• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

denjohan

Rolex
Pledge Member
Det är svårt att se från den där bilden, fråga om du kan få fler. Men jag tycker det ser ut som att boetten kan vara sönderpolerad, ser ut att ha väldigt ojämna kanter :S
IMG_0173.JPG
 

Jrgen

Cartier
Vad tror herrskapet denna betingar för värde?
Omega Constellation 18k guld från 1961 med caliber 561 tror jag det är. Index i onyx och nyservad för ca 6000 kr.
Tack på förhand.

IMG_0304.JPG
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Från den vinkeln och den bilden såg det väldigt rakt och snyggt ut.
Dock svårt med folk som envisas med filter på bilderna.

Skulle oavsett det betala 6-8 tusen för den om jag var på jakt.
Vet du något om servicestatus?
Nej, inget direkt. Vad gäller skicket till det yttre tycker jag den ser lovande ut.
 

Jrgen

Cartier

Stampen

Breitling
Det brukar ju vara så, just denna hade aldrig varit buren och därav priset enligt säljaren.
Det är vanliga än vad man tror att hitta dessa utan att de någonsin vart använda. Många "25-års klockor" åkte rakt in i byrålådan. Kanske kan göra ett par 100:- extra knappast mer än så.

Då skulle jag säga att det gör mer på priset om det är Omegor av samma typ och aldrig använda.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det är vanliga än vad man tror att hitta dessa utan att de någonsin vart använda. Många "25-års klockor" åkte rakt in i byrålådan. Kanske kan göra ett par 100:- extra knappast mer än så.

Då skulle jag säga att det gör mer på priset om det är Omegor av samma typ och aldrig använda.
Dock även stor skillnad på quartz-certinor från 80-talet och de lite äldre med 25-651 automatverk som den det talas om här i tråden.
 

Stampen

Breitling
Dock även stor skillnad på quartz-certinor från 80-talet och de lite äldre med 25-651 automatverk som den det talas om här i tråden.
Jo jag blandar ihop det lite. Men det är större skillnad procentuellt sett på quartz omegor kontra manuella/automatiska än vad det är om man tittar på quartz/manuella på Tissot och Certina.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jo jag blandar ihop det lite. Men det är större skillnad procentuellt sett på quartz omegor kontra manuella/automatiska än vad det är om man tittar på quartz/manuella på Tissot och Certina.
Ja det är det kanske? Men även en rätt stor skillnad mellan manuella och automatiska tissot/certina?
 

Stampen

Breitling
Är inte på mitt vanliga kontor idag så kan inte kolla i databasen så detta blir direkt ur huvudet. Har upptäckt att jag ibland inte är helt uppdaterad med vekligheten när det gäller priser som jag drar hur huvudet så säger detta med en viss reservation.

Tissot / Certina quartz guldklockor går ofta för guldpriset eller strax över. Är det manuella kanske man kan lägga på 200-300:- på detta. Är det automat så kanske 500:-. men det händer att både automat och manuella går för rent guldpris.
 

Hans Beck

Cartier
När vi ändå är inne på Tissot-kronografer:
Ska snart sälja min Tissot Bullhead Sideral med Lemanias 872 urverk. Nyservad och nytt glas. ca +-2sek /dygn. Allt funkar och nollställer som det ska.
Ligger en ute för 18k på Ebay, men det låter lite mycket. Vad kan den gå för?
IMG_6066.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
När vi ändå är inne på Tissot-kronografer:
Ska snart sälja min Tissot Bullhead Sideral med Lemanias 872 urverk. Nyservad och nytt glas. ca +-2sek /dygn. Allt funkar och nollställer som det ska.
Ligger en ute för 18k på Ebay, men det låter lite mycket. Vad kan den gå för?
IMG_6066.JPG
7-10?
Edit: bara en gissning, men den är ju kanske inte lika gångbar som kronograferna tidigare i tråden trots bättre verk.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack! Där nånstans jag tänkt lägga mig också. Ovanlig modell, alltid ball med bullhead och fint urverk. Men svårt att avgöra..hade varit gött med budgivning på KS när man har en ovanlig klocka.
Säkert inget som blir sålt i första taget, men lägg ut den och var beredd att gå ner lite när någon verkar intresserad så blir den nog såld.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
När vi ändå är inne på Tissot-kronografer:
Ska snart sälja min Tissot Bullhead Sideral med Lemanias 872 urverk. Nyservad och nytt glas. ca +-2sek /dygn. Allt funkar och nollställer som det ska.
Ligger en ute för 18k på Ebay, men det låter lite mycket. Vad kan den gå för?
IMG_6066.JPG
Plastboett?
 

Brunleif

Panerai
Vad är rimligt att begära för denna?
Har garanterat servicebehov då datum byter dåligt. Visare är utbytta, fast, det behöver man nog inte ens berätta!
I övrigt i definitivt använt skick.

Får man över huvud taget något för denna eller gör den sig bättre i boxen?
20170121_093415_001.jpg
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Vad är rimligt att begära för denna?
Har garanterat servicebehov då datum byter dåligt. Visare är utbytta, fast, det behöver man nog inte ens berätta!
I övrigt i definitivt använt skick.

Får man över huvud taget något för denna eller gör den sig bättre i boxen?
20170121_093415_001.jpg
Ett par tusen känns ju rimligt. Fin tavla. Som sagt, skulle passa bättre med lite mer patina på visarna. Fint insert också. 2-3000kr
 
Topp