accessoarer och prylar tillverkade i Japan så är jag på jakt efter ett par MiJ solglasögon. Några tips?
 

frasse

Cartier
Haft Ray Ban förr när de var ett kvalitetsmärke nu är de kinatillverkade med bristande kvalitet jämfört med förr fast högre prislapp. Ägs av luxotica som i princip har monopol på glasöglasögon överlag. Nästan alla glasögon föresäljare måste ha deras linje annars är det konkurs. Oakley försökte men luxotica tvingade som till de köpte ju på oakley billigt. Finns massa Youtube klipp om hur i princip alla märken och bågar på samma fabriker. Så vill man ha ett egen märke med egen fabrik i usa. Samt massa historia så är det AO som gäller( american optics.) 14945042602881885488296.jpg
14945042602881885488296.jpg
 

Psykel

Patek
Haft Ray Ban förr när de var ett kvalitetsmärke nu är de kinatillverkade med bristande kvalitet jämfört med förr fast högre prislapp. Ägs av luxotica som i princip har monopol på glasöglasögon överlag. Nästan alla glasögon föresäljare måste ha deras linje annars är det konkurs. Oakley försökte men luxotica tvingade som till de köpte ju på oakley billigt. Finns massa Youtube klipp om hur i princip alla märken och bågar på samma fabriker. Så vill man ha ett egen märke med egen fabrik i usa. Samt massa historia så är det AO som gäller( american optics.) 14945042602881885488296.jpg
14945042602881885488296.jpg
Mina Ray Ban har "Hand made in Italy" tryckt på insidan av ena skalmen. Är det lögn, menar du?
Tycker för övrigt att dom känns riktigt kvalitativa. Bra glas och gångjärnen känns lika smidiga som när jag köpte dom. Inte en repa på bågarna, som inte förlorat formen heller.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Haft Ray Ban förr när de var ett kvalitetsmärke nu är de kinatillverkade med bristande kvalitet jämfört med förr fast högre prislapp. Ägs av luxotica som i princip har monopol på glasöglasögon överlag. Nästan alla glasögon föresäljare måste ha deras linje annars är det konkurs. Oakley försökte men luxotica tvingade som till de köpte ju på oakley billigt. Finns massa Youtube klipp om hur i princip alla märken och bågar på samma fabriker. Så vill man ha ett egen märke med egen fabrik i usa. Samt massa historia så är det AO som gäller( american optics.) 14945042602881885488296.jpg
14945042602881885488296.jpg
Cutler and Gross, Illesteva, Garret Leight, Salt och Moscot är helt klart roliga alternativ.
 

frasse

Cartier
Mina Ray Ban har "Hand made in Italy" tryckt på insidan av ena skalmen. Är det lögn, menar du?
Tycker för övrigt att dom känns riktigt kvalitativa. Bra glas och gångjärnen känns lika smidiga som när jag köpte dom. Inte en repa på bågarna, som inte förlorat formen heller.

Källor för alt finns i videon. Italien haha det är ju kvalitet det är ju ett US företag från början. Dyrt att betala 4gånger mer för samma kvalitet som billigare märken. Behövs en safe space?
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Haft Ray Ban förr när de var ett kvalitetsmärke nu är de kinatillverkade med bristande kvalitet jämfört med förr fast högre prislapp. Ägs av luxotica som i princip har monopol på glasöglasögon överlag. Nästan alla glasögon föresäljare måste ha deras linje annars är det konkurs. Oakley försökte men luxotica tvingade som till de köpte ju på oakley billigt. Finns massa Youtube klipp om hur i princip alla märken och bågar på samma fabriker. Så vill man ha ett egen märke med egen fabrik i usa. Samt massa historia så är det AO som gäller( american optics.) 14945042602881885488296.jpg
14945042602881885488296.jpg
Persol som också ägs av Luxottica tillverkas fortfarande av Persol i samma fabrik med samma material och av samma höga kvalité som innan.
Annat är det med Ray Ban som ägs och tillverkas av Luxottica...
Mina Ray Ban har "Hand made in Italy" tryckt på insidan av ena skalmen. Är det lögn, menar du?
Tycker för övrigt att dom känns riktigt kvalitativa. Bra glas och gångjärnen känns lika smidiga som när jag köpte dom. Inte en repa på bågarna, som inte förlorat formen heller.
Luxottica Ray Ban med polariserade glas, alltså glas och inte plast, är av helt ok kvalité :). Det finns några guldkorn, men mycket har blivit billigt smäck :(
Jag har tex ett par Ultra Caravan i titan med 24k guld-doublé med P3plus linser. Har även ett par Aviators med Ambermatic glas som är bärnstensgula i grunden men blir mörkbruna (B-15) i sol och värme och grågröna (G-15) i sol och minusgrader.
ray-ban-ultra-caravan-aviator.jpg

ray-ban-ambermatic.jpg

Bilder snodda från webben
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor

Källor för alt finns i videon. Italien haha det är ju kvalitet det är ju ett US företag från början. Dyrt att betala 4gånger mer för samma kvalitet som billigare märken. Behövs en safe space?
Luxottica köpte bara varumärket Ray Ban och kvarvarande lager av glasögon utav Bausch&Lomb, inte teknologin eller något annat. Bausch&Lomb i sin tur tillverkade sina glasögon både i dåvarande Väst-Tyskland, Irland, Italien och givetvis USA. Glas tillverkade i Italien är inget att förakta bara för att... men visst vore det trevligt om Luxottica kunde vara lite innovativa med teknologi och bättre priser.
 

frasse

Cartier
Jag behöver ingen safe space, nej. Personangrepp hör hemma på flashback.

Nä du har rätt. Jag ber om ursäkt för mitt påhopp.
Blev bara så besviken när mitt Rayban aviator från 80talet som jag ärvt försvann/stulet. Så skulle jag köpa ett par nya men kvalitén var katastrof om man jämförde med de gamla och dyra som guld.

Du har köpt en mer High end modell?
Är säkert mkt bättre än de vanliga de prånglar ut.

Det enda jag hittade som motsvarade kvalitén från 80talet från Ray ban i det vanliga prissegmentet och det var AO polariserade. Sen duger det åt austronater för Nasa och US airforce så duger det åt mig.
 
Louis Vuitton är bästa glaset/plast jag vet... svår förklara men det känns inte som att man har glasögonen på sig.

Gäller för Evidence och Attitude, har haft 3 st Evidence men nu använder jag Attitude.

Riktig sköna :)
 

Psykel

Patek
Nä du har rätt. Jag ber om ursäkt för mitt påhopp.
Blev bara så besviken när mitt Rayban aviator från 80talet som jag ärvt försvann/stulet. Så skulle jag köpa ett par nya men kvalitén var katastrof om man jämförde med de gamla och dyra som guld.

Du har köpt en mer High end modell?
Är säkert mkt bättre än de vanliga de prånglar ut.

Det enda jag hittade som motsvarade kvalitén från 80talet från Ray ban i det vanliga prissegmentet och det var AO polariserade. Sen duger det åt austronater för Nasa och US airforce så duger det åt mig.
Det är standardmodellen av Wayfarer, inget extra tjusigt. Efter en del research så tillverkas mycket riktigt vissa av Ray Bans modeller i Kina, men mina är tillverkade i Italien. Har aldrig ägt några äldre Ray Ban, så kan inte jämföra kvalitén mellan mina och "riktiga", men jag kan definitivt inte säga annat än att mina känns kvalitativa. Finns absolut bättre, men mina är på inget sätt dåliga. Sen förväntar man sig väl kanske mer av ett par solglasögon för 2000-3000 som vissa här har jämfört med ett par för 600-700 som mina. Dina AO (som jag förövrigt själv spanat på) ligger väl på ca 1000?
 

frasse

Cartier
Det är standardmodellen av Wayfarer, inget extra tjusigt. Efter en del research så tillverkas mycket riktigt vissa av Ray Bans modeller i Kina, men mina är tillverkade i Italien. Har aldrig ägt några äldre Ray Ban, så kan inte jämföra kvalitén mellan mina och "riktiga", men jag kan definitivt inte säga annat än att mina känns kvalitativa. Finns absolut bättre, men mina är på inget sätt dåliga. Sen förväntar man sig väl kanske mer av ett par solglasögon för 2000-3000 som vissa här har jämfört med ett par för 600-700 som mina. Dina AO (som jag förövrigt själv spanat på) ligger väl på ca 1000?

6-700kr ok det är ju billigt. Ja mina kostar ca 1lapp för vanliga och 1.4 för polariserade. Jämförde med aviator för några år sedan då kostade de 1-2tusen för samma modell som jag hade innan. Men med betydligt lägre kvalitet tyvärr.

Köp AO mer gediget och med mer historia är svårt att hitta made in USA.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Sjukt sugen på ett par AO nu, väldigt osäker på storleken dock. Ingen som har ett par i valfri storlek till salu så man kan testa sig fram lite? Eller finns det någon ÅF i GBG eller Borås?
 
Topp