• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Sfbio

Omega
Ja den fungerar , fast nu var det ett tag sen jag fick erbjudande att köpa den så säkert borta :) tack alla 3 för infon .
 

Sfbio

Omega
Hej folket!
Jag har en Tissot med skön datumvisning. Så skön att jag bestämde mig för att köpa en till... ;) Jag slängde in ett vad jag trodde var "för högt" bud på 3100 + provis för att jag tänkte, skit samma jag ska ha en dubbel :)

Dock är det någon jävel som bjudit över mig... Är dessa såhär "dyra" nu eller är det bara denna som drar iväg? (Jag köpte min för typ 1500 + provis)
http://www.kaplans.se/en/auktioner/3211/vara/1319138
IMG_4228.PNG
IMG_4229.PNG

Min sköning:
IMG_2467.JPG

Vad skulle vara rimligt för en sån som du har ?:) just den modellen:)
 

Sfbio

Omega
Vet ej... jag tycker den är finare än den som såldes men det är ju högst subjektivt. Min är nyservad också... Så 3-10k kanske...? ;)

Haha okey ;) den jag har kollat på saknar dom första 4 i ytterkanten (datumen) men annars rätt så schysst :) så om jag får den för 3k kan det vara värt det?:)

Och instämmer att dom är jäkligt schyssta:)

Mvh
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Är tillfrågad om att köpa denna Omega automat som jag inte vet ett smack om utöver att urtavlan ligger snett i botten, går inte samt behöver en rejäl rengöring, inte minst utvändigt! :wtf:
Habegär finns ifrån min sida men säljaren vill ha ett par tusen, väldigt mycket, för mycket enligt mig. Vad säger den samlade kunskapsbanken?
PSX_20170308_230741.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är tillfrågad om att köpa denna Omega automat som jag inte vet ett smack om utöver att urtavlan ligger snett i botten, går inte samt behöver en rejäl rengöring, inte minst utvändigt! :wtf:
Habegär finns ifrån min sida men säljaren vill ha ett par tusen, väldigt mycket, för mycket enligt mig. Vad säger den samlade kunskapsbanken?
PSX_20170308_230741.jpg
Köp den, tycker den ser mycket intressant ut! Ser ut som en Seamaster jumboboett (36 mm utan krona) men med tidigare tavla. Ser iofs ingen swiss-markering nere kl 6 så inte helt säker på att det är rätt tavla.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tänkte just säga att det känns som nåt inte stämmer. Tavlan kan vara tidigare än klockan i övrigt. Liknar de som satt på Omega hammarautomaterna på 40-talet. Stämmer inte riktigt med boetten tycker jag. Men jag kan ha fel... men tror inte det. Tavlan hör inte ihop med resten skulle jag säga.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Är tillfrågad om att köpa denna Omega automat som jag inte vet ett smack om utöver att urtavlan ligger snett i botten, går inte samt behöver en rejäl rengöring, inte minst utvändigt! :wtf:
Habegär finns ifrån min sida men säljaren vill ha ett par tusen, väldigt mycket, för mycket enligt mig. Vad säger den samlade kunskapsbanken?
PSX_20170308_230741.jpg
Så här ser "40-talsboetten" ut man brukar se den tavlan och liknande tavlor på. En förvånansvärt tunn boett. Den jag haft med den tavlan var från cirka 46-47 nånting. Har aldrig sett den med den senare boetten som den du är erbjuden. Du skrev också ser jag nu att "urtavlan ligger snett i boetten". Det är nog förklaringen, att den är ditlagd i efterhand och inte passar.

OB1.jpg
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Så här ser "40-talsboetten" ut man brukar se den tavlan och liknande tavlor på. En förvånansvärt tunn boett. Den jag haft med den tavlan var från cirka 46-47 nånting. Har aldrig sett den med den senare boetten som den du är erbjuden. Du skrev också ser jag nu att "urtavlan ligger snett i boetten". Det är nog förklaringen, att den är ditlagd i efterhand och inte passar.

OB1.jpg
Tänkte just säga att det känns som nåt inte stämmer. Tavlan kan vara tidigare än klockan i övrigt. Liknar de som satt på Omega hammarautomaterna på 40-talet. Stämmer inte riktigt med boetten tycker jag. Men jag kan ha fel... men tror inte det. Tavlan hör inte ihop med resten skulle jag säga.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Kan säkert vara så att det är något som inte stämmer. Jag tycker det känns som om den fått en känga, så pass att verket kommit snett. Tyvärr kunde jag inte öppna den direkt, satt för hårt.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Kan säkert vara så att det är något som inte stämmer. Jag tycker det känns som om den fått en känga, så pass att verket kommit snett. Tyvärr kunde jag inte öppna den direkt, satt för hårt.
Kan vara så också att tavla med verk hör ihop men inte med boetten. Nåt knas verkar det vara och blir nog besvärligt att få ihop den där.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ingen aning om vad den kan vara värd, men tycker klockan är hur snygg som helst. Kan man fråga vad dom begär eller är förhandlingarna inte klara ?

Fin klocka och som du säger svårvärderad. Skulle inte förvåna om de vill ha 40 +.
Berätta nu!

Din uppskattning var riktigt bra @Criss Cross då de begär ca 43´. Har ställt lite kompletterande frågor, men det är en rasande vacker klocka oavsett.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Synd den är polerad. Är det originaltavlan?

Ja, det är originaltavla men väldigt ovanlig. Det jag tycker mig se med mina begränsade kunskaper om vintage är att visarna verkar relumade. Att den är polerad är inget som jag tänkte på efter att ha tittat på bilderna, men det stämmer säkert om du säger att det är så.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej, vad tycker ni är rimligt pris för denna Bulova chronograph från -74 med orginallänk? Tycker ni den ser bra ut?
Screenshot_2017-03-13-19-04-09.png
Du kan ju länka till annonsen. Också svårt att svara med den informationen du ger oss, och utan att ha sett annonsen skulle jag säga ett något lägre pris än vad annonsen utger.

Med tanke på en stabil säljare och servad inom "relativ närtid" så tycker jag priset absolut är ok!

https://klocksnack.se/threads/vintage-kronograf-bulova-666ft-1974.69686/
 

Psykel

Patek
Jag har börjat snegla på äldre Rolex Speedking och Air-King (stör mig för övrigt rejält på att den ena är ihopskriven och den andra har bindestreck...).
Tänker mig 40-50-tals Speedking 6020 eller 50-60-tals Air-King 5500. Vad är rimligt pris på dom i hyfsat skick? Har scannat av Chrono24 en smula, men osäker på hur pass rättvisande det är. Verkar ju iallafall vara billigare (och koolare) än 1601 och brorsorna.
 
Topp