• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om solglasögon

Psykel

Patek
Dom är givetvis grymma även utan styrka :). Mina Cliffhouse har titanbågar, riktigt sköna glas och någon slags silikon på plastdetaljerna, så dom glider inte och blir inte så svettiga.
_6502874.jpg
Grymma! Ett par piloter av nåt slag skulle komplettera mina Wayfarers nåt grymt!
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Nån som vet vad Mayer har för glajjor?
IMG_0362.PNG

Jag gissar på vintage. Han har ett gäng från Tart Arnel (Cary Grant, "North By Northwest") och sen pistoler som bygger på modellen från Liberty Optical som James Dean bar. Under 80-talet tillverkades en replika från företaget Shady Character NYC, där en modell heter Shady Character James dean. Och det är en modell som han rockar ibland.

Cary Grant - Tart Arnel
train_sunglasses_color_1.jpg


James Dean - Liberty Optical

jd3shield.jpg


John Mayer

RDa-BA_b_7l5vwasyZl8KDKC852sKMsWgYusnc1UUAU.jpg
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Jag gissar på vintage. Han har ett gäng från Tart Arnel (Cary Grant, "North By Northwest") och sen pistoler som bygger på modellen från Liberty Optical som James Dean bar. Under 80-talet tillverkades en replika från företaget Shady Character NYC, där en modell heter Shady Character James dean. Och det är en modell som han rockar ibland.

Cary Grant - Tart Arnel
train_sunglasses_color_1.jpg


James Dean - Liberty Optical

jd3shield.jpg


John Mayer

RDa-BA_b_7l5vwasyZl8KDKC852sKMsWgYusnc1UUAU.jpg
Se där, tack! Bra koll :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Är det enbart Ray Bans polariserade glas som är i ..glas? Designmässigt tycker jag nog att Ray Ban är överlägsna, oavsett vad man nu kan ha för åsikter om Luxxotica, men vill inte köpa med plastglas eftersom man bara repar sönder sådana.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Är det enbart Ray Bans polariserade glas som är i ..glas? Designmässigt tycker jag nog att Ray Ban är överlägsna, oavsett vad man nu kan ha för åsikter om Luxxotica, men vill inte köpa med plastglas eftersom man bara repar sönder sådana.
Nej. Vad jag vet gör tex Persol inga plastglas. Triwa gör sina glasögon med zeiss glas. Om man vill och tycker att man har råd, kan man ju gå till en optiker och be dom sätta i vilka glas man vill, utan att slipa dom...
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Nej. Vad jag vet gör tex Persol inga plastglas. Triwa gör sina glasögon med zeiss glas. Om man vill och tycker att man har råd, kan man ju gå till en optiker och be dom sätta i vilka glas man vill, utan att slipa dom...
Ja alltså av Ray Bans glasögon :) Tycker tyvärr att Persol ger för mycket "Italiensk strandraggare med skjorta uppknäppt till naveln och hårig bringa"-känsla för min smak, även om jag vet att de sannolikt håller högre kvalitet eftersom de fortfarande görs i Persols egna fabriker etc. Vill hellre vara trendkänslig nordbo.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
IMG_0108.JPG Dom är ju coola :cigar:
Mina Persol 2953s motsvarar typ New Wayfarer
Ber om ursäkt för den lediga klädseln, men det är 31 grader där jag sitter
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
https://www.misterspex.se/solglasoegon/ray-ban-new-wayfarer-rb-2132-90258_f6430823.html

Det här kändes ju som ett väldigt bra pris för New Wayfarer polarized, OM det är "crystal" och inte plastlins, men det verkar närmast omöjligt att få någon klarhet i det där. En vikt på 33 gram skvallrar ju möjligen om plastlas och isåfall finns alltså även polariserande linser hos Ray Ban i plast :mad:
Jag är inte helt 100 när det gäller polariserade RB glas, men G-15 och B-15 ska vara glas men är inte polariserade. Jag har för mig att original pilotbågen också alltid har glas, då både polariserade och utan
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Hade kunnat tänka mig mer utspaceade linser också. Men jag vet inte, kanske är jag som är onödigt traditionell med materialet, går ju som du skrev alltid att byta linserna hos en optiker om man så skulle vilja. Glas har ju nackdel med ökad tyngd också.

Dock tycks jag hitta massor med Persol med plastlinser också, så det verkar inte vara ett isolerat fenomen för just Ray Ban hos Luxxotica..
 

lofgreno

Audemars
Var ute efter ett par Ray Ban Wayfarer på Billunds flygplats. Testade runt alla möjliga modeller men alla satt lite konstigt. Så det blev ett par Oakley Catalyst istället. Inte lika stilrena kanske men dom satt riktigt bra på mig faktiskt. :)

Sen brukar jag köra Nectars Wayfarer som är lite billigare men helt ok kvalite... :)
oakley-catalyst-sunglasses-matte-black-black-iridium-polarized.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag åker hem ifrån Spanien idag :shifty: Men jag fick med mig ett par nya glas i mina solisar. :cool: Då jag behöver slipade glas är både utbudet större och priserna bättre här. Jag valde ett glas som heter Gray Mist ifrån essilor. Det är polariserat och har en riktigt bra färgåtergivning. Sedan la vi på blå spegelyta för att minska blänket ytterligare. Sjukt avslappnande för ögonen :cigar: Man kan alltså om men vill göra på samma sätt utan att slipa glasen, blir antagligen dyrt mot att köpa färdiga, men det går;)
 

Psykel

Patek
Nån som har koll på eller erfarenhet av Vuarnet? Caliroots har 50% på en hel del modeller just nu.
Tycker dessa var rätt stiliga:
vuarnet-brown-polar-sunglasses-vl000300032622-brun-dgrad.jpg

Edit: Från Vuarnets hemsida... Jeff Bridges är en av mina favoritskådisar, och The Big Lebowski en av favoritfilmerna. Kanske blir ett par sånna! :D
jeff-bridges-03.jpg

Edit 2: Syns även på den klassiska postern.
thebiglebowski_onesheet_international-1.jpg
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Nån som har koll på eller erfarenhet av Vuarnet? Caliroots har 50% på en hel del modeller just nu.
Tycker dessa var rätt stiliga:
Ingen personlig erfarenhet av deras glasögon, men det är väl ett Franskt märke som inriktade sig på solglas för alpint bruk? Dessa glas brukar vara lite för mörka för att använda i stan. Men ska du ha dom som vinterglasögon är dom säkert kanon, eller i riktigt soliga miljöer. Berätta gärna vad du tyckte om du skaffar ett par :)
Såg nu att dom ofta har glas i stället för plast linser. Det brukar borga för lång hållbarhet :)
 

Psykel

Patek
Ingen personlig erfarenhet av deras glasögon, men det är väl ett Franskt märke som inriktade sig på solglas för alpint bruk? Dessa glas brukar vara lite för mörka för att använda i stan. Men ska du ha dom som vinterglasögon är dom säkert kanon, eller i riktigt soliga miljöer. Berätta gärna vad du tyckte om du skaffar ett par :)
Tycker att just dom jag fastnade för inte ser så mörka ut. Sen bär jag ju inte solglasögon för att vara cool, utan för att undfly solen. Har en tendens att vara lite känslig och kan få huvudvärk av för starkt solljus. Men jag ska ha lite is i magen nån vecka till och se om dom ökar på rean till 70% innan jag slår till! :D
Har ändå lite annat, skor, en jacka och så som jag spanar på och vill komma undan så billigt som möjligt med. :D
Edit: Läste på lite, och det är deras polariserade standardglas som sitter i, alltså inte anpassade för alpint bruk. Enligt deras hieroglyfsystem är dom utmärkta för golf, stad, bilkörning och bergsklättring!
 
D

Deleted member 9585

Guest
Någon som har prövat ett par solglasögon från TBD Eyewear (The bespoke dudes)?
 
Topp